Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

pm:prj2025:fstancu:cristina.drinciu [2025/05/25 17:34]
cristina.drinciu [Software Design]
pm:prj2025:fstancu:cristina.drinciu [2025/05/30 13:42] (current)
cristina.drinciu [Hardware Design]
Line 103: Line 103:
 {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​poza2_amp.jpg?​350 |}} {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​poza4_amp.jpg?​350|}} {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​poza2_amp.jpg?​350 |}} {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​poza4_amp.jpg?​350|}}
 {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​poza3_amp.jpg?​350 |}} {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​poza1_amp.jpg?​350|}} {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​poza3_amp.jpg?​350 |}} {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​poza1_amp.jpg?​350|}}
 +{{:​pm:​prj2025:​fstancu:​final_project1.jpeg?​350|}} {{:​pm:​prj2025:​fstancu:​final_project.jpeg?​350|}}
  
 Link catre poze si video demonstrativ:​ [[https://​drive.google.com/​drive/​folders/​1RUL_uXa5XXPFie1JvUg6ljKmbEH5EQQS | aici ]] Link catre poze si video demonstrativ:​ [[https://​drive.google.com/​drive/​folders/​1RUL_uXa5XXPFie1JvUg6ljKmbEH5EQQS | aici ]]
Line 143: Line 144:
 === I2C (TWI) === === I2C (TWI) ===
 __//​Rol://​__ Interfața I²C (TWI) generică, folosită pentru a comunica cu DAC-ul MCP4725 la ~400 kHz. __//​Rol://​__ Interfața I²C (TWI) generică, folosită pentru a comunica cu DAC-ul MCP4725 la ~400 kHz.
 +
 +{{:​pm:​prj2025:​fstancu:​amp_twcr.png?​500|}}
  
 Ce face fiecare functie: Ce face fiecare functie:
Line 196: Line 199:
  
 === Efecte === === Efecte ===
-__//​Rol://​__ ​Procesarea semnalului convertit in digital, ​ aplicand efectele stabilite: **distorsiune,​ tremolo, delay**+__//​Rol://​__ ​ Procesarea semnalului convertit in digital, ​ aplicand efectele stabilite: **distorsiune,​ tremolo, delay**
  
 == Distortion == == Distortion ==
Line 226: Line 229:
  
 asigurând conversia corectă pe 12 biţi. asigurând conversia corectă pe 12 biţi.
-  
-''​ 
-uint16_t apply_distortion(int16_t sample) { 
-    float x = sample / 2048.0f; ​                 // normalizează ​ \\ 
-    x = x * (0.7f + 0.3f * fabsf(x)); ​           // pre-emphasis ​ \\  
-    float d = tanhf(50.0f * x);                  // soft-clip ​ \\ 
-    d = (d > 0.8f ? 0.8f : (d < -0.8f ? -0.8f : d));  \\  
-    int32_t v = (int32_t)(d * 2047.0f); ​         \\ 
-    return (uint16_t)(v + 2048); ​                // 0..4095 ​ \\ 
-} 
  
-''​ 
  
 == Tremolo == == Tremolo ==
Line 244: Line 236:
 Generăm un LFO sinusoidal pe 16 biți de fază si modulam aplitudinea cu factorul 2 pentru a compensa atenuarea la min(LFO). Generăm un LFO sinusoidal pe 16 biți de fază si modulam aplitudinea cu factorul 2 pentru a compensa atenuarea la min(LFO).
  
 +Vom modifica periodic volumul semnalului audio pentru a crea un efect de „pulsare”.
  
 +În cod ținem o variabilă de fază pe 16 biți care se crește constant de fiecare dată când vine un eşantion nou.
  
-===== Rezultate Obţinute =====+La fiecare eşantion, din această fază calculăm o valoare între 0 și 1 (LFO) care oscilează la frecvența tremolo-ului (de exemplu 5 pulsuri pe secundă).
  
