This is an old revision of the document!


Laborator 11 - Networking

Obiectivele laboratorului

  • Înțelegerea arhitecturii subsistemului de networking la nivelul nucleelor Linux și Windows
  • Deprinderea unor abilități practice de gestiune a pachetelor IP în cadrul unui filtru de pachete/firewall
  • Familiarizarea cu modul de utilizare al sockeților la nivelul nucleului Linux

Cuvinte cheie

  • stiva TCP/IP
  • protocol
  • adresă IP
  • port
  • socket, BSD socket, INET socket
  • PF_INET, AF_INET
  • SOCK_STREAM, SOCK_DGRAM
  • IPPROTO_TCP, IPPROTO_UDP
  • interfața loopback
  • bind, connect, listen, accept
  • send, sendto, recv, recvfrom
  • struct socket, struct sock, struct sk_buff
  • htons, htonl, ntohs, ntohl
  • NPI, TDI, NDIS, WSK
  • NDIS Miniport/Protocol/Intermediate Drivers
  • Filter-Hook/Firewall-Hook Drivers
  • RtlUshortByteSwap, RtlUlongByteSwap

Materiale ajutătoare

Noțiuni teoretice

Dezvoltarea Internet-ului a dus la creșterea exponențială a aplicațiilor de rețea și, drept consecință, la creșterea cerințelor de viteza și productivitate a subsistemului de rețea (networking) al unui sistem de operare. Subsistemul de networking nu este o componentă esențială a nucleului unui sistem de operare (kernel-ul de Linux poate fi compilat fără suport de rețea). Este, însă, destul de puțin probabil pentru un sistem de calcul (sau chiar un dispozitiv embedded) să conțină un sistem de operare fără suport de rețea, datorită nevoii de conectivitate. Atât sistemele Linux (Unix), cât și Windows folosesc stiva TCP/IP. Nucleul acestora va conține implementate protocoalele pâna la nivelul transport inclusiv, urmând ca protocoalele de nivel aplicație să fie implementate în user-space (HTTP, FTP, SSH, etc.).

Networking în user-space

În user-space abstracția comunicației în rețea este socket-ul. Socket-ul abstractizează un canal de comunicație și este interfața de interacțiune cu stiva TCP/IP implementată în kernel. Unui socket IP i se asociază o adresă IP, protocolul de nivel transport utilizat (TCP, UDP etc) și un port. Apelurile uzuale pe un socket sunt : apelul de creare (socket), de inițializare (bind), de conectare (connect), de așteptare de conexiuni (listen, accept) și de închidere (close).

Comunicația în rețea se realizează prin intermediul apelurilor read/write sau recv/send pentru socket-i TCP, respectiv recvfrom/sendto pentru socket-i UDP. Operațiile de transmitere și recepție sunt transparente aplicației, lăsând la latitudinea nucleului încapsularea și transmiterea acestora în rețea. Este, însă, posibilă implementarea stivei TCP/IP în user-space folosind socket-i raw (opțiunea PF_PACKET la crearea unui socket), sau implementarea unui protocol de nivel aplicație în kernel (TUX web server).

Pentru mai multe detalii despre programarea în user-space folosind socket-i, consultați Beej's Guide to Network Programming Using Internet Sockets pentru Linux și Windows Sockets pentru Windows.

Linux networking

Kernel-ul Linux oferă trei structuri fundamentale pentru lucrul cu pachetele de rețea: struct socket, struct sock și struct sk_buff.

Primele două reprezintă abstracții ale unui socket:

  • struct socket este o abstracție foarte aproape de user-space, adică de socket-ii BSD folosiți pentru programarea aplicațiilor de rețea.
  • struct sock sau INET socket în terminologia Linux este reprezentarea la nivel rețea a unui socket.

Cele doua structuri sunt corelate: struct socket conține un câmp de INET socket, iar struct sock are un BSD socket care îl deține.

Structura struct sk_buff este reprezentarea unui pachet de rețea și a stării acestuia. O astfel de structură este creată la sosirea unui pachet în kernel, fie din user-space, fie de la placa de rețea.

Structura socket

Structura struct socket este reprezentarea în kernel a unui socket BSD, operațiile care pot fi executate asupra acestuia fiind similare cu cele expuse de kernel aplicațiilor (prin apeluri de sistem). Operațiile comune de lucru cu socket-ii (creare, inițializare/bind, închidere, etc.), rezultă în apeluri de sistem specifice; acestea operează asupra unei structuri de tipul struct socket.

Operațiile asupra struct socket sunt descrise în net/socket.c și sunt independente de tipul de protocoale de mai jos. Structura struct socket este, astfel, o interfață generică peste implementări particulare de operații de rețea. De obicei, numele acestor operații încep cu șirul sock_.

Operații asupra structurii socket

Operații asupra unui socket sunt:

Crearea

Crearea este asemănătoare apelului socket din user-space, dar socket-ul creat struct socket, va fi întors în parametrul res:

  • int sock_create(int family, int type, int protocol, struct socket **res)
    • funcție apelată pentru crearea unui socket în urma unui apel de sistem socket;
  • int sock_create_kern(int family, int type, int protocol, struct socket **res)
    • funcție apelată pentru crearea unui socket în kernel;
  • int sock_create_lite(int family, int type, int protocol, struct socket **res)
    • funcție 'lite' cu eliminarea verificării parametrilor.

Parametrii acestor apeluri sunt următorii:

  • family reprezintă familia protocoalelor utilizate în transferul informației; de obicei, acestea încep cu șirul PF_ (Protocol Family); constantele care reprezintă familia de protocoale utilizate se găsesc în linux/socket.h, dintre care cea mai utilizată este PF_INET, pentru protocoalele TCP/IP.
  • type reprezintă tipul de socket; constantele utilizate pentru acest parametru se găsesc în linux/net.h, dintre care cele mai utilizate sunt SOCK_STREAM pentru o comunicație bazată pe conexiune între sursă și destinație și SOCK_DGRAM pentru o comunicație fără conexiune.
  • protocol reprezintă protocolul utilizat și este în strânsă legătură cu parametrul type; constatele utilizate pentru acest parametru se găsesc în linux/in.h, dintre care cele mai folosite sunt IPPROTO_TCP pentru TCP și IPPROTO_UDP pentru UDP.

Pentru crearea unui socket TCP în kernel se va apela:

struct socket *sock;
int err;
err = sock_create_kern(PF_INET, SOCK_STREAM, IPPROTO_TCP, &sock);
if(err < 0) {
    /* handle error */
}

iar pentru crearea unui socket UDP:

struct socket *sock;
int err;
err = sock_create_kern(PF_INET, SOCK_DGRAM, IPPROTO_UDP, &sock);
if(err < 0) {
    /* error */
}

Un exemplu de utilizare poate fi urmărit în codul handler-ului pentru apelul de sistem sys_socket:

SYSCALL_DEFINE3(socket, int, family, int, type, int, protocol)
{
	int retval;
	struct socket *sock;
	int flags;
 
