This shows you the differences between two versions of the page.
si:laboratoare:05 [2023/11/05 22:40] florin.stancu |
si:laboratoare:05 [2024/11/07 11:16] (current) cosmin.chenaru Adaugat --import la virt-install |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ====== Laboratorul 05. The embedded boot process ====== | + | ====== Laboratorul 05. QEMU & Tools ====== |
- | Atunci când un microprocesor primește semnalul de reset (prin alimentare ori transmiterea unor comenzi / întreruperi interne etc.), acesta începe să ruleze un program inițial numit bootloader. | + | ===== Introducere ===== |
- | Sistemele moderne folosesc un proces de boot multi-stagiu, însă primul este mereu încărcat dintr-un ROM (Read Only Memory) care, de cele mai multe ori, este integrat în același chip. | + | |
- | ==== Procesul de boot standard ARM ==== | + | Până acum am interacționat cu sisteme embedded ce au avut la baza un sistem de operare Real Time numit NuttX, ce a fost configurat si compilat folosind Kconfig-uri si CMake. |
- | Arhitectura ARMv8 propune următoarea structură: | + | În continuare, laboratorul își propune să vă familiarizeze cu sisteme embedded care rulează Linux, începând de la dezvoltare și configurare, până la mentenanță. Vom trata subiecte precum: |
- | {{:si:laboratoare:arm_booting_process.png?700}} | + | * Emularea sistemelor; |
+ | * Rularea/Compilarea de aplicații pe un sistem embedded; | ||
+ | * Bootloadere, Kernel, rootfs & initramfs; | ||
+ | * Construirea unei distribuții Linux optimizată pentru sisteme embedded; | ||
+ | * Instalarea și configurarea de servicii. | ||
- | Se observă numărul mare de pași decât metoda naivă pe care sistemul trebuie să-i realizeze până să pornească kernelul sistemului de operare. | + | ==== De ce Linux? ==== |
- | Acest lucru se datorează punerii accentului pe securitatea soluțiilor incorporate (prin tehnologia ARM TrustZone, de care doar vom menționa scurt, pe Raspberry PI nefiind implementată în totalitate), însă necesitatea a 3 stagii diferite este dată de un motiv simplu: memoria disponibilă în diferitele momente ale procesului. | + | |
- | Așadar, prima dată se începe prin rularea primului stagiu, ''BL1'', stocat în memoria ROM. Acesta va încărca, de pe o memorie flash externă (de obicei, prin SPI: eMMC sau SD), următoarele stagii. Dintre acestea, ''BL2'' este, de obicei, un firmware foarte mic (//10-100KB//) ce este încărcat în memoria SRAM a SOC-ului (care, uneori, funcționează și pe post de cache) și care, mai departe, inițializează toate perifericele chip-ului (printre care, foare important este DRAM-ul -- folosit de următoarele stagii cu consum ridicat de RAM!). | + | Sistemele Linux oferă o mulțime de avantaje dezvoltatorilor de produse, care micșorează timpul de dezvoltare, lucru care este din ce în ce mai important în zilele noastre: |
- | Stagiile ''BL3x'' devin opționale, totul depinzând dacă ''BL2'' conține funcționalitatea de a porni și Kernel-ul de Linux și este suficient de configurabil pentru a putea acoperi o mare parte a cazurilor de utilizare ale sistemului (ceea ce este adevărat pentru RPI, însă deseori nu pentru celelalte SoC-uri) sau dezvoltatorul software dorește să beneficieze de funcționalități avansate de boot (aici, ''BL31'' poate oferi partiționare A/B cu toleranță la defecte, actualizări la distanță etc.) sau încărcarea unui sistem de operare securizat (Trusted OS, la pasul ''BL32''). | + | * **versatilitate**: Sistemele Linux nu trebuie să fie single-purpose, se pot adăuga multiple funcționalități cu ușurință (chiar și în etapa de post-producție) |
+ | * **codebase mare**: Sistemele Linux abundă de aplicații user-space, drivere pentru o mulțime de dispozitive, suport pentru multe protocoale/sisteme de fișiere/etc. | ||
+ | * **securitate**: Sistemele care folosesc servicii comune în Linux beneficiază de același nivel de securitate ca pe un sistem desktop sau server | ||
- | În final, ultimul pas al bootloaderului va fi să citească configurația (de pe o partiție de boot sau dintr-o altă memorie ROM re-programabilă) și componentele de rulare (kernel, initrd, device tree blob -- de cele mai multe ori, toate 3 fiind necesare) ale sistemului de opreare, și să încarce în RAM și să paseze execuția CPU-ului către kernel. | + | De-a lungul anilor Linux a devenit cel mai folosit sistem de operare pentru aplicațiile embedded. Îl puteți găsi folosit în orice: |
+ | * telefoane mobile (Android) | ||
+ | * router-e | ||
+ | * DVR, NAS | ||
+ | * quadcoptere | ||
+ | * [[http://store.steampowered.com/livingroom/SteamMachines/ | console de jocuri]] | ||
+ | * [[http://www.geek.com/chips/this-intelligent-fridge-runs-linux-on-an-arm-chip-1297126/ | frigidere ]] | ||
- | ==== Procesul de boot al Raspberry PI ==== | + | Sistemele embedded diferă foarte mult în dimensuni și putere de procesare, unele dintre ele apropiindu-se chiar de puterea de procesare a unui calculator obișnuit. De asemenea, aplicațiile pe care acestea le rulează pot fi foarte variate (ex: smartphone), amestecând diferențele dintre un calculator obișnuit și un sistem embedded. Un lucru care deosebește însă sistemele embedded este modul de interacțiune cu utilizatorii, care foarte rar se face printr-un ecran și o tastatură. Lipsa unui mod tradițional de interacțiune cu utilizatorul este și ceea ce face dezvoltarea unui sistem embedded mai grea, dar și mai interesantă. |
- | Deși procesul de boot diferă între //Raspberry PI// versiuni mai vechi sau egale cu **3** (ce folosește SoC-ul ''BCM2837'') și cele **după 4** (cu ''BCM2711'', și, pe viitor, v5), stagiile se încadrează în arhitectura propusă de ARM. | + | Cele mai întâlnite două metode de interacțiune cu un sistem embedded în timpul dezvoltării sunt: consola serială și conexiunea SSH. Dintre acestea, conexiunea SSH este metoda mai robustă și mai simplu de utilizat, însă ea e disponibilă doar pe sistemele care dispun de o interfață de rețea. Consola serială, însă este de obicei prezentă pe orice sistem și permite interacțiunea cu sistemul chiar și înainte ca interfața de rețea să fie disponibilă (ex: în bootloader sau înainte de inițializarea driver-ului de rețea). |
- | Toate versiunile procesoarelor Broadcom folosite la RPI încep prin rularea stagiului ''BL1'' pe microcontrollerul de gestionare a GPU-ul integrat (da, pe bune!), care, mai departe, inițializează memoria cache, interfața SPI (pentru accesarea memoriei flash din eMMC / card SD) și, folosind o bibliotecă incorporată de citire de pe partiții FAT32, scanează după existența firmware-ului pentru următorul stagiu, ''BL2'', pe care îl va încărca în cache-ul L2 al procesorului (DRAM-ul încă nu a fost inițializat). | + | ==== RaspberryPi ==== |
- | Ordinea de scanare a perifericelor pentru continuarea procesului de boot (e.g., SD Card / eMMC, extenal SPI, USB Mass Storage, LAN boot) diferă în funcție de starea unor GPIO-uri sau a unor regiștri OTP (One Time Programmable). | + | | {{:si:lab:2015:intro:raspberry-pi-3-ports.jpg?400|}} | |
+ | ^ RaspberryPi Model B ^ | ||
- | Așadar, un Raspberry PI are nevoie ca dispozitivul de pe care se efectuează bootarea să conțină o primă partiție FAT32 cu cel puțin firmware-urile de inițializare a platformei (''bootcode.bin'', ''start*.elf'', ''config.txt'' și altele câteva ce depind de modelul efectiv). | + | Vom lucra în principal cu RaspberryPi 3, un sistem de calcul bazat pe un procesor "System on Chip" ARM de la Broadcom. Specificațiile complete sunt: |
