This shows you the differences between two versions of the page.
poo:laboratoare:13 [2021/01/17 19:03] carmen.odubasteanu |
poo:laboratoare:13 [2023/12/09 11:42] (current) carmen.odubasteanu |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ===== Laboratorul 13. ===== | + | ===== Laboratorul 11. ===== |
=== Problema 1 - Singleton === | === Problema 1 - Singleton === | ||
Line 6: | Line 6: | ||
Va trebui sa va asigurați ca pentru aceasta clasa va putea exista o singura instanța care sa poata fi accesata din orice clasa a proiectului. Implementati metoda **toString** pentru clasa **Catalog**. | Va trebui sa va asigurați ca pentru aceasta clasa va putea exista o singura instanța care sa poata fi accesata din orice clasa a proiectului. Implementati metoda **toString** pentru clasa **Catalog**. | ||
- | ''public class Catalog { | + | <code java> |
+ | public class Catalog { | ||
// TODO -- Adaugati aici implementarea exercitiului | // TODO -- Adaugati aici implementarea exercitiului | ||
} | } | ||
public class Course { | public class Course { | ||
} | } | ||
- | '' | + | </code> |
=== Problema 2 - Factory === | === Problema 2 - Factory === | ||
Pornind de la clasa abstracta **User**, definiți clasele **Student**, **Parent**, **Assistant** și **Teacher** care vor moșteni clasa **User**: | Pornind de la clasa abstracta **User**, definiți clasele **Student**, **Parent**, **Assistant** și **Teacher** care vor moșteni clasa **User**: | ||
+ | <code java> | ||
public abstract class User { | public abstract class User { | ||
- | private String firstName, lastName; | + | protected String firstName, lastName; |
public User(String firstName, String lastName) { | public User(String firstName, String lastName) { | ||
this.firstName = firstName; | this.firstName = firstName; | ||
Line 26: | Line 28: | ||
} | } | ||
} | } | ||
+ | </code> | ||
Pentru a putea realiza o instanțiere ușoara a obiectelor pentru aceste tipuri de clase, veți implementa o clasa **UserFactory** care va avea o metoda __statica__ **createUser** ce va returna un obiect de tip **User** (se va folosi șablonul de proiectare **Factory**). | Pentru a putea realiza o instanțiere ușoara a obiectelor pentru aceste tipuri de clase, veți implementa o clasa **UserFactory** care va avea o metoda __statica__ **createUser** ce va returna un obiect de tip **User** (se va folosi șablonul de proiectare **Factory**). | ||
Line 31: | Line 34: | ||
Pentru testare folositi clasa **Test** de mai jos, in care veti comenta cerintele neimplementate inca: | Pentru testare folositi clasa **Test** de mai jos, in care veti comenta cerintele neimplementate inca: | ||
+ | <code java> | ||
class Test { | class Test { | ||
public static void main(String[] args) { | public static void main(String[] args) { | ||
Line 38: | Line 42: | ||
User studentC = UserFactory.createUser("Student", "C", "Ionescu"); | User studentC = UserFactory.createUser("Student", "C", "Ionescu"); | ||
- | User mother = UserFactory.createUser("Parent", "MAC", "Ionescu"); | + | User mother = UserFactory.createUser("Parent", "M_AC", "Ionescu"); |
- | User father = UserFactory.createUser("Parent", "MAC", "Ionescu"); | + | User father = UserFactory.createUser("Parent", "T_AC", "Ionescu"); |
User teacher = UserFactory.createUser("Teacher", "Teacher", "Georgescu"); | User teacher = UserFactory.createUser("Teacher", "Teacher", "Georgescu"); | ||
Line 46: | Line 50: | ||
//testare exercitiu 3+5 | //testare exercitiu 3+5 | ||
Course course = new Course.CourseBuilder("POO").teacher((Teacher) teacher) | Course course = new Course.CourseBuilder("POO").teacher((Teacher) teacher) | ||
- | .assistant((Assistant) assistant).grade(new Grade("POO", (Student) studentA, 4d,5d)) | + | .assistant((Assistant) assistant).grade(new Grade("POO", (Student) studentA, 4d,5d)) |
- | .grade(new Grade("POO", (Student) studentB,3d,3d)).strategy(new BestExamScore()).build(); | + | .grade(new Grade("POO", (Student) studentB,3d,3d)).strategy(new BestExamScore()).build(); |
| | ||
System.out.println("Curs: "+ course); | System.out.println("Curs: "+ course); | ||
Line 86: | Line 90: | ||
} | } | ||
} | } | ||
+ | </code> | ||
- | === Problema 3 === | + | === Problema 3 - Builder === |
