Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

poo:breviare:breviar-10 [2018/11/27 17:31]
matei.teodorescu
poo:breviare:breviar-10 [2025/11/30 17:37] (current)
george.tudor1906
Line 1: Line 1:
-====== Breviar ====== +====== Breviar ​10 ======
-===== Laborator 10 - Interfete ​=====+
  
-  * Responsabil:​ [[mihai.nan.cti@gmail.com|Mihai Nan]] +=== Interfețe grafice - Componente avansate ===
-  * Profesor titular: Carmen Odubășteanu+
  
-==== Introducere ====+=== 1. Liste de selecție ​===
  
-In cazul programelor pe care le-am facut pana acum, toate mesajele si raspunsurile apareau ca linii de text sugestive, ecranul fiind folosit in mod text. Un astfel de stil de comunicare nu este atractiv pentru utilizatori,​ motiv pentru care se prefera dialogul prin interfete grafice sau **//GUI (Graphical User Interface)//​**,​ ecranul fiind folosit in mod grafic.+== 1.1 Introducere ==
  
-In trecerea ​de la o versiune la alta, bibliotecile ​de clase care ofera servicii grafice au suferitprobabil, cele mai mari schimbari. Acest lucru se datoreazape de o parte, dificultatii legate de implementarea notiunii de portabilitate,​ iar pe de alta parte nevoii ​de a integra mecanismele GUI cu tehnologii aparute si dezvoltate ulterior.+Un obiect ​de tip **JList** prezintă utilizatorului un grup de item-uriafișate în una sau mai multe coloanepentru a oferi acestuia posibilitatea ​de a alege.
  
-In momentul actual, exista doua modalitati de a crea o aplicatie cu interfata grafica, iar acestea sunt: +== 1.2 Crearea unui model ==
-    * **//AWT (Abstract Windowing Toolkit)//​** - este API-ul initial pus la dispozitie incepand cu primele versiuni de Java; +
-    * **//​Swing//​** - este parte dintr-un proiect mai amplu numit **//JFC (Java Foundation Classes)//​** creat in urma colaborarii dintre Sun, Netscape si IBM, care se bazeaza pe modelul **//​AWT//​**,​ extinzand functionalitatea acestuia si adaugand sau inlocuind unele componente pentru dezvoltarea aplicatiilor GUI.+
  
-<note warning>​ +Există trei metode prin care se poate crea un model de listă:
-Este preferabil ca aplicatiile Java sa fie create folosind tehnologia Swing, deoarece aceasta pune la dispozitie o paleta mult mai larga de facilitati, insa nu se va renunta complet la AWT, deoarece aici exista clase esentiale, reutilizate in Swing. +
-</​note>​+
  
-==== Pachetul Swing ====+  * **DefaultListModel** - aproape totul este gestionat de model pentru a ușura munca programatorului;​ 
 +  * **AbstractListModel** - utilizatorul gestionează datele și invocă metodele de acționare. Pentru această abordare, programatorul trebuie să subclaseze **AbstractListModel** și să implementeze metodele //​getSize()//​ și //​getElementAt()//​ moștenite din interfața **ListModel**;​ 
 +  * **ListModel** - utilizatorul gestionează totul.
  
-Componentele **//​Swing//​**,​ spre deosebire de predecesoarele din versiunile Java anterioare, sunt implementate in intregime in Java. Aceasta are ca rezultat o mai buna compatibilitate cu platforme diferite decat in cazul folosirii componentelor **//​AWT//​**. Unul din principalele deziderate ale tehnologiei **//​Swing//​** a fost sa puna la dispozitie un set de componente GUI extensibile care sa permita dezvoltarea rapida de aplicatii Java cu interfata grafica competitiva,​ din punct de vedere comercial. Cel mai important pachet, care contine componentele de baza este **//​javax.swing//​**.+== 1.3 Inițializarea unei liste ==
  
