Listă de discuții

În afara cursului și laboratorului, comunicarea cu echipa cursului de Sisteme de Operare se va realiza prin intermediul listei de discuții.

Pentru a putea posta mesaje pe listă trebuie să fiți abonați. Informații despre cum vă abonați la lista de discuții sunt indicate în secțiunea de mai jos: Abonare/dezabonare/configurare cont.

Adresa listei este so@cursuri.cs.pub.ro. Mesajele se trimit dintr-un client de e-mail la adresa listei. Vă rugăm să parcurgeți precizările de mai jos legate de structurarea mesajelor.

Abonare/dezabonare/configurare cont

Pentru abonare/dezabonare de pe listă sau configurarea contului (de exemplu, primirea de mesaje de tip digest) accesați acest link și realizați configurările corespunzătoare.

Veți primi pe e-mail link pentru confirmarea abonării. Să verificați și directorul Spam/Junk pentru link-ul de confirmare.

Dacă v-ați uitat parola contului de configuare de pe listă, accesați același link și urmăriți, în josul paginii, zona în care se precizează To unsubscribe from so, get a password reminder, ….

Căutare pe listă

Pentru parcurgerea listei folosiți arhiva listei. Pentru căutarea prin subiecte puteți folosi interfața Mail-Archive.

Probleme folosire listă

Mailing List Guidelines

Pentru a comunica eficient pe lista de discuții, vă rugăm să respectați următoarele recomandări.

Inline/Interleaved Posting

Răspunsul la un mesaj se redactează întotdeauna sub fragmentul relevant, nu deasupra mesajului precedent. Astfel se păstrează cronologia replicilor și coerența ideilor și a răspunsurilor într-o conversație mai amplă. Nu este deloc atipic să interveniți de mai multe ori cu răspunsuri în același mesaj, de fiecare dată după paragraful relevant.

Întotdeauna se lasă un rând liber după fragmentul citat și înainte de următorul fragment citat (dacă acesta există). Astfel, intervențiile persoanelor diferite arată ca paragrafe diferite.

Plain Text Email

Întotdeauna trimiteți mesaje în plain text, nu formatate HTML. Acest lucru se poate face, în Gmail, prin acționarea link-ului “Plain text” de deasupra căsuței de editare de text. Mesajele în format HTML nu se văd la fel peste tot; chiar dacă majoritatea clienților includ, cu fiecare mesaj HTML, și o variantă plain-text, aceasta este de multe ori slab formatată.

Din moment ce nu aveți la dispoziție instrumente de formatare, puteți folosi următoarele convenții:

  • o linie liberă separă paragrafe;
  • listele sunt marcate cu rânduri care încep cu “*”, ”-” sau numere;
  • pentru a marca accentul pe un cuvânt, încadrați cuvântul cu “*”, “_” sau ”/”;
  • pentru a include un link, folosiți [1], [2] etc. și includeți la finalul mailului link-urile în format [1] http://link1.com/, câte unul pe rând;
  • orice necesită formatare extensivă (proceduri, distribuție de sarcini, prioritizări, timeline-uri etc.) ar trebui documentat într-o pagină de wiki și oferit un link.

Quote Trimming

Dacă răspundeți la un mail de câteva paragrafe, citați doar porțiunea relevantă. Ștergeți (trim) restul mailului citat dacă nu are relevanță. În particular, ștergeți liniile de semnătură ale autorului inițial: deja știm cine a scris din linia de atribuire (“X (x@example.com) wrote:”).

Aceeași procedură ar trebui aplicată într-o discuție mai lungă, dacă se ajunge la mai mult de 4-5 niveluri de quoting.

Proper Spelling

Suntem împotriva vorbirii gen Messenger/IRC (“k s vb cu tn”). Un mesaj formatat și redactat corect semnifică respect față de cititori.

Reply-to-All

Dacă mesajul la care răspundeți este trimis către mai multe adrese (To sau CC), folosiți Reply to All. În general, butonul Reply răspunde doar autorului inițial, ceea ce fracționează discuția. Se pierd, în acest fel, informații.

Dacă constatați că un participant la discuție nu a folosit Reply to All, la următorul răspuns adăugați de mână toți destinatarii, eventual menționați asta în mesaj.

