This is an old revision of the document!
Pedală de efect pentru chitară electrică
Overdrive – pentru a satura semnalul și a obține un sunet distorsionat, specific rock-ului clasic
Tremolo – pentru a modula volumul semnalului audio într-o manieră periodică
Reverb - simuleaza modul in care sunetul se reflecta si se estompeaza intr-un spatiu inchis
Efectele sunt controlate de un microcontroller Arduino UNO R3, folosind componente precum DAC (digital to analog converter), PWM (pentru modularea semnalului audio) și GPIO (pentru controlul selectiei efectelor prin butoane).
Scopul proiectului este de a crea o pedală de chitară digitală, compactă și personalizabilă, care poate fi utilizată în locul unor pedale comerciale, costisitoare sau rigide ca funcționalitate.
Ideea a pornit din pasiunea pentru muzică și electronica audio, dar și din dorința de a explora modul în care microcontrolerele pot prelucra semnal analogic și pot genera efecte sonore în timp real.
Pedala va include următoarele module:
Interacțiunea dintre module: Semnalul audio intră în sistem prin jack-ul de intrare, este procesat de microcontroller, iar semnalul procesat iese prin jack-ul de ieșire.
Utilizatorul poate ajusta efectele în timp real folosind potențiometrele.
Microcontrollerul controlează aplicațiile de overdrive și tremolo prin algoritmi, iar statusul și setările sunt vizualizate pe interfața vizuală.
Microcontroller: STM32F103C8T6
Control analog: 2x Potențiometre liniare 10kΩ – pentru reglaj: gain (overdrive) și rate/Depth (tremolo)
Intrare/ieșire audio:
Rezistențe 10kΩ – 100kΩ – pentru atenuare și biasare semnal audio
Overdrive stage:
Tremolo stage: PWM pin de la microcontroller – pentru modulație volum
Alte periferice:
Alimentare:
Conectică & prototipare:
Rezistență 330Ω pentru LED
Am dezvoltat componenta software a poriectului in Arduino IDE, care s-a demonstrat util datorita usurintei de utilizare. In procesul de adaptare a hardware-ului la nevoile proiectului a fost foarte utila optiunea de plotting din aceasta aplicatie, deoarece m-a ajutat sa aleg cele mai bune valori pentru condensatori si rezistente (din partea de prelucrare a semnalului din hardware).
In ceea ce priveste implementarea efectului de overdrive, acesta este activat de apasarea unui buton ce modifica o variabila in cod ce marcheaza folosirea efectului de overdrive.
Semnalul de la portul jack de input este aduc la o frecventa mai prietenoasa pentru arduino, unde este apoi prelucrat. Pentru prelucrarea semnalului in sine am folosit intreruperi, iar pentru transmiterea semnalului procesat mai departe spre portul de output am folosit PWM.
In functia ce prelucreaza semnalul folosesc niste constante pentru gain si boostul semnalului, care sunt apoi aplicate fie pe semnalul cu efect de overdrive, fie pe semnalul curat.
Fişierele se încarcă pe wiki folosind facilitatea Add Images or other files. Namespace-ul în care se încarcă fişierele este de tipul :pm:prj20??:c? sau :pm:prj20??:c?:nume_student (dacă este cazul). Exemplu: Dumitru Alin, 331CC → :pm:prj2009:cc:dumitru_alin.