Accesați subdirectorul ~/uso-lab/labs/06-scripting/support/
pentru exercițiile de laborator. Sunt și tutoriale (deja făcute / rezolvate) și exerciții. Tutorialele au rolul de a vă acomoda cu diferitele comenzi iar exercițiile sunt parte practică efectivă.
Realizați exercițiile în ordine. De la secțiunea 7 faceți echipe de 2-3 persoane, sub coordonarea asistentului și lucrați împreună la rezolvarea exercițiilor.
Accesați subdirectorul 01-alias/
. Nu există fișiere de suport pentru aceste exerciții.
În acest set de exerciții / tutoriale vom vedea cum folosim alias-uri pentru eficientizarea acțiunilor.
Pentru început să folosim comanda xdg-open
în formele de mai jos:
xdg-open . xdg-open http://google.com xdg-open ../07-extend-scripts/convert/Orar1CA.xls
Aceste comenzi deschid respectiv, un file browser, un web browser și LibreOffice.
Pentru a realiza mai rapid acțiunile, folosim un alias. Facem alias-urile open
și go
pentru xdg-open
ca mai jos:
alias open='xdg-open' alias go='xdg-open'
Exercițiu: Acum folosiți comanda open
sau comanda go
pentru cele trei acțiuni de mai sus. Am simplificat comanda xdg-open
(mai greu de scris și mai greu de reținut).
Accesați subdirectorul 02-one-liners/
din directorul laboratorului.
Intrați în subdirectorul indexed-names/
. Dorim să realizăm operații automate în sistemul de fișiere, folosind for
și one linere.
Rulăm cele două comenzi de mai jos:
for i in $(seq -f "%02g" 1 3); do touch test-"$i".txt; done for i in $(seq -f "%02g" 0 12); do mkdir uso-curs-"$i"; done
La sfârșitul rulării acestor comenzi obținem 3 fișiere text (pentru cele 3 lucrări/teste) si 13 directoare, pentru cele 13 directoare. Am folosit for
pentru parcurgerea unei liste și seq
pentru crearea unei liste numerice.
Exercițiu: Realizați un one liner care creează cele 13 directoare și în cadrul fiecărui director creează un subdirector numit slides/
, un fișier numit note.txt
și un fișier numit resurse.txt
.
Intrați în subdirectorul rename/
. Copiați fișierele din subdirectorul src/
în directorul curent:
cp src/* .
Vrem să redenumim toate fișierele cu extensia .c
ca să avem prefixul uso_
în nume. Pentru aceasta folosim one liner-ul:
for i in *.c; do mv "$i" uso_"$i"; done
După această comandă, vor apărea fișiere redenumite.
Apoi ștergeți fișierele nou generate și recopiați-le din directorul src/
:
rm *.c cp src/*.c .
Exercițiu: Realizați un one liner care redenumește toate fișierele cu extensia .c
și adaugă sufixul _uso
în nume. Adică fișierul ptr.c
devine ptr_uso.c
.
În cadrul subdirectorului convert/
avem mai multe fișiere .svg
. Dorim să le convertim în fișiere PNG. Pentru aceasta folosim comanda inkscape
.
inkscape
va trebui să o instalați folosind comanda:
sudo apt install inkscape
Pentru a converti fișierul acl.svg
în fișierul acl.png
folosim comanda:
inkscape --export-png=acl.png acl.svg
În urma comenzii a apărut fișierul acl.png
. Verificăm conversia corectă folosind alias-ul go
creat anterior:
go acl.png
Pentru a realiza conversia tuturor fișierelor din directorul curent folosim one liner-ul:
for i in *.svg; do inkscape --export-png=$(basename "$i" .svg).png "$i"; done
În urma rulării acestui one liner, toate fișierele .svg
au fost convertite în fișiere PNG păstrându-se numele și adăugându-se extensia .png
.
Accesați subdirectorul 03-one-liners-vs-commands/
din directorul laboratorului. Vom compara one linere cu comenzi mai simple.
Rulăm următoarele comenzi pentru a genera o parolă de 16 caractere și pentru a afișa PID-urile proceselor utilizatorului student
:
tr -dc 'a-zA-Z0-9~!@#$%^&*_()+}{?></";.,[]=-' < /dev/urandom | fold -w 32 | head -n 1 ps -ef | grep student | tr -s ' ' | cut -d ' ' -f 2
Aceste acțiuni le putem realiza și folosind comenzi dedicate și opțiunile lor, fără a fi nevoie de trecerea prin operatorul |
(pipe):
pwgen -y 16 1 ps -u student -o pid --no-header
|
(pipe).