-Orice interfata utilizator Java este compusa din urmatoarele elemente: +Iată un exemplu de cod care creează și setează parametrii unei liste:
-    * **//​Componente//​** – orice poate fi plasat pe o interfata utilizator, cum ar fi //​butoane//,​ //liste de derulare//, //meniuri pop-up//, //casete de validare// sau //campuri de text//; +
-    * **//​Containere//​** – acestea reprezinta componente care pot conţine alte com- ponente (de exemplu ​//​panouri//,​ //​casete ​de dialog// sau //ferestre independente//​);​ +
-    * **//​Administratori de dispunere//​** – reprezinta obiecte ​care definesc modul in care sunt aranjate (dispuse) componentele intr-un container. Admin- istratorul de dispunere nu este vizibil intr-o interfata, insa sunt vizibile rezultatele ”muncii” sale. Dispunerea componentelor interfetei este de mai multe feluridispunere secventiala,​ dispunere tabelara, dispunere marginala sau dispunere tabelara neproportionala.+
  
-=== Crearea ferestrelor ===+<code java> 
 +list new JList(data);​ // data e de tipul Object[] 
 +list.setSelectionMode(ListSelectionModel.SINGLE_INTERVAL_SELECTION);​ 
 +list.setLayoutOrientation(JList.HORIZONTAL_WRAP);​ 
 +list.setVisibleRowCount(-1);​ 
 +// ... 
 +JScrollPane listScroller ​new JScrollPane(list);​ 
 +listScroller.setPreferredSize(new Dimension(250,​ 80)); 
 +</​code>​
  
-Clasa **//JFrame//** este cea pe care o vom folosi pentru a crea ferestre. Ca orice alta clasa care reprezinta componente ​**//Swing//** ea se afla in pachetul ​**//​javax.swing//​**. Pentru ca este un container, vom folosi, de cele mai multe ori, aceasta clasa prin mostenire nu prin instantiere. Altfel spus, vom crea clase care sa reprezinta ferestre si pentru ca acestea sa devina ferestre ​de tip **//JFrame//** ele vor mosteni aceasta clasa.+Alți constructori pentru ​**JList** permit inițializarea listei dintr-un obiect de tip **Vector** sau dintr-un obiect de tipul **ListModel**. Dacă inițializarea se face dintr-un obiect ​de tip **Vector** sau dintr-un vector clasic intrinsec, constructorul implicit creează un model standard de listă.
  
-<code java>+<note important>​ 
 +Modelul standard este imutabil - nu se pot adăuga, șterge, înlocui intrări în listă. Pentru a crea o listă a cărei intrări pot fi modificate individual, se poate seta modelul listei către o instanță variabilă, cum ar fi **DefaultListModel**. Modelul unei liste se poate seta când se creează lista sau prin apelul metodei //​setModel()//​. 
 +</note>
  
-public class Fereastra extends JFrame { +Apelul //​setSelectionMode()//​ specifică câte intrări din listă poate selecta utilizatorul și dacă acestea trebuie să fie sau nu continue.
-    private JButton button;+
  
-    public Fereastra ​(String text)+Apelul //​setLayoutOrientation()// permite afișarea datelor în mai multe coloaneValoarea **JList.HORIZONTAL_WRAP** specifică faptul că lista ar trebui să își afișeze intrările de la stânga la dreapta înainte de a trece la o nouă linie. O altă valoare posibilă este **JList.VERTICAL_WRAP**care specifică afișarea datelor de sus până jos (ca de obiceiînainte de a trece la o coloană nouă.
-        super(text);​ +
-        setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);​ +
-        setMinimumSize(new Dimension (3 0 02 0 0)); +
-        getContentPane().setBackground (Color.blue);​ +
-        setLayout(new SpringLayout());​ +
-        button = new JButton("​Apasa"​);​ +
-        add(button);​ +
-        show(); +
-        pack(); +
-   }+
  