+ | * procesor: 64-bit quad-core ARM Cortex-A53, 1.2GHz | ||
+ | * 2GB RAM | ||
+ | * 4 porturi USB 2.0 | ||
+ | * 1 conector Ethernet | ||
+ | * card microSD | ||
+ | * HDMI, jack audio, RCA | ||
+ | * Diverse alte periferice: GPIO, UART-uri, I²C, SPI, I²S | ||
+ | |||
+ | | {{:si:lab:2015:intro:rasp-hardware.png?400|}} | | ||
+ | ^ Schema perifericelor RaspberryPi ^ | ||
+ | |||
+ | === Schema bloc === | ||
+ | |||
+ | Din punct de vedere hardware, RaspberryPi este un dispozitiv simplu, care expune diferitele periferice pe care le oferă SoC-ul Broadcom. Singura excepție o reprezintă Hub-ul USB, care dublează numărul de porturi USB disponibile și atașează și un dispozitiv Ethernet la SoC-ul Broadcom. | ||
+ | |||
+ | <spoiler Diagrame bloc> | ||
+ | | {{:si:lab:2015:intro:raspberrypi_blockdiagram.png?direct&600 | }} | | ||
+ | ^ Diagrama bloc ^ | ||
+ | |||
+ | | {{:si:lab:2015:intro:9512_blockdiagram.png?direct&600 | }} | | ||
+ | ^ Diagrama block a chip-ului de USB și Ethernet ^ | ||
+ | </spoiler> | ||
+ | |||
+ | ===== Unelte de dezvoltare ===== | ||
+ | |||
+ | Există două concepte importante folosite în dezvoltarea unui sistem embedded: **target** și **host**. //Target//-ul este reprezentat de sistemul embedded pe care îl dezvoltăm și la care ne conectăm (ex: RaspberryPi, Intel Galileo etc.). //Host//-ul este reprezentat de calculatorul pe care îl folosim pentru dezvoltare și prin care ne conectăm cu sistemul embedded. Pentru a elimina inconvenientele compilării pe sistemul embedded (**target**-ul) compilarea se face de obicei pe un sistem desktop (**host**-ul). Bineînțeles, acum pot apărea probleme dacă //target//-ul și //host//-ul folosesc procesoare cu arhitecturi diferite (executabilul generat de //host// nu va fi înțeles de procesorul //target//-ului). Aceste probleme apar deoarece compilarea va folosi în mod implicit compilatorul //host//-ului: //host-compiler//-ul (ex: gcc). | ||
+ | |||
+ | Rezolvarea constă în instalarea pe //host// a unui compilator care poate genera executabile înțelese de //target//. Acest compilator poartă denumirea de **cross-compiler** sau **toolchain**, el rulând pe arhitectura //host//-ului, dar generând cod pentru arhitectura //target//-ului. Procesul prin care un program este compilat pe un alt sistem diferit de sistemul //target// se numește **cross-compiling**. | ||
+ | |||
+ | ==== Cross-compiler toolchain ==== | ||
+ | |||
+ | Există patru componente de bază într-un lanț de instrumente de compilare încrucișată Linux. În plus față de acestea, sunt necesare câteva dependențe pentru a construi gcc în sine: | ||
+ | |||
+ | - **gcc** (contine compilatorul în sine, cc1 pentru C, cc1plus pentru C++ ce generează numai cod de asamblare în format text, apoi gcc, g++, care apeleaza compilatorul în sine, dar și asamblatorul și linkerul binutils, biblioteci precum libgcc (gcc runtime), libstdc++ (the C++ library), libgfortran etc și fișiere antet pentru biblioteca standard C++); | ||
+ | - **binutils** (contine ld, as, addr2line, ar, c++filt, gold, gprof, nm, objcopy, objdump, ranlib, readelf, size, strings, strip); | ||
+ | - **kernel headers**: antetele kernelului de Linux (definiții ale apelurilor de sistem, diferitelor tipuri de structuri și alte definiții similare); | ||
+ | - **biblioteca standard C** (e.g., glibc, newlib, uclibs, musl etc.), ce oferă implementarea funcțiilor standard POSIX, plus câteva alte standarde și extensii). | ||
+ | |||
+ | <note>Versiunea kernelului de Linux folosită pentru anteturile kernelului trebuie să fie aceeași versiune sau mai vechi decât versiunea kernelului care rulează pe sistemul țintă. În caz contrar, biblioteca standard C ar putea folosi apeluri de sistem care nu sunt furnizate de kernel.</note> | ||
+ | |||
+ | Diferențierea între //host-compiler// și //cross-compiler// se face prin prefixarea acestuia din urmă cu un string, denumit **prefix** de forma ''<arch>-<furnizor>-<os>-<libc/abi>'' (ex: ''aarch64-linux-gnu-''), ce conține următoarele variabile (trăsături ale //target//-ului): | ||
+ | |||
+ | * ''<arch>'', arhitectura CPU: arm, mips, powerpc, i386, i686 etc. | ||
+ | * ''<furnizor>'', (în mare parte) șir de formă liberă, ignorat de autoconf | ||
+ | * ''<os>'', sistemul de operare. Fie ''none'' , fie ''linux'' în scopul acestei discuții. | ||
+ | * ''<libc/abi>'', combinație de detalii despre biblioteca C și ABI-ul în uz | ||
<note important> | <note important> | ||
- | Fiecare microprocesor are propriile convenții de stabilire a adreselor de încărcare a stagiului secundar. | + | Prefixul unui cross compiler se termină întotdeaduna cu ''-''. El va fi concatenat la numele utilitarelor (ex: ''gcc'') pentru a obține numele complet (ex: ''aarch64-linux-gnu-gcc'') |
- | Cei de la Broadcom au ales să folosească partiții FAT32, însă majoritatea producătorilor de SoC-ul incorporate cu ARM (e.g., Allwinner, NXP) preferă să încarce o imagine specială de la un anumit offset al disk-ului (e.g., la adresa ''32KB'' de la începutul cardului SD). De aici vine și recomandarea de a crea prima partiție abia începând cu offset-ul de ''1MB''. | + | |
</note> | </note> | ||
- | Pentru [[https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/raspberry-pi.html#boot-sequence|Raspberry PI 3]], se va încărca fișierul ''bootcode.bin'' ca stagiu secundar, care, după inițializarea RAM-ului, va citi și încărca următorul stagiu (care este, de obicei, sistemul de operare propriu-zis, însă se poate interpune un alt bootloader -- ''BL31'', e.g., [[https://www.denx.de/project/u-boot/|U-Boot]]). | + | ==== Make și Bash ==== |
- | La versiunile de Raspberry PI ''>=4'', ''BL2'' poate fi încărcat doar dintr-un EEPROM prin interfață SPI (și NU de pe SD / eMMC-ul extern -- însă există procedură de recovery în caz că se strică ceva), fapt ce ușurează aplicațiile care făceau network boot. De asemenea, firmware-ul este open-source (ceea ce nu era adevărat până acum). | + | După cum v-ați obișnuit, aceste două utilitare sunt de-facto standard în dezvoltarea de programe de sistem. |
+ | Extindeți secțiunea de mai jos pentru mai multe detalii: | ||
- | Mai departe, //Secondary Program Loader//-ul va încărca firmware-uri adiționale pentru GPU (pentru a putea afișa text prin HDMI), va analiza conținutul fișierului ''config.txt'' și va pune în aplicare procedurile configurate (încărcarea în memorie a fișierelor de kernel / device tree / initramfs). | + | <spoiler Make and Bash intro> |
+ | ** GNU Make ** | ||
- | ==== Componentele pentru boot ale Linux ==== | + | Un program important pentru dezvoltarea unui sistem embedded, și nu numai, îl reprezintă //make//. Acest utilitar ne permite automatizarea și eficientizarea procesului de compilare prin intermediul fișierelor //Makefile//. Pentru o reamintire a modului de scriere a unui //Makefile// revedeți urmatoarea resursa - [[https://makefiletutorial.com/| makefiletuturial]]. |
