Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

pjv:laboratoare:04 [2018/10/31 14:24]
alexandru.gradinaru
pjv:laboratoare:04 [2019/10/23 16:13] (current)
alexandru.gradinaru
Line 1: Line 1:
 ===== Tilemaps 2D ===== ===== Tilemaps 2D =====
 +
 +==== Elemente componente ====
 +  - Grid: componenta de tip canvas, in care se pot adauga tilemap-uri
 +  - Tilemap: obiectul in care se vor adauga tile-urile
 +  - Tilemap Renderer: componenta care controleaza cum se deseneaza tile-urile
 +  - Tile Palette: asset ce defineste o colectie de tile-urile ce ar putea fi folosite
 +  - Tile: asset ce poate contine un Sprite, o culoare sau un colider
 +  ​
 +Tile-urile pot fi scriptate astfel incat sa se creeze comportamente personalizate,​ spre exemplu in functie de vecini sau pozitia tile-ului.
 + 
 +==== Palette ==== 
 +
 +Pentru a utiliza tilemaps, in primul rand trebuie definita o paleta folosind utilitarul Window -> 2D -> Tile Palette.
 +
 +Acest utilitar va permite sa creati palete diferite pentru a construi usor tilemap-ul.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​tile-palette-window.png?​direct&​300 |}}
 +
 +La aceasta paleta se adauga sprite-uri ce se vor putea folosi ulterior ca template-uri de desenare (brush).
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​create-tiles-from-spritesheet.gif?​direct&​300 |}}
 +
 +Se pot folosi si brush-uri standard sau personalizate,​ prefab-uri etc.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​2018-10-31_1_.png?​direct&​300 |}}
 +
 +==== Tile maps ====
 +
 +Pentru a adauga un tilemap in scena, adaugati un GameObject de tipul 2D -> Tilemap. Acesta va genera un Grid parinte si un tilemap.
 +
 +Folosind paleta construita, se poate `picta` tilemap-ul.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​select-sandy-brush.png?​direct&​300 |}}
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​paint-sand.gif?​direct&​300 |}}
 +
 +Exista si posibiltatea de a folosi un prefab pentru un tile prin ''​PrefabBrush''​. Acest lucru ne permite definirea de obiecte mai complexe (scriptate, de ex pickups sau inamici) si generarea lor in tile-uri.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​setup-prefab-brush.png?​direct&​300 |}}
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​painting-prefabs-down.gif?​direct&​300 |}}
 +
 +Se pot adauga mai multe tilemap-uri in grid (spre ex unul pentru teren, unul pentru vegetatie, inamici etc)
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​switch-layer-to-dungeonfloor.png?​direct&​300 |}}
 +
 +Un tilemap poate avea si coliziuni, prin adaugarea unei componente de ''​Tilemap Collider 2D''​.
 +
 +Separarea in mai multe layere de tilemap ne ajuta sa adaugam coliziuni doar pentru elementele importante: de exemplu pot avea un tilemap cu pereti (care vor avea coliziune) si un tilemap cu elemente de podea sau decor in fundal, care de regula nu au coliziuni.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​wall-colliding.gif?​direct&​300 |}}
 +
 +O componentă utilă este Colliderul ''​Composite Collider''​. Adăugarea acestuia Tilemap Collider 2D va fuziona toate coliderele într-o plasă de coliziune mult mai optimizată a geometriei!
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​composite-collider-2d.png?​direct&​300 |}}
 +
 +==== Tiles ====
 +
 +Tile-urile pot fi scriptate, astfel ca se pot defini reguli pentru afisarea lor. Pentru a usura acest lucru, se poate folosi pachetul de add-on de ``2D extras`` de la unity: [[https://​github.com/​Unity-Technologies/​2d-extras]].