- | === Problema 4 === | + | Pe baza claselor definite anterior, veți completa implementarea clasei **Course**. În cadrul aplicației noastre, un obiect de tipul **Course** o sa conțina: un nume (de tipul **String**), un profesor titular, o lista de asistenți, o colecție ordonata cu obiecte de tipul **Grade** și o lista de studenți. |
- | === Problema 5 === | + | Pentru a putea seta câmpurile unui obiect de tip **Course**, veți folosi șablonul de proiectare **Builder**. |
+ | ! Definiti **toString** pentru clasa **Course**. | ||
<code java> | <code java> | ||
- | FileReader in = new FileReader(new File("test02.in")); | + | public class Grade { |
- | StreamTokenizer str = new StreamTokenizer(in); | + | private Double partialScore, examScore; |
+ | private Student student; | ||
+ | private String course; | ||
+ | |||
+ | public Grade(String course, Student student) { | ||
+ | partialScore = 0.0; | ||
+ | examScore = 0.0; | ||
+ | this.course = course; | ||
+ | this.student = student; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | public Grade(String course, Student student,Double partialScore, Double examScore ) { | ||
+ | this.partialScore = partialScore; | ||
+ | this.examScore = examScore; | ||
+ | this.course = course; | ||
+ | this.student = student; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | public void setPartialScore(Double score) { | ||
+ | partialScore = score; | ||
+ | } | ||
+ | public void setExamScore(Double score) { | ||
+ | examScore = score; | ||
+ | } | ||
+ | public Double getTotal() { | ||
+ | return partialScore + examScore; | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
</code> | </code> | ||
- | {{:poo:laboratoare:arhiva_13.zip|Arhiva laborator}} | + | Modificați clasa **Grade** astfel încât doua obiecte de tip **Grade** vor putea sa fie comparate (în funcție de punctajul total). |
+ | De asemenea, va trebui sa adaugați în clasa **Catalog** o lista cu obiecte de tip **Course**. | ||
+ | |||
+ | <note> Folositi pentru testare main-ul de la Factory! </note> | ||
+ | |||
+ | === Problema 4 - Observer === | ||
+ | Aplicația noastra le permite parinților unui student sa se aboneze la **Catalog** pentru a putea primi notificari în momentul în care copilul este notat de catre un profesor sau de catre un asistent. | ||
+ | Pentru a putea realiza acest lucru, veți folosi șablonul de proiectare **Observer** și veți implementa o clasa **Notification ** (stabiliți voi care sunt atributele și metodele din aceasta clasa – este obligatoriu sa fie suprascrisa metoda **toString**). | ||
+ | |||
+ | Ce clasa va implementa interfața **Observer** și ce clasa va implementa interfața **Subject**? | ||
+ | |||
+ | <code java> | ||
+ | public interface Observer { | ||
+ | void update(Notification notification); | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | public interface Subject { | ||
+ | void addObserver(Observer observer); | ||
+ | void removeObserver(Observer observer); | ||
+ | void notifyObservers(Grade grade); | ||
+ | } | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | <note> | ||
+ | Hint! | ||
+ | |||
+ | 1.Parent va tine minte si o lista a notificarilor, iar Catalog o lista a Observatorilor. | ||
+ | |||
+ | 2. Atentie! Primesc notificari doar parintii studentului respectiv! Modificati clasa Student astfel incat sa avem memorati si parintii pentru fiecare Student si adaugati o metoda isParent(Observer parent) care verifica daca un observator este parintele studentului current. | ||
+ | </note> | ||
+ | <note> Folositi pentru testare main-ul de la Factory! </note> | ||
+ | |||
+ | === Problema 5 - Strategy === | ||
+ | |||
+ | Fiecare profesor va aplica o politica prin care la sfârșitul semestrului selecteaza cel mai bun student. Pentru a realiza acest lucru în cadrul implementarii, va trebui sa folosiți șablonul de proiectare **Strategy**. Veți defini câte o clasa pentru fiecare din urmatoarele strategii: | ||
+ | |||
+ | - 1. **BestPartialScore** – aceasta strategie va selecta studentul care are cel mai mare punctaj în timpul semestrului; | ||
+ | - 2. **BestExamScore** – aceasta strategie va selecta studentul care are cel mai mare punctaj în examen; | ||
+ | - 3. **BestTotalScore** – aceasta strategie va selecta studentul care are punctajul total maxim. | ||
+ | |||
+ | <code java> | ||
+ | interface Strategy { | ||
+ | Student getBestStudent(Collection<Grade> grades); | ||
+ | } | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | Veți adauga în clasa **Course** un atribut **Strategy**, si o metoda cu antetul: | ||
