Mihaela-Petruţa GĂMAN (6811) - X & 0 cu scor și muzică

Autorul poate fi contactat la adresa: Login pentru adresa

Introducere

Proiectul, așa cum o spune și numele, este clasicul joc X & 0. Despre cum am gândit proiectul:

  • folosesc o matrice de 3 x 3 led-uri
  • jocul suportă opțiunea: player vs player: Player1 - led roșu, Player2 - led albastru.
  • scorul va fi tinut pe 3 biți, reprezentați de 3 led-uri.
  • voi avea și muzică.

Scopul proiectului a fost, pentru mine, familiarizarea cu tot ceea ce înseamnă microcontroller și fucționalitatea sa. Adăugarea noilor funcționalități i-ar putea ajuta pe colegii mai mici care vor alege un același proiect în 2016.

Am ales acest proiect deoarece X & 0 este unul dintre jocurile mele preferate din copilărie.

Descriere generală

Pe plăcuța de bază am microcontroller-ul ATMega, respectiv toate componentele necesare funcționării acestuia. ATMega-ul este cel folosit și în cadrul laboratoarelor de PM.

Intrări:

  • cele 5 butoane de selecție:
    1. Sus
    2. Jos
    3. Stânga
    4. Dreapta
    5. OK

Ieșiri:

  • Difuzorul
  • Cele 4 LED-uri pentru scor
  • LED-urile din matrice

Rolul ATMEGA-ului:

  1. setare led selectat și aprobat cu butonul OK, ca fiind roșu sau albastru, în funcție de player
  2. interogare stare joc: Am câștigat? ⇒ modifică scor
  3. scoate câte un sunet la fiecare setare de LED.

Hardware Design

Lista de piese plăcuța de bază:

  • Microcontroller ATMega
  • LED-uri x 2
  • Diode x 2
  • Condensatori x 4
  • Rezistențe (de 1k, 100 ohmi, 2.2k)
  • Jumper x 1
  • Barete de pini x 4
  • Quartz

Pentru proiectul în sine:

  • Placa secundară (12 RON)
  • 9 LED - uri (5 galbene și 4 verzi) (4 RON)
  • 9 rezistențe de 1 k (6 RON)
  • 4 LED-uri pentru scor
  • 4 rezistențe de 1 k
  • difuzor
  • Barete de pini x 2 cu câte 20 de pini (3 RON)
  • Fire conectoare mama-mama (20 RON o singură fâșie cu 10 fire)

  Sfat: mai bine luați fire individuale - costă 0.6 RONi un fir.
  Prețul pe care îl scoateți este de 3 ori mai bun!

Schema Legării LED-urilor la pini: leds.sch

Software Design

Descrierea codului aplicaţiei:

  • mediu de dezvoltare: Programmer's Notepad
  • librării şi surse 3rd-party: io.h din avr și delay.h din util.
  • algoritmul: unul foarte simplu, bazat pe stările posibile în care se poate afla jocul la un moment dat.
  • (etapa 3) surse şi funcţii implementate: toată implementarea are loc pe suportul oferit de laboratorul 0 de PM.

Rezultate Obţinute

Rezultatele obținute pot fi văzute și în imagini. Pe lângă aceasta, aș adăuga un pic mai multă experiență cu electronica și programare low level. De asemenea, menționez că sofware, proiectul nu este complet funcțional. Bug-urile vor fi rezolvate, cu siguranță, ulterior.

Concluzii

Download

Surse:

gaman_mihaela_334ca.zip

În arhivă aveți 2 versiuni de asignare de pini, Plus pozele pentru proiect și Makefile-urile aferente celor 2 versiuni de programe. Din păcate, nu funcționează chiar cum ar trebui, dar am să revin cu implementarea fără bug-uri când o să am puțin timp.

Jurnal

Faza 1:

  • Achiziționarea pieselor pentru “asamblarea” mediului din jurul ATMega-ului, pe plăcuța de bază.
  • Familiarizare cu tot ce înseamnă “a lipi componenete pe o plăcuță.
  • Notă:

Componentele au fost achiziționate în “masă” de către toate cele 3 serii de pe un site american.

       Motivul a fost acela că ATMega-ul nu a fost găsit la niciunul din magazinele de pe strada Maica Domnului.

Faza 2:

  • Lipire piese pe plăcuța de bază:
  • Notă:

Această parte nu a fost foarte challenging, deoarece plăcuțele au fost fabricate de așa natură încât lipirea componentelor a fost destul de ușoară, acestea fiind identificate prin simboluri pe plăcuță.

Faza 3:

  • Achiziționare plăcuță secundară.

Așa am aflat că există diverse tipuri de plăcuțe de test:

  • cele ce au cupru pe partea din spate par a fi un pic mai avantajoase ca și timp pierdut cu conectarea componentelor între ele, deoarece totul este conectat.
  • mai sunt și plăcuțele clasice, verzi sau maro, cu găuri izolate, deci veți avea nevoie de fire pentru conectare.
  • Achiziționare componente: led-uri bicolore cu 3 piciorușe, butoane, fire, rezistențe, conectori mama-mama, etc.
  • NOTĂ:

Prețurile de pe Maica Domnului variază foarte mult, așa că, aruncați câteva priviri foarte atente înainte să începeți să achiziționați componente.

Faza 4:

  • Lipirea componentelor pe plăcuța secundară și testarea acesteia.

Bibliografie/Resurse

Listă cu documente, datasheet-uri, resurse Internet folosite, eventual grupate pe Resurse Software şi Resurse Hardware.

pm/prj2015/ddragomir/xo_score_sound.txt · Last modified: 2021/04/14 17:07 (external edit)
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0