-    ​public ​static ​void main(String args[]) { +<note tip> 
-        ​Fereastra f new Fereastra("​Laborator POO" ​) ;+În combinație cu apelul //​setLayoutOrientation()//,​ invocarea metodei //​setVisibleRowCount(-1)//​ oferă listei posibilitatea de afișare a numărului maxim de intrări cuprins în spațiul disponibil pe ecran. O altă utilizare pentru //​setVisibleRowCount()//​ este aceea de a indica panoului de scroll-ing asociat listei câte rânduri să afișeze. 
 +</​note>​ 
 + 
 +== 1.4 Selectarea intrărilor dintr-o listă == 
 + 
 +O listă utilizează o instanță de **ListSelectionModel** pentru a-și gestiona selecția. Implicit, modelul de selecție a unei liste permite selecția oricărei combinații de intrări la un moment dat. Se poate specifica un mod diferit de selecție prin apelul metodei //​setSelectionMode()//:​ 
 + 
 +  * **SINGLE_SELECTION** - numai o singură intrare poate fi selectată la un moment dat. Când utilizatorul selectează o intrare, orice intrare anterior aleasă este deselectată;​ 
 +  * **SINGLE_INTERVAL_SELECTION** - intrări multiple și continue pot fi selectate. Când utilizatorul începe un nou interval de selecție, orice intrări anterior alese sunt deselectate;​ 
 +  * **MULTIPLE_INTERVAL_SELECTION** - mod implicit. 
 + 
 +<note important>​ 
 +Indiferent de modelul de selecție folosit de listă, aceasta generează evenimente de selecție de fiecare dată când selecția se schimbă. Aceste evenimente pot fi procesate prin adăugarea unui ascultător la listă folosind metoda //​addListSelectionListener()//​. Acest ascultător trebuie să implementeze o metodă: //​valueChanged()//​. 
 +</​note>​ 
 + 
 +<code java> 
 +public void valueChanged(ListSelectionEvent e) { 
 +    if (e.getValueIsAdjusting() == false) { 
 +        ​if (list.getSelectedIndex() ​== -1) { 
 +            fireButton.setEnabled(false); 
 +        } else { 
 +            fireButton.setEnabled(true);​ 
 +        }
     }     }
 } }
- 
 </​code>​ </​code>​
  
-Metoda ​**//add(Component c)//** este folosita pentru ​adauga pe fereastra o componenta exact ca in cazul Appleturilor. Metoda **//add()//** este mostenita din clasa **//Container.//**+Multe evenimente de selecție pot fi generate de o singură acțiune a utilizatorului,​ cum ar fi un click. ​Metoda //getValuesAdjusting()// returnează //true// dacă utilizatorul încă manipulează selecția. Programul de mai sus este interesat doar de rezultatul final al acțiunii utilizatorului și, de aceea, metoda //​valueChanged()//​ conține secvențde cod doar dacă //getValuesAdjusting()// întoarce ​//false//.
  
 +Deoarece lista este în modul **SINGLE_SELECTION**,​ acest cod poate utiliza metoda //​getSelectedIndex()//​ pentru a obține indexul intrării tocmai selectate. **JList** pune la dispoziție și alte metode pentru a seta sau a obține selecția când se pot alege mai multe intrări. De asemenea, se pot asculta evenimente direct pe modelul de selecție, dacă acest lucru este dorit.
  
-=== Crearea butoanelor ===+== 1.5 Adăugarea și ștergerea ​==
  
-Un buton poate fi creat folosind clasa **//​JButton//​**. De obicei, butonul este contruit +<code java> 
-folosind unul dintre constructorii:​ +listModel = new DefaultListModel();​ 
-   * public JButton(); -> un buton fara text +listModel.addElement("​Debbie Scott"); 
-   * public JButton(String text-> un buton cu text dat ca parametru +listModel.addElement("Scott Hommel"​); 
-   * public JButton(String text, Icon ico-buton cu text si imagine+listModel.addElement("Alan Sommerer"​)
 +list = new JList(listModel);​ 
 +</code>
  
 +Programul de mai sus utilizează o instanță **DefaultListModel**. În ciuda numelui, lista nu deține un **DefaultListModel** decât dacă acest lucru este setat explicit din program.
  
 +<note warning>
 +Dacă **DefaultListModel** nu este potrivit nevoilor programatorului,​ se poate scrie un model customizat dar care trebuie să adere la interfața **ListModel**.
 +</​note>​
  
-Textul ​de pe buton poate fi modificat folosind ​metoda ​**//setText(String text)//** sau poate fi preluat folosind ​metoda ​**//​getText()//​**. Metodele **//​setLabel()//​** si **//getLabel()//** sunt considerate obsolete si nu se mai folosesc in prezent.+Altă metodă ​de adăugare, cu specificare exactă a poziției de inserare, este cea care uzitează ​metoda //insertElementAt//. Ștergerea este, de asemenea, foarte simplă, deoarece există ​metoda //remove//.
  