Read Twice

Spre deosebire de comunicarea face-to-face, mailurile nu transmit mimica, inflexiunile de voce, etc. Pentru acest motiv, o remarcă altfel interpretată ca amuzantă ar putea fi luată drept o jignire de alte persoane (chiar persoane care, față în față, ar gusta gluma). Întotdeauna citiți de două ori mesajele pe care le dați. Ironia este mai bine lăsată pentru întâlnirile în persoană.

Pentru că, oricât am reciti răspunsul, tot se pot strecura neînțelegeri, fiți înțelegători față de ceilalți atunci când primți un mesaj jignitor. Ar putea fi o glumă pe care nu o gustați sau interlocutorul vostru ar putea avea o zi nu tocmai grozavă. Nu “puneți paie pe foc”, încercați să calmați spiritele răspunzând la obiect, pe un ton neutru. Dacă trebuie să clarificați ceva referitor la tonul discuției, este de preferat să trimiteți un mail privat persoanei în cauză; nu are rost să porniți un flame pe listă. În plus, persoanele răspund mult mai bine când li se face observație în particular, nu în văzul tuturor.

Diacritice

Este de preferat, dar nu necesar, să folosiți diacritice atunci când scrieți mesaje în română.

Nu folosiți, însă, diacritice în subiectele mesajelor. Pentru cineva care nu îl poate scrie simplu (limitări tehnice) pe ș (cu virgulă sau cu sedilă) e dificil să caute conversația cu subiectul “Aș vrea să propun ceva”.

Subiecte sugestive

Subiectul mesajului (ce va reprezenta thread-ul) ar trebui să fie destul de explicit încât să sugereze conținutul mesajului în sine.

Unde este posibil, este recomandat să prefixați subiectul mesajului cu un tag ce poate folosi la categorisirea thread-ului. Oferind un context mai clar, cei ce primesc emailul vor înțelege mai bine care este scopul mesajului. Pentru teme este util de precizat numărul temei și platforma (ex. ”[Tema1][Linux] Probleme la apelul fork()” sau ”[Tema2][Win] Eroare la alocare memorie”). Tag-urile se pretează și pentru alte componente ale materiei (ex. ”[Lab4] Nelămurire legată de valgrind” sau ”[Curs8] Greșeală slide kernel threads”).

Recomandări de comunicare electronică

O mare parte din comunicarea cu echipa de SO are loc în formă electronică, pe e-mail, folosind lista de discuții. Pentru comunicarea în formă electronică, în special pentru întrebări, este recomandat să țineți cont de eticheta comunicării electronice, numită și netiquette. Documentul RFC 1985 conține o listă bogată de recomandări pe care să le urmați când comunicați în formă electronică. O agegare de recomandări găsiți și în acest articol.

În particular, vă rugăm să țineți cont de punctele de mai jos în cadrul comunicării cu echipa de SO, mai ales în ceea ce înseamnă întrebări legate de teme:

  1. Când formulați o întrebare, formulați-o cât mai precis, fără ambiguități. Oferiți detalii tehnice legate de problema întâlnită, nu doar un simplu “Nu-mi merge”. Screenshot-uri, bucăți de comenzi sunt utile, câtă vreme nu dezvăluiți aspecte critice legate de rezolvarea temei.
  2. Folosiți repo-uri private pe instanța de gitlab a facultății; vom putea avea acces mai ușor la codul vostru pentru a vă ajuta să faceți debugging.
  3. Documentați-vă în prealabil. Citiți cu atenție enunțul, căutați pe forumuri dacă problema a mai fost întâlnită. Puteți folosi căutarea pe Internet (dar nu puneți direct enunțul temei pe Stack Exchange, aceea intră în categoria copiere). Este bine să încercați să formulați întreabarea astfel încât să formeze un bun query pe Google, Bing sau alte search engines care vă pot aduce răspunsul. În majoritatea cazurilor problema pe care o aveți a mai fost o problemă și pentru alții la care s-a găsit un răspuns pe Internet. Vă recomandăm articolele de pe mashable și lifehack cu privire la căutarea eficientă pe Google și anumite metode care vă pot face căutarea mai simplă.
  4. Depuneți întâi efort individual pentru rezolvarea problemei pe care ați întâlnit-o. După ce v-ați clarificat că aveți nevoie de ajutor puneți întrebări către echipa de SO.
  5. Întrebările legate de teme, de interes general, le veți pune pe lista de discuții. Nu folosiți e-mail-uri private sau Facebook sau alte canale de comunicare. Lista de discuții este modul ideal de comunicare, pentru că permite agregarea problemelor întâlnite și permite și altora să vadă problema voastră și soluția la aceea.
  6. Puneți întrebarea pe thread-ul corespunzător sau cu un titlu relevant de e-mail. Țineți cont de indicațiile echipei legate de tag-uri pentru e-mail-uri. Ne este ușor să răspundem când întrebările sunt organizate. Colegilor voștri le va fi ușor să identifice soluții la probleme similare, căutând după anumite keyword-uri. Exemplu se subiect de e-mail: ”[tema 1] Operatia resize”
  7. Aveți răbdare. Vom încerca să fim cât mai responsivi la întrebările puse de voi, dar nu vom fi permanent online. Fiecare întrebare va fi răspunsă. Dacă este ceva care vă blochează, ne cerem scuze de întârziere; vă recomandăm să lucrați la altceva între timp.
  8. Dacă știți răspunsul la o întrebare a unui coleg, răspundeți. Este mai mult decât recomandat să răspundeți la întrebările colegilor voștri, să îi ajutați. Desigur, câtă vreme nu dezvăluiți aspecte critice din rezolvarea temei de casă.
  9. Dacă după ce ați pus o întrebare, ați reușit să rezolvați problema aferentă, precizați pe listă soluția găsită. Nu folosiți un răspuns de forma Nu mai e nevoie, am rezolvat. Este posibil ca alți colegi ai voștri să se lovească de o problemă similară și este de ajutor să spuneți ce problemă ați avut voi și cum ați rezolvat. Câtă vreme nu dezvăluiți aspecte critice din rezolvarea temei de casă, este mai mult decât indicat să spuneți detaliat ce problemă ați întâmpinat și cum ați rezolvat.
  10. Fiți respectuoși față de colegii voștri și față de echipa de SO. Atât noi cât și voi suntem interesați de a avea o experiență plăcută în cadrul cursului de SO și ne dorim o atmosferă constructivă de comunicare. Dacă simțiți nevoia să vă exprimați agresiv, vă recomandăm o pauză din fața tastaturii. Încercați să vă temperați pornirile negative și evitați formularea de mesaje în format electronic atunci când starea emoțională nu este cea mai bună.
  11. Atunci când aveți o problemă de nivel personal, ce vă vizează doar pe voi, adresați-vă prin e-mail privat persoanei în cauză: asistent de laborator, titular de curs. Dacă acea problemă e doar a voastră, nu este de uz general, atunci folosiți un mesaj privat, nu unul public. Pentru restul problemelor, care pot fi de uz general, folosiți cu încredere lista de discuții a materiei
  12. Când adresați mesaje private, folosiți un subiect corespunzător pentru mesaj, eventual folosind tag-ul [SO] ca prefix.
  13. Când scrieți mesaje folosiți: cuvinte corect formulate, punctuație, propoziții scurte, exprimări clare și neambigue, linii libere pentru a sparge mesajul în paragrafe.
  14. Când trimiteți un mesaj privat, folosiți o formulă de salut și una de încheiere.
  15. Încercați să limitați mesajele voastre la 3-4 paragrafe de maxim 7-8 linii fiecare.
  16. Configurați-vă contul de e-mail să folosească numele vostru complet în forma Prenume Nume. Evitați folosirea de adrese de e-mail ambigue și mai puțin profesioniste (de tipul johnny_money sau kiss_rox_95).
  17. Când trimiteți un e-mail privat prima oară cuiva introduceți-vă: nume, grupă.
  18. Primul paragraf dintr-un e-mail trebuie să definească cadrul problemei: disciplina, componenta din disciplină, problema în sine.
  19. Evitați comunicarea de natură profesională pe rețele sociale, sisteme de chat, telefon sau SMS. Pentru probleme de natură socială folosiți formurile/grupurile aferente sau e-mail. Pentru aspecte sociale, rețelele sociale șis sisteme de chat sunt ideale.
so/info/lista-discutii.txt · Last modified: 2018/03/05 11:22 by razvan.deaconescu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0