+ | public Student **getBestStudent**(); | ||
+ | Metoda va returna cel mai bun student, tinand cont de strategia setata de profesor pentru curs. | ||
+ | |||
+ | <note> Folositi pentru testare main-ul de la **Factory**! </note> | ||
+ | |||
+ | === Problema 6 - Visitor === | ||
+ | |||
+ | Folosind șablonul de proiectare **Visitor**, vom implementa funcționalitatea prin care fiecare asistent o sa poata completa notele de pe parcurs ale studenților, iar fiecare profesor o sa poata completa notele de la examen ale studenților sai. | ||
+ | Pentru acest lucru, vom porni de la urmatoarele 2 interfețe: **Element** și **Visitor**. | ||
+ | <code java> | ||
+ | public interface Element { | ||
+ | void accept(Visitor visitor); | ||
+ | } | ||
+ | public interface Visitor { | ||
+ | void visit(Assistant assistant); | ||
+ | void visit(Teacher teacher); | ||
+ | } | ||
+ | </code> | ||
+ | Clasele **Assistant** și **Teacher** vor implementa interfața **Element**, iar clasa **ScoreVisitor** va implementa interfața **Visitor**. | ||
+ | În clasa **ScoreVisitor** vom avea doua dicționare în care sunt stocate notele studentilor pentru examene și pentru parcurs. | ||
+ | - Dicționarul **examScores** va avea cheia de tip **Teacher** și valoare de tip lista de **Pair** **(Student, Numele cursului – ca String, nota pe care a acordat-o studentului pentru cursul indicat – ca Double).** | ||
+ | - Dicționarul **partialScores** cu semnificație similara, dar pentru notele de pe parcurs atribuite de asistenți. | ||
+ | |||
+ | În continuare, se va prezenta implementarea de la care veți porni pentru aceasta clasa: | ||
+ | |||
+ | <code java> | ||
+ | class Pair<K, V1, V2> { | ||
+ | private K key; | ||
+ | private V1 value1; | ||
+ | private V2 value2; | ||
+ | public Pair(K key, V1 value1, V2 value2) { | ||
+ | this.key = key; | ||
+ | this.value1 = value1; | ||
+ | this.value2 = value2; | ||
+ | } | ||
+ | public K getKey() { | ||
+ | return key; | ||
+ | } | ||
+ | public V1 getValue1() { | ||
+ | return value1; | ||
+ | } | ||
+ | public V2 getValue2() { | ||
+ | return value2; | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
+ | public class ScoreVisitor implements Visitor { | ||
+ | private HashMap<Teacher, ArrayList<Pair<Student, String, Double>>> examScores; | ||
+ | private HashMap<Assistant, ArrayList<Pair<Student, String, Double>>> partialScores; | ||
+ | public ScoreVisitor(HashMap<Teacher, ArrayList<Pair<Student, String, Double>>> examScores, HashMap<Assistant, ArrayList<Pair<Student, String, Double>>> partialScores){ | ||
+ | this.examScores=examScores; | ||
+ | this.partialScores=partialScores; | ||
+ | } | ||
+ | public void visit(Assistant assistant) { | ||
+ | // **TODO1** | ||
+ | } | ||
+ | public void visit(Teacher teacher) { | ||
+ | // **TODO2** | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | • **TODO1** – veți determina toate notele pe care le are de trecut asistentul primit ca parametru de metoda respectiva. Veți verifica daca pentru o intrare din lista de note exista sau nu un obiect de tip **Grade** pentru cursul indicat corespunzator studentului. | ||
+ | Daca exista, atunci se va seta nota de pe parcurs pentru acel obiect, daca nu exista, se va crea un nou obiect **Grade** și se va adauga cursului. | ||
+ | |||
+ | • **TODO2** – veți determina toate notele pe care le are de trecut profesorul primit ca parametru de metoda respectiva. Veți verifica daca pentru o intrare din lista de note exista sau nu un obiect de tip **Grade** pentru cursul indicat corespunzator studentului. | ||
+ | Daca exista, atunci se va seta nota de la examen pentru acel obiect, daca nu exista, se va crea un nou obiect **Grade** și se va adauga cursului. | ||
+ | |||
+ | <note>**Hint!** | ||
+ | Veti adauga metodele de care aveti nevoie in clasele utilizate. | ||
+ | |||
+ | Exemple: | ||
+ | In **Catalog** veti adauga o metoda public **Course** **getCourse**(**String** name), care intoarce obiectul Course corespunzator numelui trimis ca parametru. | ||
+ | |||
+ | In **Course** o metoda **addGrade**(**Grade** g); | ||
+ | Etc. | ||
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | <note> Folositi pentru testare main-ul de la **Factory**! </note> | ||
+ | <hidden>{{:poo:laboratoare:arhiva_13.zip|Arhiva laborator}} | ||
+ | </hidden> | ||