This shows you the differences between two versions of the page.
pm:prj2024:fstancu:mircea.popa2709 [2024/05/17 11:10] mircea.popa2709 |
pm:prj2024:fstancu:mircea.popa2709 [2024/05/27 11:25] (current) mircea.popa2709 |
||
---|---|---|---|
Line 6: | Line 6: | ||
===== Introducere ===== | ===== Introducere ===== | ||
- | <note tip> | + | |
Prezentarea proiectului: | Prezentarea proiectului: | ||
- | * Bandă LED smart | + | * **Bandă LED smart** |
- | * Scopul: Creșterea imersiunii în timpul vizionării de filme sau jocuri, reducerea obosealii oculare și crearea unui ambient plăcut. | + | * Scopul: Creșterea imersiunii în timpul vizionării de filme sau jocuri, **reducerea oboselii** oculare și crearea unui ambient plăcut. |
- | * Ideea de la care ați pornit: Îmbunătățirea experienței utilizatorilor în fața ecranelor. | + | * Ideea de la care a pornit: Îmbunătățirea experienței utilizatorilor în fața ecranelor. |
- | * Utilitate: Util atât pentru experiența personală cât și ca studiu în eficiența sistemelor de iluminare dinamică. | + | <note tip> |
+ | Această Bandă LED este concepută să fie plasată **în spatele monitorului** îndreptat spre un perete de culoare deschisă | ||
</note> | </note> | ||
- | ===== Descriere generală ===== | ||
- | <note tip> | + | <note important>**Scurt demo:** https://www.youtube.com/watch?v=-Ufe48yoyLg</note> |
+ | |||
+ | |||
+ | {{https://ocw.cs.pub.ro/courses/_media/pm/prj2024/fstancu/whatsapp_image_2024-05-27_at_10.13.27_7e7a2770.jpg?400}} | ||
+ | {{https://ocw.cs.pub.ro/courses/_media/pm/prj2024/fstancu/whatsapp_image_2024-05-27_at_10.13.27_a404598c.jpg?400}} | ||
+ | |||
+ | <note> | ||
+ | În modul de iluminare //immersive//, culoarea luminii ambientale este **corelată cu conținutul de pe ecran** | ||
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | ===== Descriere generală ===== | ||
Schema bloc a proiectului: | Schema bloc a proiectului: | ||
- | * Module Hardware: **Arduino Nano, banda LED WS2812, cabluri de conectare**. | + | |
+ | {{https://ocw.cs.pub.ro/courses/_media/pm/prj2024/fstancu/mp_diagram.png}} | ||
+ | |||
+ | * Module Hardware: **Arduino UNO, banda LED WS2812 (44 led-uri), cabluri de conectare**. | ||
* Module Software: **Aplicație GUI în Windows** pentru controlul culorilor și efectelor de iluminare. | * Module Software: **Aplicație GUI în Windows** pentru controlul culorilor și efectelor de iluminare. | ||
* Interacțiunea între module: Arduino primește semnale de la aplicația GUI prin USB, controlând banda LED. | * Interacțiunea între module: Arduino primește semnale de la aplicația GUI prin USB, controlând banda LED. | ||
+ | |||
+ | <note tip> | ||
+ | Dispozitivul cu Windows și plăcuța de dezvoltare Arduino comunică (unidirecțional) folosind un format de date specific descris mai jos | ||
+ | |||
</note> | </note> | ||
===== Hardware Design ===== | ===== Hardware Design ===== | ||
+ | Schema hardware: | ||
+ | |||
+ | {{https://ocw.cs.pub.ro/courses/_media/pm/prj2024/fstancu/scheme-it-export-new-project-2024-05-17-11-05.png?400}} | ||
+ | {{https://ocw.cs.pub.ro/courses/_media/pm/prj2024/fstancu/whatsapp_image_2024-05-27_at_10.13.25_01796a10.jpg?400}} | ||
+ | |||
+ | Listă de piese: | ||
+ | * Arduino UNO | ||
+ | * bandă LED WS2812 | ||
+ | * cablu USB | ||
+ | * fire de curent | ||
<note tip> | <note tip> | ||
- | {{https://ocw.cs.pub.ro/courses/_media/pm/prj2024/fstancu/scheme-it-export-new-project-2024-05-17-11-05.png}} | + | Au fost utilizate lipituri pentru legarea sursei la banda led. Firele de GND și semnal digital sunt legate direct pe plăcuța de dezvoltare |
- | * Listă de piese: Arduino Nano, banda LED WS2812, cablu USB Mini USB. | + | |
- | * Scheme electrice: Schema de conectare a benzii LED la Arduino. | + | |
- | * Diagrame de semnal: Semnale digitale între Arduino și banda LED. | + | |
</note> | </note> | ||
- | {{https://ocw.cs.pub.ro/courses/_media/pm/prj2024/fstancu/mp_diagram.png}} | ||
===== Software Design ===== | ===== Software Design ===== | ||