 <code java> <code java>
 +listModel.insertElementAt(employeeName.getText(),​ index);
 +listModel.remove(index);​
 +</​code>​
  
-class Button extends JFrame implements ActionListener{ +== 1.6 Formatarea celulelor ==
-    private JButton button;+
  
-    public Button(String text){ +O listă folosește un obiect numit **Cell Renderer** pentru a-și afișa intrărileCel implicit știe să afișeze șiruri de caractere și imagini și afișează tipul **Object** invocând metoda //toString()//.
-        super(text);​ +
-        setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);​ +
-        setMinimumSize(new Dimension(3 0 0, 2 0 0)); +
-        getContentPane().setBackground(Color.blue);​ +
-        setLayout(new SpringLayout());​ +
-        button = new JButton("​Apasa"​);​ +
-        button.addActionListener(this);​ +
-        add(button);​ +
-        show(); +
-        pack(); +
-   }+
  
-    public static void main (String args[])+Dacă se dorește schimbarea modului în care se face afișarea sau dacă se dorește un comportament diferit față de cel oferit de //toString()//, se poate implementa un **Cell Renderer** customizat.
-        Button b = new Button ("​LaboratorPOO"​);​ +
-    }+
  
-   ​@Override +Pașii ce trebuie urmați sunt:
-   ​public void actionPerformed(ActionEvent e){ +
-       ​JButton button = (JButton)e.getSource();​ +
-       if (button.getText().equals("​Apasa"​)){ +
-       ​System.out.println("​Butonul a fost apasat ! " ) ; +
-       } +
-   } +
-}+
  
-</code>+  * scrierea unei clase care implementează interfața **ListCellRenderer**;​ 
 +  * crearea unei instanțe de clasă și apelarea metodei ​//​setCellRenderer()//​ pentru listă, folosind instanța ca argument.
  
-Din moment ce butonul reprezinta o componenta, poate fi adaugat pe un container folosind metoda **//​add(Component c)//** a containerului. Butonul **//​JButton//​** este sensibil la evenimente de tip **//​ActionEvent//​**,​ asadar, modalitatea de atasare a ascultatorilor si de creare evenimente este similara butoanelor **//​Button//​** din pachetul **//​java.awt//​**.+=== 2Tabele ===
  
-=== Crearea componentelor text === +== 2.1 Introducere ​==
-  +
-<code java>+
  
-class Text extends JFrame implements ActionListener{ +Clasa **JTable** este folosită pentru a afișa și edita tabele de celule în două dimensiuni.
-    private JButton button; +
-    private JTextField user; +
-    private JPasswordField pass;+
  
-    public Text (String text){ +**JTable** deține numeroase facilități care permit customizarea după preferințe dar în același timp oferă și opțiuni standard pentru aceste facilități astfel încât tabele simple pot fi create foarte rapid și ușor.
-    super(text);​ +
-    setDefaultCloseOperation (JFrame.EXIT_ON_CLOSE);​ +
-    setMinimumSize(new Dimension(3 0 0, 2 0 0)); +
-    getContentPane().setBackground(Color.blue);​ +
-    setLayout(new FlowLayout());​ +
-    button = new JButton ("​Apasa"​);​ +
-    button.addActionListener(this);​ +
-    add(button);​ +
-    user = new JTextField(15);​ +
-    add(user);​ +
-    pass = new JPasswordField(15);​ +
-    add(pass);​ +
-    show(); +
-    pack(); +
-    }+
  
-    public static void main (String args[]){  +De exemplu, un tabel cu 10 linii și 10 coloane se poate obține astfel:
-        Text b = new Text ("​LaboratorPOO"​);​ +
-    }+
  
-    @Override +<code java> 
-    public ​void actionPerformed(ActionEvent e){ +TableModel dataModel = new AbstractTableModel() { 
-        ​JButton button = (JButton)e.getSource(); +    public ​int getColumnCount() { return 10; } 
-        if (button.getText().equals("​Apasa"​)){ +    ​public int getRowCount() { return 10} 
-            ​System.out.println(user.getText() + pass.getText()); +    ​public Object getValueAt(int row, int col) { 
-        }+        ​return new Integer(row * col);
     }     }
-+}; 
 +JTable table = new JTable(dataModel);​ 
 +JScrollPane scrollpane = new JScrollPane(table);​
 </​code>​ </​code>​
  
