Dispensor de Mancare Multipurpose
Racolta Andrei-Vlad, 334CD
Introducere
Acest dispenser de mâncare detectează când un animal/o persoană se află la distanța potrivită și da mâncare într-o cantitate controlată prin deschiderea repetată a unei trape acționate de un servo-motor.
Scopul acestui dispozitiv este de a da mâncare la cerere, fiind util pentru persoane ce au animale de companie sau persoane ce vor să aibă un “snack machine” în casă.
Ideea dispensorului a venit de la faptul că am animale de companie în casă, în cazul meu o pisică și un câine, și am gândit acest proiect pentru a nu mai trebui să mă ridic de fiecare dată de la birou, că să îi dau pisicii mele de mâncare. De asemenea, acesta poate fi folosit că și un dispozitiv ce dă mâncare (arahide, bomboane, covrigei etc.) pentru cine are nevoie sau la evenimente ca petreceri.
Utilitatea acestui proiect vine din două perspective:
pentru mine, este un mod util de a implementa idei și concepte de la laboratorul de Proiectarea Microprocesoarelor pe un proiect ce îmi poate fi util și cu mult timp după facultate
pentru alți, e o soluție utilă pentru a da mâncare animalelor de companie sau pentru a ține snacksuri într-un recipient distractiv și unic
Descriere generala
Hardware Design
Proiectul dispune de următoarele componente:
1x Placă compatibilă cu Arduino Uno R3
1x Senzor infra-roșu de detectare a obstacolelor (Distanța: 2-180 cm)
1x Servo-Motor SG90 pentru mișcarea trapei
1x Display LCD I2C pentru a prezenta situația automatului
3x Butoane pentru a seta automatul
3x Breadboarduri
Cutie de prim ajutor (ce conține toate componentele de mai sus, cu excepția servo-motorului)
Recipient de plastic cu gaura (ce conține servo-motorul)
Trapa de plastic (de tip solniță)
Raft de plastic (de care sunt prinse cutia și recipientul)
Un suport de plastic pentru a prinde servo-motorul de recipient
Șuruburi și piulițe pentru prinderea componentelor (recipientul, cutia, componentele electronice, servo motorul)
Software Design
Mediu de dezvoltare
AVR-GCC cu toolchain standard pentru microcontrolere AVR
PlatformIO și Arduino IDE compatible
Target: ATmega328P (Arduino Uno/Nano)
Frecvență: 16MHz crystal oscillator
Biblioteci și surse 3rd-party folosite
avr/io.h - registre și definții hardware AVR
avr/interrupt.h - gestionare întreruperi
util/delay.h - funcții de întârziere precisă
stdint.h - tipuri de date standard
Implementare proprie (fără dependințe externe)
Protocol I2C low-level pentru comunicația cu LCD-ul
Control PWM hardware cu Timer1 pentru servomotor SG90
Interfață UART pentru debugging și monitorizare
Algoritmi și structuri implementate
1. Structuri de date
typedef enum {
MODE_HUMAN = 0, // Mod pentru hrănirea umană (cu opțiune fără cooldown)
MODE_ANIMAL // Mod pentru hrănirea animale (cooldown obligatoriu)
} DispenseMode;
typedef enum {
FOOD_LOW = 0, // 5 cicluri de dispensare
FOOD_MEDIUM, // 10 cicluri de dispensare
FOOD_HIGH // 15 cicluri de dispensare
} FoodAmount;
// Setări cooldown pentru umani (în minute) - cu opțiunea NONE
const uint16_t humanCooldowns[] = {0, 5, 10, 15, 30, 45, 60};
#define HUMAN_COOLDOWN_COUNT 7
// Setări cooldown pentru animale (în minute) - fără opțiunea NONE
const uint16_t animalCooldowns[] = {30, 60, 120, 240, 480, 720};
#define ANIMAL_COOLDOWN_COUNT 6
// Configurare cicluri de dispensare
const uint8_t foodCycles[] = {5, 10, 15}; // Numărul de cicluri pentru LOW, MEDIUM, HIGH
const uint16_t dispenseTimes[] = {1000, 1000, 1000}; // Timp per ciclu în ms (1 secundă)
#define CYCLE_TIME 1000 // Timp per ciclu în ms
// Variabile globale de sistem
DispenseMode currentMode = MODE_HUMAN;
FoodAmount currentAmount = FOOD_LOW;
uint8_t cooldownIndex = 0;
uint8_t servoActive = 0;
uint8_t cooldownActive = 0;
uint8_t currentCycle = 0;
uint8_t totalCycles = 1;
uint8_t cyclePhase = 0; // 0 = dispensing (open), 1 = closing
2. Algoritmi de control
Sistem de dispensare multi-ciclu:
LOW: 5 cicluri × 1 secundă = 5 secunde totale
MEDIUM: 10 cicluri × 1 secundă = 10 secunde totale
HIGH: 15 cicluri × 1 secundă = 15 secunde totale
Pattern: open(1s) → close(instant) → open(1s) → close(instant)…
Control servo pentru SG90 cu Timer1:
Unghi maxim: 90° (limita servo-ului SG90)
Alimentare: 5V pentru performanță optimă
