This shows you the differences between two versions of the page.
|
poo:breviare:breviar-01 [2018/09/18 20:44] mihai.nan [Laborator 1 - Introducere în Java] |
poo:breviare:breviar-01 [2025/10/05 18:39] (current) george.tudor1906 [Laborator 1 - Introducere în Java] |
||
|---|---|---|---|
| Line 3: | Line 3: | ||
| ====== Breviar ====== | ====== Breviar ====== | ||
| ===== Laborator 1 - Introducere în Java ===== | ===== Laborator 1 - Introducere în Java ===== | ||
| - | |||
| - | * Responsabil: [[mihai.nan.cti@gmail.com|Mihai Nan]] | ||
| - | * Profesor titular: Carmen Odubășteanu | ||
| - | * Data publicării: 15.02.2013 | ||
| - | * Data ultimei modificări: 15.02.2013 | ||
| - | |||
| === Introducere === | === Introducere === | ||
| Line 40: | Line 34: | ||
| - Se va introduce numele proiectului - **Project Name**. | - Se va introduce numele proiectului - **Project Name**. | ||
| - La alegere, se poate schimba locația unde se va salva proiectul(prin modificarea câmpurilor **Location**), precum și versiunea de JRE, recomandandu-se JavaSE-1.7 sau 1.8.{{ :poo:breviare:new_java_project_wizard.png |}} | - La alegere, se poate schimba locația unde se va salva proiectul(prin modificarea câmpurilor **Location**), precum și versiunea de JRE, recomandandu-se JavaSE-1.7 sau 1.8.{{ :poo:breviare:new_java_project_wizard.png |}} | ||
| + | |||
| - După ce proiectul a fost creat, se vor adăuga fișiere sursă după preferințe. Acest lucru se face selectând, cu click dreapta, numele proiectului din meniul **Package Explorer**, apoi se selecteaza **New..** si se alege **Class**. Pentru fisierul sursă ce va conține metoda main se poate bifa opțiunea **"public static void main(String[] args)"** pentru ca aceasta să fie adaugată automat. De asemenea, se poate introduce numele pachetului în care va fi adaugată sursa, în caz contrar, aceasta fiind pusă într-un pachet "default". {{ :poo:breviare:non_empty_workspace.png?600 |}} | - După ce proiectul a fost creat, se vor adăuga fișiere sursă după preferințe. Acest lucru se face selectând, cu click dreapta, numele proiectului din meniul **Package Explorer**, apoi se selecteaza **New..** si se alege **Class**. Pentru fisierul sursă ce va conține metoda main se poate bifa opțiunea **"public static void main(String[] args)"** pentru ca aceasta să fie adaugată automat. De asemenea, se poate introduce numele pachetului în care va fi adaugată sursa, în caz contrar, aceasta fiind pusă într-un pachet "default". {{ :poo:breviare:non_empty_workspace.png?600 |}} | ||
| - După introducerea numelui și apăsarea butonului **Finish**, în IDE se va deschide fișierul sursă nou creat. | - După introducerea numelui și apăsarea butonului **Finish**, în IDE se va deschide fișierul sursă nou creat. | ||
| - Pentru Build, se va apăsa **CTRL** + **B** . | - Pentru Build, se va apăsa **CTRL** + **B** . | ||
| - Pentru rulare, se va apăsa **CTRL** + **F11** sau se va selecta, din IDE, butonul având simbol un triunghi verde. | - Pentru rulare, se va apăsa **CTRL** + **F11** sau se va selecta, din IDE, butonul având simbol un triunghi verde. | ||
| + | |||
| {{ :poo:breviare:run_application.png?800 |}} | {{ :poo:breviare:run_application.png?800 |}} | ||
| {{ :poo:breviare:run_application_results.png?800 |}} | {{ :poo:breviare:run_application_results.png?800 |}} | ||
| Line 94: | Line 90: | ||
| - În tab-ul **Javadoc** apăsați butonul **Add ZIP/Folder** și apoi specificați locația fișierelor **Javadoc**. | - În tab-ul **Javadoc** apăsați butonul **Add ZIP/Folder** și apoi specificați locația fișierelor **Javadoc**. | ||
| - Apăsați butonul **Close**. Restartați IDE-ul. În acest moment, puteți accesa documentația din meniul **Help**, alegând **Javadoc References** și indicând **Java Platform SE 8**. | - Apăsați butonul **Close**. Restartați IDE-ul. În acest moment, puteți accesa documentația din meniul **Help**, alegând **Javadoc References** și indicând **Java Platform SE 8**. | ||
| + | |||
| + | == Parametri în linia de comandă == | ||
| + | Pentru a folosi parametri în linia de comandă, se vor efectua următorii pași: | ||