-Vom folosi trei tipuri ​de componete text: **//​JTextField//​**, **//​JTextArea//​** si **//​JPasswordField//​**. Componenta **//​JTextFiled//​** ​este un camp de text cu un singur rand pe care pot incapea mai multe caractere. In general, aceasta componenta este folosita pentru a introduce un text de dimensiuni mici. Componenta **//​JTextArea//​** este un camp de text care permite introducerea unui text pe mai multe randuri, deci, aceasta componenta este folosita pentru texte de dimensiuni mai mari. Componenta **//​JPasswordField//​** este similara componentei **//​JTextField//​**,​ doar ca, aceasta ascunde caracterele introduse de utilizator ca in cazul unui camp pentru introducerea parolei obisnuit.+<note important>​ 
 +Când se dorește scrierea ​de aplicații care folosesc ​**JTable**, este necesar să se acorde puțină atenție structurilor ​de date care vor reprezenta datele din table.
  
-Metoda folosita pentru preluarea textului dintr-o componenta text este: **//​getText()//​** care returneaza ​instanta ​de **//String//**. Pentru ​modifica textul dintrun camp de text, se foloseste metoda ​**//​setText(String text)//**. Componenta ​**//​JTextArea//​** are in comportament si metoda ​**//​append(String text)//** care permite adaugarea unui text la componenta.+**DefaultTableModel** este implementare ​de model care folosește un vector de vectori de obiecte (de tipul **Object**) pentru a stoca valorile din celule. 
 +</​note>​ 
 + 
 +La fel cum se pot copia datele dintr-o aplicație în instanț**DefaultTableMode**,​ este, de asemeneaposibil să se ascundă datele în metodele interfeței ​**TableModel** astfel încât acestea să poată fi transmise direct către **JTable**, la fel ca în exemplul de mai sus. 
 + 
 +Această abordare duce deseori la aplicații mai eficiente, deoarece modelul este liber să aleagă reprezentarea internă care se potrivește cel mai bine datelor manipulate. 
 + 
 +<note tip> 
 +Se recomandă folosirea ​**AbstractTableModel** ca și clasă de bază pentru crearea de subclase, respectiv ​**DefaultTableModel** atunci când subclasa nu este necesară. 
 +</​note>​
  
-=== Butoane de selectie ===+== 2.2 Folosirea variabilelor întregi ​==
  
-Clasele ​**//​JCheckBox//​** si **//​JRadioButton//​** definesc componente de tip butoane de selectie. Standard, butoanele **//​JCheckBox//​** sunt folosite ​pentru a crea liste de optiuni de tip multiple-choice (din care poti selecta mai multe variante), iar **//JRadioButton//​** pentru crearea de liste de tip single-choice ​(din care se poate selecta o singura optiune). Astfel, pentru butoanele **//JRadioButton//​** adaugam o noua clasa **//​ButtonGroup//​** cu ajutorul careia precizam care sunt butoanele ​din care se selecteaza o singura optiune. **//​ButtonGroup//​** defineste un grup de butoane. Din butoanele ce apartin aceluiasi grup, nu putem selecta decat o singura optiune.+**JTable** folosește exclusiv variabile întregi ​pentru a referi liniile și coloanele modelului pe care îl afișează. Este folosită metoda ​//getValueAt(int, int)// pentru a întoarce valorile ​din model pe parcursul desenării.
  
-Ambele tipuri ​de componente se creaza similar butoanelor **//​JButton//​**In general, acestea ​nu sunt folosite cu evenimente si prin verificari ale starilor acestora (se verifica daca este sau nu select la un anumit eveniment). Verificarea starii unei astfel ​de componente se face folosind medoda ​**//​isSelected()//​** care returneaza **//​true//​** daca butonul este bifat si **//​false//​** daca nu este bifat.+Coloanele pot fi rearanjate în tabel astfel încât acestea să apară într-o ordine diferită față ​de cea din modelAcest fapt nu afectează deloc implementarea:​ atunci când coloanele ​sunt rearanjate, obiectul ​de tip **JTable** menține intern noua ordine și convertește indicii coloanelor înainte de orice interogare a modelului.
  