PWM hardware: Timer1 în Fast PWM mode (ICR1 ca TOP)
Frecvență: 50Hz (perioada 20ms) pentru compatibilitate servo
Prescaler: 8 pentru precizie optimă la 16MHz
Formula OCR1A: 2000 + (angle * 2000) / 90 pentru 1-2ms pulse width
Sistem de cooldown dual:
Umani: 0 (NONE), 5, 10, 15, 30, 45, 60 minute
Animale: 30, 60, 120, 240, 480, 720 minute (fără opțiunea NONE)
Timer software: bazat pe bucla principală (increment la 10ms)
3. Arhitectura sistemului
Mașină de stări:
IDLE - sistem pregătit, afișează setări curente
MULTI-CYCLE DISPENSING - alternează între deschis/închis cu progres vizual
COOLDOWN - sistem blocat cu countdown afișat pe LCD
Interfață utilizator:
Button 1: Mode switching (HUMAN ↔ ANIMAL)
Button 2: Food amount (LOW → MED → HIGH → LOW…)
Button 3: Cooldown time (specific fiecărui mod)
LCD 16×2: Status real-time și progres operațiuni
Proximity sensor: Activare automată prin detectare obiect
Funcții și module implementate
Comunicație I2C:
i2c_init() - configurare TWI la 100kHz
i2c_start(), i2c_stop(), i2c_write() - protocul I2C complet
lcd_send_i2c() - transmisie către LCD
Driver LCD cu I2C expander (HD44780):
lcd_init() - secvență de inițializare 4-bit
lcd_command(), lcd_write() - comenzi și date
lcd_print(), lcd_print_number() - funcții utilitare
lcd_set_cursor(), lcd_clear() - control cursor și display
Control servomotor SG90 cu Timer1:
servo_init_hardware() - configurare Timer1 pentru Fast PWM mode
Timer1 Setup: ICR1=39999 pentru TOP, prescaler=8, frecvență=50Hz
servo_set_angle_hardware() - poziționare prin OCR1A (0-90°)
PWM Enable/Disable: activare pe cerere pentru economie energie
Stabilizare: 200ms PWM activ pentru poziționare precisă
Sistem multi-ciclu de dispensare:
open_trap() - inițializează secvența de cicluri
Logică în bucla principală pentru gestionarea fazelor:
Progres LCD: actualizare în timp real “Cycle: X/Y”
Gestionare cooldown:
Pentru MODE_HUMAN: opțiunea “0” = fără cooldown
Pentru MODE_ANIMAL: cooldown obligatoriu (minimum 30 min)
get_current_cooldown() - returnează timpul în funcție de mod
Afișare LCD: “No cooldown” sau “Cooldown: Xm”
Interfață utilizator:
handle_buttons() - debouncing și edge detection
Reset automat: cooldown-ul se oprește la schimbarea modului
update_display() - afișare condiționată pe starea sistemului
Feedback UART: logging detaliat pentru debug
Detectare proximitate:
check_proximity() - citire senzor cu pull-up intern
Edge detection: activare pe front descrescător (1→0)
Filtrare zgomot: prin variabila lastProximityState
Algoritm principal:
// Configurare Timer1 pentru control servo hardware
void servo_init_hardware(void) {
// Timer1 Fast PWM Mode cu ICR1 ca TOP
TCCR1A = (1 << WGM11); // Fast PWM Mode 14
TCCR1B = (1 << WGM13) | (1 << WGM12) | (1 << CS11); // Prescaler=8
ICR1 = 39999; // TOP pentru 50Hz (20ms perioada)
if (servoActive) {
// Cicluri de dispensare cu Timer1
OCR1A = calculate_servo_position(angle);
TCCR1A |= (1 << COM1A1); // Enable PWM output
} else {
// Servo în repaus - PWM dezactivat
TCCR1A &= ~(1 << COM1A1); // Disable PWM pentru economie
}
}
Caracteristici ale sistemului
Flexibilitate operațională:
Modul HUMAN: acces rapid fără cooldown pentru testare/demonstrații
Modul ANIMAL: control strict cu cooldown-uri lungi pentru programare
Comutare instantanee între moduri cu reset automat al stării
Performanță:
Închidere instantanee între cicluri (fără întârzieri inutile)
Timer software eficient pentru operațiuni lungi
Gestionare precisă a resurselor fără întreruperi
Rata execuție: 100Hz pentru răspuns rapid
Siguranță și robustețe:
Reset automat la schimbarea modurilor
Debouncing hardware și software pentru toate butoanele
Sistem fail-safe cu monitorizare UART continuă
Validare intrări și limitări hardware
Interfață completă:
Feedback vizual: LCD cu progres în timp real
Monitoring remot: UART logging pentru toate operațiunile
Control intuitiv: 3 butoane pentru acces la toate funcțiile
Diagnosticare: mesaje detaliate pentru troubleshooting
Sistemul oferă un dispenser automat de hrană complet funcțional, cu control granular al cantității prin sistemul de cicluri multiple și flexibilitate maximă pentru utilizare atât umană cât și pentru animale, prin sistemul dual de cooldown configurable.
