Responsabili:
În urma parcurgerii acestui laborator studentul va fi capabil să:
O stivă este o instanță a unui tip de date abstract ce formalizează conceptul de colecție cu acces restricționat. Restricția respectă regula LIFO (Last In, First Out).
Accesul la elementele stivei se face doar prin vârful acesteia.
Operații:
O structură de date definește un set de operații și funcționalitatea acestora.
Implementarea efectivă a unei structuri de date poate fi realizată în diverse moduri, cât timp funcționalitatea este păstrată.
O stivă poate fi implementată cu ajutorul unui vector sau cu liste înlănțuite.
În cadrul acestui laborator, ne vom concentra asupra implementării unei stive cu ajutorul unui liste înlănțuite.
La nivel de implementare, stiva este reprezentată printr-o structură ce folosește un vector de stocare (stack_array) de o dimensiune maximă dată (NMAX) și un indice ce indică vârful stivei (top_level), cât și un set de operații ce pot fi efectuate asupra stivei.
Forma poloneză inversă este o notație matematică în care fiecare operator urmează după toți operanzii săi.
Cel mai simplu exemplu de notație postfixată este cel pentru doi operanzi și un operator:
5 + 4 | se scrie sub forma | 5 4 + |
---|
În cazul în care există mai multe operații, operatorul apare imediat după cel de-al doilea operand:
2 + 4 - 5 | se scrie sub forma | 2 4 + 5 - |
---|
Avantajul major al formei poloneze inverse este faptul că elimină parantezele din cadrul expresilor:
5 + (1 + 4) | se scrie sub forma | 5 1 4 + + |
---|
1. cât timp există elemente de citit 1.1 citește un element 1.2 dacă elementul este un număr, afișare (se adaugă la forma postfixată) 1.3 dacă elementul este o paranteză stângă, adaugă-l în stivă 1.4 dacă elementul este o paranteză dreaptă, extrage operatorii din stivă și adaugă-i la forma postfixată până când vârful stivei ajunge o paranteză stângă (care este extrasă, dar nu este adăugată la forma postfixată). !!! dacă stiva s-a golit fără să fie găsită o paranteză stângă, înseamnă că expresia inițială avea paranteze greșite 1.5 dacă elementul este un operator (fie el O1) 1.5.1 cât timp există un alt operator în vârful stivei (fie el O2) ȘI precedența lui O1 este MAI MICA SAU EGALA decât cea a lui O2, extrage O2 din stivă, afișare (se adaugă la forma postfixată) 1.5.2 adaugă O1 în stivă 2. când nu mai există elemente de citit, extrage toate elementele rămase în stivă și adaugă-le la forma postfixată (elementele trebuie să fie numai operatori; dacă este extrasă o paranteză stângă expresia inițială avea parantezele greșite).
Fie expresia:
1 - 7 * 2 /(3 + 5)^2^5
Element | Acțiune | Forma postfixată | Stiva | Observaţii |
---|---|---|---|---|
1 | Adaugă element la forma postfixată | 1 | ||
- | Pune elementul în stivă | 1 | - | |
7 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7 | - | |
* | Pune elementul în stivă | 1,7 | * - | * are precedență mai mare decât - |
2 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2 | * - | |
/ | Extrage element din stivă | 1,7,2* | - | / și * au aceeași prioritate |
Pune elementul în stivă | / - | / are precedență mai mare decât - | ||
( | Pune elementul în stivă | 1,7,2* | ( / - | |
3 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2*3 | ( / - | |
+ | Pune elementul în stivă | 1,7,2*3 | + ( / - | |
5 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2*3,5 | + ( / - | |
) | Extrage element din stivă | 1,7,2*3,5+ | ( / - | Se repeta până când se întâlnește ( |
repetă | / - | ( a fost ignorat | ||
^ | Pune elementul în stivă | 1,7,2*3,5+ | ^ / - | ^ are precedență mai mare decât / |
2 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2*3,5+2 | ^ / - | |
^ | Pune elementul în stivă | 1,7,2*3,5+2 | ^ ^ / - | ^ este considerat asociativ-dreapta |
5 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2*3,5+2,5 | ^ ^ / - | |
Final | Extrage toate elementele din stivă | 1,7,2*3,5+2,5^^/- |