 <note important>​ <note important>​
-Pentru o intelegere mai buna, se recomanda analizarea exemplelor propuse in arhiva laboratorului.+Așadarla programarea unui **TableModel**,​ nu este necesară ascultarea după evenimente de reordonare de coloane, întrucât modelul va fi interogat în sistemul propriu de coordonate indiferent de ce se întâmplă la vizualizare.
 </​note>​ </​note>​
  
-=== JScrollPane ===+== 2.3 Metode de printare ​==
  
-**//​JScrollPane//​** este o componenta folosita pentru adaugarea ​de bare de defilare pentru o alta componenta care ar putea depasi dimensiunile containerului in care este adaugataInstanta **//JScrollPane//​** nu este folosita in actiunile directe pe care le are componenta pe care o sustine. La construire instantei, i se da o componenta pentru care este creata si pe care adauga bare de defilare ​(scrollbars). Apoi, instanta **//JScrollPane//​** este adaugata pe container in locul componentei din instanta **//​JScrollPane//​**.+În versiunea curentă de Java sunt adăugate metode la clasa **JTable** care permit acces convenabil către nevoi obișnuite ​de afișareNoile metode ​//print()// adaugă cu ușurință suport de printare aplicației ce se dorește a fi dezvoltată.
  
-<​code ​java>+În plus, noua metodă //​getPrintable(javax.swing.JTable.PrintMode, ​java.text.MessageFormat,​ java.text.MessageFormat)//​ este disponibilă pentru necesități avansate.
  
-c l a s s Text e x t e n d s JFrame { +La fel ca pentru toate clasele **JComponent**, se pot folosi **InputMap** și **ActionMap** pentru ​asocia ​acțiune cu tasta și a executa acțiunea în condiții specificate.
-2 p r i v a t e JTextArea te x tA re a ; +
-3 p r i v a t e J S c r oll P a n e s c r o l l ; +
-+
-5 p u bli c Text ( S t ri n g t e x t ) { +
-6 supe r ( t e x t ) ; +
-7 s e t D e f a ul t Cl o s eO p e r a ti o n ( JFrame .EXIT_ON_CLOSE) ; +
-8 setMinimumSize (new Dimension ( 3 0 0 2 0 0 ) ) ; +
-9 getContentPane ( ) . setBackground ( C ol o r . bl u e ) ; +
-10 se tL y ou t (new FlowLayout ( ) ) ; +
-11 te x tA re a = new JTextArea ( 2 0 0 , 1 0 0 ) ; +
-12 te x tA re a . setLineWrap ( t r u e ) ; +
-13 te x tA re a . setWrapStyleWord ( t r u e ) ; +
-14 te x tA re a . se tF on t (new Font ( "​Tahoma"​ , 2 , 1 2 ) ) ; +
-15 s c r l l = new J S c r oll P a n e ( te x tA re a ) ; +
-16 add ( s c r o l l ) ; +
-17 show ( ) ; +
-18 pack ( ) ; +
-19 } +
-20 +
-21 p u bli c s t a t c v oid main ( S t ri n g r g s [ ] ) { +
-22 Text b = new Text ( " L ab o r a t o r POO" ) ; +
-23 } +
-24 }+
  
-</​code>​+=== 3. Arbori ===
  
-=== Etichete === +== 3.1 Introducere ​==
  
-O eticheta reprezinta cea mai simpla componenta. Aceasta este folosita pentru afisarea unui text static in cele mai multe cazuriTextul de pe o eticheta ​poate fi modificat sau preluat folosind metodele ​**//getText()//** si **//setText(String text)//**.+Clasa **JTree** permite afișarea datelor ierarhice (sub forma unei schițe). 
 + 
 +Un nod specific ​poate fi identificat fie printr-un **TreePath** (un obiect care încapsulează nodul și toți strămoșii acestuia), fie prin linia de afișare, unde fiecare linie din zona de afișare conține un singur nod. 
 + 
 +== 3.2 Tipuri de noduri == 
 + 
 +  ​* **Nod expandat** - este un nod care nu este frunză (metoda ​//TreeModel.isLeaf(node)// întoarce //false//) și care își va afișa copiii când toți strămoșii săi sunt expandați;​ 
 +  ​* **Nod colapsat** - este un nod care își ascunde copiii; 
 +  * **Nod ascuns** - este un nod care este situat sub un strămoș colapsat; 
 +  * **Nod afișat** - toți părinții unui nod care poate fi vizualizat sunt expandați, dar aceștia pot sau nu fi afișați. Un nod afișat se regăsește în zona de afișare și poate fi vizualizat.
  