	/* Check the SOCK_* constants for consistency.  */
	BUILD_BUG_ON(SOCK_CLOEXEC != O_CLOEXEC);
	BUILD_BUG_ON((SOCK_MAX | SOCK_TYPE_MASK) != SOCK_TYPE_MASK);
	BUILD_BUG_ON(SOCK_CLOEXEC & SOCK_TYPE_MASK);
	BUILD_BUG_ON(SOCK_NONBLOCK & SOCK_TYPE_MASK);
 
	flags = type & ~SOCK_TYPE_MASK;
	if (flags & ~(SOCK_CLOEXEC | SOCK_NONBLOCK))
		return -EINVAL;
	type &= SOCK_TYPE_MASK;
 
	if (SOCK_NONBLOCK != O_NONBLOCK && (flags & SOCK_NONBLOCK))
		flags = (flags & ~SOCK_NONBLOCK) | O_NONBLOCK;
 
	retval = sock_create(family, type, protocol, &sock);
	if (retval < 0)
		goto out;
 
	retval = sock_map_fd(sock, flags & (O_CLOEXEC | O_NONBLOCK));
	if (retval < 0)
		goto out_release;
 
out:
	/* It may be already another descriptor 8) Not kernel problem. */
	return retval;
 
out_release:
	sock_release(sock);
	return retval;
}
Închiderea

Închiderea conexiunii (pentru socket cu conexiune) și eliberarea resurselor asociate:

  • void sock_release(struct socket *sock) - această funcție va apela funcția release din câmpul ops al structurii socket-ului:
void sock_release(struct socket *sock)
{
	if (sock->ops) {
		struct module *owner = sock->ops->owner;
 
		sock->ops->release(sock);
		sock->ops = NULL;
		module_put(owner);
	}
	//...
}
Transmiterea/recepția unui mesaj

Transmiterea/recepția mesajelor se face cu ajutorul funcțiilor:

  • int sock_recvmsg(struct socket *sock, struct msghdr *msg, size_t size, int flags);
  • int kernel_recvmsg(struct socket *sock, struct msghdr *msg, struct kvec *vec, size_t num, size_t size, int flags);
  • int sock_sendmsg(struct socket *sock, struct msghdr *msg, size_t size);
  • int kernel_sendmsg(struct socket *sock, struct msghdr *msg, struct kvec *vec, size_t num, size_t size);

Funcțiile de transmitere/recepție de mesaj vor apela ulterior funcția sendmsg/recvmsg din câmpul ops al socket-ului. Funcțiile ce conțin kernel_ ca prefix sunt folosite în cazul în care socket-ul este utilizat în cadrul kernel-ului.

Parametrii acestor funcții sunt următorii:

  • msg, o structura struct msghdr, ce conține mesajul de transmis/recepționat. Dintre componentele importante ale acestei structuri avem:
    • msg_name, msg_namelen, care pentru socket-i UDP trebuie completați cu adresa la care se transmite mesajul (struct sockaddr_in)
    • msg_iov, msg_iovlen, datele de transmis, într-un vector de structuri struct iovec. O structură iovec conține un pointer către buffer-ul ce conține datele și dimensiunea acestuia.
  • vec, o structură kvec, ce conține un pointer către buffer-ul ce conține datele și dimensiunea acestuia; după cum se poate observa, are o structură similară cu structura struct iovec

Modul de lucru cu funcțiile de transmitere poate fi urmărit în cadrul handler-ului pentru apelul de sistem sys_sendto:

SYSCALL_DEFINE6(sendto, int, fd, void __user *, buff, size_t, len,
                unsigned, flags, struct sockaddr __user *, addr,
                int, addr_len)
{
         struct socket *sock;
         char address[MAX_SOCK_ADDR];
         int err;
         struct msghdr msg;
         struct iovec iov;
         int fput_needed;
         struct file *sock_file;
 
         sock_file = fget_light(fd, &fput_needed);
         err = -EBADF;
         if (!sock_file)
                 goto out;
 
         sock = sock_from_file(sock_file, &err);
         if (!sock)
                 goto out_put;
         iov.iov_base = buff;
         iov.iov_len = len;
         msg.msg_name = NULL;
         msg.msg_iov = &iov;
         msg.msg_iovlen = 1;
         msg.msg_control = NULL;
         msg.msg_controllen = 0;
         msg.msg_namelen = 0;
         if (addr) {
                 err = move_addr_to_kernel(addr, addr_len, address);
                 if (err < 0)
                         goto out_put;
                 msg.msg_name = address;
                 msg.msg_namelen = addr_len;
         }
         if (sock->file->f_flags & O_NONBLOCK)
                 flags |= MSG_DONTWAIT;
         msg.msg_flags = flags;
         err = sock_sendmsg(sock, &msg, len);
 
out_put:
         fput_light(sock_file, fput_needed);
out:
         return err;
}

Câmpuri ale structurii socket

Structura struct socket:

/**
  *  struct socket - general BSD socket
  *  @state: socket state (%SS_CONNECTED, etc)
  *  @type: socket type (%SOCK_STREAM, etc)
  *  @flags: socket flags (%SOCK_ASYNC_NOSPACE, etc)
  *  @ops: protocol specific socket operations
  *  @fasync_list: Asynchronous wake up list
  *  @file: File back pointer for gc
  *  @sk: internal networking protocol agnostic socket representation
  *  @wait: wait queue for several uses
  */
struct socket {
        socket_state            state;
        short                   type;
        unsigned long           flags;
        /*
         * Please keep fasync_list & wait fields in the same cache line
         */
        struct fasync_struct    *fasync_list;
        wait_queue_head_t       wait;
 
        struct file             *file;
        struct sock             *sk;
        const struct proto_ops  *ops;
};

Câmpuri importante sunt:

  • ops - structura ce conține pointeri la funcțiile specifice protocolului implementat;
  • sk - INET socket-ul asociat.

Structura proto_ops

Structura struct proto_ops conține implementările operațiilor specifice protocolului implementat (TCP, UDP, etc.); funcțiile de aici vor fi apelate din funcțiile generice de lucru cu struct socket (sock_release, sock_sendmsg, etc.)

Structura struct proto_ops conține, așadar, o serie de pointeri de funcții pentru implementări specifice de protocol:

struct proto_ops {
	int		family;
	struct module	*owner;
	int		(*release)   (struct socket *sock);
	int		(*bind)	     (struct socket *sock,
				      struct sockaddr *myaddr,
				      int sockaddr_len);
	int		(*connect)   (struct socket *sock,
				      struct sockaddr *vaddr,
				      int sockaddr_len, int flags);
	int		(*socketpair)(struct socket *sock1,
				      struct socket *sock2);
	int		(*accept)    (struct socket *sock,
				      struct socket *newsock, int flags);
	//...

Inițializarea câmpului ops din struct socket se realizează în funcția __sock_create, prin apelul funcției create specifică protocolului; un apel echivalent este următorul:

//...
        if ((err = net_families[family]->create(net, sock, protocol)) < 0) {
                sock->ops = NULL;
                goto out_module_put;
        }
//...

Se va realiza astfel instanțierea pointerilor de funcții cu apeluri specifice tipului de protocol asociat socket-ului. Apelurile sock_register și sock_unregister sunt folosite pentru completarea vectorului net_families.

Pentru restul operațiilor cu socketi (în afară de creare, închidere și transmitere/recepție mesaj, prezentate mai sus, în secțiunea Operații asupra structurii socket), se vor apela funcțiile date de pointerii din această structură. Spre exemplu, pentru operația bind, care asociază unui socket un port pe mașina locală, vom avea următoarea secvență de cod:

#define MY_PORT 60000
 
struct sockaddr_in addr = {
    .sin_family = AF_INET,
    .sin_port = htons (MY_PORT),
    .sin_addr = { htonl (INADDR_LOOPBACK) }
};
 
//...
 
err = sock->ops->bind (sock, (struct sockaddr *) &addr, sizeof(addr));
if (err < 0) {
    /* handle error */
}
//...