| + | 1. Se va executa un click dreapta pe numele proiectului și se va alege Properties din meniul pop-up. | ||
| + | 2. Se va selecta ramura Run din arborele de configurare al proiectului și în campul Arguments se vor scrie parametrii doriți. | ||
| + | |||
| + | === Mediul integrat IntelliJ IDEA === | ||
| + | |||
| + | == Scrierea și rularea programelor Java == | ||
| + | |||
| + | Pentru scrierea și rularea unei aplicații Java, utilizând acest IDE, se vor executa următorii pași: | ||
| + | - Se va alege din meniul **File** opțiunea **New Project**. {{ :poo:breviare:1.png?800 |}} | ||
| + | |||
| + | - Se va alege **Java** din minifereastra din stânga (prima opțiune de sus) și puteți să alegeți versiunea de SDK pentru proiect, apoi dați next. {{ :poo:breviare:2.png?800 |}} | ||
| + | |||
| + | - Va apărea o opțiunea **Create project from template**. O bifați pentru a selecta opțiunea de mai jos **Command Line App**, pentru a avea predefinită metoda ''main'' în clasa ''Main'' (care va fi de asemenea predefinită în proiect). {{ :poo:breviare:3.png?800 |}} | ||
| + | |||
| + | - Adăugați un nume și o cale de acces pentru proiect. {{ :poo:breviare:4.png?800 |}} | ||
| + | |||
| + | - În dreapta-sus, este un buton de rulare a programului (**Shift-F10**), iar pentru build puteți folosi shortcut-ul **Ctrl + F9**. {{ :poo:breviare:5.png?800 |}} | ||
| + | |||
| + | - Într-un proiect puteți avea mai multe clase care conțin o metodă ''main'', însă o singură clasă e folosită pentru rulare. Pentru a selecta o altă clasă ce conține metoda ''main'', avem panoul din stânga cu ierarhia proiectului, click-dreapta pe clasa dorită și alegem opțiunea Run **"NumeClasa.main()"**. {{ :poo:breviare:6.png?800 |}} | ||
| + | |||
| + | |||
| + | == Parametri în linia de comandă == | ||
| + | |||
| + | Pentru a folosi parametri în linia de comandă, se vor efectua următorii pași: | ||
| + | - Se va alege comanda Run din meniul principal (orizontal) al IDE-ului | ||
| + | - Se va selecta ramura Run din arborele de configurare al proiectului și apoi se da click pe sageata din dreptul clasei noastre | ||
| + | - Se alege Edit si în campul Program arguments se vor scrie parametrii doriți. | ||
| === Introducere în Java === | === Introducere în Java === | ||
| == Structura unui fișier == | == Structura unui fișier == | ||
| - | {{ :poo:breviare:hello.png |}} | + | {{ :poo:breviare:hello.png?700 |}} |
| + | |||
| + | Un program Java trebuie scris într-un fișier text cu extensia .java. Dacă fișierul conține o clasă declarată public, numele fișierului trebuie să fie identic cu numele acelei clase urmat de .java. De aceea, dacă definiți public class HelloWorld, fișierul trebuie salvat ca HelloWorld.java. Regula este strictă: **într-un fișier poate exista cel mult o singură clasă public, iar numele fișierului trebuie să corespundă exact numelui acelei clase**. | ||
| + | |||
| + | Linia public class HelloWorld începe definiția clasei. Cuvântul public înseamnă că această clasă este vizibilă oriunde în proiect, class indică faptul că definim o clasă, iar HelloWorld este numele ales. Prin convenție, numele claselor se scriu în **PascalCase** (fiecare cuvânt începe cu majusculă). | ||
| + | |||
| + | În interiorul clasei se găsește metoda main, scrisă exact așa: **public static void main(String[] args)**. Aceasta este metoda pe care mașina virtuală Java o cheamă prima oară când porniți programul. Modificatorul public permite apelul din exteriorul clasei, static spune că metoda poate fi rulată fără a crea un obiect al clasei, void precizează că nu întoarce nicio valoare, iar String[] args reprezintă tabloul de argumente din linia de comandă. | ||
| + | |||
| + | Corpul metodei main este delimitat de acoladele sale. În interior punem instrucțiunile care se execută în ordine. O instrucțiune clasică pentru afișarea unui mesaj este //System.out.print("Hello, World");//. //System.out// este fluxul standard de ieșire (consola), iar //print// scrie textul fără a trece la linie nouă. Varianta //System.out.println(...)// adaugă automat o linie nouă după mesaj. | ||