- | După cum a fost menționat mai sus, pentru a porni un sistem de operare pe bază de Linux se folosesc, de cele mai multe ori, 3 componente: | + | Pentru ușurarea dezvoltării pe multiple sisteme embedded, fiecare având toolchain-ul lui propriu, vom dori să scriem //Makefile//-uri generice, care pot fi refolosite atunci când prefixul //cross-compiler//-ului se schimbă. Pentru aceasta va trebui să parametrizăm numele utilitarelor apelate în //Makefile//. Putem folosi în acest caz variabile de mediu în cadrul //Makefile//-ului. Acestea pot fi configurate apoi din exterior în funcție de sistemul //target// pentru care compilăm la un moment dat, fără a mai fi necesară editarea //Makefile//-urilor. |
- | - **Imaginea Kernel-ului** (''kernel*.img''), ce conține codul executabil al nucleului Linux; | + | Cel mai simplu mod de a face acest lucru este să urmăm convenția deja stabilită pentru variabila de mediu care conține prefixul //cross-compiler//-ului: ''CROSS_COMPILE''. Putem folosi această variabilă de mediu în cadrul //Makefile//-ului nostru utilizând sintaxa de expandare unei variabile, ''$(//<variabila>//)'', și prefixând numele utilitarului cu variabila pentru prefix. |
- | - **Device Tree Blob-ul** (''*.dtb''): conține descrierea și configurația tuturor componentelor specifice platformei hardware (i.e., pentru un anumit model + versiune a unei plăci de bază), însă se pot codifica și anumite setări și meta-informații pentru software (e.g., kernel command line, partiția rădăcină etc.); | + | |
- | - **RamDisk inițial** (''initrd*.img''): opțional, poate conține o imagine a unui sistem de fișiere minimalist (max. câțiva zeci de MB) cu module și scripturi necesare pentru a monta sistemul de fișiere rădăcină (e.g., dacă se dorește montarea unui sistem la distanță, trebuie mai întâi să se conecteze la rețea și să primească IP prin DHCP). | + | |
- | Bootloaderul (ori ''BL2''-ul integrat, ori ''BL31'' -- dacă a fost inclus) va încărca aceste fișiere în DRAM-ul sistemului și va completa anumiți regiștri (cu pointerii la locația de încărcare a tuturor componentelor necesare) și va executa o instrucțiune de //branch// pentru a lansa kernelul în execuție. | + | <code makefile Makefile> |
+ | hello: hello.c | ||
+ | $(CROSS_COMPILE)gcc hello.c -o hello | ||
+ | </code> | ||
- | Obiectivul final al componentelor de boot Linux va fi să caute și să monteze sistemul de fișiere rădăcină (**roofs**-ul) ce conține toată configurația și programele din //user-space//, de unde se va lansa procesul ''init'' care va continua prin pornirea serviciilor predefinite (care pot, la rândul lor, să inițializeze dispozitive hardware noi și să ruleze procese de automatizare). | + | Orice variabilă exportată în shell-ul curent va fi disponibilă și în fișierul //Makefile//. Putem de asemenea pasa variabile utilitarului //make// și sub formă de parametri, astfel: |
- | ==== U-Boot ==== | + | <code shell> |
+ | $ make CROSS_COMPILE=aarch64-linux-gnu- hello | ||
+ | </code> | ||
- | U-boot este probabil cel mai popular bootloader open-source folosit atât în lumea embedded / IoT / industrial, cât și în platformele mobile (majoritatea telefoanelor pe Android). | + | ** Bash ** |
- | Acesta este scris în C și folosește KConfig (as expected) pentru personalizarea funcționalităților incluse pentru a se putea încadra în cerințele restrictive de memorie a anumitor sisteme. | + | O mare parte din dezvoltarea unui sistem embedded se face prin intermediul terminalului. Shell-ul care rulează în terminal permite personalizarea unor aspecte utile pentru dezvoltare precum variabilele de mediu încărcate la fiecare rulare. Aceste personalizări se fac însă în fișiere de configurare specifice fiecărui shell. |
- | De asemenea, U-Boot are implementată o cantitate vastă de drivere necesare pentru a interfața cu cât mai multe periferice de pe care să se încarce sistemul de operare (SPI, MMC, USB devices, SATA / M.2 PCI-E, chiar și Rețea, prin PXE + TFTP) și conține chiar și un mini-limbaj de scripting (similar bash, însă compilat în binar) ce permite implementarea de proceduri avansate de boot cu redundanță și failover (necesare sistemelor realtime). | + | |
- | Noi vom folosi un U-Boot la laboratoare pentru a putea scrie SD card-ul direct de pe PC, prin conectarea Raspberry PI4-ului direct la PC prin USB OTG (fără a utiliza un cititor extern de carduri SD!), cât și pentru a avea o vizibilitate mult mai bună a procesului de boot Linux. | + | Pentru //bash// aceste fișiere reprezintă niste script-uri care sunt rulate automat și se găsesc în ''/etc'' (afectează toți utilizatorii) și în ''$HOME'' (afectează un singur utilizator). Prin intermediul fișierelor din ''$HOME'' fiecare utilizator își poate personaliza shell-urile pentru propriile nevoi. Aceste fișiere sunt: |
- | ===== Exerciții ===== | + | * ''.bash_profile'' - este executat când se pornește un shell de login (ex: primul shell după logare); |
+ | * ''.bashrc'' - este executat cand se pornește orice shell interactiv (ex: orice terminal deschis); | ||
+ | * ''.bash_logout'' - este executat când shell-ul de login se închide. | ||
- | <note> | + | Un alt fișier util folosit de //bash// este ''.bash_history'', care memorează un istoric al comenzilor interactive rulate. Istoricul comenzilor este salvat în acest fișier la închiderea unui shell. Pentru o reamintire a unor comenzi utile în linia de comandă puteți revizita laboratorul de USO - [[https://ocw.cs.pub.ro/courses/uso/laboratoare/laborator-08/| Automatizare în linia de comandă]]. |
- | **În laborator, vom folosi echipamente Raspberry PI 4!** conectate prin USB Type-C și un adaptor UART la USB pentru vizualizarea consolei dispozitivului (din păcate, nu dispunem de suficiente monitoare HDMI în laborator + cabluri adaptoare). | + | |
- | Înainte de a începe exercițiile, asigurați-vă că aveți cel puțin 10GB de storage disponibili în mașină virtuala de laborator. | + | <note tip> |
+ | În dezvoltarea unui sistem embedded este deseori utilă adăugarea în variabila ''$PATH'' a căilor către diferitele tool-uri folosite, pentru ca acestea să poată fi accesate direct prin numele executabilului. Modificarea variabilei ''$PATH'' pentru fiecare shell pornit se poate face ușor prin intermediul fișierelor de personalizare a shell-ului. | ||
</note> | </note> | ||
- | **0.** Descărcați [[https://github.com/cs-pub-ro/SI-rpi-debian-scripts/releases|de aici o arhivă unui sistem de fișiere folosit ca referință laborator]] pentru RPI4 + imaginea partiției ''rpi-boot.img'' (utilă în caz că se strică bootloaderul). | + | </spoiler> |
- | * Dezarhivați arhiva într-un subdirector (prin ''tar'', folosiți argumentul ''-C'' pentru a preciza directorul destinație, însă va trebui să îl creați înainte). **Atenție**: folosiți contul de ''root'', deoarece dorim să dezarhivăm fișierele și să păstrăm permisiunile originale (imaginea este un root filesystem de Linux pre-instalat!); | + | ==== QEMU ==== |
- | * Inspectați căile ''/boot'' (rețineți / copiați într-un fișier text output-ul, e util de comparat mai încolo). | + | |
- | * Apoi, ne vom pregăti să pornim Raspberry PI 4! | + | |
- | * Asigurați-vă că firele ce conectează Raspberry PI-ul la adaptorul de serială nu sunt ieșite. Dacă da, [[https://pinout.xyz/|conectați-le corespunzător]] (UART RX/TX la TX/RS-ul adaptorului!) + chemați asistentul să verifice! | + | |
