În urma parcurgerii acestui articol studentul va:
Formal am făcut deja primii pași mai sus pentru a implementa o clasă în C++, utilizând keyword-ul struct.
Totuși, ce înseamnă o clasă? Nu trebuie decât să ne gândim la ce am făcut mai sus:
Cu această adăugare menționată, putem să ne referim la ceea ce înseamnă o clasă, respectiv un obiect.
Ne referim la o clasă ca fiind o amprentă (blueprint) sau descriere generală. Un obiect sau o instanță a clasei este o variabilă concretă ce se conformează descrierii clasei.
Vom numi clasă tipul de date definit de struct complex sau class complex și obiect o instanțiere (o alocare dinamică sau locală) a tipului de date.
Când discutăm despre tipul de date complex ne referim la clasă. Când discutăm despre variabila number ne referim la un obiect, o instanță a clasei.
Și totuși, C++ adăugă keyword-ul class. Care este diferența între class și struct? Iată cum definim complet clasa de mai sus, separând antetul de implementare și de programul principal.
|
|
Am observat mesajul de eroare în urma compilării fișierelor de mai sus.
Astfel, singura diferență folosirea celor două keyword-uri este nivelul implicit de vizibilitate a metodelor și atributelor.
Membri precedați de label-ul private pot fi folosiți numai în interiorul clasei, în cadrul metodelor acesteia. Ei nu pot fi citiți sau modificați din afara clasei.
Iată cum puteam remedia soluția:
class Complex { public: double re; double im; Complex conjugate(); };
Studiați codul de mai jos.
|
|
Observăm două bucăți din cod în mod special:
Complex::Complex(double re, double im);
Linia de mai sus nu are tip returnat, spre deosebire de celelalte linii. Acesta este constructorul clasei, care este apelat în momentul alocării unui obiect.
Ce operații sunt uzuale în constructor?
A doua bucată observată este:
Complex numar(2, 3);
Până acum nu ați mai alocat astfel structurile. Ce se întâmplă în spate este exact ceea ce intuiți: este apelat constructorul obiectului și se execută instrucțiunile acestuia pentru variabila numar (reprezentată ca pointer prin this, direct în interiorul constructorului).
În constructorul definit mai sus, tot ceea ce se întâmplă este să se inițializeze membri. Pentru asta, C++ vă pune la dispoziție o sintaxă simplă:
Complex::Complex(double real, double imaginar) : re(real), im(imaginar) { }
Cei doi constructori sunt identici ca funcționalitate.
Reprezintă un tip de constructor special care se folosește când se dorește/este necesară o copie a unui obiect existent. Dacă nu este declarat, se va genera unul default de către compilator.
Poate avea unul din următoarele prototipuri
1) Apel explicit
MyClass m; MyClass x = MyClass(m); /* apel explicit al copy-constructor-ului */
2) Transfer prin valoare ca argument într-o funcție
void f(MyClass obj); ... MyClass o; f(o); /* se apelează copy-constructor */
3) Transfer prin valoare ca return al unei funcții
MyClass f() { MyClass a; return a; /* se apelează copy-constructor */ }
4) La inițializarea unei variabile declarate pe aceeași linie
MyClass m; MyClass x = m; /* se apelează copy-constructor */
Așa cum probabil ați observat, constructorul este apelat în mod explicit de către voi. Destructorul însă, în cazul de mai sus, este apelat implicit la terminarea blocului care realizează dealocărea automată a obiectului.
Un destructor nu are parametri și se declară în interiorul clasei astfel:
~Complex();
Dacă în constructor sau în interiorul clasei ați fi alocat memorie, cel mai probabil în destructor ați fi făcut curat și ați fi apelat free pe membrul respectiv.
Reprezintă un concept de must do pentru C++. Astfel:
Explicație: dacă funcționalitatea vreunuia dintre cei 3 se vrea mai specială decât cea oferită default, atunci mai mult ca sigur se dorește schimbarea funcționalității default și pentru ceilalți 2 rămași.
class Complex { private: int re; int im; public: Complex() { re = 0; im = 0; printf("constructor default\n"); } Complex(const Complex& c) { re = c.re; im = c.im; printf("copy contructor\n"); } void operator=(const Complex& c) { re = c.re; im = c.im; printf("assignment operator\n"); } };
Așa cum am văzut în primul articol, fiecare membru al clasei poate avea 3 specificatori de acces:
Alegerea specificatorilor se face în special în funcție de ce funcționalitate vrem să exportăm din clasa respectivă.
Dacă vrem să accesăm datele private/protejate din afara clasei, avem următoarele opțiuni:
O funcție prieten are următoarele proprietăți:
O clasă prieten are următoarele proprietăți:
friend class B
De asemenea, dacă clasa A este considerată prieten cu clasa B, nu înseamnă că si clasa B este considerată prieten cu clasa A. Nici tranzitivitatea nu este valabilă în relaţia de prietenie dintre clase.
