Responsabili
În cadrul acestui laborator ne propunem să recapitulăm cateva dintre conceptele de C invatate la cursul de Programarea Calculatoarelor.
Ne dorim să:
C este un limbaj pass-by-value. Asta înseamnă ca funcțiile își vor crea copii ale parametrilor și vor lucra cu ele. Dacă vrem să lucram direct pe variabilele trimise ca parametru, va trebui să trimitem adresa lor către funcție.
#include <stdio.h> // Se va face câte o copie a variabilelor a și b. Aceste copii se vor distruge // după ce funcția își va încheia execuția void swap(int a, int b) { int temp = a; a = b; b = a; } // Se va face câte o copie a pointerilor dar vor pointa tot către variabilele // a și b void swap2(int* a, int* b) { int temp = *a; *a = *b; *b = temp; } int main() { int a = 5; int b = 10; printf("Before swap: %d %d\n", a, b); // 5 10 swap(a, b); printf("After swap: %d %d\n", a, b); // 5 10 printf("Before swap: %d %d\n", a, b); // 5 10 swap2(&a, &b); printf("After swap: %d %d\n", a, b); // 10 5 return 0; }
Un pointer de tipul void*
este un pointer care nu este asociat cu niciun tip de date, ceea ce îi permite să pointeze la adrese de memorie de orice tip. De asemenea, el poate fi specializat (cast) la orice tip de date.
#include <stdio.h> enum types { INT, DOUBLE, STRING }; void print(void* var, enum types type) { if (type == INT) { printf("%d\n", *((int*)var)); } if (type == DOUBLE) { printf("%lf\n", *((double*)var)); } if (type == STRING) { printf("%s\n", (char*)var); } } int main() { int a = 123; double b = 2.67; char* c = "wubba lubba dub dub"; print(&a, INT); print(&b, DOUBLE); print(c, STRING); return 0; }
Printr-un vector se înţelege o colecţie liniară şi omogenă de date. Un vector este liniar pentru că datele (elementele) pot fi accesate în mod unic printr-un index. Un vector este, de asemenea, omogen, pentru că toate elementele sunt de acelaşi tip. În limbajul C, indexul este un număr întreg pozitiv şi indexarea se face începând cu 0.
Declarare vector static:
int a[100]; // declarare statică: dimensiunea acestui vector trebuie să fie o constantă // la compilare şi nu poate fi modificată în cursul execuţiei programului.
Declarare vector alocat dinamic:
int *a = malloc(n * sizeof(*a)); … free(a);
În limbajul C nu există la nivel de sintaxă nicio diferenţă între utilizarea unui vector cu dimensiune fixă şi utilizarea unui vector alocat dinamic.
NULL
. Din acest motiv, este obligatoriu să verificăm de fiecare dată pointerul întors de funcțiile malloc
, calloc
și realloc
. Un mod universal acceptat de a face acest lucru este prin macro-ul DIE
. Acesta primește ca “parametri” o condiție de verificat și o descriere a eventualei erori.
Observați în codul de mai jos macro-urile __FILE__
și __LINE__
. Acestea se expandează în cadrul preprocesării la numele fișierului și, respectiv, linia curentă din acesta, pentru a ajuta la identificarea erorii. Funcția perror
afișeaza la consolă mesajul primit ca parametru, împreună cu o descriere a ultimei erori produse în sistem. Aceasta este indicată de variabila errno
, care este un număr întreg, declarat în headerul errno.h
, și care indică ultima eroare aparută în sistem. Funcția perror
se folosește, deci, de errno
.
#include <errno.h> #define DIE(assertion, call_description) \ do { \ if (assertion) { \ fprintf(stderr, "(%s, %d): ", \ __FILE__, __LINE__); \ perror(call_description); \ exit(errno); \ } \ } while (0)
Pentru mai multe detalii despre DIE
, puteți consulta și descrierea acestuia de pe pagina cursului de Sisteme de Operare, din anul 3.
Matricea este o colecţie omogenă şi bidimensională de elemente. Acestea pot fi accesate prin intermediul a doi indici, numerotaţi, ca şi în cazul vectorilor, începând de la 0.
Declarare matrice statica:
int mat[5][10];
Declarare matrice dinamică:
int **a; ... a = malloc(nl * sizeof(int *)); // Alocare pentru vector de pointeri for (i = 0; i < nl; ++i) { a[i] = malloc(nc * sizeof(int)); // Alocare pentru o linie } ... for (i = 0; i < nl; ++i) { free(a[i]); } free(a);
Dacă se cunoaște la compilare prima dimensiune a matricei (numărul de linii), un alt mod de a declara o matrice dinamic este următorul:
int (*mat)[10] = malloc(sizeof(*mat) * 5); ... free(mat);
sizeof(*mat) == 40
. Acest lucru este datorat faptului că mat
desemnează un array de vectori de câte 10 int
-uri, adică 40 de octeți. Va sa zica, pentru oricare i
, mat[i]
este un vector de 10 int
-uri.
calloc
. Există două mari diferențe între calloc
si malloc
:
calloc
primeşte două argumente, mai exact o lungime de vector şi o dimensiune a fiecărui element.calloc
initializeaza elementele cu 0, pe când malloc
nu face niciun fel de inițializare.