1. cât timp există elemente de citit 1.1 citește un element 1.2 dacă elementul este o valoare 1.2.1 pune elementul în stivă altfel (elementul este un operator) 1.2.2 extrage 2 operanzi din stivă 1.2.3 dacă nu există 2 operanzi în stivă EROARE: forma postfixată nu este corectă 1.2.4 evaluează rezultatul aplicării operatorului asupra celor doi operanzi 1.2.5 pune rezultatul în stivă 2. dacă există o singură valoare în stivă 2.1 afișează valoarea ca rezultat final al evaluării expresiei altfel EROARE: forma postfixată nu este corectă
Sistemele de operare folosesc conceptul de stiva pentru rularea oricarui program prin ceea ce se numeste call stack. Acesta este un mecanism care tine evidenta functiilor care se executa la un moment de timp. Call stack-ul va fi populat cu stack frame-uri, fiecare functie avand propriul frame ce se va distruge la terminarea executiei acesteia. Fiecare frame va stoca mai multe informatii necesare rularii programului precum parametri primiti de functie, variabile locale si adresa de return. La fiecare apel de functie, inainte de a executa codul respectivei functii, procesorul salveaza pe stiva adresa urmatoarei instructiuni de dupa acel apel, astfel incat, la terminarea functiei, sa poata relua executia din punctul corect.
O coadă este o structură de date organizată după modelul FIFO (First In, First Out): primul element introdus va fi primul eliminat din buffer.
Funcții generale disponibile pentru interacțiunea cu o coadă:
O coadă se poate poate implementa folosind pe post de container lista înlănțuită, array de dimensiune fixă, array circular.
Vom avea doi indici (head și tail) ce vor reprezenta începutul, respectiv sfârșitul cozii în cadrul vectorului. Apare însă următoarea problemă din punctul de vedere al spațiului neutilizat: întotdeauna spațiul de la 0 la head-1 va fi nefolosit, iar numărul de elemente ce pot fi stocate în coadă va scădea (având inițial N elemente ce pot fi stocate, după ce se extrage prima oară un element, mai pot fi stocate doar N-1 elemente). Vrem ca întotdeauna să putem stoca maxim N elemente.
Soluția: vector circular.
La nivel de implementare, coada este reprezentată printr-un vector de stocare (queue_array) de o dimensiune maximă specificată (N), doi indici ce indică începutul (head) și sfârșitul cozii (tail), cât și un set de operații ce pot fi efectuate asupra cozii. De asemenea, se reține și dimensiunea curentă a cozii (size) pentru a putea spune când aceasta este plină sau vidă.
Conceptul de CPU scheduling se refera la ordinea in care procesele noastre ruleaza. Deoarece avem mai multe procese decat core-uri, trebuie sa stabilim un algoritm care ghideaza planificarea aceasta: cat timp unele vor rula, altele isi vor astepta randul. Cel mai simplu mecanism de acest tip este folosirea este folosirea unei cozi (circulare), in care toate procesele sunt tratate cu aceeasi prioritate si se executa in ordinea in care au fost introduse in coada. Spunem despre acest tip de algoritm ca este de tip Round Robin.
Pasii sunt urmatorii: Lansam un proces. El este adaugat in coada si primeste o cuanta de timp de nivelul ms (cat timp are voie sa ruleze). Cand se elibereaza un loc pe procesor, se face dequeue, iar procesul scos din coada va rula. Daca isi consuma toata cuanta de timp si inca nu si-a terminat toate instructiunile, este adaugat inapoi in coada, i se reseteaza cuanta si isi asteapta randul.
Într-o coadă obișnuită accesul la elemente este de tip FIFO - elementele sunt introduse pe la un capăt și scoase la celălalt capăt. În cazul unei Dequeue, se permit ambele operații, la ambele capete. Astfel, în capătul head se pot atât introduce, cât și extrage elemente. La fel și în cazul capătului tail. Se observă că cele două structuri prezentate în acest laborator (stiva și coada) sunt particularizări ale structurii de date Dequeue. Dintre cele 4 operații de adaugare/ștergere puse la dispoziție de o dequeue, atât stiva cât și coada folosesc doar 2 (push_front() și pop_front() în cazul stivei, respectiv push_back() și pop_front() în cazul cozii). Desigur, dequeue permite vizualizarea elementelor din ambele capete ale cozii: front() și back().
