This shows you the differences between two versions of the page.
pm:prj2025:rnedelcu:ioana.ionescu2209 [2025/05/27 23:01] ioana.ionescu2209 [InteractiveBoard] |
pm:prj2025:rnedelcu:ioana.ionescu2209 [2025/05/28 03:26] (current) ioana.ionescu2209 |
||
---|---|---|---|
Line 47: | Line 47: | ||
===== Hardware Design ===== | ===== Hardware Design ===== | ||
- | <note tip> | ||
**Listă de componente principale:** | **Listă de componente principale:** | ||
- | - Microcontroler | ||
- | - 4x Butoane | + | - Microcontroler Arduino UNO |
+ | |||
+ | - 8x Butoane | ||
- LED RGB | - LED RGB | ||
- | - Ecran OLED | + | - Ecran LCD |
- | - Rezistențe pentru LED-uri și butoane | + | - Rezistențe pentru LED (1x 330 Ω și 2x 150 Ω) |
- | - Breadboard | + | - 2x Breadboard |
- | - Sursă alimentare 5V (baterie, USB, sau adaptor) | + | - Fire tată-tată |
+ | - Fire U-shape | ||
- | **Schemă electrică (descriere generală):** | + | **Schema circuit** |
- | - Fiecare buton este conectat la un pin digital al microcontrolerului, cu rezistență pull-down/pull-up | + | {{:pm:prj2025:rnedelcu:schema_circuit_ii_2.png?300|}} |
- | - LED-urile sunt conectate la pinii digitali prin rezistențe limitatoare | + | **Schemă electrică** |
- | - Ecranul OLED se conectează prin I2C/SPI | + | {{:pm:prj2025:rnedelcu:schema_electrica_ii.png?300|}} |
- | - Butoanele Snake conectate la pini separați și citiți în loop | + | **Pini folosiți** |
- | - Tensiune alimentare comună de 5V pentru toate componentele | + | Arduino are pini pentru alimentare (power), pini analogici și digitali. Am folosit pinii de alimentare și pinii digitali. |
+ | La pinii de alimentare am folosit: pinul de 5V pentru a alimenta circuitul, pinul de GND pentru a conecta masa circuitului. | ||
- | **Diagrame de semnal (pentru Piatra-Hârtie-Foarfecă și memorie):** | + | La pinii digitali am folosit pinii de la D2 până la D13, astfel: |
- | - Se poate folosi semnal digital LOW/HIGH pentru citirea butoanelor și activarea LED-urilor | + | - **D2** → Buton roșu |
- | - Semnal I2C pentru comunicarea cu ecranul | + | - **D3** → Culoarea albastră a LED-ului |
+ | - **D4** → Buton 1 | ||
- | **Rezultate simulare (dacă se fac):** | + | - **D5** → Culoarea verde a LED-ului |
- | - Se pot testa butoanele și LED-urile în simulatoare precum Tinkercad Circuits | + | - **D6** → Culoarea roșie a LED-ului |
- | - Se pot valida secvențele de LED în jocul de memorie și afișajul scorului | + | - **D7** → Buton 2 |
+ | - **D8** → Pinul RESET al ecranului | ||
- | Poza prototip: | + | - **D9** → Pinul DC al ecranului |
- | {{:pm:prj2025:rnedelcu:poza_prototip_i.jpeg?200|}} | + | - **D10** → Pinul CS al ecranului |
- | </note> | + | - **D11** → Pinul SDA al ecranului |
+ | - **D12** → Buton 3 | ||
+ | |||
+ | - **D13** → Pinul SCK al ecranului | ||
+ | |||
+ | Am ales acești pini pentru culorile LED-ului deoarece permit utilizarea semnalului PWM. | ||
+ | |||
+ | Pentru ecranul LCD au mai rămas 3 pini, pe lângă cei conectați la Arduino: | ||
+ | |||
+ | - **VCC** → conectat la + | ||
+ | |||
+ | - **LED** → conectat la + | ||
+ | |||
+ | - **GND** → conectat la - | ||
+ | |||
+ | a fost alimentat cu 5V de la microcontroler, iar – este legat la GND-ul microcontrolerului. | ||
+ | |||
+ | **Poză circuit** | ||
+ | |||
+ | {{:pm:prj2025:rnedelcu:poza_circuit_ii.jpeg?300|}} | ||
===== Software Design ===== | ===== Software Design ===== | ||
+ | //Mediu de Dezvoltare:// **Arduino IDE** | ||
- | <note tip> | + | //Biblioteci:// |
- | Descrierea codului aplicaţiei (firmware): | + | * **Adafruit_ST7735** - control specific cu ecranul |
- | * mediu de dezvoltare (if any) (e.g. AVR Studio, CodeVisionAVR) | + | * **Adafruit_GFX** - elemente grafice generale |
- | * librării şi surse 3rd-party (e.g. Procyon AVRlib) | + | * **SPI** - interacțiunea cu ecranul LCD |
- | * algoritmi şi structuri pe care plănuiţi să le implementaţi | + | |
- | * (etapa 3) surse şi funcţii implementate | + | |
- | </note> | + | |
- | ===== Rezultate Obţinute ===== | + | //Descriere cod:// |
- | <note tip> | + | Am definit pinii pentru butoane, ecran și culorile LED-ului. |
- | Care au fost rezultatele obţinute în urma realizării proiectului vostru. | + | |
- | </note> | + | |
- | ===== Concluzii ===== | + | Am inițializat o variabilă booleană (isGame) care reține dacă te afli în jocul "Piatra, hârtie, foarfecă". |