 <note warning> <note warning>
-Un **//JLabel//** poate fi uzitat si pentru afisarea unei imagini. In acest caz, nu i se aplica niciun text, ci doar un **//imageIcon//**, aceasta modalitate fiind considerata cea mai simpla ​de a afisa o imagine intr-un container.+Următoarele metode din clasa **JTree** folosesc cuvântul "​visible"​ pentru a se referi la "​afișat":​ 
 + 
 +  ​* //isRootVisible()//
 +  ​//​setRootVisible()//;​ 
 +  ​//​scrollPathToVisible()//;​ 
 +  ​//​scrollRowToVisible()//;​ 
 +  ​* //getVisibleRowCount()//
 +  ​//​setVisibleRowCount()//​. 
 + 
 +Următorul grup de metode folosesc cuvântul "​visible"​ pentru ​se referi la "poate fi vizualizat"​ (sub un părinte expandat):​ 
 + 
 +  * //​isVisible()//;​ 
 +  * //​makeVisible()//​.
 </​note>​ </​note>​
  
 +== 3.3 Detectarea schimbării selecției ==
  
-==== Tratarea evenimentelor ====+Pentru a detecta schimbarea selecției, se va implementa interfața **TreeSelectionListener** și se va adăuga o instanță folosind //​addTreeSelectionListener()//​. Metoda //​valueChanged()//​ va fi invocată atunci când utilizatorul selectează alt nod, și doar o dată, chiar dacă se efectuează un click de două ori pe același nod.
  
-Un eveniment este produs de o actiune ​utilizatorului asupra unei componente grafice si reprezinta mecanismul prin care utilizatorul comunica efectiv cu programul. Exemple ​de evenimente sunt: apasarea unui butonmodificarea textului intr-un control ​de editareinchiderea sau redimensionarea unei ferestre, etc. Componentele care genereaza anumite evenimente se mai numesc si surse de evenimente.+Cu toate acestea, pentru ​face separarea cazurilor ​de dublu clickindiferent ​de selecția anterioarăeste recomandată abordarea prezentată în codul prezentat ​mai jos.
  
-Interceptarea evenimentelor generate de componentele unui program se realizeaza prin intermediul unor clase de tip listener ​(ascultatorconsumator de evenimente). In Javaorice obiect poate ”consuma” evenimentele generate ​de o anumita componenta grafica.+<code java> 
 +// final JTree tree = ...; 
 +MouseListener ml = new MouseAdapter() { 
 +    public void mousePressed(MouseEvent e) { 
 +        int selRow; 
 +        selRow = tree.getRowForLocation(e.getX()e.getY()); 
 +        TreePath selPath; 
 +        selPath = tree.getPathForLocation(e.getX()e.getY());​ 
 +        if (selRow != -1) { 
 +            if (e.getClickCount() == 1) { 
 +                mySingleClick(selRow,​ selPath); 
 +            } 
 +            else if (e.getClickCount() == 2) { 
 +                myDoubleClick(selRow,​ selPath); 
 +            } 
 +        } 
 +    } 
 +}; 
 +tree.addMouseListener(ml);​ 
 +</​code>​ 
 + 
 +== 3.4 Afișarea și editarea nodurilor == 
 + 
 +Pentru afișarea nodurilor complexe (de exemplu, noduri conținând atât text, cât și icoană) se va implementa interfața **TreeCellRenderer** și se va folosi metoda //​setCellRenderer(javax.swing.tree.TreeCellRenderer)//​. 
 + 
 +Pentru a edita astfel de noduri, se va implementa interfața **TreeCellEditor** și se va folosi metoda //​setCellEditor(TreeCellEditor)//​. 
 + 
 +<note tip> 
 +Precizările legate de **InputMap** și **ActionMap** sunt aceleași ca pentru **JTable** (din secțiunea anterioară). 
 +</​note>​
  
-Avand in vedere gama larga de evenimente existente in limbajul Java, am ales sa vi le prezint pe cele considerate mai important, intr-o serie de exemple incluse in arhiva laboratorului. 
poo/breviare/breviar-10.1543332678.txt.gz · Last modified: 2018/11/27 17:31 by matei.teodorescu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0