- | <note warning> | + | [[http://qemu.org| QEMU]] este un emulator / hipervizor, care permite rularea unui sistem de operare complet ca un simplu program în cadrul unui alt sistem. A fost dezvoltat inițial de [[https://en.wikipedia.org/wiki/Fabrice_Bellard| Fabrice Bellard]] și este disponibil gratuit, sub o licență open source. QEMU poate rula atât pe Linux, cât și pe Windows [[#referinte| [1]]][[#referinte| [3]]][[#referinte| [4]]]. |
- | Pentru orice eventualitate, **vă rugăm să chemați asistentul înainte de a alimenta dispozitivul la laptop!** | + | |
+ | Este un hypervizor, deoarece poate virtualiza componentele fizice ale unui sistem de calcul, pentru a permite rularea unui sistem de operare, numit oaspete (//guest//), în cadrul altui sistem de operare, numit gazdă (//host//). În acest mod de funcționare, atât sistemul //guest//, cât și sistemul //host//, folosesc aceeași arhitectură (ex: x86). QEMU poate folosi un modul de nucleu, KVM, pentru a accelera rularea //guest//-ului, atunci când există suport pentru virtualizare în hardware. În acest caz QEMU poate atinge o performanță comparabilă cu sistemul nativ, deoarece lasă mare parte din cod să se execute direct pe procesorul //host//. Folosind KVM sunt suportate diferite arhitecturi, printre care x86, PowerPC și S390 [[#referinte| [1]]]. | ||
+ | |||
+ | Este un emulator deoarece poate rula sisteme de operare și programe compilate pentru o platformă (ex: o placă ARM) pe o altă platformă (ex: un PC x86). Acest lucru este făcut prin translatarea dinamică a intrucțiunilor architecturii //guest// în instrucțiuni pentru arhitectura //host//. Ca un emulator, QEMU poate rula în două moduri [[#referinte| [2]]][[#referinte| [4]]]: | ||
+ | * //[[http://wiki.qemu.org/download/qemu-doc.html#QEMU-User-space-emulator| User-mode emulation]]//, în care un executabil obișnuit (user-space), compilat pentru o arhitectură, este rulat pe o altă arhitectură. În acest mod de funcționare instrucțiunile din executabil sunt translatate în instrucțiuni ale arhitecturii //host//, iar argumentele apelurilor de sistem sunt convertite pentru a putea fi pasate sistemului de operare //host//. Sistemele de operare emulate sunt: Linux, Mac OS X și BSD. Principalele utilizări sunt cross-debugging-ul și cross-compilarea, unde rulăm un compilator nativ al arhitecturii //target//, pe arhitectura //host//. | ||
+ | * //[[http://wiki.qemu.org/download/qemu-doc.html#QEMU-System-emulator-for-non-PC-targets| System emulation]]//, în care este emulat un sistem de calcul complet. QEMU permite emularea unui număr mare de platforme, bazate pe diferite arhitecturi (ex: x86, ARM, PowerPC, MIPS, SPARC, MicroBlaze etc.), împreună cu perifericele lor. În acest mod de funcționare pot fi rulate sisteme de operare întregi, printre care Windows, Linux, Solaris, BSD și DOS. | ||
+ | |||
+ | În dezvoltarea sistemelor embedded, QEMU este folosit deoarece poate emula un sistem de calcul complet, nefiind necesar ca sistemul țintă (//target//) pentru care se face dezvoltarea, și sistemul //host//, pe care se face dezvoltarea, să folosească aceeași arhitectură. Acest lucru permite ca dezvoltarea software-ului pentru un sistem embedded să poată fi făcută în paralel cu proiectarea hardware-ului, lucru crucial pentru obținerea unui timp de dezvoltare scurt. Un alt avantaj pe care il poate avea emularea, mai ales a sistemelor low-end, este o viteză superioară a emulării pe un sistem //host// performant, în comparație cu sistemul //target//. | ||
+ | |||
+ | <spoiler Instalare> | ||
+ | |||
+ | Cel mai simplu mod de instalare pe o distribuție Linux este de a folosi //package manager//-ul. În majoritatea distribuțiilor pachetul principal se numește ''qemu'' și cuprinde de obicei toate executabilele aferente diferitelor moduri de funcționare ale QEMU. Dacă se dorește doar modul de virtualizare cu KVM poate fi instalat pachetul ''qemu-kvm'', iar dacă se dorește modul de emulare a unui sistem ARM poate fi instalat pachetul ''qemu-system-arm''. | ||
+ | <note> | ||
+ | <code shell Ubuntu 22.04> | ||
+ | sudo apt update | ||
+ | sudo apt install qemu qemu-kvm qemu-system-arm qemu-utils | ||
+ | </code> | ||
</note> | </note> | ||
- | * În final, înainte de a-l alimenta, conectați-vă adaptorul serial la USB în laptop și porniți programul preferat de consolă serială (e.g., ''picocom''), folosind baud rate-ul ''115200''. | + | <note info> |
+ | Pe VM-ul de laborator aveți gata instalat qemu! | ||
+ | </note> | ||
- | **1.** Alimentați RPI-ul și urmăriți mesajele din consolă. Ar trebui să vă intre în U-Boot (preinstalat pe cardurile SD ca ''BL31''), apoi: | + | </spoiler> |
- | * Dacă apare că rulează un proces de network boot, apăsați Ctrl+C de foarte multe ori (//yep... scriptul de boot face un for cu vreo 10 iterații//) pentru a-l întrerupe; | + | === Rulare === |
- | * După ce vă apare prompt-ul ''U-Boot> '', rulați comanda ''mmc list''. O să vă apară o listă de dispozitive MMC (ar trebui să vedeți cardul SD ca fiind detectat); încercați-le pe fiecare cu ''mmc dev <N>'' și apoi ''mmc info'' până găsiți cardul SD; | + | |
- | * Apoi rulați comanda ''ums mmc <N>'', unde ''<N>'' este numărul perifericului MMC. Acesta va lansa în execuție un program care emulează un Mass Storage Device pe interfața USB Type-C folosită la conectarea la laptop; | + | |
- | * Inspectați noul dispozitiv montat (nu uitați să faceți pass-through la noul device USB în mașina virtuală, dacă este cazul!). Mai precis, montați prima partiție (posibil să fie și singura) pe mașina voastră virtuală cu Linux. Ce fișiere există? Comparați cu partiția ''/boot'' a rootfs-ului. | + | |
- | **2.** Dorim să compilăm **U-Boot** local (pentru a învăța cum se face și explora ce funcționalități are) și să construim imaginea de boot de la zero. | + | Pentru rularea unei mașini virtuale cu KVM se folosește comanda ''qemu-kvm'' împreună cu imaginea pentru hard disk. În acest caz imaginea hard disk-ului trebuie să conțină un sistem compatibil cu arhitectura //host//, accelerarea oferită de KVM putând fi folosită doar dacă //guest//-ul și //host//-ul folosesc arhitecturi compatibile (ex: x86_64). |
- | * Aveți nevoie de toolchain-ul pentru Aarch64 să fie în ''$PATH'' (lucru adevărat pe VM-ul de la laborator); | + | Pentru rularea în //user-mode emulation// poate fi folosit unul din executabilele de forma ''qemu-<arch>'' împreună cu executabilul pe care vrem să-l rulăm [[#referinte| [5]]]. Bineînțeles, acest executabil trebuie să fie compatibil cu arhitectura aleasă, ''<arch>'', iar momentan QEMU oferă suport pentru //user-mode emulation// doar pe Linux și BSD. Dintre cele două, suportul pentru BSD nu este însă la fel de complet ca cel pentru Linux [[#referinte| [6]]] |
- | * Urmați pașii: <code> | + | |
- | git clone --branch=v2023.07.02 https://github.com/u-boot/u-boot.git | + | Exemplu de rulare in **user-mode emulation**: |
- | cd u-boot | + | <code> |
- | # ne pregatim de compilare: | + | qemu-arm -cpu <procesor> <executabil> |
- | export CROSS_COMPILE="aarch64-linux-gnu-" | + | |
- | # initializam configul default pentru RPI4 | + | |
- | make rpi_4_defconfig | + | |
- | make menuconfig | + | |
- | # aici, căutați și activați următoarele opțiuni (ambele sunt necesare!): | + | |
- | # CONFIG_USB_FUNCTION_MASS_STORAGE=y | + | |
- | # CONFIG_CMD_USB_MASS_STORAGE=y | + | |
- | make -j4 | + | |
</code> | </code> | ||