După cum se poate observa, pentru transmiterea informațiilor legate de adresa și portul care se vor asocia socket-ului, se completează o structură struct sockaddr_in. 1)

Structura sock

Structura struct sock descrie un INET socket. O astfel de structură este asociată unui socket creat în user-space și, implicit, unei structuri struct socket. Structura este folosită pentru a menține informații despre starea unei conexiuni. Câmpurile structurii și operațiile asociate încep, de obicei, cu șirul sk_. Câteva câmpuri sunt prezentate mai jos:

struct sock {
	//...
	unsigned char		sk_protocol;
	unsigned short		sk_type;
	//...
	struct socket		*sk_socket;
	//...
	struct sk_buff		*sk_send_head;
	//...
	void			(*sk_state_change)(struct sock *sk);
	void			(*sk_data_ready)(struct sock *sk, int bytes);
	void			(*sk_write_space)(struct sock *sk);
	void			(*sk_error_report)(struct sock *sk);
  	int			(*sk_backlog_rcv)(struct sock *sk,
						  struct sk_buff *skb);
	void                    (*sk_destruct)(struct sock *sk);
};
  • sk_protocol este tipul de protocol utilizat de socket;
  • sk_type este tipul de socket (SOCK_STREAM, SOCK_DGRAM, etc.)
  • sk_socket este socket-ul BSD care îl deține;
  • sk_send_head este lista de structuri sk_buff pentru transmitere;
  • pointerii de funcții de la sfârșit sunt callback-uri pentru diverse situații.

Inițializarea struct sock și atașarea acesteia la un socket BSD se face cu ajutorul callback-ului create din net_families (apelat in __sock_create). Mai jos este prezentat modul de inițializare a structurii struct sock pentru protocolul IP, în cadrul funcției inet_create:

/*
  *	Create an inet socket.
  */
 
static int inet_create(struct net *net, struct socket *sock, int protocol)
{
	struct sock *sk;
 
	//...
	err = -ENOBUFS;
	sk = sk_alloc(net, PF_INET, GFP_KERNEL, answer_prot);
	if (sk == NULL)
		goto out;
 
	err = 0;
	sk->sk_no_check = answer_no_check;
	if (INET_PROTOSW_REUSE & answer_flags)
		sk->sk_reuse = 1;
 
	//...
	sock_init_data(sock, sk);
 
	sk->sk_destruct	   = inet_sock_destruct;
	sk->sk_family	   = PF_INET;
	sk->sk_protocol	   = protocol;
	sk->sk_backlog_rcv = sk->sk_prot->backlog_rcv;
	//...
}

Structura sk_buff

Structura struct sk_buff (socket buffer) descrie un pachet de rețea. Câmpurile structurii conțin informații atât despre antetele și conținutul pachetelor cât și protocoalele utilizate, dispozitivul de rețea utilizat, pointeri către celelalte structuri struct sk_buff. O descriere sumară a conținutului structurii este prezentată mai jos:

 struct sk_buff {
         /* These two members must be first. */
         struct sk_buff          *next;
         struct sk_buff          *prev;
 
         struct sock             *sk;
         ktime_t                 tstamp;
         struct net_device       *dev;
 
         struct  dst_entry       *dst;
         struct  sec_path        *sp;
 
         /*
          * This is the control buffer. It is free to use for every
          * layer. Please put your private variables there. If you
          * want to keep them across layers you have to do a skb_clone()
          * first. This is owned by whoever has the skb queued ATM.
          */
         char                    cb[48];
 
         unsigned int            len,
                                 data_len;
         __u16                   mac_len,
                                 hdr_len;
 
         /* ... */
 
         void                    (*destructor)(struct sk_buff *skb);
 
         /* ... */
 
         sk_buff_data_t          transport_header;
         sk_buff_data_t          network_header;
         sk_buff_data_t          mac_header;
 
         /* These elements must be at the end, see alloc_skb() for details.  */
         sk_buff_data_t          tail;
         sk_buff_data_t          end;
         unsigned char           *head,
                                 *data;
         unsigned int            truesize;
         atomic_t                users;
 };

unde:

  • next și prev sunt pointeri către următorul, respectiv precedentul element din lista de buffer-e;
  • dev este device-ul care transmite sau primește buffer-ul;
  • sk este socket-ul asociat buffer-ului;
  • destructor este apelul callback de dealocare a buffer-ului;
  • transport_header, network header și mac_header sunt offset-uri între începutul pachetului si începutul diverselor headere din pachet. Ele sunt menținute intern de diversele niveluri de procesare prin care trece pachetul. Pentru a obține pointeri către headere, folosiți una din următoarele funcții: tcp_hdr, udp_hdr, ip_hdr, etc. În principiu, fiecare protocol oferă o funcție de a obține o referință la header-ul respectivului protocol din cadrul unui pachet primit. De reținut: câmpul network_header nu este setat decât după ce pachetul ajunge la nivelul rețea, iar câmpul transport_header nu este setat decât după ce pachetul ajunge la nivelul transport.

Structura unui antet IP (struct iphdr) are următoarele câmpuri:

struct iphdr {
#if defined(__LITTLE_ENDIAN_BITFIELD)
         __u8    ihl:4,
                 version:4;
#elif defined (__BIG_ENDIAN_BITFIELD)
         __u8    version:4,
                 ihl:4;
#else
#error  "Please fix <asm/byteorder.h>"
#endif
         __u8    tos;
         __be16  tot_len;
         __be16  id;
         __be16  frag_off;
         __u8    ttl;
         __u8    protocol;
         __sum16 check;
         __be32  saddr;
         __be32  daddr;
         /*The options start here. */
};

unde:

  • protocol reprezintă protocolul de nivel transport utilizat;
  • saddr reprezintă adresa IP a nodului sursă;
  • daddr reprezintă adresa IP a nodului destinație.

Structura unui antet TCP (struct tcphdr) are următoarele câmpuri:

struct tcphdr {
         __be16  source;
         __be16  dest;
         __be32  seq;
         __be32  ack_seq;
#if defined(__LITTLE_ENDIAN_BITFIELD)
         __u16   res1:4,
                 doff:4,
                 fin:1,
                 syn:1,
                 rst:1,
                 psh:1,
                 ack:1,
                 urg:1,
                 ece:1,
                 cwr:1;
#elif defined(__BIG_ENDIAN_BITFIELD)
         __u16   doff:4,
                 res1:4,
                 cwr:1,
                 ece:1,
                 urg:1,
                 ack:1,
                 psh:1,
                 rst:1,
                 syn:1,
                 fin:1;
#else
#error  "Adjust your <asm/byteorder.h> defines"
#endif
         __be16  window;
         __sum16 check;
         __be16  urg_ptr;
};
  • source reprezintă portul sursă
  • dest reprezintă portul destinație
  • syn, ack, fin sunt flag-uri folosite în protocolul TCP; pentru detalii studiați această diagramă.

