This is an old revision of the document!
Grupa 332CB
Acest proiect constă într-o consolă interactivă care integrează trei jocuri clasice: un joc de memorie bazat pe LED-uri colorate, Snake afișat pe un ecran și controlat cu butoane, precum și Piatra-Hârtie-Foarfecă, în care utilizatorul se confruntă cu un oponent virtual.
Scopul proiectului este de a crea un dispozitiv educativ și distractiv care combină componente de hardware și software într-un sistem embedded interactiv. Ideea a pornit de la dorința de a aduce jocurile clasice într-un format fizic, accesibil și portabil.
Consider că acest proiect este util deoarece dezvoltă abilități practice în domeniul microcontrolerelor, a interfeței hardware, afișajelor și programării logice. În plus, consola poate fi folosită ca instrument didactic în cadrul unor ateliere STEM pentru copii sau ca model demonstrativ pentru începători în domeniul electronicii.
Proiectul este implementat pe un singur microcontroler (Arduino Uno), care gestionează toate componentele hardware și logica software pentru trei jocuri: Joc de Memorie, Snake și Piatra-Hârtie-Foarfecă. Componentele sunt partajate între module pentru optimizare hardware și software.
Pe ecranul LCD va fi o pagină principală de meniu, unde vei selecta unul dintre jocuri prin apăsarea butonului corespunzător jocului. După apăsare, intri în pagina de instrucțiuni a jocului, iar după câteva secunde începe jocul.
Joc de Memorie
Va avea un LED RGB și 3 butoane, fiecare pentru câte o culoare. Microcontrolerul se va ocupa de generarea și verificarea secvenței. Prima dată apare doar o culoare, iar pe măsură ce avansezi în joc, numărul de culori aprinse crește succesiv. Dacă ai greșit o culoare, ai pierdut și te întorci în pagina de meniu. În cazul în care te-ai plictisit de joc, poți apăsa pe un buton (butonul roșu), care te va trimite la pagina principală.
Modul Snake
Scopul jocului este să strângi 10 bucăți de mâncare ca să câștigi. Ai 4 butoane direcționale (sus, jos, stânga, dreapta). Microcontrolerul se ocupă de detectarea coliziunilor – dacă își atinge coada sau dacă iese din ecran (atinge marginea ecranului). Șarpele nu își poate modifica direcția de deplasare cu 180 de grade (ex: dacă merge în sus și apeși pe butonul pentru direcția jos, șarpele nu va merge în jos, ci va continua în sus). Poziția inițială a șarpelui este aleatorie, la fel și poziția mâncării. Dacă ai pierdut (ți-ai atins coada sau ai atins marginea ecranului), te întorci automat la pagina principală.
Modul Piatra-Hârtie-Foarfecă
Jucătorul va alege cu ce să joace apăsând pe unul din cele 3 butoane. După cum s-a mai menționat, jucătorul va concura cu calculatorul. Microcontrolerul se ocupă de alegerea aleatorie a opțiunii calculatorului, astfel încât nu vei ști niciodată dacă vei câștiga sau pierde. După ce jucătorul face o alegere, pe ecran va apărea alegerea jucătorului, alegerea calculatorului și apoi rezultatul: dacă ai câștigat, ai pierdut sau dacă este egalitate. Pentru a ieși din joc, jucătorul trebuie să apese pe butonul roșu.
Microcontroler Central – Arduino Uno
Se ocupă de logica fiecărui joc, afișaje, intrări de la butoane și controlul LED-urilor.
Schema bloc
Listă de componente principale:
Microcontroler Arduino UNO
8x Butoane
LED RGB
Ecran LCD
Rezistențe pentru LED (1x 330 Ω și 2x 150 Ω)
2x Breadboard
Fire tată-tată
Fire U-shape
Pini folosiți Arduino are pini pentru alimentare (power), pini analogici și digitali. Am folosit pinii de alimentare și pinii digitali.
La pinii de alimentare am folosit:
Pinul de 5V pentru a alimenta circuitul,
Pinul de GND pentru a conecta masa circuitului.
La pinii digitali am folosit pinii de la D2 până la D13, astfel:
D2 → Buton roșu
D3 → Culoarea albastră a LED-ului
D4 → Buton 1
D5 → Culoarea verde a LED-ului
D6 → Culoarea roșie a LED-ului
D7 → Buton 2
D8 → Pinul RESET al ecranului
D9 → Pinul DC al ecranului
D10 → Pinul CS al ecranului
D11 → Pinul SDA al ecranului
D12 → Buton 3
D13 → Pinul SCK al ecranului
Am ales acești pini pentru culorile LED-ului deoarece permit utilizarea semnalului PWM (Pulse Width Modulation).
Pentru ecranul LCD au mai rămas 3 pini, pe lângă cei conectați la Arduino:
VCC → conectat la + (5V)
LED → conectat la + (5V)
GND → conectat la - (GND)
a fost alimentat cu 5V de la microcontroler, iar – este legat la GND-ul microcontrolerului.
Mediu de Dezvolate: Arduino IDE
Biblioteci:
Descriere cod:
ds
Un proiect frumos și interesant de realizat. Datorită lui, mi-aș dori să mai realizez astfel de proiecte folosind microprocesoare.
Fişierele se încarcă pe wiki folosind facilitatea Add Images or other files. Namespace-ul în care se încarcă fişierele este de tipul :pm:prj20??:c? sau :pm:prj20??:c?:nume_student (dacă este cazul). Exemplu: Dumitru Alin, 331CC → :pm:prj2009:cc:dumitru_alin.