- | * O dată terminată compilarea, copiați fișierele ''u-boot.bin'' și ''arch/arm/dts/bcm2711-rpi-4-b.dtb'' din directorul lui U-Boot către un director nou creat (să zicem, ''~/rpi-boot-firmware''). | + | Pentru rularea în modul //system emulation// se folosește unul din executabilele de forma ''qemu-system-<arch>'' împreună cu imaginea pentru hard disk [[#referinte| [7]]]. |
- | * De asemenea, stagiul secundar (''BL2'') al RPI4 are nevoie de firmware-ul GPU-ului, ce poate fi descărcat de pe GitHub de la adresele: | + | |
+ | Exemplu de rulare in modul **system emulation**: | ||
<code> | <code> | ||
- | cd ~/rpi-boot-firmware/ | + | qemu-system-arm -machine <arhitectura> -drive file=... [+ multe alte argumente] |
- | wget "https://github.com/raspberrypi/firmware/raw/master/boot/start4.elf" | + | |
- | wget "https://github.com/raspberrypi/firmware/raw/master/boot/fixup4.dat" | + | |
- | # însă le găsiți și pe sistemul rădăcină referință, la calea /boot/firmware | + | |
</code> | </code> | ||
- | * Ultimul lucru care lipsește este fișierul ''config.txt''. Strictul necesar este următorul: <code> | + | |
- | # config.txt contents to load U-Boot as BL31: | + | === Configurare Qemu === |
- | arm_64bit=1 | + | |
- | kernel=u-boot.bin | + | În modul mașină virtuală sau //system emulation// QEMU simulează un întreg sistem de calcul. În lipsa unor alte argumente se folosește însă o configurație implicită de sistem, care este specifică fiecărei arhitecuri în parte. QEMU poate însă simula o gamă largă de configurații de sistem. În limbajul QEMU acestea se numesc //mașini// și pot fi selectate cu opțiunea ''-machine''. |
- | enable_uart=1 | + | |
+ | <note> | ||
+ | <code shell Nokia N800 tablet> | ||
+ | qemu-system-arm -machine n800 <disk image> | ||
</code> | </code> | ||
- | * Acum directorul ''rpi-boot-firmware'' ar trebui să fie identic ca imaginea referință din laborator! | + | </note> |
+ | |||
+ | QEMU oferă însă și un control mai fin asupra configurației sistemului simulat printr-o serie de alte opțiuni, precum [[#referinte| [8]]]: | ||
+ | * ''-cpu'' - specifică tipul de procesor care va fi emulat | ||
+ | * ''-m'' - specifică dimensiunea memoriei RAM | ||
+ | * ''-hda'', ''-hdb'' etc. - specifică imaginea pentru primul hard disk, respectiv al doilea hard disk, ș.a.m.d | ||
+ | * ''-fda'', ''-fdb'' - specifică imaginea pentru primul floppy disk, respectiv al doilea floppy disk | ||
+ | * ''-cdrom'' - specifică imaginea folosită de cdrom | ||
+ | * ''-serial'', ''-parallel'' - specifică porturile seriale, respectiv, paralele și modul de interacțiune a acestora cu //host//-ul | ||
+ | Configurații mai avansate pot fi obținute cu opțiunile ''-device'', ''-drive'', ''-net'', ''-soundhw'', ''-bt'' care adaugă dispozitive periferice, de stocare, plăci de rețea și de sunet și, respectiv, dispozitive bluetooth [[#referinte| [8]]]. [[https://qemu.weilnetz.de/doc/4.2/qemu-doc.html| Documentația]] oferă informații despre toate aceste opțiuni, precum și multe altele. | ||
+ | |||
+ | O altă opțiune utilă este ''-kernel''. Aceasta permite specificarea imaginii de kernel folosite de sistemul //guest// direct în comanda QEMU. Astfel, QEMU va încărca kernelul dintr-un fișier aflat pe sistemul //host// în loc de a-l cauta în imaginea de hard disk. Acest lucru poate reduce semnificativ timpul de iterație în momentul dezvoltării unui sistem embedded, deoarece nu mai este necesară recrearea imaginii de hard disk pentru fiecare modificare a kernel-ului. | ||
<note important> | <note important> | ||
- | Dacă doriți să testați noua imagine, ar trebui să copiați aceste fișiere pe partiția FAT32 a Raspberry PI-ului. | + | Pe unele sisteme emulate este chiar obligatoriu ca opțiunea ''-kernel'' să fie prezentă, deoarece emularea sistemului nu include și un bootloader. Fără un bootloader, sistemul nu știe altfel cum să găsească imaginea de kernel. |
- | Însă faceți asta doar dacă aveți încredere că nu stricați bootloaderul existent! | + | |
- | Dacă ați pățit totuși asta și doriți să refaceți, există mai multe tehnici de recuperat, cea mai simplă fiind folosirea unui SD card reader extern și scrierea imaginii ''rpi-boot.img'' descărcate la ex. 0. Alternativ, puteți scrie imaginea pe un stick USB și introduce în RPI, apoi folosiți comanda ''ums'' pentru a scrie cardul SD introdus în dispozitiv. | + | |
</note> | </note> | ||
- | **3.** Ne dorim să instalăm sistemul de fișiere Linux referință pe cardul SD din Raspberry PI (folosind USB Mass Storage-ul prin USB Type-C). | + | De obicei, împreună cu specificarea imaginii de kernel este nevoie să specificăm și linia de comandă a kernel-ului. Pentru aceasta se folosește opțiunea ''-append'' împreună cu string-ul care vrem să fie pasat kernel-ului la bootare. |
- | * Primul lucru, va trebui să creați o partiție ''ext4'' pe cardul SD, **după cea de boot, FAT32 (NU O ȘTERGEȚI)!**. Putem folosi ''fdisk'' sau utilitarul mai modern, ''parted'' (tot în linia de comandă :D ); | + | O ultimă opțiune, folositoare mai ales pentru debugging, o reprezintă redirectarea monitorului către consolă. Acest lucru se face cu opțiunea ''-monitor stdio''. Monitorul oferă o interfață în linie de comandă care permite un control interactiv al modului în care se face emularea. |
- | * Folosiți comanda ''lsblk'' pentru a descoperi cum se numesc device-urile (și, desigur, aveți grijă la capacitate: să nu ștergeți partiția rădăcină a OS-ului real din VM / fizic)! | + | |
- | <note warning> | + | === Networking === |
- | **Mare atenție aici**: sunteți pe cale de a rula operații cu potențial destructiv! | + | |
- | Dacă folosiți mașina virtuală, este recomandat să faceți snapshot (riscați să ștergeți partițiile sistemului de operare real dacă nu aveți grijă!). | + | Pentru a emula o interfață de rețea, QEMU se bazează pe două componente: //device//-ul prezentat //guest//-ului, configurat cu opțiunea ''-device'' sau ''-net nic'', și //back-end//-ul care leagă acest device de //host//, configurat cu opțiunea ''-netdev''. Opțiunea ''-device'' nu este limitată la a emula doar interfețe de rețea, ea putând configura orice dispozitiv suportat de către QEMU însă, unele plăci de rețea sunt suportate doar de opțiunea ''-net nic''. |
- | Dacă sunteți pe un Linux în mașină fizică (please don't), întrebați un asistent dacă dați comenzile bune **ÎNAINTE DE A LE DA**! | + | Pentru //back-end//, QEMU suporta mai multe moduri, printre care: |
+ | * ''-netdev user'' - //user-mode//, rulează în user-space și nu necesită privilegii, însă interacțiunea cu rețeaua //host//-ului este complicată | ||
+ | * ''-netdev tap'' - //tap//, conectează o interfață TAP a //host//-ului la un VLAN emulat, permițând o configurare detaliată a topologiei folosite de //guest//, însă configurarea este mai complicată | ||
+ | * ''-netdev bridge'' - //bridge//, conectează o interfață TAP a //host//-ului la un bridge, care permite interacțiunea cu rețeaua fizică a //host//-ului | ||
+ | * ''-netdev socket'' - //socket//, interconectează VLAN-urile a două sisteme emulate folosind TCP sau UDP. | ||
+ | |||
+ | În mod implicit QEMU emulează un sistem cu o interfață de rețea reprezentată de un //device// specificat de //mașina// selectată, în modul //user-mode//. Aceasta configurare implicită nu ne oferă însă toată flexibilitatea unui //target// real, conectat la o rețea fizică. Din acest motiv în cadrul laboratorului ne vom folosi de modul //bridge//. | ||