Structura unui antet UDP (struct udphdr) are următoarele câmpuri:

struct udphdr {
         __be16  source;
         __be16  dest;
         __be16  len;
         __sum16 check;
};
  • source reprezintă portul sursă
  • dest reprezintă portul destinație

Un exemplu de accesare a informațiilor prezente în antetele unui pachet de rețea este următorul:

struct sk_buff *skb;
 
struct iphdr *iph = ip_hdr(skb);                 /* IP header */
/* iph->saddr  - source IP address */
/* iph->daddr  - destination IP address */
if (iph->protocol == IPPROTO_TCP) {              /* TCP protocol */
    struct tcphdr *tcph = tcp_hdr(skb);          /* TCP header */
    /* tcph->source  - source TCP port */
    /* tcph->dest    - destination TCP port */
} else if (iph->protocol == IPPROTO_UDP) {       /* UDP protocol */
    struct udphdr *udph = udp_hdr(skb);          /* UDP header */
    /* udph->source  - source UDP port */
    /* udph->dest    - destination UDP port */
}

Conversii

În sisteme diferite, există mai multe variante pentru ordonarea octeților într-un cuvânt (Endianness), printre care: Big Endian (cel mai semnificativ octet primul) și Little Endian (cel mai puțin semnificativ octet primul). Având în vedere că o rețea interconectează sisteme cu platforme diferite, Internet-ul a impus o secvență standard pentru stocarea datelor numerice, numită network byte-order. Spre deosebire, secvența octeților pentru reprezentarea datelor numerice pe calculatorul gazdă se numește host byte-order. Datele primite/trimise din/în rețea sunt în formatul network byte-order și trebuie facută conversia între acest format și host byte-order.

Pentru conversie există urmatoarele macrodefiniții:

  • u16 htons(u16 x)
    • convertește un întreg pe 16 biți din host byte-order în network byte-order (host to network short)
  • u32 htonl(u32 x)
    • convertește un întreg pe 32 de biți din host byte-order în network byte-order (host to network long)
  • u16 ntohs(u16 x)
    • convertește un întreg pe 16 biți din network byte-order în host byte-order (network to host short)
  • u32 ntohl(u32 x)
    • convertește un întreg pe 32 de biți din network byte-order în host byte-order (network to host long)

netfilter

Netfilter este denumirea interfeței de kernel pentru captura pachetelor de rețea cu scopul de modificare/analiză a acestora (pentru filtrare, NAT, etc.). Interfața netfilter este utilizată în user-space de iptables.

În kernel-ul Linux, captura de pachete folosind netfilter se realizează prin atașarea unor hook-uri. Hook-urile pot fi precizate în diferite locații din traseul urmat de un pachet de rețea în kernel, în funcție de necesitate. O organigramă cu traseul urmat de un pachet și zonele posibile de plasare a unui hook găsiți aici.

Header-ul inclus atunci când se folosește netfilter este linux/netfilter.h.

Un hook se definește prin intermediul structurii struct nf_hook_ops:

struct nf_hook_ops {
	struct list_head list;
 
	/* User fills in from here down. */
	nf_hookfn *hook;
	struct module *owner;
	int pf;
	int hooknum;
	/* Hooks are ordered in ascending priority. */
	int priority;
};

unde:

  • pf este tipul pachetului (PF_INET, etc.);
  • hooknum este tipul de hook utilizat; pentru IP, acestea sunt definite în linux/netfilter_ipv4.h:
    /* IP Hooks */
    /* After promisc drops, checksum checks. */
    #define NF_INET_PRE_ROUTING	0
    /* If the packet is destined for this box. */
    #define NF_INET_LOCAL_IN		1
    /* If the packet is destined for another interface. */
    #define NF_INET_FORWARD		2
    /* Packets coming from a local process. */
    #define NF_INET_LOCAL_OUT		3
    /* Packets about to hit the wire. */
    #define NF_INET_POST_ROUTING	4
    #define NF_INET_NUMHOOKS		5
  • priority este prioritatea; prioritățile sunt definite în linux/netfilter_ipv4.h:
     enum nf_ip_hook_priorities {
             NF_IP_PRI_FIRST = INT_MIN,
             NF_IP_PRI_CONNTRACK_DEFRAG = -400,
             NF_IP_PRI_RAW = -300,
             NF_IP_PRI_SELINUX_FIRST = -225,
             NF_IP_PRI_CONNTRACK = -200,
             NF_IP_PRI_MANGLE = -150,
             NF_IP_PRI_NAT_DST = -100,
             NF_IP_PRI_FILTER = 0,
             NF_IP_PRI_NAT_SRC = 100,
             NF_IP_PRI_SELINUX_LAST = 225,
             NF_IP_PRI_CONNTRACK_HELPER = INT_MAX - 2,
             NF_IP_PRI_NAT_SEQ_ADJUST = INT_MAX - 1,
             NF_IP_PRI_CONNTRACK_CONFIRM = INT_MAX,
             NF_IP_PRI_LAST = INT_MAX,
     };
  • nhook_fn este handler-ul apelat in momentul capturării unui pachet de rețea (în forma unei structuri struct sk_buff); prototipul este definit în linux/netfilter.h:
    typedef unsigned int nf_hookfn(unsigned int hooknum,
    			       struct sk_buff *skb,
    			       const struct net_device *in,
    			       const struct net_device *out,
    			       int (*okfn)(struct sk_buff *));
    • skb este pointer la pachet-ul de rețea capturat.
    • Se observă că se poate folosi același handler pentru mai multe hook-uri, deosebirea între acestea realizându-se cu ajutorul parametrului hooknum.
    • Un handler de captură poate întoarce una din constantele NF_*:
      /* Responses from hook functions. */
      #define NF_DROP 0
      #define NF_ACCEPT 1
      #define NF_STOLEN 2
      #define NF_QUEUE 3
      #define NF_REPEAT 4
      #define NF_STOP 5
    • NF_DROP este folosit pentru a filtra (ignora) un pachet, iar NF_ACCEPT este folosit pentru a accepta un pachet și a-l transmite mai departe.

Înregistrarea/deînregistrarea unui hook se realizează cu ajutorul funcțiilor definite în linux/netfilter.h:

/* Function to register/unregister hook points. */
int nf_register_hook(struct nf_hook_ops *reg);
void nf_unregister_hook(struct nf_hook_ops *reg);
int nf_register_hooks(struct nf_hook_ops *reg, unsigned int n);
void nf_unregister_hooks(struct nf_hook_ops *reg, unsigned int n);
  • Atenție! Există anumite restricții legate de utilizarea funcțiilor de extragere a antetelor dintr-un struct sk_buff dat ca parametru într-un hook netfilter. În timp ce antetul IP poate fi obținut de fiecare dată folosind ip_hdr(), antetele TCP și UDP pot fi obținute cu tcp_hdr(), respectiv udp_hdr() numai pentru pachete care pornesc dinspre sistem, și nu pentru cele care intră. În cazul din urmă, trebuie calculat manual offset-ul antetelor în pachet:
    // Pentru pachete TCP (iph->protocol == IPPROTO_TCP)
    tcph = (struct tcphdr*)((__u32*)iph + iph->ihl);
    // Pentru pachete UDP (iph->protocol == IPPROTO_UDP)
    udph = (struct udphdr*)((__u32*)iph + iph->ihl);

Acest cod funcționează în toate situațiile de filtrare, și astfel este recomandată folosirea lui în locul funcțiilor de acces la antete.

Un exemplu de utilizare a unui hook netfilter este prezentat mai jos:

#include <linux/netfilter.h>
#include <linux/netfilter_ipv4.h>
 
static unsigned int my_nf_hookfn(unsigned int hooknum,
				 struct sk_buff *skb,
			 	 const struct net_device *in,
				 const struct net_device *out,
				 int (*okfn)(struct sk_buff *))
{
	/* process packet */
	//...
 
	return NF_ACCEPT;
}
 
static struct nf_hook_ops my_nfho = {
	.owner       = THIS_MODULE,
	.hook        = my_nf_hookfn,
	.hooknum     = NF_INET_LOCAL_IN,
	.pf          = PF_INET,
	.priority    = NF_IP_PRI_FIRST
};
 
int __init my_hook_init(void)
{
	return nf_register_hook(&my_nfho);
}
 
void __exit my_hook_exit(void)
{
	nf_unregister_hook(&my_nfho);
}
 
module_init(my_hook_init);
module_exit(my_hook_exit);

Windows networking

În kernel-ul Windows lucrul cu rețeaua se realizează prin intermediul NPI (Network Programming Interface). NPI definește interfața între module de networking care doresc să comunice între ele (clienți și provideri).