Exemplu:
class Complex{ private: int re; int im; public: int GetRe(); int GetIm(); friend double ComplexModul(Complex c); //am declarat fct ComplexModul ca prieten friend class Polinom; //Acum clasa Polinom care acces deplin la membrii **re** și **im** }; double ComplexModul(Complex c) { return sqrt(c.re*c.re+c.im*c.im); //are voie, intrucat e prietena }
Un mecanism specific C++ este supraîncarcarea operatorilor, prin care programatorul poate asocia noi semnificaţii operatorilor deja existenţi. De exemplu, dacă dorim ca două numere complexe să fie adunate, în C trebuie să scriem funcții specifice, nenaturale. În C++ putem scrie foarte ușor:
Complex a(2,3); Complex b(4,5); Complex c=a+b; //operatorul + a fost supraîncarcat pentru a aduna două numere complexe
Acest lucru este posibil, întrucât un operator este văzut ca o funcție, cu declarația:
tip_rezultat operator#(listă_argumente);
Așadar pentru a supraîncărca un operator pentru o anumită clasă, este necesar să declarăm funcția următoare în corpul acesteia:
tip_rezultat operator#(listă_argumente);
Există câteva restricții cu privire la supraîncarcare:
Un operator binar va fi reprezentat printr-o funcţie nemembră cu două argumente, iar un operator unar, printr-o funcţie nemembră cu un singur argument.
Utilizarea unui operator binar sub forma a#b este interpretată ca operator#(a,b).
Argumentele sunt clase sau referinţe constante la clase.
În C++, orice dispozitiv de I/O este văzut drept un stream, așadar operațiile de I/O sunt operații cu stream-uri, care se definesc în felul următor:
Acești operatori pot fi supraîncărcați pentru o clasă pentru a defini operații de I/O direct pe obiectele clasei.
Supraîncărcarea se poate efectua folosind funcții friend utilizând următoarea sintaxă:
istream& operator>> (istream& f, clasa & ob); //Acum pot scrie in >> ob ostream& operator<< (ostream& f, const clasa & ob); //Acum pot scrie out << ob
f»ob1»ob2
.
Funcţiile operator pentru supraîncărcarea operatorilor de I/O le vom declara ca funcţii prieten al clasei care interacţionează cu fluxul.
#include <iostream> class Complex { public: double re; double im; Complex(double real=0, double imag=0): re(real), im(imag) {}; //supraîncărcarea operatorilor +, - ca functii de tip "friend" friend Complex operator+(const Complex& s, const Complex& d); friend Complex operator-(const Complex& s, const Complex& d); //funcţii operator pentru supraîncărcarea operatorilor de intrare/ieşire //declarate ca funcţii de tip "friend" friend std::ostream& operator<< (std::ostream& out, const Complex& z); friend std::istream& operator>> (std::istream& is, Complex& z); };
#include "complex.h" Complex operator+(const Complex& s, const Complex& d){ return Complex(s.re+d.re,s.im+d.im); } Complex operator-(const Complex& s, const Complex& d){ return Complex(s.re-d.re,s.im-d.im); } std::ostream& operator<<(std::ostream& out, const Complex& z){ out << "(" << z.re << "," << z.im << ")"<< std::endl; return out; } std::istream& operator>>(std::istream& is, Complex& z){ is >> z.re >> z.im; return is; }
#include "complex.h" int main() { Complex a(1,1), b(-1,2); std::cout << "A: " << a << "B: " << b; std::cout << "A+B: " << (a+b); std::cin >> b; std::cout << "B: " << b; a=b; std::cout << "A: " << a << "B: " << b; }
Funcţiilor membru li se transmite un argument implicit this (adresa obiectului curent), motiv pentru care un operator binar poate fi implementat printr-o funcţie membru nestatică cu un singur argument.
Operatorii sunt interpretați în modul următor:
#include <iostream> class Complex { public: double re; double im; Complex(double real, double imag): re(real), im(imag) {}; //operatori supraîncărcaţi ca funcţii membre Complex operator+(const Complex& d); Complex operator-(const Complex& d); Complex& operator+=(const Complex& d); friend std::ostream& operator<< (std::ostream& out, const Complex& z); friend std::istream& operator>> (std::istream& is, Complex& z); };
#include "complex.h" Complex Complex::operator+(const Complex& d){ return Complex(re+d.re, im+d.im); } Complex Complex::operator-(const Complex& d){ return Complex(re-d.re, im-d.im); } Complex& Complex::operator+=(const Complex& d){ re+=d.re; im+=d.im; return *this; } std::ostream& operator<<(std::ostream& out, const Complex& z){ out << "(" << z.re << "," << z.im << ")"<< std::endl; return out; } std::istream& operator>>(std::istream& is, Complex& z){ is >> z.re >> z.im; return is; }
Așa cum am amintit mai sus, majoritatea operatorilor pot fi supraîncărcați. O atenție importantă trebuie acordată operatorului de atribuire, dacă nu este supraîncărcat, realizează o copiere membru cu membru.
Pentru obiectele care nu conţin date alocate dinamic la iniţializare, atribuirea prin copiere membru cu membru funcţionează corect, motiv pentru care nu se supraîncarcă operatorul de atribuire.
Operatorul de atribuire poate fi redefinit numai ca funcţie membră, el fiind legat de obiectul din stânga operatorului =, motiv pentru care va întoarce o referinţă la obiect.
class String{ char* s; int n; // lungimea sirului public: String(); String(const char* p); String(const String& r); ~String(); String& operator=(const String& d); String& operator=(const char* p); };
#include "String.h" #include <string.h> String& String::operator=(const String& d){ if(this != &d){ //evitare autoatribuire if(s) //curatire delete [] s; n=d.n; //copiere s=new char[n+1]; strcpy(s, d.s); } return *this; //intoarce referinta la obiectul modificat } String& String::operator=(const char* p){ if(s) delete [] s; n=strlen(p); s=new char[n+1]; strcpy(s, p); return *this; }