Responsabili
În urma parcurgerii laboratorului, studentul va fi capabil să:
Un arbore binar de căutare este un arbore binar care are în plus următoarele proprietăți:
Arborii binari de căutare permit menținerea datelor în ordine și o căutare rapidă a unei chei, ceea ce îi recomandă pentru implementarea de mulțimi și dicționare ordonate.
O importantă caracteristică a arborilor de căutare, este aceea că parcurgerea inordine
produce o secvență ordonată crescător a cheilor din nodurile arborelui.
Valoarea maximă dintr-un arbore binar de căutare se află în nodul din extremitatea dreaptă și se determină prin coborârea pe subarborele drept, iar valoarea minimă se află în nodul din extremitatea stângă, determinarea fiind simetrică.
Căutarea unei chei într-un arbore binar de căutare este asemănătoare căutării binare: cheia căutată este comparată cu cheia din nodul curent (inițial nodul rădăcină). În funcție de rezultatul comparației apar trei cazuri:
Pseudocod:
bool căutare(nod, cheie) { if nod == NULL return false; if nod.cheie == cheie return true; if cheie < nod.cheie return căutare(nod.stanga, cheie); else return căutare(nod.dreapta, cheie); }
Inserarea unui nod se face în funcție de rezultatul comparației cheilor, în subarborele stâng sau drept. Dacă arborele este vid, se creează un nod care devine nodul rădăcină al arborelui. În caz contrar, cheia se inserează ca fiu stâng sau fiu drept al unui nod din arbore.
Ștergerea unui nod este o operație puțin mai complicată, întrucât presupune o rearanjare a nodurilor. Pentru eliminarea unui nod dintr-un arbore binar de căutare sunt posibile următoare cazuri:
Eliminarea unui nod cu doi succesori se face prin înlocuirea sa cu nodul care are cea mai apropiată valoare de nodul șters. Acesta poate fi din extremitatea dreaptă a subarborelui stâng (predecesorul; se caută cel mai mare nod din acest subarbore, adică “se merge” în dreapta până se ajunge la un nod cu cel mult un succesor, aflat evident în partea stângă, altfel am putea avansa în adâncime pe dreapta) sau nodul din extremitatea stânga a subarborelui drept (succesorul; se caută cel mai mic nod din acest subarbore, adică “se merge” în stânga până se ajunge la un nod cu cel mult un succesor, aflat evident în partea dreaptă, altfel am putea avansa în adâncime pe stânga).
Complexitatea operațiilor (căutare, inserare, ștergere) într-un arbore binar de căutare este - pe cazul mediu - O(log n).
Mai sus am considerat arborii binari ca fiind o înlănțuire de structuri, legate între ele prin pointeri la descendenții stâng, respectiv drept. Această reprezentare are avantajul flexibilității și a posibilității de a crește sau micșora dimensiunea arborelui oricât de mult, cu un efort minim. Cu toate acestea, metoda precedentă nu poate fi folosită atunci când este nevoie de o reprezentare compactă a arborelui în memorie (de exemplu pentru stocarea într-un fișier), pentru că acei pointeri nu sunt valizi decât în cadrul programului curent.
Din acest motiv, există câteva moduri de a stoca arborii într-o structura liniară de date (vectori), dintre care:
Pentru un arbore binar, cea de-a doua modalitate se implementează conform figurii de mai jos:
Reprezentarea liniara (sub formă de vector) pentru un arbore binar complet devine:
Se constată că poziția nodului rădăcină în vector este 0, iar pentru fiecare nod în parte, părintele și descendenții se pot calcula după formulele:
În cele ce urmează vom considera un heap ca fiind de fapt un min-heap. Noțiunile sunt perfect similare și pentru max-heap-uri.
Un min-heap binar este un arbore binar în care fiecare nod are proprietatea că valoarea sa este mai mare sau egală cu cea a părintelui său.
Într-o enunțare echivalentă:
Un min-heap binar este un arbore binar în care fiecare nod are proprietatea că valoarea sa este mai mică sau egală decât cea a tuturor descendenților săi.
h[parinte(x)] <= h[x]
h[x] reprezintă valoarea nodului x, din vectorul h asociat arborelui.
În mod similar, un max-heap are semnul inegalității inversat. Astfel, putem defini și recursiv proprietatea de heap pentru orice (sub)arbore:
pushDown
, care presupune că heap-ul a fost modificat într-un singur nod și noua valoare este mai mare decât cel puțin unul dintre descendenți, și astfel ea trebuie “cernută” către nivelurile de jos, până când heap-ul devine din nou valid.pushUp
, care presupune că valoarea modificată (sau adăugată la sfârșitul vectorului, în acest caz) este mai mică decât părintele, și astfel se propagă acea valoare spre rădăcina arborelui, până când heap-ul devine valid.
Având implementate cele două operații de bază, putem defini operațiile uzuale de manipulare a heap-urilor:
Operația întoarce valoarea minimă din min-heap. Valoarea se va afla la indexul 0 al vectorului de implementare a heap-ului.
Adaugă o nouă valoare la heap, crescându-i astfel dimensiunea cu 1.
Algoritmul pentru această funcție este următorul:
dimVect
);pushUp
.push(heap, X) { heap[dimVec] = X; dimVec++; pushUp(heap, dimVec - 1); }
Funcția aceasta scoate valoarea minimă din heap (și reactualizează heap-ul). Poate întoarce valoarea scoasă din heap.
Pentru a face operația de pop
veți urma pașii:
pushDown
.extractMin(heap) { interschimba(heap[0], heap[dimVec - 1]); dimVect--; pushDown(heap, 0); }
Întrucât operațiile de extragere a minimului și de adăugare/reconstituire sunt efectuate foarte eficient (complexități de O(1), respectiv O(log n)), heap-ul poate fi folosit într-o multitudine de aplicații care necesită rapiditatea unor astfel de operații. O aplicație importantă o reprezintă sortarea, care poate fi implementată foarte eficient folosind heap-uri. Complexitatea acesteia este O(n*log n), aceeași cu cea de la quick sort și merge sort.
Se poate implementa inserând, pe rând, în heap, toate elementele din vectorul nesortat. Apoi într-un alt șir se extrag minimele. Noul șir va conține vechiul vector sortat.
HeapSort(heap) { heap = ConstruiesteMaxHeap(); for (i = dimHeap - 1; i >= 1; i--) { // Punem maximul la sfarsitul vectorului interschimba(heap[0], heap[i]); // 'Desprindem' maximul de heap (valoarea ramanand astfel in pozitia finala) dimHeap--; // Reconstituim heap-ul ramas pushDown(heap, 0); } }
Deși la prima vedere nu există mari diferențe între cele două structuri de date, ele sunt complet diferite. Se poate observa că ele diferă atât la nivelul implementării (abc:pointeri către fii
vs heap:vector
), cât și al complexităților operațiilor specifice. Totuși, deși ambele se pot folosi în rare cazuri pentru același scop (fără a fi la fel de eficiente), ele au întrebuințări diferite.
ABC
HEAP
1) [3.5p] ABC
Task1 va testa operațiile de insert, remove și afișarea (în ordine) a elementelor introduse în ABC.
2) [3.5p] Heap
Task2 va abstractiza următoarea problemă:
Avem un clasament în care pot fi introduse echipe - nume + scor.
Trebuie să efectuăm N operații de tipul:
La final, vom afișa topul echipelor rămase în joc.