TDI

În Windows 2000/XP/2003, NPI este reprezentată de TDI (Transport Driver Interface). TDI expune o interfață peste care rulează așa numiții clienți TDI care implementează operațiile specifice. Socket-ii Windows (winsockets) sunt implementați peste clienți TDI.

TDI folosește obiecte fișier pentru comunicație și pentru controlul acesteia. Astfel, TDI folosește obiecte fișier pentru a descrie adrese de transport deschise, conexiuni asociate unei adrese de transport și canale de control cu scopul de stabilire și consultare a parametrilor de comunicație.

NDIS

Arhitectura de rețea pentru Windows este una modulară. TDI este construit peste NDIS (Network Driver Interface Specification). NDIS este o bibliotecă de funcții kernel care abstractizează diferitele niveluri ale rețelei; fiecărui astfel de nivel i se pot asocia drivere specifice. Folosind interfețele NDIS se pot construi:

  • NDIS Miniport Drivers, drivere pentru NIC (Network Interface Card);
  • NDIS Protocol Drivers, drivere utilizate pentru implementarea unui protocol; acestea transmit și primesc pachete de rețea prin intermediul unui driver tip miniport;
  • NDIS Intermediate Drivers, drivere utilizate în filtrarea de pachete, load balancing, colectarea de statistici de rețea.

Winsock Kernel

Începând cu Windows Vista, se recomandă utilizarea WSK (Winsock Kernel) în locul TDI. WSK vine cu un API nou pentru o performanță mai bună și programarea mai ușoara a driver-elor. WSK NPI suportă operații pe socket-i asemănătoare cu cele din user-space.

Operații TDI

Operațiile TDI sunt apropiate operațiilor disponibile în user-space pentru lucrul cu socket-i:

  • deschiderea unei adrese de transport (echivalent cu un socket local și un apel bind asociat);
  • deschiderea unui punct de conexiune;
  • cererea unei conexiuni;
  • acceptarea unei conexiuni;
  • transmiterea unui segment de date pe o conexiune;
  • primirea unui segment de date pe o conexiune;
  • deconectarea;
  • închiderea unui punct de conexiune;
  • transmiterea unei datagrame;
  • primirea unei datagrame;
  • diverse operații de control.

API-ul furnizat de TDI pentru implementarea acestor operații este unul destul de stufos iar documentația asociată poate fi pe alocuri confuză și greu de urmărit; drept urmare, nu vom insista.

O descriere foarte bună a modului de utilizare a API-ului TDI (împreună cu un exemplu cod sursa) găsiți la The Code Project.

Captura de pachete în kernel-ul Windows

Captura de pachete în kernel-ul Windows se realizează prin intermediul TDI Drivers, NDIS Intermediate Drivers, sau așa numitelor Hook Drivers. Deși primele doua tipuri oferă mai multă flexibilitate și sunt recomandate în locul hook drivers, nu vom insista pe acestea deoarece au un API complex.

Kernel-ul de Windows 2000/XP/2003 oferă API pentru două tipuri de hook drivers:

  • Filter-Hook Drivers, adăugă funcționalitate driver-ului de filtrare IP (IP filter driver) existent în sistem; dezavantajul este că nu poate exista decât un singur filter-hook driver în sistem pentru a fi folosit de IP filter driver.
  • Firewall-Hook Drivers, este folosit pentru a filtra pachete primite/transmise de-a lungul unui firewall în contextul protocolului TCP/IP.

Filter-Hook Driver

Un filter-hook driver înregistrează un callback (denumit filter hook) în cadrul IP filter driver. Funcția de callback este apoi utilizată pentru a prelucra pachetul.

Callback

La fel cum în Linux, tipul funcției de filtrare era nf_hook_fn, în cazul filter-hook, funcția de callback trebuie să fie PacketFilterExtensionPtr:

typedef  PF_FORWARD_ACTION
  (*PacketFilterExtensionPtr)(
    IN unsigned char  *PacketHeader,
    IN unsigned char  *Packet,
    IN unsigned int  PacketLength,
    IN unsigned int  RecvInterfaceIndex,
    IN unsigned int  SendInterfaceIndex,
    IN IPAddr  RecvLinkNextHop,
    IN IPAddr  SendLinkNextHop
    );

unde:

  • PacketHeader este pointer la antetul IP al pachetului; de obicei se va face cast la un pointer de tip IPHeader:
    typedef struct IPHeader {
      UCHAR   iph_verlen;
      UCHAR   iph_tos;
      USHORT  iph_length;
      USHORT  iph_id;
      USHORT  iph_offset;
      UCHAR   iph_ttl;
      UCHAR   iph_protocol;
      USHORT  iph_xsum;
      ULONG   iph_src;
      ULONG   iph_dest;
    } IPHeader;
  • Packet este un pointer la informația conținută de pachetul IP fără antetul acestuia; de obicei, se vor crea structuri UDPHeader și TCPHeader și se va face un cast corespunzător;
  • PacketLength este lungimea, în octeți, a conținutului pachetului (fără antet).

Funcția de callback (hook-ul) poate întoarce trei valori:

  • PF_FORWARD: IP filter driver va transmite imediat pachetul următorului nivel din stiva de rețea;
  • PF_DROP: IP filter driver va filtra (ignora) pachetul;
  • PF_PASS: IP filter driver va procesa pachetul și apoi îl va transmite următorului nivel din stiva de rețea.

Un exemplu de astfel de funcție:

static PF_FORWARD_ACTION cbFilterFunction (
		unsigned char	*PacketHeader,
		unsigned char	*Packet,
		unsigned int	PacketLength,
		unsigned int	RecvInterfaceIndex,
		unsigned int	SendInterfaceIndex,
		unsigned long	RecvLinkNextHop,
		unsigned long	SendLinkNextHop) {
 
    IPHeader *iph = (IPHeader *) PacketHeader;
 
    if (iph->iph_protocol == IPPROTO_TCP) {
        TCPHeader *tcph = (TCPHeader*) Packet;
        /* process tcp packet from IP address iph->iph_src */
    } else  if (iph->protocol == IPPROTO_UDP) {
        UDPHeader *udph = (UDPHeader*) Packet;
        /* process tcp packet from IP address iph->iph_src */
    }
 
    return PF_FORWARD;
}
Înregistrare/deînregistrare

Hook-ul se înregistrează în cadrul IP filter driver prin intermediul rutinei ioctl IOCTL_PF_SET_EXTENSION_POINTER; se creează un IRP care apoi este transmis către IP filter driver. Pașii urmați sunt:

  • Obținerea obiectului dispozitiv (device object) asociat IP filter driver folosind IoGetDeviceObjectPointer:
    NTSTATUS status = STATUS_SUCCESS;
    UNICODE_STRING filterName;
    PDEVICE_OBJECT ipDeviceObject = NULL;
    PFILE_OBJECT ipFileObject = NULL;
     
    RtlInitUnicodeString(&filterName, DD_IPFLTRDRVR_DEVICE_NAME);
    status = IoGetDeviceObjectPointer(&filterName, STANDARD_RIGHTS_ALL,
                                      &ipFileObject, &ipDeviceObject);
  • Funcția primește ca argumente numele IP filter driver și pointeri la buffer-ele care rețin obiectul dispozitiv și obiectul fișier asociat.
  • Construirea IRP-ului de înregistrare folosind IoBuildDeviceIoControlRequest:
    PDEVICE_OBJECT ipDeviceObject = NULL;
    PF_SET_EXTENSION_HOOK_INFO filterData;
    KEVENT event;
    IO_STATUS_BLOCK ioStatus;
    PIRP irp;
     
    /* get pointer to IP filter driver device object */
    //...
     