Este o coadă în care un dequeue() / peek() va întoarce primul element din acea coadă în funcție de un anumit criteriu. Exemplu: pentru o coadă cu priorități care organizează elementele în funcție de valoarea maximă, un peek() va întoarce valoarea maximă stocată. Similar, în cazul unei cozi cu priorități de minim, peek() va întoarce valoarea minimă stocată.
Radix Sort este un algoritm de sortare care ține cont de cifre individuale ale elementelor sortate. Aceste elemente pot fi nu doar numere, ci orice altceva ce se poate reprezenta prin întregi. Majoritatea calculatoarelor digitale reprezintă datele în memorie sub formă de numere binare, astfel că procesarea cifrelor din această reprezentare se dovedește a fi cea mai convenabilă. Există două tipuri de astfel de sortare: LSD (least significant digit) şi MSD (most significant digit). LSD procesează reprezentările dinspre cea mai puțin semnificativă cifră spre cea mai semnificativă, iar MSD invers.
O versiune simplă a radix sort este cea care folosește 10 cozi (câte una pentru fiecare cifră de la 0 la 9). Aceste cozi vor reține la fiecare pas numerele care au cifra corespunzătoare rangului curent. După această împărțire, elementele se scot din cozi în ordinea crescătoare a indicelui cozii (de la 0 la 9), și se rețin într-un vector (care devine noua secvență de sortat). Exemplu:
Secvența inițială:
170, 45, 75, 90, 2, 24, 802, 66
Numere sunt introduse în 10 cozi (într-un vector de 10 cozi), în funcție de cifrele de la dreapta la stânga fiecărui număr.
Cozile pentru prima iterație vor fi:
* 0: 170, 090 * 1: nimic * 2: 002, 802 * 3: nimic * 4: 024 * 5: 045, 075 * 6: 066 * 7 - 9: nimic
a. Se face dequeue pe toate cozile, în ordinea crescătoare a indexului cozii, și se pun numerele într-un vector, în ordinea astfel obținută:
Noua secvență de sortat:
170, 090, 002, 802, 024, 045, 075, 066
b. A doua iterație:
Cozi:
* 0: 002, 802 * 1: nimic * 2: 024 * 3: nimic * 4: 045 * 5: nimic * 6: 066 * 7: 170, 075 * 8: nimic * 9: 090
Noua secvență:
002, 802, 024, 045, 066, 170, 075, 090
c. A treia iterație:
Cozi:
* 0: 002, 024, 045, 066, 075, 090 * 1: 170 * 2 - 7: nimic * 8: 802 * 9: nimic
Noua secvență:
002, 024, 045, 066, 075, 090, 170, 802 (sortată)
Observam ca au fost suficiente 3 iterații, adică numărul cel mai mare de cifre dintre numerele din colecție. În acest caz, numerele cu mai puțin de 3 cifre au fost reprezentate cu 0-uri la început pentru a fi mai ușor de înțeles.
1) [3p] Implementați, plecând de la scheletul de cod, stiva. Atenție! În implementarea stivei se va folosi lista simplu înlănțuită detaliată în secțiunea de mai sus. (problema Stack Implementation pe LambdaChecker)
2) [3p] Implementați, plecând de la scheletul de cod, coada. Atenție! Implementarea are la baza un vector circular despre care puteți citi mai multe în secțiunea de mai sus. (problema Queue Implementation pe LambdaChecker)
3) [1p] Determinați dacă un șir format din caracterele (
, [
, {
, )
, ]
, }
este corect parantezat. (problema Valid Parentheses pe LambdaChecker)
(Bonus) [2p] Implementați operațiile elementare ale unei stive folosind două cozi. Problema admite două versiuni: una în care operația pop este eficientă, iar cealaltă în care operația push este eficientă. (pentru a primi punctajul, implementați soluția local, apoi urcați codul pe GitHub)
Această secțiune nu este punctată și încearcă să vă facă o oarecare idee a tipurilor de întrebări pe care le puteți întâlni la un job interview (internship, part-time, full-time, etc.) din materia prezentată în cadrul laboratorului.