+ | |||
+ | //Bridge//-ul folosit de către //back-end// se configurează cu parametrul ''br=//<nume bridge>//'', iar //device//-ul pentru opțiunea ''-net nic'' se specifică prin parametrul ''model=//<device>//''. Legatura dintre cele două componente se face prin adăugarea parametrului ''netdev=//<id>//'' la //device// și a parametrului ''id=//<id>//'' la //back-end//. Valoarea ''//<id>//'' trebuie bineînteles să fie identică pentru ca cele două componente să fie legate. În final, cele două opțiuni arată astfel: ''-net nic,model=<device>,netdev=<id> -netdev bridge,br=<nume bridge>,id=<id>''. | ||
+ | |||
+ | <spoiler Configurare acces Internet în QEMU folosind modul bridge> | ||
+ | |||
+ | * Pentru a crea și configura //bridge//-uri se folosește utilitarul **brctl** din pachetul **bridge-utils**. Crearea unui //bridge// care să ofere unui //guest// accesul la rețea fizică a //host//-ului se face astfel: <code> | ||
+ | sudo brctl addbr virbr0 # creăm bridge-ul | ||
+ | sudo brctl addif virbr0 <interfata fizica> # adăugam interfața fizică a host-ului la bridge | ||
+ | sudo ip address flush dev <interfata fizica> # ștergem adresa IP de pe interfața fizică, doar dacă avem o adresă | ||
+ | # IP pe interfață. Va șterge și ruta default automat | ||
+ | sudo dhclient virbr0 # obținem adresa IP pentru bridge și ruta default prin DHCP | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Dacă nu merge obținerea adreselor prin DHCP, se poate configura manual adresa și ruta default: <code> | ||
+ | ip address show # notăm ip-ul și prefixul interfeței fizice | ||
+ | ip route show # notăm ruta implicită | ||
+ | sudo brctl addbr virbr0 # creăm bridge-ul | ||
+ | sudo brctl addif virbr0 <interfata fizica> # adaugăm interfața fizică a host-ului la bridge | ||
+ | sudo ip address del <ip>/<prefix> dev <interfata fizica> # mutăm adresa interfeței fizice | ||
+ | sudo ip address add <ip>/<prefix> dev virbr0 # pe bridge | ||
+ | sudo ip link set dev virbr0 up | ||
+ | sudo ip route add default via <gateway> # readăugam ruta implicită | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Pentru ca //bridge//-ul să fie acceptat de QEMU el trebuie configurat și în fișierul ''/etc/qemu/bridge.conf'' sub forma: | ||
+ | <code text bridge.conf> | ||
+ | allow virbr0 | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Connectati-va la ssh în sistemul emulat de qemu prin intermediul IP-ului VM-ului în bridge. | ||
+ | <code> | ||
+ | student@virtual-machine:~$ ssh root@192.168.122.<X> | ||
+ | </code> | ||
+ | </spoiler> | ||
+ | |||
+ | <spoiler Configurare acces Internet în QEMU folosind user networking (*recomandat*!)> | ||
+ | * Emulați interfața de rețea folosind un USB network adaptor virtual. Pentru a avea access la serviciul de SSH din QEMU o sa avem nevoie de port-forwarding pentru portul 22 (SSH default). Pentru a realiza acest lucru, adaugam parametrul ''hostfwd=tcp::5555-:22'' in optiunea de ''-netdev'' din comanda de ''qemu-system-aarch64'': | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | ... | ||
+ | -device usb-net,netdev=net0 \ | ||
+ | -netdev user,id=net0,hostfwd=tcp::5555-:22 \ | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Logarea pe //target// se face doar cu user-ul **root**. | ||
+ | * Verificam interfetele disponibile | ||
+ | <code> | ||
+ | root@rpi3-20220807:~# ip a s | ||
+ | 1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1000 | ||
+ | link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00 | ||
+ | inet 127.0.0.1/8 scope host lo | ||
+ | valid_lft forever preferred_lft forever | ||
+ | inet6 ::1/128 scope host | ||
+ | valid_lft forever preferred_lft forever | ||
+ | 2: enx405400123457: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc fq_codel state UNKNOWN group default qlen 1000 | ||
+ | link/ether 40:54:00:12:34:57 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff | ||
+ | inet6 fe80::4254:ff:fe12:3457/64 scope link | ||
+ | valid_lft forever preferred_lft forever | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Putem observa ca nu avem nicio adresa IP asociata interfetei. Pentru a realiza acest lucru, vom cere una prin intermediul protocolului DHCP. | ||
+ | <code> | ||
+ | dhclient <enx...> # <-- numele interfeței ca parametru | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Connectati-va la ssh în sistemul emulat de qemu prin intermediul port-ului forward-uit local. | ||
+ | <code> | ||
+ | student@virtual-machine:~$ ssh -p 5555 root@localhost | ||
+ | </code> | ||
+ | </spoiler> | ||
+ | |||
+ | ===== Exerciții ===== | ||
+ | |||
+ | <note important> | ||
+ | Pentru rezolvarea laboratorului recomandăm folosirea mașininii virtuale de laborator cu Ubuntu 22.04 descărcabilă de pe [[https://github.com/cs-pub-ro/SI-Lab-VM/releases/|GitHub + torrent]]. | ||
</note> | </note> | ||
- | * Copiați conținutul directoarelor rootfs-ului oficial în partiția ''ext4'' nou-creată (folosiți ''sudo cp -ar'' pentru a păstra meta-informațiile fișierelor -- utilizatorii și chmod-ul atribuit). | + | Ca sistem de operare pentru embedded / RPI (azi, emulat), vom folosi distribuția [[https://raspi.debian.net/|Debian Bookworm]] compilată pentru [[https://raspi.debian.net/tested-images|ARM64]]. |
- | * Acum mai avem nevoie de câteva fișiere pentru a boota linux-ul (pe care le găsiți pe rootfs în ''/boot''), anume: | + | ==== 0. Setup ==== |
- | * ''vmlinuz--*''; | + | |
- | * ''initrd.img-*''; | + | <note> |
- | * //device tree blob-ul ar trebui să fie bun cel de la u-boot!//; | + | Dacă folosiți VM-ul de laborator, pașii de mai sus au fost deja efectuați, însă tot mai trebuie să descărcați imaginea de debian (ultimul subtask). |
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | * Actualizați lista de pachete ''sudo apt update'' | ||
+ | * Instalați ''git'', ''vim'' și ''bridge-utils''. | ||
+ | <code> | ||
+ | sudo apt install git vim wget bridge-utils | ||
+ | </code> | ||
+ | * Instalați toolchain-ul necesar pentru a cross-compila programe pentru RaspberryPi 64 biți: | ||
+ | <code> | ||
+ | sudo apt install crossbuild-essential-arm64 | ||
+ | </code> | ||
+ | * Instalați QEMU folosind instrucțiunile următoare. | ||
+ | <code> | ||
+ | sudo apt install qemu-user # Pentru user-mode emulation | ||
+ | sudo apt install qemu-system-aarch64 # Pentru system-mode emulation | ||
+ | sudo apt install qemu-utils # Pentru utilitare precum qemu-nbd | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Descărcați și dezarhivați o imagine de Debian Bookworm pentru Raspberry PI Model 3B+ [[https://raspi.debian.net/tested-images/|de aici]]. | ||
+ | |||
+ | ==== 1. User-mode emulation ==== | ||
+ | |||
+ | Compilați următorul program **hello world** pentru RaspberryPi și linkați //static//. Aflați setul de instrucțiuni folosit de executabilul generat și apoi rulați-l în QEMU folosind //user-mode emulation// și emulând procesorul Cortex-A53. Salvați comanda folosită pentru emulare. | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | #include <stdio.h> | ||
+ | int main(void) | ||
+ | { | ||
+ | printf("hello world\n"); | ||
+ | } | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Utilizaţi compilatorul **aarch64-linux-gnu-gcc**. | ||
