This is an old revision of the document!


Setup framework de laborator

In cadrul laboratorui de la materia Elemente de grafica pe calculator, va vom pune la dispozitie un framework scris in C++, cu care veti lucra pana la finalul semestrului. In plus, puteti folosi acesta framework inclusiv pentru realizarea temelor, lucru pe care il si recomandam.

In aceasta pagina se va explica felul in care se instaleaza dependintele framework-ului si cum se realizeaza setup-ul pentru a face un build si a porni aplicatia rezultata. In particular, in aceasta pagina ne vom concentra in explicatii pentru sistemul de operare Windows. Framework-ul poate fi compilat si pe siteme de operare UNIX/Linux si OSX. Mai multe detalii pentru utilizarea lui pe aceste sisteme de operare se pot gasi in fisierul README de pe pagina proiectului de GitHub.

Descarcarea framework-ului

Framework-ul se gaseste pe GitHub si poate fi descarcat din linia de comanda, cum este prezentat mai jos. Dupa executia comenzii, se va crea un director denumit gfx-framework ce va contine proiectul.

git clone https://github.com/UPB-Graphics/gfx-framework

Alternativ, pentru descarcarea proiectului, se poate folosi direct interfata paginii proiectului de pe GitHub. Din aceasta interfata, prin intermediul butonului Code, vizibil in figura de mai jos, se selecteaza optiunea Download ZIP pentru descarcarea unei arhive cu proiectul. Dupa dezarhivare, se va crea un director numit gfx-framework-master. Un link direct catre optiunea de descarcare a arhivei este acesta.

Instalarea mediului de dezvoltare Visual Studio

Pentru a compila framework-ul pe sistemul de operare Windows, este necesara instalarea mediului de dezvoltare Visual Studio, care vine cu un modul ce contine compilatorul MSVC++, obligatoriu pentru utilizarea framework-ului pe Windows.

Atentie! IDE-ul necesar este Visual Studio si NU Visual Studio Code!

Mediul de dezvoltare Visual Studio se poate descarca de pe pagina oficiala. Versiunea Community este suficienta pentru utilizarea de care vom avea nevoie pe tot parcursul semestrului.

Puteti folosi licenta pusa la dispozitie de universitate pentru versiunea Enterpise a mediului de dezvoltare Visual Studio. Pentru accesarea platformei in care se regasesc licentele, puteti intra pe platforma MyUPB, sectiunea ServiciiLicențe Microsoft (exceptând suita Office) .

Dupa descarcarea executabilului si rularea lui, se va instala de fapt un hub, denumit Visual Studio Installer, din care se permite instalarea unor diferite module. In figura de mai jos, se poate vedea interfata acestui hub. In loc de textul Modify, incadrat in chenarul rosu, la voi va fi textul Install. Dupa instalarea unui modul, optiunea se va transforma in Modify. Se selecteaza optiunea Install/Modify.

Dupa selectarea optiunii, se va deschide un popup in interiorul ferestrei, ce va contine mai multe optiuni de module pentru instalare. In acest laborator, este necesar doar modulul Desktop development with C++. Se bifeaza acest modul, prin selectarea chenarului in care se gaseste modulul (Pasul 1 din figura de mai jos). Dupa bifarea lui, in partea dreapta vor aparea mai multe componente ce fac parte din acest modul. Componentele bifate vor fi instalate, cele fara bifa nu. Pot fi lasate cele selectate automat. Ultimul pas pentru instalarea mediului de dezvoltare este selectia butonului Install/Modify din partea dreapta jos (Pasul 2 din figura urmatoare).

Utilitarul CMake

Codul sursa al framework-ului de laborator, descarcat cu 2 pasi anteriori, nu contine un proiect, in general un fisier special (Makefile in UNIX sau .sln pentru Visual Studio), pentru un anumit mediu de dezvoltare. Codul framework-ului de laborator permite sa fie utilizat in orice astfel de mediu, motiv pentru care ofera un set de fisiere de configurare pentru generarea oricarui tip de proiect. Pentru a utiliza acest set de configurare, este necesar un utilitar extern numit CMake. Acesta poate fi descarcat din pagina oficiala.

Dupa instalare, se poate porni utilitarul si se va deschide o fereastra cu interfata din figura de mai jos. Din aceasta interfata se genereaza proiectul pentru IDE-ul Visual Studio. Pentru acest proces trebuie sa urmam cativa pasi:

  1. Se selecteaza calea unde se gaseste codul sursa al framework-ului prin completarea campului text Where is the source code sau prin selectarea butonului Browse Source (Pasul 1 din figura de mai jos), care deschide o fereastra de navigare spre directorul respectiv. Aici trebuie specificat exact directorul dezarhivat cu 2 pasi anteriori: gfx-framework-master sau cel clonat: gfx-framework, nu alte directoare interne ale acestuia.
  2. Se specifica o cale unde se vor plasa fisierele rezultate in urma compilarii codului sursa in campul text Where to build the binaries. Recomandarea noastra este sa copiati calea la care se gaseste framework-ul de laborator, 2 campuri mai sus, si sa adaugati in coada un director nou. De exemplu, daca framework-ul se gaseste la calea E:/gfx-framework/, la acest pas specificati calea E:/gfx-framework/build. Directorul build va fi creat automat de catre utilitar, in situatia in care nu exista.
  3. Se selecteaza optiunea Configure (Pasul 3 din figura de mai jos).
  4. (Optional) In situatia in care nu exista directorul in care sa se plaseze fisierele rezultate in urma compilarii, va aparea o fereastra de confirma a crearii acestui director. Confirmati crearea.
  5. Va aparea o alta fereastra in care se pot specifica diferiti parametrii pentru mediul de dezvoltare. Se pot lasa cei deja completati si se selecteaza optiunea Finish.
  6. Apar parametrii de configurare pentru proiect. Acestia sunt marcati cu rosu implicit, nu inseamna ca ceva a mers rau. Se selecteaza optiunea Generate.

Fisierele proiectului au fost creat si plasate in directorul selectat. Pentru a deschide proiectul, sunt mai multe optiuni. Cea mai rapida, in acest moment, este selectarea optiunii Open Project din interfata utilitarului CMake. O alta optiune este sa mergem in directorul in care am specificat sa plaseze fisierele rezultate, de ex: E:/gfx-framework/build si sa deschidem, cu dublu-click, fisierul GFXFramework.sln.

Mediul de dezvoltare Visual Studio

Dupa deschiderea proiectului, ar trebui sa se deschida o fereastra cu interfata similara cu cea din figura de mai jos. Pentru a compila proiectul se poate selecta optiunea Local Windows Debugger sau tasta F5.

In situatia in care totul a mers bine, se vor deschide doua ferestre noi:

  • O fereastra ce contine informatii text de debug, denumita generic consola
  • O fereastra cu continut 3D, similar cu cea vizibila in figura de mai jos

Yeey!!! Sunteti gata pentru primul laborator <3 !

egc/setup-framework.1696072014.txt.gz · Last modified: 2023/09/30 14:06 by andrei.lambru
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0