Redimensionarea unui vector care crește (sau scade) față de dimensiunea alocată inițial se poate face cu funcţia realloc, care primeşte adresa veche şi noua dimensiune şi întoarce noua adresă.
realloc
va întoarce NULL
. Orice funcție din “familia” *alloc
manifestă acest comportament atunci când alocarea de memorie eșuează. Din acest motiv, trebuie sa verificați intotdeauna că pointerii întoarși de acestea nu sunt NULL
.
Variabilele statice reprezintă un tip special de variabile care sunt stocate într-o parte separată a memoriei, astfel încât să fie vizibile oriunde în program. Acestea au avantajul că dacă sunt declarate într-o funcție și apoi modificate, acele modificări vor fi vizibile și la următorul apel al funcției, spre deosebire de variabilele locale obișnuite.
#include <stdio.h> void f() { static int i = 0; ++i; printf("%d ", i); } int main() { for (int i = 0; i < 3; ++i) { f(); } return 0; }
Declararea unei funcții ca fiind statică îi va restricționa acesteia accesul la fișierul în care este declarată. Astfel, dacă fișierul sursă al acesteia este inclus în altul iar funcția respectivă este apelată din el, vom primi o eroare de compilare, funcția statică nefiind inclusă.
static
.
O explicație mai detaliată și mai tehnică găsiți aici.
#include “f1.c”; int main() { f(); // Se va genera o eroare de tip “undefinied reference to f” deoarece funcția statică nu a fost importata. return 0; }
Keyword-ul const desemnează o variabilă constantă, read-only, a cărei valoare nu se va mai schimba după actualizare. Cand se incearca schimbarea valorii, se va genera o eroare de compilare. În cazul pointerilor fiți atenți dacă adresa de memorie este cea constantă sau valoarea spre care pointeaza!
Deducerea acestor declarări se poate face prin clockwise/spiral rule.
Exemple:
int* a; // pointer de tip int int* const a; // pointer constant catre un int variabil int const *a; // pointer variabil catre un int constant int const * const a; // pointer constant catre un int constant
const int* a == int const* a (veți vedea de multe ori acest tip de declarare)
#define MAX 50
Putem defini constante ce vor fi înlocuite peste tot în program în etapa de preprocesare. Este recomandat să folosim aceasta optiune în defavoarea scrierii efective a constantei deoarece suntem mai predispuși la buguri putând uita sa modificăm constanta în unele părți ale programului.
Folosim gărzi de preprocesare pentru a evita incluziunea multiplă și redefinirea de variabile. Astfel, chiar dacă includem de mai multe ori același header, textual, vom avea o singura înlocuire a variabilelor/funcțiilor.
struct A{};
car.h #include “engine.h” // se va înlocui cu struct A la preprocesare
#include “engine.h” #include “car.h” ...// Vom avea inclusă de două ori struct A, ceea ce va duce la o eroare de compilare // deoarece se încearcă redefinirea lui A.
Solutie: Adăugăm gărzi în fiecare fișier
#ifndef __ENGINE_H__ #define __ENGINE_H__ struct A {}; #endif
#ifndef __CAR_H__ #define __CAR_H__ #include "engine.h" #endif
#include "engine.h" #include "car.h" int main() { return 0; }
După expandare vom avea:
#ifndef __ENGINE_H__ // Adăugăm o intrare pentru "engine" în tabela de simboluri #define __ENGINE_H__ struct A {}; #endif #ifndef __CAR_H__ // Adăugăm o intrare pentru "car" in tabela de simboluri #define __CAR_H__ #ifndef __ENGINE_H__ // "engine" este definit deci sărim peste acest branch și nu includem struct A din nou #define __ENGINE_H__ struct A {}; #endif #endif int main() { return 0; }
Enunțurile problemelor le găsiți pe Lambda Checker, aici. Tot acolo veți și încărca soluțiile voastre.
Această secțiune nu este punctată și încearcă să vă facă o oarecare idee a tipurilor de întrebări pe care le puteți întâlni la un job interview (internship, part-time, full-time, etc.) din materia prezentată în cadrul laboratorului.
malloc
? De ce?Și multe altele…