This is an old revision of the document!


Sistem pentru detecția precipitațiilor și monitorizarea acestora

Introducere

Prezentarea pe scurt a proiectului:

Scopul proiectului meu este de a realiza un sistem de detecție a ploii, care poate memora cantitatea de apă care se află pe senzorul de precipitații la un interval de timp și care poate afișa cantitatea curentă detectată.

Atunci când se apasă un buton, se va face comutarea de la valoarea curentă a precipitațiilor la valorile salvate în memorie.

Descriere generală

Schema bloc a proiectului:

Sistemul, la pornirea inițială, va afișa cantitatea de precipitații indicată de senzor la momentul curent de timp.

La apăsarea unui buton(B1), se va comuta la afișarea cantităților stocate în memorie împreună cu ziua și ora acelei înregistrări. Se poate naviga prin înregistrări cu două butoane(înainte(B2) și înapoi(B3)).

Când se dorește revenirea la valorile curent citite, se apasă, din nou, pe butonul (B1).

Hardware Design

Lista de componente pe care le voi utiliza:

Schema electrică:

Pinii folosiți în realizarea cablajului sunt următorii:

  • Pentru ecranul LCD, folosind protocolul I2C, legat pinul SDA al ecranului la pinul A4 al plăcuței și pinul SCL al ecranului la pinul A5 al plăcuței, fiind pinii standard pentru acest tip de comunicare.
  • Pentru modulul RTC DS1032, pinul de CLK la pinul digital 6 al plăcii, pinul de DAT la pinul digital 7 al plăcii și pinul RST la pinul digital 2 al plăcuței.
  • Pentru senzorul de ploaie, m-am folosit de pinul analogic al acestuia, A0, pe care l-am legat la pinul A0 al plăcuței.
  • Pentru cititorul de card MicroSD, am folosit legarea standard pentru comunicarea peste SPI și anume pinul MOSI la pinul digital 11 al plăcuței, pinul MISO la pinul digital 12 al plăcuței, pinul SCK la pinul digital 13 al plăcuței și pinul pentru CS la pinul digital 10 al plăcuței.
  • Buzzer-ul a fost conectat la masă și la pinul digital 9 al plăcuței.
  • Cele 3 butoane le-am conectat la masă și la pinii digitali 3, 4 și, respectiv, 5 ai plăcuței.

Software Design

Pentru realizarea componentei software am folosit mediul de dezvoltare Arduino IDE.

Bibliotecile terțe utilizate sunt:

  • virtuabotixRTC.h pentru setarea și preluarea informațiilor de la modulul RTC DS1302.
  • pitches.h pentru o serie de note folosite în sunetul redat pe Buzzer.

Execuția codului este una destul de clară care urmează pașii:

  • Se declară două variable, virtualbotixRTC myRTC(6, 7, 2) și LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 16, 2) de care va depinde interacțiunea cu modulul RTC și cu ecranul lcd.
  • Se declară variable ajutătoare, printre care variable care rețin data și ora de stocat pe cardul SD la un moment dat, tipul de precipitații detectate la un moment de timp(“Dry”, “Droplets”, “Light Rain”, “Moderate Rain”, “Heavy Rain” sau “Extreme Rain”) sau cele două șiruri care rețin notele muzicale respectiv durata acestora.
  • Se inițializează interfața Serială, se setează pinii pentru Chip Select(card SD), B1, B2, B3, buzzer și, respectiv, senzorul de ploaie, se inițializează ecranul, cardul SD și fișierul de stocare al informațiilor.
  • În funcția loop se verifică dacă ar trebui să înceapă melodia(dacă ultimul status a fost “Heavy Rain” sau “Extreme Rain”), respectiv dacă ar trebui sp continue melodia. La apăsarea butonului B1, se comută din modul Timp Real(Live Feed) în modul Memorie(Memory) sau invers și se setează variabilele necesare fiecărui mod. La comutare între moduri se va afișa, pentru o secundă “Read From Memory”(comutare mod Timp Real → Memorie) sau “Live Feed”(comutare mod Memorie → Timp Real).
  • Pentru afișarea datelor, în funcție de modul curent se vor afișa fie informații în timp real după structura DD/MM HH:MM RAIN_STATUS în cazul modului Timp Real, fie se vor afișa informații salvate în memorie prin care se poate naviga folosind butonul B2 pentru a merge înainte și butonul B3 pentru a merge înapoi în cazul modului Memorie.
  • Navigarea în memoria cardului SD se face folosind poziția de fișier. Această parte este ușurată datorită formatului ușor de parsat în care stochez informația(“DD/MM HH:MM,RAIN_QTY RAIN_STATUS,”).
  • Pentru determinarea stării precipitațiilor, preiau informația de la senzorul de ploaie pe portul analog A0 și o mapez, pe rând, în intervale de intensitate.
  • La fiecare pornire a sistemului, informațiile anterior stocate se șterg.

Descrierea codului aplicaţiei (firmware):

  • mediu de dezvoltare (if any) (e.g. AVR Studio, CodeVisionAVR)
  • librării şi surse 3rd-party (e.g. Procyon AVRlib)
  • algoritmi şi structuri pe care plănuiţi să le implementaţi
  • (etapa 3) surse şi funcţii implementate

Rezultate Obţinute

Stadiul proiectului după conectarea tuturor componentelor și calibrarea senzorului de ploaie:

Concluzii

Download

O arhivă (sau mai multe dacă este cazul) cu fişierele obţinute în urma realizării proiectului: surse, scheme, etc. Un fişier README, un ChangeLog, un script de compilare şi copiere automată pe uC crează întotdeauna o impresie bună ;-).

Fişierele se încarcă pe wiki folosind facilitatea Add Images or other files. Namespace-ul în care se încarcă fişierele este de tipul :pm:prj20??:c? sau :pm:prj20??:c?:nume_student (dacă este cazul). Exemplu: Dumitru Alin, 331CC → :pm:prj2009:cc:dumitru_alin.

Jurnal

Puteți avea și o secțiune de jurnal în care să poată urmări asistentul de proiect progresul proiectului.

Bibliografie/Resurse

Listă cu documente, datasheet-uri, resurse Internet folosite, eventual grupate pe Resurse Software şi Resurse Hardware.

Export to PDF

pm/prj2025/avaduva/denis.vladulescu.1747656806.txt.gz · Last modified: 2025/05/19 15:13 by denis.vladulescu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0