Intrați în subdirectorul indexed-names/
. Vrem să realizăm operații similare exercițiului indexed-names/
de la punctul anterior.
Astfel că, putem realiza același lucru precum comenzile de mai jos:
for i in $(seq -f "%02g" 1 3); do touch test-"$i".txt; done for i in $(seq -f "%02g" 0 12); do mkdir uso-curs-"$i"; done
folosind comenzile:
touch $(seq -f "test-%02g.txt" 1 3) mkdir $(seq -f "uso-curs-%02g" 0 12)
Avantajul celui de-al doilea set de comenzi este că vor crea un singur proces (touch
sau mkdir
). Avantajul primului set de comenzi este că putem adăuga mai multe (și mai diferite) comenzi care să fie executate pe fiecare element din bucla for.
Accesați subdirectorul 04-regex/
din directorul laboratorului. Vrem să folosim expresii regulate pentru a prelucra fișierele students.csv
și students.txt
.
Exerciții: Folosiți grep
pentru a extrage, respectiv, din fișierul students.csv
:
315CC
315CC
și care au luat prima notă 9
(din cele 3 coloane)315CC
și care au luat a doua notă care începe cu cifra 7
(din cele 3 coloane)315CC
și care au luat a treia notă care începe cu cifra 6
(din cele 3 coloane)Mai jos sunt rezultatele așteptate pentru cele patru comenzi de mai sus:
$ grep TODO students.csv ȚIFREA C. Alexandru-Nicolae,315CC,7,7,6.25 BOGDAN O.Gh. Ana,315CC,5,4.5,1.89 COSTEA I. Florin Traian,315CC,4,3.5,3.7 OLTEANU Ș. Ionuț-Mihăiță,315CC,7,4.25,4.7 FULGER P. Alexandru-Gabriel,315CC,7,4.25,5 DUȘE-VASILIU V. Andra,315CC,8,7,6.4 CHIȚESCU E. Bogdan-Florentin,315CC,9,7.75,6.89 MAVRODIN I. Andrei,315CC,9,7,6.4 DRĂGOI M. Ovidiu-Alexandru,315CC,8,8,3.44 MANEA A. Mihail-Alin,315CC,7,6.75,6.22 TRACHE M. Ana-Maria,315CC,7,4.75,4.9 IORDACHE M. Tiberiu-Constantin,315CC,8,8.25,4.56 BARBU I. Ștefan,315CC,10,10,7.56 MĂNOIU I. Ioana-Veronica,315CC,10,10,8.6 STOICA I.D. Aurel-Octavian,315CC,7,3.75,5.4 IUȘAN V. Bogdan-Cosmin,315CC,9,7.25,8 BURCEANU D.N. Radu-Gabriel,315CC,8,8.75,7 ASĂVOAEI P. Cătălin,315CC,8,6.75,7 ȘTIRBĂȚ A. Steliana,315CC,10,10,10 $ grep TODO students.csv CHIȚESCU E. Bogdan-Florentin,315CC,9,7.75,6.89 MAVRODIN I. Andrei,315CC,9,7,6.4 IUȘAN V. Bogdan-Cosmin,315CC,9,7.25,8 $ grep TODO students.csv ȚIFREA C. Alexandru-Nicolae,315CC,7,7,6.25 DUȘE-VASILIU V. Andra,315CC,8,7,6.4 CHIȚESCU E. Bogdan-Florentin,315CC,9,7.75,6.89 MAVRODIN I. Andrei,315CC,9,7,6.4 IUȘAN V. Bogdan-Cosmin,315CC,9,7.25,8 $ grep TODO students.csv ȚIFREA C. Alexandru-Nicolae,315CC,7,7,6.25 DUȘE-VASILIU V. Andra,315CC,8,7,6.4 CHIȚESCU E. Bogdan-Florentin,315CC,9,7.75,6.89 MAVRODIN I. Andrei,315CC,9,7,6.4 MANEA A. Mihail-Alin,315CC,7,6.75,6.22
Accesați subdirectorul 05-find/
din directorul laboratorului.
Pentru început vom crea o ierarhie de fișiere pe care să o folosim în continuare folosind comanda:
tar xf etc.tar.gz
În urma rulării acestei comenzi obținem un subdirector etc/
. Folosim comanda find
pentru a parcurge fișiere din ierarhia de fișiere etc/
.