Cod sursă
Jurnal
28.04.2025
29.04.2025
30.04.2025
05.05.2025
07.05.2025
08.05.2025
11.05.2025
12.05.2025
Mai iau 2 mini breadboarduri, dupa ce imi dau seama ca nu ar incapea un breadboard mare in proiectul nostru
Conectez intregul proiect pe 3 breadboarduri
14.05.2025
17.05.2025
Mergem din nou la unchiul meu, sa punem componentele intr-o cutie de prim ajutor. Vopsim capacul cutiei cu vopsea. Se usuca repede
Folosesc o carioca pentru a marca gaurile si folosesc o bormasina pentru a face gaurile
Am folosit o pila ca sa mai finisam din gauri (in special cea de la display si portul USB)
Am sudat si celelalte 2 butoane si am acoperit pinii cu banda adeziva
Rezultatul final, dupa 4 ore de munca (si dupa inca o jumatate de ora sa reconectez firele la componente):
21.05.2025
23.05.2025
Evrika! Stiu cum sa fac trapa. Trapa va functiona ca o solnita. Facem trapa dintr-o bucata circulara de plastic
Ne dam seama ca nu avem cum sa atasam servo-motorul de un recipient cu palnie (folosim un recipient standard, in care stau cereale)
25.05.2025
Cumparam un raft de plastic de la Dedeman, mergem pentru ultima data la unchiul meu, mai fac doua gauri in spatele raftului ca sa prind cutia de raft, dupa fac gauri si pentru cutie si pentru recipient.
Atasam servo-motorul in recipient
Rezultatul final dupa inca vreo 3 ore de munca:
26.05.2025
Imi dau seama ca proiectul mai are doua probleme mari: detectarea distantei si modul cum dadea mancarea
La detectarea distantei, mi-am dat repede seama de ce nu mergea bine: emitorul era blocat de perete si detecta la o distanta mult mai mica (bormasina strikes again)
La modul cu mancarea, mi-am dat seama ca cel mai usor mod de a da de mancare este de a face cicluri rapide de open si close la servo-motor, in asa fel incat sa dea destula mancare pe fiecare categorie (de 5 ori la LOW, de 10 ori la MED si de 15 ori la HIGH)
Rezultatul final dupa 2 ore de retusuri: un client fericit
27.05.2025
Am facut pagina de Github a proiectului si am modificat putin pagina de OCW
Am adaugat acest jurnal, ca si amintire a acestei perioade intense
Rezultate
Dispensorul este capabil sa dea mancare pentru pisica mea. Nu e perfect (se mai intampla ca trapa sa nu se miste la capacitate maxima daca e blocata o bobita pe sub ea), dar in principal:
senzorul functioneaza si se activeaza daca vede un obiect pe o raza de aproximativ 10 cm
displayul afiseaza ce e necesar (modul, cata mancare trebuie sa dea, cooldownul, arata x/y cicluri cand e pornit servo motorul)
butoanele functioneaza si interactioneaza perfect cu displayul si placuta
Timpul petrecut:
~25 de ore - scris si retusat codul
10 ore - testarea componentelor, asamblarea proiectului si orice retusuri la proiect
6 ore - scrierea acestei pagini + crearea a unei scheme de tip bloc si a unei scheme electrice
2 ore - crearea paginii de Github + README