În cadrul laboratorui de la materia Elemente de grafică pe calculator, vă vom pune la dispoziție un framework scris în C++, cu care veți lucra până la finalul semestrului. În plus, puteți utiliza acest framework inclusiv pentru realizarea temelor, lucru pe care îl și recomandăm.
În această pagină, se va explica felul în care se instalează dependințele framework-ului și cum se realizează setup-ul pentru a compila fișierele sursă din acesta și a porni aplicația rezultată. În particular, în această pagină, ne vom concentra în explicații pentru sistemul de operare Windows. Framework-ul poate fi compilat și pe siteme de operare UNIX/Linux și macOS. Mai multe detalii pentru utilizarea lui pe aceste sisteme de operare se pot găsi în fișierul README de pe pagina proiectului de GitHub.
Framework-ul se găsește pe GitHub și poate fi descărcat direct din interfața paginii proiectului. Din această interfață, prin intermediul butonului Code, vizibil în imaginea de mai jos, se selectează opțiunea Download ZIP pentru descărcarea unei arhive cu proiectul. După dezarhivare, se va crea un director denumit gfx-framework-master. Un link direct către opțiunea de descărcare a arhivei este acesta.
O altă opțiune pentru descărcarea proiectului, în situația în care sistemul de versionare git este instalat, este clonarea lui din CMD sau PowerShell, conform comenzii:
git clone https://github.com/UPB-Graphics/gfx-framework
Pentru a compila framework-ul pe sistemul de operare Windows, este necesară instalarea mediului de dezvoltare Visual Studio, care vine cu un modul ce conține compilatorul MSVC, obligatoriu pentru utilizarea framework-ului pe Windows.
Mediul de dezvoltare Visual Studio se poate descărca de pe pagina oficială. Versiunea Community este suficientă pentru utilizarea de care vom avea nevoie pe tot parcursul semestrului.
După descarcărea executabilului și rularea lui, se va instala de fapt un hub, denumit Visual Studio Installer, din care se permite instalarea unor diferite module. În imaginea de mai jos, se poate vedea interfața acestui hub. În locul textului Modify, încadrat în chenarul roșu, la voi va fi textul Install. După instalarea unui modul, opțiunea se va transforma în Modify. Se selecteaza opțiunea Install/Modify.
După selectarea opțiunii, se va deschide un popup în interiorul ferestrei, ce va conține mai multe opțiuni de module pentru instalare. În acest laborator, este necesar doar modulul Desktop development with C++. Se bifează acest modul, prin selectarea chenarului în care se regăsește modulul (Pasul 1 din imaginea de mai jos). După bifarea lui, în partea dreaptă vor apărea mai multe componente ce fac parte din acest modul. Componentele bifate vor fi instalate, cele fără bifă nu. Pot fi lăsate cele selectate automat. Ultimul pas pentru instalarea mediului de dezvoltare este selecția butonului Install/Modify din partea dreaptă jos (Pasul 2 din imaginea următoare).
Codul sursă din framework-ul de laborator, descărcat cu 2 pași anteriori, nu conține un proiect, reprezentat în general de un fișier special (Makefile în UNIX sau .sln pentru Visual Studio), pentru un anumit mediu de dezvoltare. Codul framework-ului de laborator permite să fie utilizat în orice astfel de mediu, motiv pentru care oferă un set de fișiere de configurare pentru generarea oricărui tip de proiect. Pentru a utiliza acest set de fișiere de configurare, este necesar un utilitar extern numit CMake. Acesta poate fi descărcat de pe pagina oficială.
După instalare, se poate porni utilitarul și se va deschide o fereastră cu interfața din imaginea de mai jos. Din această interfață, se generează proiectul pentru mediul de dezvoltare Visual Studio. Pentru acest proces, trebuie sa urmăm câțiva pași:
Fișierele proiectului au fost create și plasate în directorul specificat. Pentru a deschide proiectul, sunt mai multe opțiuni. Cea mai rapidă, în acest moment, este selectarea opțiunii Open Project din interfața utilitarului CMake. O altă opțiune este să mergem în directorul în care am specificat să se plaseze fișierele rezultate, de exemplu: E:/gfx-framework/build și să deschidem, cu dublu-click, fișierul GFXFramework.sln.
După deschiderea fișierului, ar trebui să apară o fereastră cu interfața similară cu cea din imaginea de mai jos. Pentru a compila rapid proiectul și să ne asigurăm că totul merge bine, se poate selecta opțiunea Local Windows Debugger sau se poate apăsa direct tasta F5. În acest pas, se compilează toate fișierele sursă ale proiectului și din acest motiv, procesul poate dura câteva zeci de secunde. În decursul laboratoarelor, acest proces va ști să compileze doar fișierele sursă modificate, care în general vor fi 2, și va dura mult mai puțin.
În situația în care totul a mers bine, se vor deschide două ferestre noi: