Responsabili:
În urma parcurgerii acestui laborator studentul va:
O structură de date este o metodă de a reține anumite date astfel încât operațiile cu acestea (căutare, inserare, ștergere) să fie făcute cât mai eficient și să respecte cerințele programatorului. De multe ori, o anumită structură de date se află la baza unui algoritm sau sistem, iar o performanță bună a acesteia (complexitate spațială și temporală cât mai mică) influențează performanța întregului sistem.
În laboratoarele precedente am observat că un arbore binar de căutare de înălțime h implementează operațiile descrise mai sus într-o complexitate de O(h). Dacă acest arbore binar nu este capabil să gestioneze elementele ce sunt inserate pentru a își menține o structura echilibrată atunci complexitatea pe operațiile de bază va crește.
Treapurile sunt un bun exemplu de arbori de căutare echilibrați
, cel mai des folosiți datorită implementării relativ ușoare (comparativ cu alte structuri similare cum ar fi Red-Black Trees, AVL-uri sau B-Trees), dar și a modului de operare destul de intuitiv.
Fiecare nod din treap va reţine două câmpuri:
Această structură trebuie să respecte doi invarianți:
tr
): cheia unui nod va fi mai mare sau egală decât cheia fiului stânga, dacă există şi mai mică sau egală decât cheia fiului dreapta, dacă există. Cu alte cuvinte o parcurgere inordine a arborelui va genera șirul sortat de chei.eap
): prioritatea unui nod este mai mare sau egală decât prioritățile fiilor.
Se poate observa că numele structurii de date provine din acești doi invarianți: tr-eap
.
De fiecare dată când un nod este inserat în arbore prioritatea lui este generată aleator (metodă similară cu cea folosită la randomized quick sort, în care la fiecare pas pivotul este generat aleator). Arborele va fi aranjat într-un mod aleator, bineînțeles, respectând cei doi invarianți. Cum numărul arborilor echilibrați este mai mare decât cel al arborilor rău echilibrați, șansa este destul de mică ca prioritățile generate aleator să nu mențină arborele echilibrat.
Mai jos avem codul pentru structura nodului unui treap; se pot observa asemănările cu structura de arbore binar și cu cea de heap.
template <typename T> struct Treap { T key; int priority; Treap<T> *left, *right; };
Bineînțeles, tipul de date trebuie să permită o relație de ordine totală astfel încât oricare două elemente să poată fi comparate.
Mai jos este descris pseudocodul pentru operațiile de bază făcute cu treapuri.
Pentru exemplificarea operațiilor am folosit un nod special, numit nil
, care reprezintă un nod fictiv, ce nu reține date şi folosit pentru a arăta că nu există un nod efectiv în treap. De exemplu, dacă un nod x
are ambii fii egali cu nil
înseamnă ca x
este frunză în arbore.
Căutarea se face exact ca la un arbore binar de căutare.
bool cautare(nod, cheie) { if nod == nil return false; if nod.cheie == cheie return true; if cheie < nod.cheie return cautare(nod.stanga, cheie); else return cautare(nod.dreapta, cheie); }
Inserarea unui nod se face generând o prioritate aleatoare pentru acesta și procedând asemănător ca pentru un arbore de căutare, adăugând nodul la baza arborelui printr-o procedură recursivă, pornind de la rădăcină.
Deși inserarea menține invariantul arborelui de căutare, invariantul de heap poate să nu se mai respecte. De aceea, trebuie definite operații de rotire (stânga sau dreapta), care să fie aplicate unui nod în cazul în care prioritatea sa este mai mare decât ce a părintelui său.
Mai jos avem pseudocodul pentru operația de inserare.
void insert(nod, cheie, prioritate) { if nod == nil nod = creza nou nod pe baza de cheie si prioritate else if cheie < nod.cheie insert(nod.stanga, cheie, prioritate) else insert(nod.dreapta, cheie, prioritate) if nod.stanga.prioritate > nod.prioritate rotireDreapta(nod) else if nod.dreapta.prioritate > nod.prioritate rotireStanga(nod) }
Spre exemplu, dacă am dori să inserăm nodul cu cheia 9 şi prioritatea 51, pașii vor arată în felul următor:
Cele două tipuri de rotiri sunt prezentate vizual în imaginea de mai jos:
Operația de ștergere este inversul operației de inserare și se aseamăna foarte mult cu ștergerea unui nod în cadrul unui heap. Nodul pe care îl dorim a fi șters este rotit până când ajunge la baza arborelui, iar atunci este șters. Pentru a menține invariantul de heap, vom face o rotire stânga dacă fiul drept are o prioritate mai mare decât fiul stâng și o rotire drepta în caz contrar.
void sterge(nod, cheie) { if nod == nil return if cheie < nod.cheie sterge(nod.stanga, cheie) else if cheie > nod.cheie sterge(nod.dreapta, cheie) else if nod.stanga == nil si nod.dreapta == nil sterge nod else if nod.stanga.prioritate > nod.dreapta.prioritate rotireDreapta(nod) sterge(nod, cheie) else rotireStanga(nod) sterge(nod, cheie) }
Pentru exerciții porniți de la scheletul de laborator.
1.[2p] Implementați funcțiile de bază pentru un treap:
2.[1p] Realizați o parcurgere a treapului astfel încât să obțineți cheile sortate crescător/descrescător.
3.[2p] Realizați o parcurgere a treapului astfel încât să obțineți o structură arborescentă a priorităților, pentru a observa invariantul de heap.
4.[2p] Scrieți o funcție care să răspundă într-o complexitate de O(logN)
la următoarea cerință: Care este cea de-a K-a cheie, în ordinea sortării crescătoare, care se află în treap?
[1] Fast Set Operations Using Treaps
[2] Randomized Binary Search Trees
[4] Red-black Tree
[5] AVL Tree
[6] B-Tree