Cubul nu este altceva decat un Led Cube 3D de latura 4 ( in total am folosit 64 de leduri rosii). Acest cub poate fi folosit pentru a vizualiza animatii 3D predefinite. Scopul lui este unul decorativ si distractiv.
Cubul este controlat de micro-controller-ul Atmel Atmega324pa-pu.
Pentru a putea aprinde fiecare led in parte era nevoie de 64 de legaturi si de un microcontroller cu 64 de pini liberi. Prin urmare, acest lucru fiind la fel de imposibil precum suna, am decis sa controlez fiecare coloana cu ajutorul cate unui pin al microcontrollerului si fiecare nivel ⇒ 20 pini si 20 de legaturi. Prin diverse combinatii este posibila aprinderea fiecarui led pe rand.
Lista componente: -ULN2003an -64 leduri rosii -placuta de baza imprimata -placuta de test -16 rezistente 220Ω
Schema electrica
Am indoit la fiecare led catodul(-) sau piciorusul scurt. Am legat intre ei catozii a 16 leduri formand astfel un nivel orizontal. Am format 4 nivele si apoi am unit pe verticala anodul (+) sau piciorusul lung de la fiecare led formand astfel 16 coloane. Pe orizontala vor mai lipsi 2 picioruse la fiecare nivel pentru comunicare, dar se inlocuiesc usor cu orice fir ( agrafa de birou sau fir saritor).
Legarea cubului am facut-o la 8 pini ai portului C si 8 pini ai portului A (toti inafara de VCC si GND). Astfel cele 16 “coloane” le-am legat cu rezistentele la acesti pini. Cu ajutorul lui ULN2003 am realizat conexiunea intre cele 4 nivele orizontale ale cubului. Aceste 4 nivele se leaga de pinii ULN-uluii, iar acesta la randul lor, prin alti 4 pini, la portul D al placutei de baza. GND-ul ULN-ului l-am legat la GND-ul placutei de baza.
librarii: avr/io.h, util/delay.h
Am implementat mai multe functii care fac diverse pattern-uri ale aprinderii si stingerii cubului, printre acestea enumerandu-se un efect de ploaie, serpuit, cerc, aprinderea unui led pe rand sub forma de spirala pe fiecare nivel etc.
Rezultatul este un obiect decorativ si interactiv de care nu te poti plictisi niciodata deoarece se pot crea mereu alte modele de aprindere a led-urilor.
In concluzie, a fost un proiect interesant, probabil singurul lucru tangibil cu care voi ramane din facultate si m-a facut sa realizez multe lucruri printre care si debuggingul pe hardware. Problemele care au aparut au fost de lipituri, conexiuni gresite, rupturi de fire si nu de soft, pentru prima oara intr-un proiect realizat de mine.
Dear diary….
Prima saptamana de lucru: placuta de baza, lipituri, verificari scurturi, emotii la primul program pus pe microprocesor.
A doua saptamana: scheme, cautari, decizii, decizii…. ⇒ LedCub
A 3a saptamana: excursie cu clasa pe Maica Domnului.
A 4a saptamana: Lipesc cubul. Si lipesc. Si lipesc. Si lipesc.
A 5a saptamana: Lipesc cubul, rezistentele, ULN-ul si pinii pe placuta de test.
A 6a saptamana: Excursie numarul 2 pe Maica Domnului. Mereu trebuie sa uitam ceva.
A 7a saptamana: Lipituri finale, emotii, scris cod.