 +
 +Astfel, aveti la dipozitie crearea simpla de tile-uri:
 +  * RuleTile: script de baza pentru contruirea de reguli manuale in plasarea automata a tile-urilor
 +  * Animate: creaza o animatie prin afișarea unei liste de sprite în ordine (sprite animation pentru tile)
 +  * Pipeline: iau în considerare tile-urile ortogonale învecinate și afișează un sprite daca tile-ul vecin este simlar sau nu
 +  * Random: aleg aleator un sprite dintr-o listă dată de sprites și o locație țintă și afișează sprite-ul
 +  * Terrain: iau in considerare vecinii ortogonali si diagonali si afiseaza un sprite daca tile-urile vecine este simlar sau nu
 +
 +Crearea unui RuleTile va permite sa definiti usor scripturi automate de generare a terenului folosind un tile, care se afiseaza diferit in functie de amplasare.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​rule-tile-selection.png?​direct&​300 |}}
 +
 +
 +Acest tip de tile imi permite sa definesc reguli pentru existenta sau nu a vecinilor. In functie de aceste reguli se poate folosi un sprite sau altul. X rosu inseamna ca nu trebuie sa existe, iar sageata verde indica necesitatea vecinilor.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​finishedruletile.png?​direct&​300 |}}
 +
 +Ouput-ul unei reguli poate fi un singur sprite, o animatie sau alegerea random a unui sprite.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​makesensof-this-1024x899.png?​direct&​300 |}}
 +
 +==== Generare procedurala ====
 +
 +Tilemaps-urile ofera, dupa cum ati vazut prin RuleTile, posibilitatea de a seta tile-urile dinamic, folosind scripturi. Asta inseamna ca se pot genera procedural tilemap-uri intregi.
 +
 +{{ :​pjv:​laboratoare:​image3.gif?​direct&​300 |}}
 +
 +Un mod usor de a genera procedural o scena, este prin folosirea de RuleTile. Astfel, se genereaza un grid care se completeaza pe alocuri cu tile-ul dinamic (RuleTile), sprite-ul afisat fiind in functie de pozitia si vecinii tile-ului curent.
 +
 +Pentru a seta un tile, se poate folosi functia
 +<​code>​
 +
 +using UnityEngine.Tilemaps;​
 +
 +[Tooltip("​The Tilemap to draw onto"​)]
 +public Tilemap tilemap;
 +[Tooltip("​The Tile to draw (use a RuleTile for best results)"​)]
 +public TileBase tile;
 +
 +//​SetTile(position,​ tile)
 +tilemap.SetTile(new Vector3Int(x,​ y, 0), tile);
 +</​code>​
 +
 +Pentru a genera random o scena, se pot folosi tehnici precum Perlin Noise, Random Walk, Cellular Automata etc.
 +Mai multe detalii si exemple de implementare gasiti aici: [[https://​blogs.unity3d.com/​2018/​05/​29/​procedural-patterns-you-can-use-with-tilemaps-part-i/​|Part I]] [[https://​blogs.unity3d.com/​2018/​06/​07/​procedural-patterns-to-use-with-tilemaps-part-ii/​|Part II]]
 +
 +De asemenea, in proiectul de starter, mai este definit un tip de tile, denumit PrefabTile, prin care practic se pot adauga prefab-uri ca tile-uri efectiv (se inlocuieste gameObjectul tile-ului cu cel al prefab-ului). Puteti verifica in Add-Ons > PrefabTile. Astfel, se pot folosi prefab-uri pentru generare automata de tile-uri.
 +
 +=== Cerinte ===
 +
 +  - Descarcati scena de start de aici: [[https://​www.dropbox.com/​s/​8lo09g081ni0j2c/​2DTilemapsStarter.zip?​dl=0 | Download ZIP]]
 +  - Creati o paleta de sprite-uri
 +  - Adaugati un tilemap
 +  - Desenati tilemap-ul folosind paleta definita, adaugand coliziune pe alocuri
 +  - Desenati tilemap-ul cu diverse tipuri de brush, inclusiv cu cel definit custom (GemBrush)
 +  - Adaugati un nou tilemap
 +  - Definiti un RuleTile si reguli pentru JungleTile (aveti deja exemplu cu GrassPlatform)
 +  - Creati un script pentru a genera random o suprafata de teren/​obstacole cu coliziune folosind RuleTile
 +  - Creati un script pentru a genera random elemente de mediu fara coliziune (le gasiti in EnvironmentProps;​ puteti folosi un output de Random sau direct un RandomTile)
 +  - Creati un script pentru a genera random elemente de pickup (aveti un prefab ''​CollectableGem''​ la dispozitie pe care il puteti folosi intr-un PrefabTile)
 +
 +==== Resurse ====
 +
 +[[https://​felgo.com/​game-resources/​make-pixel-art-online|Aplicatii de desenat sprite-uri]]
  
  
pjv/laboratoare/04.1540988652.txt.gz · Last modified: 2018/10/31 14:24 by alexandru.gradinaru
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0