+ | Proiectul se împarte în **două module software**: | ||
+ | * Codul pentru controlul plăcuței Arduino | ||
+ | * Aplicația cu interfață grafică pentru Windows | ||
+ | <note important>Link GitHub: https://github.com/mircea-popa02/smart-lights</note> | ||
+ | |||
+ | ==== Arduino ==== | ||
+ | Codul utilizează biblioteca **FastLED** pentru controlul semnalului. | ||
+ | |||
+ | Inițializare: Se configurează LED-urile și începe comunicarea serială //(default pe portul 9600)// | ||
+ | Citire și interpretare intrări seriale: Citește date de la portul serial, interpretează comanda primită și actualizează modul de animație și parametrii LED-urilor //(culori și întârzieri)//. | ||
+ | Control LED-uri: În funcție de modul selectat //(RAINBOW, PULSE, SOLID, IMMERSIVE)//, actualizează LED-urile corespunzător: | ||
+ | * **RAINBOW**: Afișează un efect curcubeu. | ||
+ | * **PULSE**: Afișează pulsarea culorii specificate alternând luminozitatea | ||
+ | * **SOLID**: Afișează o culoare solidă fără alte animații sau efecete | ||
+ | * **IMMERSIVE**: Tranziție lină între culori. | ||
+ | |||
+ | <note> | ||
+ | Modul **IMMERSIVE** se bazează pe un flux constant de date prin portul serial provenit de la computer | ||
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | Codul folosește delay-uri pentru a temporiza actualizarea LED-urilor conform parametrilor primiți. | ||
<note tip> | <note tip> | ||
- | * Mediu de dezvoltare: Arduino IDE | + | **Capitolele din laborator** înglobate sunt: |
- | * **Interfață grafică Python** | + | * **GPIO** - Codul folosește pinul digital 6 pentru a controla LED-urile prin biblioteca FastLED |
- | * Algoritmi și structuri: Calculul culorilor în funcție de informațiile primite de la GUI. | + | * **UART** - Comunicarea serială este realizată cu ''Serial.begin(9600)'' în ''setup()'' și ''Serial.readStringUntil('\n')'' în ''loop()'' |
+ | * **Timere** - Funcția delay(animationDelay) folosește timerul intern al microcontrolerului pentru a introduce întârzieri între actualizările LED-urilor. | ||
+ | * **PWM** - Deși nu este folosit explicit PWM în codul prezentat pentru controlul direct al intensității LED-urilor, conceptul de ajustare a luminozității LED-urilor prin modificarea valorilor RGB sau a intensității (ex. brightness în modul PULSE) este similar cu controlul prin PWM. | ||
</note> | </note> | ||
+ | |||
+ | ==== GUI ==== | ||
+ | Interfață grafică Python //(biblioteca Tkinter)// | ||
+ | |||
+ | Funcția ''get_dominant_screen_color'' preia o captură de ecran, calculează culoarea dominantă și o ajustează pentru a avea saturație și valoare maxime. | ||
+ | |||
+ | Trimiterea comenzilor către Arduino: Funcțiile ''send_rgb'', ''send_immersive'', ''send_rainbow'', și ''send_pulse'' trimit diferite comenzi către Arduino pentru a schimba modul de iluminare și parametrii acestuia (culoare și viteză). | ||
+ | |||
+ | <note> | ||
+ | Funcția ''periodic_update'' verifică periodic dacă modul **IMMERSIVE** este activ și actualizează automat culoarea bazată pe culoarea dominantă a ecranului. | ||
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | **Formatul de date trimis** de aplicația GUI către Arduino prin portul serial urmează o structură specifică, care constă dintr-o serie de valori separate prin virgule. Această structură permite Arduino-ului să interpreteze corect comanda și să ajusteze modul de iluminare și parametrii corespunzători. | ||
+ | |||
+ | Formatul general al datelor trimise este: | ||
+ | ''<mode>,<speed>,<red>,<green>,<blue>'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Interfața grafică | ||
+ | |||
+ | {{https://ocw.cs.pub.ro/courses/_media/pm/prj2024/fstancu/333995159-07addfa4-28dc-4bac-a9dc-6b6ac8684be3.png?400}} | ||
+ | |||
+ | Culoarea selectată se actualizează dinamic când slider-urile RGB sunt modificate (valori de la 0 la 255). | ||
+ | |||
+ | Apăsarea unuia dintre cele 4 butoane determină schimbarea modului de iluminare și trimiterea noilor parametri prin serial. | ||
+ | |||