Pentru început rulăm comenzile de mai jos pentru a afișa anumite intrări:
find etc/ find etc/ -type f find etc/ -type f -name 'a*' find etc/ -type f -name 'a*.*'
Exercițiu: Afișați intrările de tip link simbolic din ieraria etc/
. Apoi afișați intrările de tip link simbolic care încep cu litera a
.
Dacă dorim să rulăm anumite informații despre un fișier dat, precum dimensiunea sa, putem folosi comenzi precum cele de mai jos:
find etc/ -type f -exec stat -c "%s" {} \; find etc/ -type f -exec stat -c "%s,%n" {} \; find etc/ -type f -exec stat -c "%s,%n" {} \; | sort -n find etc/ -type f -exec stat -c "%s,%n" {} \; | sort -n | tail -10
Exercițiu: Ștergeți toate intrările de tip link simbolic din ierarhia etc/
al căror nume începe cu litera a
.
Putem selecta anumite fișiere după permisiunile prezente. De exemplu, pentru a afișa fișierele care au permisiuni de execuție pentru toți utilizatorii (adică bitul x
este prezent pentru user
, group
și others
) folosim comanda:
find etc/ -type f -perm /111 find etc/ -type f -perm /111 -exec ls -l {} \;
Exercițiu: Scoațeți permisiunile de execuție de pe toate fișierele care au permisiuni de execuție pentru toți utilizatorii.
Putem selecta fișiere după timpul de access, precum comenzile de mai jos:
find etc/ -type f -mtime -25 find etc/ -type f -newer etc/apt/trusted.gpg
Exercițiu: Afișați toate fișierele cu dimensiune 0
. Apoi toate fișierele cu dimensiune mai mare de 20
kiloocteți. Folosiți opțiunea -size
a comenzii find
(puteți vedea detalii în pagina de manual).
Accesați subdirectorul 06-simple-scripts/
din directorul laboratorului. În acest director avem exemple de scripturi practice. Urmăriți toate scripturile din acest director (nu e nevoie să le rulați) și vedeți ce face fiecare.
Exercițiu: Pentru dezactivarea montării stick-urilor USB pe sistem putem folosi comenzile:
sudo rmmod uas sudo rmmod usb_storage
Apoi, pentru a reactiva, folosim comenzile:
sudo modprobe usb_storage sudo modprobe uas
Creați, respectiv, scripturile disable-usb
și enable-usb
care să dezactiveze și reactiveze montarea stick-urilor USB. Rulați-le pentru verificare.
Exercițiu: Creați un script numit system-info
care afișează informații despre sistem pe modelul de mai jos:
date: 2019-11-05 kernel: 5.0.0-32-generic version: Ubuntu 18.04.3 LTS num_processes: 336
Accesați subdirectorul 07-extend-scripts/
din directorul laboratorului.
Intrați în subdirectorul convert/
. Avem 4 fișiere .xls
reprezentând orarele de anul 1. Convertim aceste fișiere în format PDF folosind scriptul solution
:
./solution
Vom obține câte un fișier PDF. Putem folosi aliasul go
pentru a deschide un fișier:
go Orar1CA.pdf
Intrați în directorul pdf-stitch/
. Vrem să obținem fișierele de tip orar; pentru aceasta folosim scriptul download
:
./download
Apoi rulați scriptul anterior pentru a converti fișierele .xls
descărcate în fișiere PDF:
../convert/solution
Ca să unim mai multe fișiere PDF folosim comanda pdftk
. De exemplu, dacă vrem să unim fișierele de anul 1 CTI folosim comanda:
mkdir out pdftk Orar1*.pdf cat output out/Orar1.pdf
Acum în fișierul out/Orar1.pdf
avem toate orarele unificate și e mai ușor de printat. Putem verifica folosind aliasul go
:
go out/Orar1.pdf
Exercițiu: Creați un script solution
care generează 6 fișiere PDF pentru orarele pentru fiecare dintre cei 6 ani (4 licență și 2 master).
Intrați în directorul wiki-cat/
. Avem mai multe directoare cu fișiere de tip wiki pe care dorim să le concatenăm.
Ca să obținem un fișier de tip wiki pentru laboratorul 1, folosim comanda:
cat 01-fs/{concepts,demo,recap,basics,need-to-know,nice-to-know,get-a-life,summary}.wiki > 01-fs.wiki
Exercițiu: Creați un script do-all
care generează fișiere de tip wiki pentru toate cele 4 laboratoare din director. Folosiți for
pentru a parcurge toate 4 directoarele.