- | ===== Download ===== | + | În funcția **setup()** am inițializat generatorul de numere aleatoare, afișajul ecranului și am rotit ecranul cu 90 de grade pentru a se potrivi cu poziționarea lui pe breadboard. Am inițializat pinii pentru butoane ca fiind pini de intrare. Am inițializat și pinii pentru culorile LED-ului ca fiind pini de output și am apelat funcția care stinge LED-ul. |
- | <note warning> | + | În funcția **loop()** am verificat starea variabilei isGame. Dacă nu mă aflam în joc, se afișa mesajul de pe meniul principal și verificam ce buton apăsam. Dacă apăsam un buton corespunzător celorlalte 2 jocuri, se apela funcția corespunzătoare jocului. Dacă apelam butonul cu "Piatra, hârtie, foarfecă", schimbam valoarea variabilei, afișam mesajul din pagina de instrucțiuni și după se apela funcția jocului. |
- | O arhivă (sau mai multe dacă este cazul) cu fişierele obţinute în urma realizării proiectului: surse, scheme, etc. Un fişier README, un ChangeLog, un script de compilare şi copiere automată pe uC crează întotdeauna o impresie bună ;-). | + | |
- | Fişierele se încarcă pe wiki folosind facilitatea **Add Images or other files**. Namespace-ul în care se încarcă fişierele este de tipul **:pm:prj20??:c?** sau **:pm:prj20??:c?:nume_student** (dacă este cazul). **Exemplu:** Dumitru Alin, 331CC -> **:pm:prj2009:cc:dumitru_alin**. | + | Am avut și niște **funcții auxiliare**: afiseazaMesaj(const char* mesaj) care afișează pe ecran din stânga sus mesajul dat, afiseazaMesajMijloc(const char* mesaj) afișează pe mijlocul ecranului mesajul, stingeLED() setează pe 0 culorile LED-ului, aprindeCuloare(int culoare) setează pe 50 culoarea corespunzătoare, asteaptaCuloareUtilizator() care, în funcție de ce buton apăsăm, se aprinde culoarea corespunzătoare și se returnează valoarea pentru a fi verificată cu secvența, drawPixel(int x, int y, uint16_t color) colorează pixelul de la poziția x, y pentru jocul Snake, generateFood() generează aleator poziția mâncării pentru jocul Snake. |
- | </note> | + | |
- | ===== Jurnal ===== | + | Pentru **jocul de memorie**, înainte de funcție am definit lungimea maximă a unei secvențe, un vector care reține secvența și nivelul curent. În funcție am afișat mesajele de instrucțiuni și, într-un while(true), am verificat dacă am apăsat butonul de întoarcere la meniu, am creat secvența cu culori random, am aprins culorile, de menționat că în timp ce afișez secvența mă pot întoarce în meniul principal, după am verificat dacă culorile introduse de jucător sunt la fel cu secvența, cresc nivelul și o iau de la capăt. |
- | <note tip> | + | În funcția **jocPiatraHartieFoarfeca()** am văzut ce a ales jucătorul, reținând într-o variabilă alegerea, am afișat mesajul cu alegerea jucătorului, am făcut și alegerea calculatorului random și am afișat mesajul. Am verificat cele două variabile în ce caz se află și am afișat un mesaj corespunzător. |
- | Puteți avea și o secțiune de jurnal în care să poată urmări asistentul de proiect progresul proiectului. | + | |
- | </note> | + | |
- | ===== Bibliografie/Resurse ===== | + | Pentru **Snake**, am definit înainte de funcție o lungime maximă a șarpelui, o structură de tip point, am definit șarpele ca fiind un vector de puncte, lungimea inițială a șarpelui, am definit și mâncarea ca un punct, direcția șarpelui și scorul. În funcție am afișat instrucțiunile, am generat poziția de start a șarpelui și am generat mâncarea. Apoi, într-un while(true), am citit direcția dată de la butoane, am blocat întoarcerea directă în sens opus, am mutat tot corpul șarpelui, am verificat coliziunile cu marginea ecranului sau cu propriul corp, verific dacă șarpele a mâncat mâncarea și desenez totul pe ecran. |
+ | |||
+ | ===== Concluzii ===== | ||
- | <note> | + | Un proiect frumos și interesant de realizat. Datorită lui, mi-aș dori să mai realizez astfel de proiecte folosind microprocesoare. |
- | Listă cu documente, datasheet-uri, resurse Internet folosite, eventual grupate pe **Resurse Software** şi **Resurse Hardware**. | + | |
- | </note> | + | |
<html><a class="media mediafile mf_pdf" href="?do=export_pdf">Export to PDF</a></html> | <html><a class="media mediafile mf_pdf" href="?do=export_pdf">Export to PDF</a></html> | ||