    /* specify the callback filter function */
    filterData.ExtensionPointer = cbFilterFunction;
     
    /* init event that will notify us of the completion of the request */
    KeInitializeEvent(&event, NotificationEvent, FALSE);
    irp = IoBuildDeviceIoControlRequest(
    	IOCTL_PF_SET_EXTENSION_POINTER,
    	ipDeviceObject,
    	(PVOID) &filterData,
    	sizeof (PF_SET_EXTENSION_HOOK_INFO),
    	NULL,
    	0,
    	FALSE,
    	&event,
    	&ioStatus);
  • Printre parametrii transmiși se număra:
    • valoarea IOCTL_PF_SET_EXTENSION_POINTER prin care se specifică hook-ul;
    • pointerul la obiectul dispozitiv asociat IP filter driver;
    • buffer ce conține o structură PF_SET_EXTENSION_HOOK_INFO; câmpul ExtensionPointer al acestei structuri specifică callback-ul; pentru a elibera hook-ul din sistem, aici se poate transmite NULL).
  • Apelul întoarce IRP-ul de înregistare a hook-ului.
  • Transmiterea IRP-ului către IP filter driver folosind IoCallDriver:
    status = IoCallDriver (ipDeviceObject, irp);
Deînregistrare

Pentru deînregistare trebuie construit un IRP pentru care pointerul la structura PF_SET_EXTENSION_HOOK_INFO să fie NULL.

IpFilterDriver

Înainte de încărcarea în kernel a unui filter-hook driver trebuie pornit serviciul IpFilterDriver:

net start IpFilterDriver

O implementare de Filter-Hook driver găsiți la The Code Project: Developing Firewalls for Windows 2000/XP.

Firewall-Hook Driver

Avantajul utilizării Firewall-Hook driver este posibilitatea de inserare a mai multor funcții de filtrare. Fiecare funcție are asociată o anumită prioritate. Sistemul va apela funcțiile în ordinea priorității pâna în momentul în care una din ele întoarce DROP_PACKET.

Callback

La fel ca la filter-hook, filtrarea se realizează prin intermediul unui callback. Tipul acestuia este IPPacketFirewallPtr:

FORWARD_ACTION cbFilterFunction(VOID **pData,
                                UINT RecvInterfaceIndex,
                                UINT *pSendInterfaceIndex,
                                UCHAR *pDestinationType,
                                VOID *pContext,
                                UINT ContextLength,
                                struct IPRcvBuf **pRcvBuf);

unde:

  • pData este un pointer la un buffer de pachet de tipul struct IPRcvBuf;
  • pContext este un pointer la o structură FIREWALL_CONTEXT_T de unde se pot afla informații despre pachet.

Funcția poate întoarce trei valori:

  • FORWARD: pachetul este admis și este transmis următorului callback;
  • DROP: pachetul este filtrat (ignorat);
  • ICMP_ON_DROP: pachetul este filtrat și se transmite un pachet ICMP sistemului de la distanță.

Structura struct IPRcvBuf are următorul conținut:

struct IPRcvBuf {
	/* point to the next buffer in the chain */
	struct IPRcvBuf *ipr_next;
 
	/* always 0 */
	UINT ipr_owner;
 
	/* buffer data */
	UCHAR *ipr_buffer;
 
	/* buffer data size */
	UINT ipr_size;
 
	//...
};

Spre deosebire de filter-hook, pachetul nu mai este complet asamblat. El va trebui reasamblat urmând pointerul ipr_next la următorul buffer:

FORWARD_ACTION cbFilterFunction(VOID **pData,
                                UINT RecvInterfaceIndex,
                                UINT *pSendInterfaceIndex,
                                UCHAR *pDestinationType,
                                VOID *pContext,
                                UINT ContextLength,
                                struct IPRcvBuf **pRcvBuf)
{
        char *pPacket = NULL;
        int iBufferSize;
        struct IPRcvBuf *pBuffer = (struct IPRcvBuf *) *pData;
 
        /* total packet size */
        iBufferSize = buffer->ipr_size;
        while (pBuffer->ipr_next != NULL) {
                pBuffer = pBuffer->ipr_next;
                iBufferSize += pBuffer->ipr_size;
        }
 
        /* allocate memory for entire packet */
        pPacket = (char *) ExAllocatePool(NonPagedPool, iBufferSize);
        if (pPacket != NULL) {
                unsigned int iOffset = 0;
                pBuffer = (struct IPRcvBuf *) *pData;
 
                /* copy all the buffers in the entire packet buffer */
                memcpy(pPacket, pBuffer->ipr_buffer, pBuffer->ipr_size);
                while(pBuffer->ipr_next != NULL) {
                iOffset += pBuffer->ipr_size;
                pBuffer = pBbuffer->ipr_next;
                memcpy(pPacket + iOffset, pBuffer->ipr_buffer,
				pBbuffer->ipr_size);
                }
        }
        //...
}
Înregistrare/deînregistrare

Înregistrarea/deînregistrarea unui callback se realizează la fel ca la filter-driver. Acum, însa, codul ioctl folosit la crearea IRP-ului este IOCTL_IP_SET_FIREWALL_HOOK, iar structura utilizată este de tip IP_SET_FIREWALL_HOOK_INFO:

typedef struct _IP_SET_FIREWALL_HOOK_INFO {
	/*  filter callback */
	IPPacketFirewallPtr FirewallPtr;
 
	/* priority of the hook */
	UINT Priority;
 
	/* if TRUE then ADD else DELETE */
	BOOLEAN Add;
} IP_SET_FIREWALL_HOOK_INFO, *PIP_SET_FIREWALL_HOOK_INFO;

Pentru înregistarea unui callback câmpul Add al structurii va fi inițializat la TRUE, iar pentru deînregistrare la FALSE:

PDEVICE_OBJECT ipDeviceObject = NULL;
IP_SET_FIREWALL_HOOK_INFO filterData;
KEVENT event;
IO_STATUS_BLOCK ioStatus;
PIRP irp;
 
/* get pointer to IP filter driver device object */
//...
 
/* specify the callback filter function */
filterData.FirewallPtr	= filterFunction;
filterData.Priority	= 1;
filterData.Add		= load;
 
KeInitializeEvent(&event, NotificationEvent, FALSE);
 
/* build IRP */
irp = IoBuildDeviceIoControlRequest(
	IOCTL_IP_SET_FIREWALL_HOOK,
	ipDeviceObject,
	(PVOID) &filterData,
	sizeof (IP_SET_FIREWALL_HOOK_INFO),
	NULL,
	0,
	FALSE,
	&event,
	&ioStatus);

O implementare de Firewall-Hook driver găsiți la The Code Project: An Adventure: How to implement a Firewall-Hook Driver?

