O acțiune foarte des întâlnită este modificarea unor fișiere. Fie că scriem în jurnal, facem un TODO list sau scriem cod, trebuie să scriem într-un fișier. Pentru a modifica un fișier, folosim un program numit editor de text. Există două tipuri de editoare de text: editoare în mod grafic sau editoare în linie de comandă. Vom detalia în continuare aceste două categorii.
Editoarele în linia de comandă sunt făcute pentru interacțiunea cu terminalul. Acestea asigură funcționalitați restrânse de formatare în comparație cu editoarele grafice. Nu există butoane fizice; de obicei comenzile se dau prin combinații de taste.
Un alt caz în care folosim editoarele în linie de comandă este lucrul la distanță. Atunci când ne conectăm remote la un server și nu avem interfață grafică, utilizarea unui editor în linie de comandă este necesară.
Există editoare mai puternice vim, emacs care permit automatizarea unor sarcini precum cele de mai sus.
Un editor în linie de comandă uzual folosit este nano. Acesta are funcționalități de bază și este ușor de folosit.
În continuare vom folosi nano
pentru a interacționa cu un fișier.
În exemplul de mai sus am deschis fișierul avengers
cu nano
. În urma comenzii, s-a creat fișierul dacă acesta nu exista. Am adăugat numele a 4 supereroi și am salvat folosind combinația de taste Ctrl+x
după care a apărut întrebarea dacă vrem să salvăm modificările. În partea de jos apare optiunea de Y
es și N
o. Apăsând pe tasta Y
, ne cere să trecem numele fișierului, după care să confirmăm cu tasta Enter.
O listă de comenzi utile găsim la cheatsheet nano.
În continuare vom exemplifica scurtături cu ajutorul combinațiilor de taste pentru a spori eficiența.
US Presidents
și completați fișierul cu cel puțin 3 președinți ai Statelor Unite are Americii./home/student/uso_lab02
./home/student/uso_lab02
.Make USO Great Again!
.Folosite în mod uzual de utilizatori non-tehnici, aceste tipuri de editoare au o interfață grafică ce permit modificarea fișierelor într-un mod cât mai ușor, facil.
Poate cel mai folosit editor din această categorie este Microsoft Word. Scopul acestuia este ușurința în folosință: există multe capabilități (culori, mărime font, stil, aranjare în pagină) pentru crearea de conținut, iar opțiunile sunt ușor de găsit și folosit. Un alt editor de text este Notepad++. Acesta este mai simplu, cu mai puține opțiuni.
Un editor foarte folosit pentru programare este Sublime. Acesta este și editorul grafic recomandat de noi.
Editoarele grafice sunt populare și pentru programare. Acestea oferă capabilități diverse pentru a ajuta un programator să scrie cod mai ușor, facil. De exemplu:
Printr-o singură apăsare de buton, se pornește simulatorul de iPhone și se execută aplicația.
Alte editoare grafice: Sublime, gedit, Visual Studio.
Mai jos este un exemplu de interacțiune cu editorul Pages, un editor de text de la Apple. Editarea documentelor este simplă, intuitivă și cu multe opțiuni.
Putem adăuga text foarte intuitiv. Am modificat dimensiunea, culoarea, fontul textului foarte ușor. Aceasta este puterea unui editor grafic.
Însă, pentru programare nu este deloc util; vom folosi sublime
.
Deschiderea unui fișier se poate face atât din linia de comandă student@uso:~$ subl fișier
O listă de comenzi utile găsim aici; le executăm în continuare:
Folosim combinația de taste Ctrl+x
pentru cut:
Folosim combinația de taste Ctrl+u
pentru undo, iar pentru a șterge de la cursor până la începutul liniei Ctrl+k Ctrl+backspace
:
Indentarea se face cu Ctrl+[
și Ctrl+]
:
Duplicăm o linie folosind Shift+Ctrl+d
:
Pentru a compila cod folosim combinația de taste Ctrl+b
:
Romanian Presidents
și completați fișierul cu cel puțin 3 președinți ai României.home
.Make USO Great Again!
.Ctrl+b
.