This shows you the differences between two versions of the page.
pm:prj2024:fstancu:alexandru.trofim [2024/05/16 18:35] alexandru.trofim |
pm:prj2024:fstancu:alexandru.trofim [2024/05/27 20:54] (current) alexandru.trofim |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ====== Clepsidra Digitala ====== | + | 2====== Clepsidra Digitala ====== |
===== Introducere ===== | ===== Introducere ===== | ||
Proiectul constă în crearea unei clepsidre digitale care va fi reprezentata de doua matrici 8x8 cu LED-uri. Scopul principal al proiectului este de a crea o reprezentare digitală a clepsidrei clasice, oferind o experiență vizuală atractivă și interactivă. | Proiectul constă în crearea unei clepsidre digitale care va fi reprezentata de doua matrici 8x8 cu LED-uri. Scopul principal al proiectului este de a crea o reprezentare digitală a clepsidrei clasice, oferind o experiență vizuală atractivă și interactivă. | ||
Ideea de bază a pornit de la fascinația pentru clepsidre ca instrumente de măsurare a timpului | Ideea de bază a pornit de la fascinația pentru clepsidre ca instrumente de măsurare a timpului | ||
- | <note tip> | + | |
- | Prezentarea pe scurt a proiectului vostru: | + | |
- | * ce face | + | |
- | * care este scopul lui | + | |
- | * care a fost ideea de la care aţi pornit | + | |
- | * de ce credeţi că este util pentru alţii şi pentru voi | + | |
- | </note> | + | |
===== Descriere generală ===== | ===== Descriere generală ===== | ||
{{:pm:prj2024:fstancu:clepsidra_diagram.png?600|}} | {{:pm:prj2024:fstancu:clepsidra_diagram.png?600|}} | ||
Line 18: | Line 12: | ||
Cu ajutorul unui accelerometru vom detecta pozitia in spatiu pentru a determina directia de deplasare a particulelor. | Cu ajutorul unui accelerometru vom detecta pozitia in spatiu pentru a determina directia de deplasare a particulelor. | ||
- | <note tip> | ||
- | |||
- | Exemplu de schemă bloc: http://www.robs-projects.com/mp3proj/newplayer.html | ||
- | </note> | ||
===== Hardware Design ===== | ===== Hardware Design ===== | ||
+ | |||
{{:pm:prj2024:fstancu:screenshot_2024-05-05_at_14.55.56.png?600|}} | {{:pm:prj2024:fstancu:screenshot_2024-05-05_at_14.55.56.png?600|}} | ||
+ | |||
+ | |||
=== Piese necesare pentru acest proiect === | === Piese necesare pentru acest proiect === | ||
+ | |||
==== Arduino Nano ATmega328P ==== | ==== Arduino Nano ATmega328P ==== | ||
Line 34: | Line 28: | ||
Afișează "nisipul" clepsidrei digitale. Fiecare modul matrice LED de 8x8 va afișa o jumătate a clepsidrei. | Afișează "nisipul" clepsidrei digitale. Fiecare modul matrice LED de 8x8 va afișa o jumătate a clepsidrei. | ||
+ | |||
+ | **Pinii utilizati:** | ||
+ | * VCC: Conectat la alimentare(5v). | ||
+ | * GND: Conectat la masa. | ||
+ | * DI: Pinul pentru transferul datelor conectat la pinul D4 al microcontrolerului. | ||
+ | * CS: Pinul pentru selectarea chipului conectat la pinul D6 al microcontrolerului. | ||
+ | * CLK: Pinul pentru semnalul de ceas conectat la pinul D5 al microcontrolerului. | ||
+ | |||
==== Butoane ==== | ==== Butoane ==== | ||
Permite utilizatorului să interacționeze cu clepsidra digitală, de exemplu, pentru a seta timpul de rulare. | Permite utilizatorului să interacționeze cu clepsidra digitală, de exemplu, pentru a seta timpul de rulare. | ||
+ | |||
+ | **Pinii utilizati:** | ||
+ | Am conectat butoanele la pinii D2, D3 si la GND. | ||
==== Modul accelerometru si giroscop MPU6050 ==== | ==== Modul accelerometru si giroscop MPU6050 ==== | ||
Detectează orientarea și mișcarea dispozitivului. Folosit pentru a simula efectul de întoarcere al clepsidrei. | Detectează orientarea și mișcarea dispozitivului. Folosit pentru a simula efectul de întoarcere al clepsidrei. | ||
+ | |||
+ | **Pinii utilizati:** | ||
+ | * VCC și GND: Alimentare (3.3V sau 5V și masă). | ||
+ | * SCL (Serial Clock Line): Conectat la pinul A5 (SCL) al Arduino Nano. | ||
+ | * SDA (Serial Data Line): Conectat la pinul A4 (SDA) al Arduino Nano. | ||
Line 47: | Line 57: | ||
Facilitarea conexiunilor electrice între componente fără a fi nevoie de lipire permanentă. Mi-as dori sa printez la o imprimanta 3d o carcasa pentru clepsidra pentru un aspect estetic mai placut. | Facilitarea conexiunilor electrice între componente fără a fi nevoie de lipire permanentă. Mi-as dori sa printez la o imprimanta 3d o carcasa pentru clepsidra pentru un aspect estetic mai placut. | ||
- | <note tip> | + | {{:pm:prj2024:fstancu:clepsidra_2.jpg?600|}} |
- | Aici puneţi tot ce ţine de hardware design: | + | |