Windows Filtering Platform Callout Drivers

Începând cu Windows Vista, implementarea de drivere de filtrare de pachete se va realiza utilizând Windows Filtering Platform Callout Drivers. Aceste drivere sunt construite în cadrul WFP (Windows Filtering Platform) pentru a prelucra pachetele de rețea.

Conversii

La fel ca și pentru Linux, pentru datele primite/transmise din/în rețea trebuie facută conversia între network byte-order și host byte-order.

Pentru conversie există urmatoarele funcții:

  • USHORT RtlUshortByteSwap(USHORT Source) – convertește un întreg pe 16 biți între formatul host byte-order și network byte-order (echivalent pentru ntohs și htons)
  • ULONG RtlUlongByteSwap(ULONG Source) – convertește un întreg pe 32 de biți între formatul host byte-order și network byte-order order (echivalent pentru ntohl și htonl)

netcat

Cand se dezvolta aplicații care includ o parte de networking, una din cele mai folosite unelte este netcat. Supranumit și “Swiss-army knife for TCP/IP”, netcat permite printre altele:

  • Inițierea de conexiuni TCP;
  • Așteptarea unei conexiuni TCP;
  • Trimiterea și primirea de pachete UDP;
  • Afișarea traficului sub forma de hexdump;
  • Execuția unui program la stabilirea conexiunii (de exemplu, un shell);
  • Setarea unor opțiuni speciale în pachetele trimise.

Pentru a iniția o conexiune TCP:

nc hostname port

Pentru a asculta pe un port TCP:

nc -l -p port

Primirea și trimiterea pachetelor UDP se realizează adăugând opțiunea -u în linia de comandă.

Observație: numele comenzii este nc; de multe ori netcat este un alias pentru această comandă. Există și alte implementări ale comenzii netcat, unele având parametrii puțin diferiți față de implementarea clasică. Consultați man nc sau rulați nc -h pentru a vedea modul de utilizare.

Pentru mai multe informații despre netcat, citiți acest tutorial.

Exerciții

  • Toate exercițiile de Linux vor fi realizate în cadrul mașinii virtuale de Linux (dacă nu este specificat altfel), iar cele de Windows în cadrul mașinii virtuale de Windows.
  • Recomandăm să porniți VMware într-un workspace separat.
  • Excepție face folosirea LXR, puteți folosi mașina fizică pentru căutări. În cazul folosirii cscope, folosiți mașina virtuală, mai precis directorul /usr/src/linux.

  • Mașinile virtuale pot fi accesate, respectiv, prin Multicast DNS, folosind numele spook.local (Linux) și chooch.local Windows.
    • Pentru accesarea mașinilor virtuale puteți folosi SSH. Conturile mașinilor virtuale sunt:
      • Linux: root/student (adică utilizatorul root cu parola student; conectare folosind comanda ssh root@spook.local), student/student (ssh student@spook.local)
      • Windows: Administrator/student (ssh Administrator@spook.local), student/student (ssh student@chooch.local)
    • Fiind vorba de kernel programming/driver development veți folosi preponderent conturile privilegiate (root respectiv Administrator).
    • Există create două alias-uri SSH pentru conectare rapidă la mașinile virtuale:
      • Linux (root): ssh linux
      • Windows (Administrator): ssh windows
  • Pentru accesarea locală a sistemului de fișiere de pe mașinile virtuale puteți folosi Samba/CIFS, prin intermediul a două scripturi:
    • Montarea /root/share/ de pe mașina virtuală Linux în /home/student/linux-share/ pe sistemul local se face folosind comanda ~/bin/mount-linux.
    • Montarea /home/Administrator/share/ (Cygwin) de pe mașina virtuală Windows în /home/student/windows-share/ pe sistemul local se face folosind comanda ~/bin/mount-windows.

Înainte de a rezolva un exercițiu, citiți cu atenție toate bullet-urile acestuia.

Punctajul maxim obținut este de 10 puncte. Bonusul poate recupera lipsa de activitate de la alte laboratoare.

Linux

  • Folosiți directorul lin/ din arhiva de sarcini a laboratorului.
  • Punctaj total: 6 puncte

  • Pe mașina virtuală de Linux recomandăm:
    • Conectarea prin SSH de pe sistemul fizic folosind comanda ssh linux.
    • Folosirea wget pentru descărcarea arhivei de sarcini a laboratorului.
  • În cazul apariției unui oops, reporniți mașina virtuală (sau faceți revert la un snapshot realizat anterior de voi).

  1. (2 puncte) Afișare pachete în kernel space
    • Creați un modul de kernel care afișează adresa și portul sursă pentru pachetele TCP care inițiază o conexiune spre exterior.
    • Porniți de la scheletul din lin/1-2-netfilter/.
      • Completați zonele marcate cu TODO 1.
    • Înregistrați hook-ul netfilter.
      • Parcurgeți secțiunea netfilter.
      • Va trebui sa folosiți un hook NF_INET_LOCAL_OUT.
    • Obțineți antetul IP folosind funcția ip_hdr, iar antetul TCP folosind funcția tcp_hdr.
    • Pentru a identifica pachetul de inițiere a unei conexiuni TCP studiați această diagramă.
      • Pachetul are flagul SYN din antetul TCP activ, iar flagul ACK inactiv.
    • Pentru afișarea adresei IP sursă folosiți formatul %pI4 al funcției printk.
    • Portul TCP sursă este, în antentul TCP, în formatul network byte-order.
    • Pentru testare folosiți lin/1-2-netfilter/test-1.sh.
  2. (1 punct) Precizare adresă destinație.
    • Extindeți modulul de la exercițiul 1 astfel încât să permită precizarea unei adrese destinație dorite prin intermediul unei rutine ioctl MY_IOCTL_FILTER_ADDRESS.
      • Afișați numai acele pachete care conțin adresa destinație precizată.
    • Completați zonele marcate cu TODO 2.
    • Completați funcția my_ioctl.
      • Revedeți Laboratorul 4.
      • Adresa transmisă din user-space este în network byte-order.
        • Adresa IP estre trimisă prin adresă, nu prin valoare.
      • Stocați adresa IP în variabila ioctl_set_addr.
    • Completați funcția test_daddr
      • Pentru comparație, folosiți adresele în network byte-order.
    • Apelați funcția test_addr în handler-ul netfilter.
      • Afișați doar pachetele de inițiere de conexiune pentru care adresa destinație este cea transmisă prin rutina ioctl.
    • Pentru testare folosiți netcat sau scriptul lin/1-2-netfilter/test-2.sh.
      • Scriptul face toți pașii necesari, inclusiv compilarea utilitarului de testare, inserarea și scoaterea modulului.
        • (opțional) Pentru setarea adresei din user-space folosiți utilitarul lin/1-2-netfilter/test.c.
        • (opțional) Îl puteți compila cu comanda: make -f Makefile.test.
    • După rularea testului, în outputul dmesg trebuie să apară o singură linie de forma
      Connection from: 127.0.0.1:60001
      • Nu trebuie să apară o linie de forma
        Connection from: 127.0.0.2:60001
  3. (2 puncte) Socket TCP în starea listening
    • Creați un modul de kernel care creează un socket TCP ce ascultă conexiuni pe portul 60000 pe interfața de loopback (în init_module).
    • Folosiți scheletul din lin/3-4-tcp-sock/ din arhiva de sarcini a laboratorului.
      • Completați zonele marcate cu TODO 1.
    • Creați socketul de tip server și adăugați-l în starea listening.
    • Eliberați socket-ul în funcția de tip exit a modulului și în zona cu label-uri de eroare.
    • Pentru testare, rulați scriptul lin/3-4-tcp_sock/test-3.sh.
      • În urma rulării testului, se va afișa un socket TCP ascultând conexiuni pe portul 60000.
  4. (1 punct) Acceptarea unei conexiuni în kernel space
    • Extindeți modulul de la exercițiul anterior pentru a permite acceptarea unei conexiuni din exterior (nu trebuie transmis mesaj, doar acceptată o nouă conexiune).
    • Completați zonele marcate cu TODO 2.
    • Parcurgeți secțiunile Operații asupra structurii socket și Structura proto_ops din laborator.
    • Pentru echivalentul accept în kernel-space, consultați handler-ul de apel de sistem sys_accept (care este implementat folosind sys_accept4).
      • Folosiți 0 ca valoarea pentru ultimul argument (flags).
    • Afișați adresa și portul socket-ului destinație.
    • Pentru a afla numele peer-ului unui socket (adresa sa), consultați handler-ul de apel de sistem sys_getpeername.
    • Afișați adresa peer-ului folosind macro-ul print_sock_address.
    • Eliberați socket-ul nou creat (în urma acceptării conexiunii) în funcția de exit a modulului și în zona cu label-uri de eroare.
    • După adăugarea codului care face accept în funcția de inițializare a modulului, operația de insmod se va bloca până se va realiza o conexiune.
      • Puteți debloca folosind netcat pe portul respectiv.
      • În consecință, scriptul de testare de la exercițiul precedent nu va ma funcționa.
    • Pentru testarea, adică inițierea unei conexiuni din exterior, folosiți scriptul lin/3-4-tcp_sock/test-4.sh.
      • Nu se va afișa ceva special (în buffer-ul kernel-ului).
      • Reușita testului va fi dată de realizarea conexiunii, deblocarea modulului și extragerea modulului din kernel.