+ | * Folosiți pentru compilator flag-ul ''-static'' pentru a obține un executabil linkat //static//. | ||
+ | * Utilitarul **file** oferă informații despre conținutul fișierelor primite ca argument. | ||
+ | * Ce se întâmplă dacă rulați executabilul direct, fără QEMU? De ce? | ||
<note important> | <note important> | ||
- | Cardurile SD sunt extrem de lente, iar Linux are un obicei prost de a cache-ui fișierele copate în RAM-ul local și a le scrie în background după ce returnează comenzile de dezarhivare / copiere! Rulați comanda ''sudo sync'', care este blocantă până toate operațiile de scriere pe disk se vor completa. | + | In mod normal executabilul astfel obtinut nu merge rulat si pe sistemul host. |
+ | In cazul in care merge rulata aplicatia de hello world si in host explicatie pentru care se intampla asta este: qemu instaleaza un handler care permite aceasta translatia direct, doar ca acest lucru se intampla selectiv, deoarece nu pe toate sistemele de operare este instalat/configurat similar. | ||
+ | </note> | ||
- | Pentru a monitoriza progresul, utilizați one-liner-ul ''watch grep -e Dirty: -e Writeback: /proc/meminfo'' (așteptați până Writeback devine aproape de zero, iar Dirty sub 1MB). | + | <note tip> |
+ | * Re-citiți despre modalitățile de [[#rulare|rulare]]. | ||
+ | * Citiți introducerea acestui [[https://www.kernel.org/doc/Documentation/admin-guide/binfmt-misc.rst| kernel feature]]. | ||
</note> | </note> | ||
+ | ==== 2. System-mode emulation ==== | ||
- | * NU UITAȚI: după ce procesul de copiere s-a terminat, demontați toate device-urile implicate (i.e., cele 2 partiții ale cardului SD). | + | Rulați distribuția Debian folosind QEMU în modul //system emulation//. Veți avea nevoie de următoarele argumente pentru emulare. |
- | * După copiere, puteți vizualiza fișierele de pe partiția FAT32 din U-Boot: ''fatls mmc 1'' ;) | + | |
- | **4.** Pornim Raspberry PI-ul, din nou (avem mare grijă la firele de la serială, să nu facă contact cu alte părți ale dispozitivului!). | + | * **Kernel-ul** de Linux, prin argumentul “-kernel <kernel_image_file>”. |
+ | * Imaginea de **InitRD** (Initial RAM Disk), prin argumentul “-initrd <initrd_file>". | ||
+ | * Pentru a funcționa mașina virtuală, este nevoie sa îi pasați emulatorului si un **Device Tree**, prin argumentul “-dtb <device_tree_file>”. | ||
+ | * Modelul mașinii emulate, prin argumentul “-machine”. Consultați documentația Qemu de [[https://www.qemu.org/docs/master/system/arm/raspi.html|aici]] pentru lista componentelor virtualizate (procesor, memory, periferice) și alegeți modelul corespunzător pentru Raspberry Pi 3. | ||
+ | * Pentru imaginea discului (rootfs-ul), fom folosi Debian 12 (Bookworm) pentru [[https://raspi.debian.net/tested-images|RPi 3B+]]. Pasați imaginea discului cu argumentul “-sd <disk_file>”, deoarece vom emula un SD-card | ||
+ | * Folosiți string-ul root=/dev/mmcblk0p2 pentru linia de comandă a kernel-ului, deoarece rootfs-ul este pe a doua partitie a SD card-ului). | ||
<code> | <code> | ||
- | # atenție: comenzi de u-boot! | + | qemu-system-aarch64 \ |
- | fatload mmc 1:1 ${kernel_addr_r} vmlinuz-6.1.0-13-arm64 | + | -machine … \ |
- | fatload mmc 1:1 ${ramdisk_addr_r} initrd.img-6.1.0-13-arm64 | + | -kernel … \ |
- | setenv bootargs "console=tty1 console=serial0,115200 root=/dev/mmcblk1p2 rw" | + | -initrd … \ |
- | booti ${kernel_addr_r} ${ramdisk_addr_r} ${fdt_addr} | + | -dtb … \ |
+ | -sd … \ | ||
+ | -append "console=ttyS1 root=/dev/mmcblk0p2 rw rootwait rootfstype=ext4" \ | ||
+ | -nographic \ | ||
+ | -serial null \ | ||
+ | -serial stdio \ | ||
+ | -monitor none | ||
</code> | </code> | ||
- | <hidden> | + | Extrageți imaginea de kernel, dtb-ul si initrd-ul din imaginea de disc de Debian downloadată |
- | Șiii mi s-a ars monitorul și consoal serială nu prea merge sub Linux, nu știu ce are :( | + | <code> |
- | //Supăraaaat sunt doamne iarăăăăă!// | + | sudo losetup --show -fP 20220808_raspi_3_bookworm.img # Notați numărul device-ului /dev/loop returnat de comanda losetup |
+ | sudo mkdir /mnt/debian | ||
+ | sudo mount /dev/loop16p1 /mnt/debian # Înlocuiți valoarea 16 cu valoarea numărului vostru | ||
+ | cp /mnt/debian/vmlinuz-5.18.0-3-arm64 . | ||
+ | cp /mnt/debian/initrd.img-5.18.0-3-arm64 . | ||
+ | cp /mnt/debian/bcm2837-rpi-3-b.dtb . | ||
+ | # facem unmount și deconectăm imaginea din dispozitivul bloc | ||
+ | sudo umount /mnt/debian | ||
+ | sudo losetup -d /dev/loop16 | ||
+ | </code> | ||
- | Dacă nu merge, mai încercați: | + | Pentru montare, puteți folosi utilitarul qemu-nbd (care, în plus față de losetup, știe să deschidă mai multe formate de mașini virtuale precum vbox și vmdk): |
<code> | <code> | ||
- | setenv kernel_comp_addr_r 0x0A000000 | + | sudo modprobe nbd max_part=8 |
- | setenv kernel_comp_size 40485760 | + | sudo qemu-nbd -c /dev/nbd0 220121_raspi_3_bullseye.img |
+ | sudo mkdir /mnt/debian /mnt/debian/boot | ||
+ | sudo mount /dev/nbd0p2 /mnt/debian | ||
+ | sudo mount /dev/nbd0p1 /mnt/debian/boot | ||
+ | # acum putem explora partiția de boot din imagine | ||
+ | ls -l /mnt/debian/boot | ||
+ | # facem unmount și deconectăm imaginea din dispozitivul bloc | ||
+ | sudo qemu-nbd -d /dev/nbd0 | ||
</code> | </code> | ||
+ | |||
+ | Deoarece discul pasat către Qemu este de tip SD card, Qemu așteaptă ca dimensiunea discului să fie o putere a numărului 2 (ex. 512MB, 1024MB). Din acest motiv trebuie să redimensionăm discul, spre exemplu la 4GB. | ||
+ | Qemu dispune, de asemenea, de utilitare pentru manipulat imagini (creare / redimensionare / conversie între formate): | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | qemu-img resize 20220808_raspi_3_bookworm.img 4G | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | <note tip> | ||
+ | * Re-citiți despre modalitățile de [[#rulare|rulare]]. | ||
+ | * Revedeți parametrii de [[#configurare| configurare]] ai QEMU și citiți pagina de manual sau [[https://qemu.weilnetz.de/doc/4.2/qemu-doc.html| documentația]] acestora. | ||
+ | * Pentru a inchide mașina virtuală, folosiți, din cadrul ei, comanda ''sudo halt'' sau ''sudo poweroff''. Dacă doriți să opriți din terminal de pe host, opriti procesul ''qemu'' cu ajutorul comenzii ''killall qemu-system-aarch64''. | ||
+ | * Dacă întâlniți probleme de rulare qemu, însă acesta se închide prea repede și nu puteți vedea eroarea, folosiți argumentele ''-no-reboot -no-shutdown''. | ||
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | ==== 3. Instalați serviciul Libvirt ==== | ||
+ | |||
+ | Libvirt este un serviciu ce permite folosirea Qemu mult mai ușor. Împreună cu tool-uri precum ''virsh'' (virtual shell) sau ''virt-manager'', utilizatorul poate crea, porni, opri, clona sau migra mașini virtuale foarte ușor si rapid. În acest laborator vom folosi tool-ul ''virt-install'' pentru a crea o noua mașină virtuală. | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | sudo apt install virtinst | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | folosiți kernel-ul, initrd-ul si imaginea discului de la ex.3 pentru a crea o mașină virtuală: | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | virt-install --name rpi3-qemu-si \ | ||
+ | --arch aarch64 \ | ||
+ | --machine virt \ | ||
+ | --os-variant debian11 \ | ||