-<note tip> +Apoi multiplicăm semnalul de intrare cu un amestec între volumul original și valoarea LFO:
-Care au fost rezultatele obţinute în urma realizării proiectului vostru. +
-</​note>​+
  
-===== Concluzii =====+Dacă LFO este aproape de 1, semnalul are volum aproape normal.
  
-===== Download =====+Dacă LFO este aproape de 0, semnalul este atenuat (mai silențios).
  
-<note warning>​ +Prin schimbarea „adâncimii” ​(depth) poți controla cât de puternică este această variație ​de volum.
-O arhivă ​(sau mai multe dacă este cazul) cu fişierele obţinute în urma realizării proiectului:​ surse, scheme, etc. Un fişier README, un ChangeLog, un script ​de compilare şi copiere automată pe uC crează întotdeauna o impresie bună ;-).+
  
-Fişierele ​se încarcă pe wiki folosind facilitatea **Add Images or other files**. Namespace-ul în care se încarcă fişierele este de tipul **:​pm:​prj20??:​c?​** sau **:​pm:​prj20??:​c?:​nume_student** (dacă este cazul). **Exemplu:​** Dumitru Alin331CC -> **:​pm:​prj2009:​cc:​dumitru_alin**. +Totul se întâmplă foarte rapid (mii de ori pe secundă), astfel încât urechea percepe un „vibrato de volum” constant și sincronizat,​ fără distorsiuni suplimentare.
-</​note>​+
  
