This is an old revision of the document!


Etilotest – Dispozitiv de Măsurare a Alcoolemiei

Introducere

Proiectul Etilotest constă în realizarea unui dispozitiv electronic capabil să detecteze nivelul de alcool din aerul expirat de utilizator, folosind un senzor de gaz MQ-3. Scopul proiectului este de a învăța cum să integrăm senzori analogici, conversie ADC, afișaj și alerte sonore/vizuale într-un sistem embedded simplu, dar funcțional.Ideea a pornit de la dorința de a crea un dispozitiv portabil și accesibil care să atragă atenția asupra consumului de alcool, fiind totodată un proiect educativ excelent pentru învățarea principiilor de bază în proiectarea microprocesoarelor.Dispozitivul se dorește a fi util în contexte precum testarea demonstrativă în școli sau acasă, fără a înlocui un etilotest profesional.

Descriere generală

Dispozitivul este alcătuit din următoarele module:

  • Senzor de gaz MQ-3 – detectează alcoolul din aerul expirat
  • Microcontroler ATmega324P – citește semnalul analogic și îl procesează
  • Display LCD 16×2 – afișează nivelul estimat al alcoolemiei și mesaje sugestive
  • LED-uri colorate (verde, galben, roșu) – indică vizual nivelul de alcool
  • Buzzer – emite un semnal sonor în caz de depășire a pragului critic

Fluxul de date: Senzor MQ-3 → ADC ATmega324P → procesare → afișare pe LCD + LED-uri/buzzer

Laboratoare utilizate

În realizarea proiectului am folosit concepte din următoarele laboratoare:

  • Laborator 0 – GPIO

Folosit pentru controlul LED-urilor și al buzzer-ului, precum și pentru inițializarea pinilor digitali.

  • Laborator 4 – ADC (Analog to Digital Converter)

Citirea valorilor analogice de la senzorul MQ-3 s-a realizat prin conversie analog–digital pe un pin ADC.

  • Laborator 5 – Afișaj LCD

Utilizarea unui display LCD 16×2 conectat la porturile digitale ale microcontrolerului pentru a afișa mesaje și niveluri.

  • Laborator 3 – PWM

Dacă buzzer-ul este controlat prin semnal PWM, se poate integra și acest laborator.

Hardware Design

Componente utilizate:

  • Microcontroler ATmega328P – unitatea centrală de procesare - Link
  • Senzor de gaz MQ-3 – detectează alcoolul din aer - Link
  • Display LCD 16×2 – afișează informații către utilizator - Link
  • LED-uri (verde, galben, roșu) – indică nivelul de alcoolemie - Link
  • Buzzer – avertizează sonor la depășirea unui prag - Link
  • Rezistențe – pentru limitarea curentului prin LED-uri (ex. 220Ω) - Link
  • Fire de conexiune și breadboard – pentru asamblarea circuitului - Link

Schema electrică:

  • Senzor MQ-3 → alimentat la 5V, ieșirea analogică conectată la pinul ADC al ATmega324P
  • Display LCD → conectat la porturi digitale (folosind mod 4-bit sau 8-bit)
  • LED-uri → conectate la pinii digitali, fiecare printr-o rezistență de limitare
  • Buzzer → conectat la un pin digital și controlat cu semnal PWM

Software Design

Descrierea codului aplicaţiei (firmware):

  • mediu de dezvoltare (if any) (e.g. AVR Studio, CodeVisionAVR)
  • librării şi surse 3rd-party (e.g. Procyon AVRlib)
  • algoritmi şi structuri pe care plănuiţi să le implementaţi
  • (etapa 3) surse şi funcţii implementate

Acest software design este pentru un etilotest electronic construit pe platforma Arduino, care:

•	Foloseste un senzor MQ-3 pentru a detecta vapori de alcool din suflul utilizatorului.
•	Are un buton fizic care declanseaza o citire de la senzor atunci cand este apasat.
•	Afiseaza rezultatele pe un ecran LCD I2C, in functie de valoarea analogica citita:
•	Daca valoarea e mica → mesaj „NU AI BAUT NIMIC”.
•	Daca valoarea creste → mesaje progresive (de la „AI BAGAT O GURA” pana la „TE IA POLITIA BA”).
•	Foloseste semnale sonore printr-un buzzer pentru feedback auditiv in functie de nivelul detectat.
•	Implementeaza citirea analogica directa (custom ADC) pentru o mai buna intelegere/control al procesului de conversie.

Designul este interactiv, educativ si simplu, folosind principii de baza din programarea embedded, cu focus pe control hardware (senzor, buton, buzzer, display).

Rezultate Obţinute

Care au fost rezultatele obţinute în urma realizării proiectului vostru.

Concluzii

Download

O arhivă (sau mai multe dacă este cazul) cu fişierele obţinute în urma realizării proiectului: surse, scheme, etc. Un fişier README, un ChangeLog, un script de compilare şi copiere automată pe uC crează întotdeauna o impresie bună ;-).

Fişierele se încarcă pe wiki folosind facilitatea Add Images or other files. Namespace-ul în care se încarcă fişierele este de tipul :pm:prj20??:c? sau :pm:prj20??:c?:nume_student (dacă este cazul). Exemplu: Dumitru Alin, 331CC → :pm:prj2009:cc:dumitru_alin.

Jurnal

Puteți avea și o secțiune de jurnal în care să poată urmări asistentul de proiect progresul proiectului.

Bibliografie/Resurse

Listă cu documente, datasheet-uri, resurse Internet folosite, eventual grupate pe Resurse Software şi Resurse Hardware.

Export to PDF

pm/prj2025/rnedelcu/petrisor.caramida.1747722502.txt.gz · Last modified: 2025/05/20 09:28 by petrisor.caramida
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0