+ | --boot kernel=...,initrd=...,kernel_args="console=ttyAMA0 root=/dev/vda2 rw rootwait rootfstype=ext4" \ | ||
+ | --disk ... \ | ||
+ | --vcpus 2 \ | ||
+ | --nographic \ | ||
+ | --import \ | ||
+ | --feature acpi=off | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | Pentru a ieși din consola virsh, folosiți combinația ''ctrl + ]''. Avem la dispoziție următoarele comenzi: | ||
+ | |||
+ | * ''virsh list --all'' - listează toate mașinile virtuale | ||
+ | * ''virsh destroy NUME_VM'' - opreste o mașină virtuală | ||
+ | * ''virsh undefine NUME_VM'' - șterge o mașină virtuală | ||
+ | * ''virsh shutdown NUME_VM'' - trimite o comandă de graceful shutdown, similar cu apăsarea butonul de Power | ||
+ | |||
+ | Numele ''destroy'' poate induce putin în eroare, deoarece mașina este doar oprită și nu ștearsă. | ||
+ | |||
+ | ==== 4. Schimbați configurația VM-ului (CPU-ul si RAM) ==== | ||
+ | |||
+ | Cu mașina virtuală de la ex. 4 oprită, editați configurația cu ajutorul următoarei comenzi și adăugați 8 procesoare si 32GB de RAM: | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | virsh edit NUME_VM | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | În mod implicit, kernel-ul va refuza alocarea de memorie virtuală pentru un process de user-space, mai mult decât are sistemul disponibil. Dar îl putem convinge cu următoarea comanda executată in VM-ul de Ubuntu 22: | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | sudo sysctl vm.overcommit_memory=1 | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | Desigur, în momentul în care VM-ul începe să folosească multă memorie, VM-ul (procesul) va fi automat oprit (killed). | ||
+ | |||
+ | Porniți mașina virtuală, deschideți consola cu ajutorul comenzii "virsh console NUME_VM" și listați noua configurație: | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | cat /proc/cpuinfo | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | free -m | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | ==== 5. Accesul la Internet ==== | ||
+ | |||
+ | Configurați și testați accesul //guest//-ului la Internet. Salvați comanda folosită pentru emulare. | ||
+ | |||
+ | Pentru aceasta, opriți VM-ul din virsh si reluați comanda de la ex. 2 (vom folosi ''qemu''). | ||
+ | |||
+ | * Emulați interfața de rețea folosind un ''USB network adaptor'' virtual | ||
+ | <code> | ||
+ | -device usb-net,netdev=net0 \ | ||
+ | -netdev bridge,br=...,id=net0 | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | Pentru a avea Internet in interiorul VM-ului, putem urma pașii din secțiunea [[#networking| configurare a rețelei]]. | ||
+ | |||
+ | Dacă doriți să folosiți modul bridge, instalați daemon-ul libvirt (+ dnsmasq care lipsește ca dependință) care îl configurează automat: | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | sudo apt install libvirt-daemon-system dnsmasq | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | Apoi porniți interfața de rețea folosind virsh: | ||
+ | <code> | ||
+ | virsh net-start default | ||
+ | # verificați că există virbr0: | ||
+ | ip addr sh | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | Folosiți numele noului bridge pentru adaptorul de retea virtual, și permiteți folosirea lui în libvirt: | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | echo "allow virbr0" >> /etc/qemu/bridge.conf | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | După ce pornește mașina virtuală, listați interfețele de rețea si porniți clientul de DHCP: | ||
+ | |||
+ | <code> | ||
+ | ip addr | ||
+ | dhclient en<XYZ> | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | <note tip> | ||
+ | * Înainte de realizarea configurațiilor de rețea, dezactivați conectarea automată din setările sistemului de operare (Settings -> Network -> Wired -> Connect Automatically (off)) și puneți placa de rețea a mașinii virtuale Ubuntu in modul de NAT (Devices -> Network -> Network Settings). Dacă folosiți o rețea wired și nu vă merge cu NAT atunci setați pe modul Bridged Adapter. Atenție, NU setați pe modul "NAT Network". | ||
+ | {{ :si:laboratoare:screenshot_2020-10-12_at_17.47.41.png |Setare rețea}} | ||
+ | * Recitiți secțiunea de [[#networking| configurare a rețelei]] în QEMU. | ||
+ | * Folosiți ''sudo'' pentru rularea ''qemu-system-arm''. | ||
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | ==== 6. BONUS ==== | ||
+ | |||
+ | Creați un //Makefile// generic pentru programul **hello world** care poate compila pentru orice sistem //target// în funcție de variabilele primite (convenția ''CROSS_COMPILE''). Compilați programul pentru //host// și pentru //target//-ul RaspberryPi, apoi salvați executabilele generate. | ||
+ | |||
+ | Copiati cu ''scp'' binarul necesar pe target, ce observati? | ||
+ | |||
+ | Ce puteți spune despre conținutul celor 2 fișiere executabile create la exercițiul anterior? | ||
+ | |||
+ | <note tip> | ||
+ | * Dacă o variabilă nu este setată, construcția ''$(//<variabilă>//)'' într-un //Makefile// va fi echivalentă cu șirul vid. | ||
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | <note tip> | ||
+ | * Pentru informaţii legate de tipul fişierelor se poate folosi comanda **file**; | ||
+ | * Conținutul unui fișier executabil poate fi inspectat cu utilitarul **objdump** (ptr //target// folosiţi utilitarul din toolchain: **aarch64-linux-gnu-objdump**) | ||
+ | </note> | ||
+ | |||
+ | ==== Resurse ==== | ||
+ | <hidden> | ||
+ | * {{:si:laboratoare:qemu_solutii_2022.txt | Solutii laborator Qemu }} | ||
+ | * {{:si:laboratoare:tools_solutii_2022.zip| Soluție laborator toolchain}} | ||
</hidden> | </hidden> | ||
+ | * [[https://raspi.debian.net/tested/20220808_raspi_3_bookworm.img.xz| Imaginea Debian 13 (Bookwork) pentru Raspberry Pi 3B]] | ||
+ | |||
- | ===== Resurse ===== | + | ===== Referințe ===== |
+ | - [[http://wiki.qemu.org/Main_Page| QEMU website]] | ||
+ | - [[https://qemu.weilnetz.de/doc/4.2/qemu-doc.html#Introduction| QEMU man page (Introduction)]] | ||
+ | - [[https://en.wikibooks.org/wiki/QEMU| QEMU Wikibooks page]] | ||
+ | - [[https://en.wikipedia.org/wiki/QEMU| QEMU Wikipedia page]] | ||
+ | - [[https://qemu.weilnetz.de/doc/4.2/qemu-doc.html#Linux-User-space-emulator| QEMU man page (Linux User space emulator)]] | ||
+ | - [[https://wiki.freebsd.org/QemuUserModeToDo| QEMU BSD user-mode status page]] | ||
+ | - [[https://qemu.weilnetz.de/doc/4.2/qemu-doc.html#ARM-System-emulator| QEMU man page (ARM System emulator)]] | ||
+ | - [[https://qemu.weilnetz.de/doc/4.2/qemu-doc.html#sec_005finvocation| QEMU man page (Invocation)]] | ||
+ | - [[http://elinux.org/RPi_Hardware| RaspberryPi hardware description]] | ||
+ | - [[https://www.techrepublic.com/article/how-to-enable-copy-and-paste-in-virtualbox/|Copy-paste in VirtualBox]] | ||
- | * [[https://www.raspberrypi.com/documentation/computers/raspberry-pi.html#boot-sequence|Procesul de boot al Raspberry PI]] | ||
- | * [[https://hechao.li/2021/12/20/Boot-Raspberry-Pi-4-Using-uboot-and-Initramfs/|Mod utilizare U-Boot pentru Raspberry PI 4]] | ||
- | * [[https://github-wiki-see.page/m/lulu98/projects-with-sel4/wiki/RPi4-Boot-Files|Explicație proces de boot al RPI 4 și fișierele firmware implicate]] | ||
- | * [[https://github.com/cs-pub-ro/SI-rpi-debian-scripts|Cod sursă scripturi compilare bootloader / kernel / generare rootfs]] | ||