 +== Delay ==
 +__//​Rol://​__ ​ acest efect functioneaza ca un ecou, deci a fost nevoie de un buffer pentru a memora semnalul, deci memorie RAM. 
 +
 +Stocăm fiecare eşantion de semnal într-un buffer circular de mărime fixă (de exemplu 980 poziții).
 +
 +Când procesăm un eşantion nou, citim din buffer eşantionul aflat cu un anumit „pas” înapoi (de exemplu, 800 poziții) — acesta este semnalul întârziat.
 +
 +Combinăm semnalul întârziat cu semnalul curent: o parte din ecou (feedback) se adaugă peste semnalul nou.
 +
 +Scriem în buffer valoarea rezultatului (semnal direct + ecou) pentru ca, la următoarea trecere, să putem crea ecouri în buclă.
 +
 +Prin ajustarea mărimii buffer-ului (delay time) și a procentului de feedback, controlăm cât de lung și cât de intens este ecoul.
 +
 +Practic, buffer-ul reţine „urmele” semnalului și le redă cu întârziere,​ creând senzația de reverberație și ecou.
 +
 +=== ADC ===
 +
 +__//​Rol://​__ Preluare continuă de semnal analogic și declanșare ISR pentru procesare.
 +
 +{{:​pm:​prj2025:​fstancu:​amp_admux.png?​500|}}
 +
 +{{:​pm:​prj2025:​fstancu:​amp_adcsra.png?​500|}}
 +
 +{{:​pm:​prj2025:​fstancu:​amp_adcsrb.png?​500|}}
 +
 +
 +Avem urmatoarele setari pentru registre:
 +
 +  * ''​ADMUX = (1<<​REFS0);''​ - REFS0=1 → referință AVcc, canal ADC0
 +  * ''​ADCSRA = ADEN|ADIE|ADATE|(ADPS2|ADPS1);'' ​ care este responsabil de:
 +
 +''​ADEN = enable ADC''​
 +
 +''​ADIE = enable ADC interrupt''​
 +
 +''​ADATE = auto-trigger → modul Free-Running''​
 +''​
 +ADPS2:1 = prescaler 64 → ADC clock ~250 kHz''​
 +
 +  * ''​ADCSRB = 0;''​ → Free-Run
 +  * ''​DIDR0 = (1<<​ADC0D)'';​ → dezactivează intrare digitală pe ADC0
 +  * ''​ADCSRA |= (1<<​ADSC);''​ → pornește prima conversie
 +
 +Intreruperile folosite:
 +
 +''​**ISR(ADC_vect)**''​
 +
 +  * Citește ADC (0–1023), recentrează la ±512
 +  * 
 +  * Normalizează la ±1.0
 +  * 
 +  * Aplică efectele active
 +  * 
 +  * Clamp și convert la 0–4095 → mcp4725_write()
 +
 +De ce Free-Running?​ Vrem eșantionare continuă la frecvență fixă, fără să declanșăm singur fiecare conversie. Asa obtinem eficienta mai buna.
 +
 +=== Butoane ===
 +//​__Rol:​__//​ Gestionare butoane cu PCINT + debounce cu Timer0. De asemnea va trata si activarea butoanelor.
 +
 +Acestea functioneaza pe modul activer low, deci 0 activate, 1 dezactivate.
 +
 +**ISR(PCINT2_vect) (Pin Change)**
 +  * Setat pe PD2..PD4 (PCINT18..20)
 +  * La trecerea HIGH→LOW pornește counter deb once
 +  * eficient pentru ca nu asteptam intr-un loop apasarea butoanelor, doar intra rutina de tratare a intreruperilor pentru a schimba starea butoanelor si a LED-urilor.
 +
 +**ISR(TIMER0_COMPA_vect)**
 +  * (apelat in functia main), aceasta rutina va apela procesarea semnalului prin efecte, in functie daca au fost activate sau nu
 +  * Timer0 CTC: prescaler 64, OCR0A=249 → 1 kHz interrupt ​
 +  * decrementeaza counterele, iar la zero toggle LED și flag efect
 +
 +De ce PCINT + timer? Detectăm rapid schimbarea de buton și facem debounce fără blocări în bucla principală.
 +
 +=== Main ===
 + ​Inițializează toate modulele și intră în buclă infinită.
 +
 +Flux general:
 +
 +      * Butoane → PCINT + Timer0 → update flags
 +
 +      * ADC Free-Run → ISR(ADC_vect) → apply_effects → DAC
 +
 +      * DAC → ieșire audio analogic
 +
 +===== Rezultate Obţinute si Performanta =====
 +
 +Amplificatorul functioneaza destul de bine, putand sa genereze un semnal audio destul de bun.
 +Chiar daca am incercat sa lucrez la o frecventa destul de ridicata pentru a avea un sample rate cat mai mare, notele joase sunt redate foarte clar iar cele mai inalte sunt redate o idee mai prost, avand o frecventa destul de mare si masuratorile nu sunt atat de accurate.
 +
 +=== Optimizarile folosite pentru a obtine performante si imbunatiri care pot fi adaugate ===
 +
 +**1) Free-Running ADC**
 +
 +  * Folosim ADC în Free-Running Mode pentru conversii continue la rata stabilită de prescaler, fără a reporni manual conversia la fiecare eşantion.
 +
 +  * Avantaj: latență minimă între eşantioane și utilizare eficientă a CPU în ISR
 +
 +
 +**2) Intreruperi**
 +
 +  * toată logica de procesare audio (distorsiune,​ tremolo, delay) se execută în ISR(ADC_vect),​ eliminând buclele de polling
 +
 +  * debounce butoane și toggle LED se fac în ISR-uri separate (PCINT2 si TIMER0), evitând blocarea buclei principale.
 +
 +
 +**3) Math Library**
 +
 +  * Tremolo folosește sinf() din <​math.h>,​ costisitor în cicluri CPU
 +
 +  * Pentru o versiune și mai rapidă, se poate înlocui cu un tabel de valori pre-calculate (lookup table) pentru LFO.
 +
 +
 +**4) Buffer Circular Fix-Size pentru Delay**
 +
 +  * Delay folosește un buffer circular simplu, cu indexare modulară, pentru acces și scriere în timp constant (O(1)).
 +  * Dimensiunea buffer-ului (980) este un compromis între intârziere perceptibilă și consum de memorie SRAM (≈2 KB).
 +
 +=== Frecvente ale proiectului ===
 +
 +**1) Rata de eşantionare ADC: ~10 kHz**
 +
 +Prescaler ADC = 64 la 16 MHz → ADC clock ≈ 250 kHz → 25 cicluri pe conversie → ~10 k conversii/​s,​ fiind suficient pentru frecventele relevante ala chitarii.
 +
 +**2) LFO Tremolo: 5 Hz**
 +
 +Frecvență perceptibilă plăcută de modulare de volum. Phase increment pre-calculatează saltul de fază pe eşantion, fără recalcule de frecvență în timp real.
 +
 +**3) Timer Debounce: 1 kHz (1 ms tick)**
 +
 +Asigură o rata de debounce robustă în maxim 50 ms fără pierderi de evenimente.
 +
 +**4) I2C (TWI): ~400 kHz**
 +
 +Comunicarea cu DAC la fast-mode pentru a corespunde celor 10 k eşantioane/​s și overhead-ul I2C.
 +
 +=== Estimarea Consumului de Putere ===
 +
 +  * Microntroller ATmega328P in mod normal (16 MHz, Vcc = 5 V): ~10–20 mA
 +  ​
 +  *  DAC MCP4725: ~0.5 mA
 +  ​
 +  *  LM358: fiecare canal ~0.7 mA
 +
 +  *  LED-uri și Butoane: LED-uri aprinse (3 × 2 mA) = ~6 mA maxim
 +  ​
 + ​**Total:​**  ​
 +I_total​≈15mA (MCU)+1mA (DAC)+2mA (LM358)+6mA (LED)**≈24mA**
 +
 +**Putere:**
 +P=V×I≈5V×24mA=**120mW**
 +
 +
 +===== Concluzii =====
 +
 +Acest proiect a fost o modalitate perfecta de a aprofunda cunostiintele atat de proiectarea microprocesoarelor,​ a laboratoarelor de la aceasta materie, cat si mai important, cunostiintele de electronica. Constructia partii de HARDWARE a fost o provocare. In final, sunt multumita de outcome. :-D
 ===== Jurnal ===== ===== Jurnal =====
  