Intrați în directorul diacritics/
. În directorul in/
avem fișiere care conțin diacritice în format necorespunzător (cedilla below); vrem să fie în format corespunzător (comma below), așa cum sunt în directorul expected/
. Lista completă de diacritice este în fișierul diacritice_ro.txt
.
Dacă doriți să vedeți codul UTF-8 pentru diacritice folosiți comanda:
xxd diacritice_ro.txt
În scriptul solution
aveți comanda sed
pentru a converti diacritica ş
(cedilla below) în diacritice ș
(comma below).
Exercițiu: Extindenți scriptul solution
pentru a converti și celelalte trei diacritice: ţ
, Ş
și Ţ
.
Exercițiu: Creați un script do-all
care convertește toate fișierele din directorul in/
în diacriticele de tip comma below. Folosiți for
pentru a parcurge toate fișierele. Pentru verificare folosiți comanda cmp
și comparați fișierele obținute cu cele din directorul expected/
.
Accesați subdirectorul 08-sample-real-scripts/
din directorul laboratorului. Aici sunt exemple de scripturi pe care le folosim în practică. Parcurgeți scripturile și înțelegeți-le. Acolo unde sunt lucruri neclare, apelați la asistent.
Accesați subdirectorul 09-args/
din directorul laboratorului.
Intrați în directorul timetable/
. Scriptul download
descarcă orarele din anul universitar curent, semestrul 1. Rulați scriptul pentru a-l testa:
./download
Va descărca fișierele pentru orar în format .xls
.
Exercițiu: Creați un script numit solution
care primește două argumente: primul este anul universitar, altul este semestrul și descarcă orarele pentru acel an universitar și pentru acel semestru de pe site-ul de orare: http://acs.pub.ro/~cpop/
Rularea fără argumente a scriptului solution
ar trebui să afișeze un mesaj de forma:
$ ./solution Usage: ./solution <academic-year> <semester> Example: ./solution 2017_2018 sem1
Intrați în directorul average/
.
Scriptul compute
calculează media la a doua notă pentru toți studenții din fișierul ../../04-regex/students.csv
:
$ ./compute Average: 6.72
Exercițiu: Creați un script numit solution
care primește ca argument un nume de grupă și calculează media doar pentru aceștia. Un exemplu de rulare este
$ ./solution 314CC Average: 7.56
Accesați subdirectorul 10-replace/
din directorul laboratorului.
Fișierul template_reader.c
conține template-ul unui fișier C. În acest fișier construcția TEMPLATE
trebuie înlocuită cu un “mesaj secret”. Acest mesaj este generat dintr-un șir în care fiecare literă este înlocuită cu valoarea sa ASCII din care scădem valoarea 0x41
(în hexazecimal). Pentru a face înlocuirea folosim scriptul generate
:
./generate
În urma rulării scriptului generate
a fost creat fișierul reader.c
pornind de la fișierul template_reader.c
. Acum putem compila fișierul folosind fișierul Makefile
cu ajutorul comenzii:
make
În urma rulării comenzii make
a rezultat executabilul reader
pe care îl putem acum lansa:
./reader
Parcurgeți scriptul generate
și înțelegeți-l. Acolo unde aveți nelămuriri, adresați-vă asistentului.
Accesați subdirectorul 11-practical/
din directorul laboratorului.
În fiecare dintre cele 3 subdirectoare aveți niște provocări. Fiecare provocare are un fișier flag
care conține un mesaj ascuns. Va trebuie să “descifrați” acel mesaj. Ca să întelegeți cum a fost generat acel mesaj ascuns, vedeți scriptul encode
. Scriptul encode este scriptul folosit pentru generarea fișierului flag
pornind de la un mesaj inițial (pe care trebuie să îl aflați).
Exercițiu: Alegeți o provocare (sau mai multe) și creați un script decode
care decodifică mesajul ascuns în fișierul flag
și afișează mesajul inițial.
Exercițiu: Gândiți-vă voi la o provocare și creați pentru aceasta scriptul encode
și decode
și fișierele auxiliare.
Accesați subdirectorul 12-shell-vs-python/
din directorul laboratorului. Vrem să vedem cum se compară scripturi scrise în shell față de scripturi scrise în Python.
Scriptul generate
este un script shell pe care l-am folosit în secțiunea 10. Scriptul generate.py
are aceeași funcționalitate, dar scris în Python, iar mesajul inițial este citit din fișieru in
.