Bonus

  1. Socket UDP sender
    • Creați un modul de kernel care creează un socket UDP și transmite mesajul “kernelsocket” pe socket către adresa loopback pe portul 60001.
    • Porniți de la scheletul lin/5-udp-sock/ din arhiva de sarcini a laboratorului..
    • Pentru a vedea cum se face transmiterea de mesaje în kernel-space, consultați handler-ul de apel de sistem sys_send sau secțiunea Transmiterea/recepția unui mesaj.
    • Pentru transmiterea efectiva folosiți kernel_sendmsg.
    • Parametrii de transmitere a mesajului sunt preluați din kernel-space.
    • Pentru deschiderea unui socket UDP pe portul 60001 folosiți netcat;
    • Citiți secțiunile Operații asupra structurii socket și Structura proto_ops din laborator.

Windows

  • Folosiți directorul win/ din arhiva de sarcini a laboratorului.
  • Punctaj total: 5 puncte

Nu lucrați în directoare care conțin spații (blank).

  • Pe mașina virtuală de Windows recomandăm:
    • Folosirea mașinii virtuale în modul full screen.
    • Accesarea tuturor resurselor (browser, LXR) din cadrul mașinii virtuale, fără interacțiune cu sistemul fizic.
  • Lucrul cu module de kernel în Windows se realizează din consola DDK (Windows Server 2003 Checked x86 Build Environment).
    • Folosiți icon-ul x86 Checked Build Environment din partea dreaptă a Desktop-ului pentru a deschide consola DDK.
  • Recomandăm să lucrați în C:\Cygwin\home\Administrator\so2 sau C:\Cygwin\home\Administrator\share.
  • Pentru a folosi Vim în consolele din Windows, folosiți comanda vim-nox.
  • În cazul apariției unui Blue Screen of Death (BSOD), așteptați repornirea mașinii virtuale și apoi porniți WinDbg și din acesta dump-ul de memorie C:\Windows\MEMORY.DMP.
    • Folosiți comanda !analyze -v pentru depanare.
    • Parcurgeți indicațiile din laboratorul 2.

  1. (3 puncte) Afișare adreselor de pachet în kernel space
    • Creați un modul de kernel care afișează adresa și portul sursă pentru pachetele TCP de inițiere de conexiune.
    • Folosiți scheletul din win/1-2-filter/, respectiv win/1-2-firewall/ din arhiva de sarcini a laboratorului.
    • Parcurgeți secțiunile Captura de pachete în kernel-ul Windows și Conversii din laborator.
    • Completați funcțiile cbFilterFunction, respectiv FilterPacket.
      • Cele două funcții vor afișa adresa și portul sursă pentru pachetele de inițiere de conexiune.
    • Pachetele de inițiere de conexiune sunt cele care au activat flag-ul SYN în antetul TCP și au dezactivat flag-ul ACK.
    • Structurile folosite se găsesc în fișierul win/include/NetHeaders.h.
    • Folosiți pointer-ul iph pentru a referi antetul IP.
    • Antetul TCP este dat de argumentul Packet. Antetul TCP este reprezentat de tipul de date TCPHeader descris în include/NetHeaders.h.
    • Folosiți DbgPrint pentru afișarea adresei sursă și a portului sursă.
      • Folosiți macro-urile NIPQUAD și NIPQUAD_FMT pentru afișarea adresei IP/
      • Folosiți o construcție de forma ”…” NIPQUAD_FMT ”…”, NIPQUAD(address) unde address este în network byte-order.
        • NIPQUAD_FMT este un șir de caractere, nu se pun virgule la concatenarea cu alte siruri de caractere.
    • Pentru testare folosiți nc.
      • Pentru crearea unui port (partea de server) folosiți comanda nc -l -p 5000.
      • Pentru deschiderea unei conexiuni folosiți (partea de client) comanda nc localhost 5000.
      • În momentul realizării conexiunii modulul vostru va trebui să afișeze adresa sursă și portul aferent.
  2. (2 puncte) Afișarea unor anumite adrese de pachet în kernel space
    • Extindeți modulul de la exercițiul anterior astfel încât să permită precizarea unei adrese destinație dorite prin intermediul unei rutine ioctl MY_IOCTL_FILTER_ADDRESS.
      • Se afișează numai acele pachete care conțin adresa destinație precizată.
    • Parcurgeți secțiunile Captura de pachete în kernel-ul Windows și Conversii din laborator.
    • Completați funcția testDestinationAddress și apelați-o în cadrul funcțiilor cbFilterFunction, respectiv FilterPacket pentru testarea adresei destinație a unui pachet.
    • Completați funcția DeviceIoControl pentru a permite stocarea adresei destinație de test (în cadrul variabilei ioctlSetAddresss.
    • Pentru testarea modulului folosiți testul din win/test/ din arhiva de sarcini a laboratorului.
      • Fișierul de test permite specificarea adresei care să fie filtrate. Recomandăm specificarea adresei IP aferentă mașinii virtuale.
      • Adresa transmisă din user-space este în network byte-order.
    • Pentru crearea unui port (partea de server) folosiți comanda nc -l -p 5000.
    • Pentru deschiderea unei conexiuni care să rezulte în afișarea unui mesaj din cadrul modulului de kernel rulați comanda nc $IP_ADDRESS 5000 (unde $IP_ADDRESS este adresa IP a mașinii virtuale).
    • Pentru deschiderea unei conexiuni care să nu rezulte în afișarea unui mesaj din cadrul modulului de kernel rulați comanda nc localhost 5000.

Soluții

Resurse utile

Linux

Windows

1) hton* – despre funcțiile htons, htonl vom discuta la secțiunea Conversii.
so2/laboratoare/lab11.1368208705.txt.gz · Last modified: 2013/05/10 20:58 by razvan.deaconescu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0