Line 268: Line 414:
 18 Mai: Descriere detaliata pentru hardware si modificare liste de componente. ​ 18 Mai: Descriere detaliata pentru hardware si modificare liste de componente. ​
  
 +25 Mai: Decriere detaliata Software + estimarea puterii consumate si optimizarile facute
 ===== Bibliografie/​Resurse ===== ===== Bibliografie/​Resurse =====
  
-<​note>​ +Datasheet LM358: [[https://​www.onsemi.com/​download/​data-sheet/​pdf/​lm358-d.pdf | LINK]] 
-Listă cu documente, datasheet-uri, resurse Internet folosite, eventual grupate pe **Resurse Software** şi **Resurse Hardware**+ 
-</note>+Datasheet MCP4725: [[https://​ww1.microchip.com/​downloads/​en/​devicedoc/​22039d.pdf | LINK]] 
 + 
 +Datasheet ArduinoUno ATmega328p: [[https://​ww1.microchip.com/​downloads/​en/​DeviceDoc/​Atmel-7810-Automotive-Microcontrollers-ATmega328P_Datasheet.pdf | LINK]]
  
 <​html><​a class="​media mediafile mf_pdf"​ href="?​do=export_pdf">​Export to PDF</​a></​html>​ <​html><​a class="​media mediafile mf_pdf"​ href="?​do=export_pdf">​Export to PDF</​a></​html>​
  
 +
 +{{:​pm:​prj2025:​fstancu:​pm_amp.zip| Arhiva aici}}
pm/prj2025/fstancu/cristina.drinciu.1748183643.txt.gz · Last modified: 2025/05/25 17:34 by cristina.drinciu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0