- | * listă de piese | + | {{:pm:prj2024:fstancu:clepsidra_3.jpg?600|}} |
- | * scheme electrice (se pot lua şi de pe Internet şi din datasheet-uri, e.g. http://www.captain.at/electronic-atmega16-mmc-schematic.png) | + | |
- | * diagrame de semnal | + | |
- | * rezultatele simulării | + | |
- | </note> | + | |
===== Software Design ===== | ===== Software Design ===== | ||
+ | ==== Biblioteci folosite ==== | ||
+ | |||
+ | Pentru realizarea proiectului am folosit biblioteci pentru | ||
+ | a facilita interactiunea cu accelerometrul si matricile LED. | ||
+ | * **Adafruit_MPU6050 si Adafruit_Sensor**, pentru interactiunea cu accelerometrul MPU6050 | ||
+ | * **LedControl**, pentru a controla matricile LED MAX7219 | ||
+ | * De asemenea, din cauza faptului ca proiectul este Software heavy, | ||
+ | am folosit biblioteci pentru timere(**Timer.h**), interactiunea cu butoanele(*EncButton*), | ||
+ | pentru a abstractiza lucrul cu acestea si a scadea din complexitatea codului. | ||
+ | |||
+ | ==== Elementul de noutate. Engine de particule ==== | ||
+ | |||
+ | Am mai vazut video-uri pe internet cu implementari de astfel de clepsidre digitale, insa acestea aveau implementata miscarea particulelor de nisip foarte simplist, care nu semana deloc cu comportamentul nisipului in viata reala. De aceea elementul de noutate al proiectului il constituie engine-ul de particule, care incearca sa replice un comportament mai realist al nisipului digital. | ||
+ | |||
+ | ===== Detalii de implementare ===== | ||
+ | |||
+ | Reprezentarea logica nisipului in programul meu, este realizata printr-un array de bytes, | ||
+ | fiecare byte reprezentand o linie din matricea 8x8 al matricei de LED-uri. | ||
+ | Ideea de la care am pornit a fost de a detecta directia in care este inclinata clepsidra | ||
+ | si de a misca particulele de nisip in directia respectiva, tinand cont de coliziunea dintre particule. | ||
+ | Numarul optim de directii pe care le detecteaza accelerometrul este 16. | ||
+ | Astfel putem obtine o miscare cat de cat fluida a particulelor. | ||
+ | |||
+ | {{:pm:prj2024:fstancu:clepsidra_1.jpg?600|}} | ||
+ | |||
+ | Pentru asigurare miscarii impredictibile a particulelor, atunci cand o particula poate | ||
+ | merge in mai multe celule se alege aleator urmatoarea pozitie. | ||
+ | |||
+ | ==== Functii implementate ==== | ||
- | <note tip> | + | * Pentru setarea timpului de scurgere a clepsidrei am folosit doua butoane si am implementat o functia **printDig**, care printeaza orice cifra la o pozitia data in matrice. De asemenea avem functia changeTime, pentru a modifica timpul de scurgere a clepsidrei. |
- | Descrierea codului aplicaţiei (firmware): | + | * Din cauza ca matricea este de fapt un array de bytes, am implementat niste functii pentru interactiunea cu aceasta: setXY, getXY, goDir, canGoDir, clearMatrix, fillMatrix, clearMatrix. |
- | * mediu de dezvoltare (if any) (e.g. AVR Studio, CodeVisionAVR) | + | * Pentru interpretarea datelor de pe accelerometru si determinarea directiei de deplasare al particulelor am definit functiile: getRightDirByAngle, getLeftDirByAngle, getDownDirByAngle |
- | * librării şi surse 3rd-party (e.g. Procyon AVRlib) | + | * Pentru rularea engine-ului de particule am implementat functiile: fall(functia care permite scurgerea nisipului dintr-o matrice in alta), updateMatrix si resetSand. |
- | * algoritmi şi structuri pe care plănuiţi să le implementaţi | + | |
- | * (etapa 3) surse şi funcţii implementate | + | |
- | </note> | + | |
===== Rezultate Obţinute ===== | ===== Rezultate Obţinute ===== | ||
+ | In continuare voi prezenta cum functioneaza clepsidra. | ||
+ | |||
- | <note tip> | ||
- | Care au fost rezultatele obţinute în urma realizării proiectului vostru. | ||
- | </note> | ||
===== Concluzii ===== | ===== Concluzii ===== | ||
===== Download ===== | ===== Download ===== | ||
+ | Repository: https://github.com/alexandru-trofim/arduino-hourglass | ||
<note warning> | <note warning> | ||
O arhivă (sau mai multe dacă este cazul) cu fişierele obţinute în urma realizării proiectului: surse, scheme, etc. Un fişier README, un ChangeLog, un script de compilare şi copiere automată pe uC crează întotdeauna o impresie bună ;-). | O arhivă (sau mai multe dacă este cazul) cu fişierele obţinute în urma realizării proiectului: surse, scheme, etc. Un fişier README, un ChangeLog, un script de compilare şi copiere automată pe uC crează întotdeauna o impresie bună ;-). |