Yocto este o colecție de utilitare, metadate și șabloane ce permit construirea/compilarea distribuțiilor de Linux pentru platforme embedded. Acest proiect este dezvoltat de Linux Foundation și condus de către Richard Purdie.
Proiectul Yocto se adresează atât utilizatorilor experimentați cât și utilizatorilor noi. Pentru utilizatorii experimentați, Yocto oferă posibilitatea de a crea distribuții personalizate pornind de la 0 sau de la imagini scheletice. Utilizatorii noi au la dispoziție o serie de exemple și un kernel ce poate fi folosit ca punct de pornire. De asemenea, aceste imagini de bază sunt disponibile pentru diferite platforme: ARM, PPC, MIPS, x86 etc.
Pentru a-și ajuta utilizatorii, Yocto vine cu o serie de aplicații: un sistem de build numit Bitbake
, o interfață grafică numită Hob
(we don't do that here :D) cât și alte unelte de dezvoltare, și, cel mai important, o documentație stufoasă.
Sursele Yocto pot fi găsite atât la adresa oficială http://git.yoctoproject.org/cgit/cgit.cgi/poky, cât și la un mirror pe GitHub (pentru cine preferă).
Pentru început, vom face o descriere componentelor și utilitarelor folosite în cadrul laboratoarelor de Yocto Linux: Reveniți asupra acestora oricând aveți nelămuriri despre sintaxă / variabile pe parcursul exercițiilor.
Bitbake este sistemul de build folosit de Yocto. Acesta este asemănător sistemului folosit uzual pe distribuțiile Linux, make
. Ca și make
, bitbake
trebuie să determine ce acțiuni trebuie executate și apoi să le lanseze efectiv în execuție. Aceste acțiuni se determină în funcție de: comenzile date de către utilizator, datele proiectului și starea curentă a build-ului. Toate operațiile ce trebuie executate, dependențele dintre acestea, variabilele și instrucțiunile sunt ținute și citite din fișiere scrise în sintaxa specifică bitbake
:
DESCRIPTION = "Hello World" LICENSE = "CLOSED" PR = "r0" SRC_URI = "file://myhelloworld.c \ file://README.txt" TARGET_CC_ARCH += "${LDFLAGS}" do_compile() { ${CC} ${CFLAGS} ${LDFLAGS} ${WORKDIR}/myhelloworld.c -o ${WORKDIR}/myhelloworld } do_install() { install -d ${D}${bindir} install -m 0755 -t ${D}${bindir} ${WORKDIR}/myhelloworld }
Asemănător cu un Makefile, putem folosi variabile de sistem pentru a specifica flag-uri, executabile, căi etc. Principala diferență constă în modul de organizare a fișierului. În aceste fișiere de configurare ne este permis să definim task-uri pentru fiecare etapă a procesului de build ce trebuie executată. Astfel, codul este mult mai bine organizat, mai ușor de urmărit și de depanat.
Un alt avantaj al lui bitbake
este organizarea sa ierarhică. Atunci când se pornește un build, bitbake
are o viziune de ansamblu asupra distribuției. Se vor citi mai întâi toate fișierele de configurare (rețetele) ce au legătură cu acea distribuție și abia apoi se va decide care sunt task-urile ce trebuie executate și în ce ordine se vor executa.
A se observa că este posibilă definirea de funcții în alte limbaje integrate (SHell sau chiar Python) ce se vor executa într-un anumit pas al procesului de build (vedeți diagrama din documentația oficială pentru o idee).
Observați că fișierul din exemplul de mai sus are extensia .bb
. Aceasta este o extensie specială specifică unei categorii de fișiere de configurare pentru bitbake
. Există mai multe categorii de astfel de fișiere, fiecare exprimând un set diferit de metadate (dependențe, patch-uri, instrucțiuni) pentru o anumită componentă. Categoriile importante (în funcție de extensie):
.bb
: fișiere concise ce definesc operațiile ce trebuie executate. Poartă numele de rețete. O rețetă poate include alte rețete și poate moșteni dintr-o altă rețetă.bbclass
: fișiere folosite pentru a preciza metadatele folosite uzual pentru operațiile comune de build sau împachetare. Aceste fișiere sunt de obicei moștenite de către rețete.inc
: fișiere ce conțin un anumit set de definiții. Sunt folosite atunci când vrem să particularizăm procesul de build pentru o anumită versiune, arhitectură etc..bbappend
: fișiere ce conțin adăugiri sau componente opționale pentru rețete.conf
: fișierul local de configurare al unui proiectPe lângă aceste fișiere, pentru a personaliza un proiect/build, avem la dispoziție și o serie de variabile de sistem:
BBFILES
: variabila ce spune sistemului bitbake
care sunt rețetele disponibileSRC_URI
: identifică fișierele care trebuiesc incluse în directorul de lucru special făcut pentru rețeta respectivăBB_NUMBER_THREADS
: denotă numărul de thread-uri de bitbake
care să rulezePARALLEL_MAKE
: modul în care va fi făcută compilarea și numărul de thread-uri de compilare care vor porni. Valoarea acestei variabile este aceeași ca în cazul sistemului make
: -j <num_threads>MACHINE
: denumirea sistemului (mașinii) pentru care se realizează compilareaBBMASK
: lista de pachete ce vor fi ignorate în momentul compilării
Fișierele de configurare prezentate anterior poartă denumirea de rețete și au uzual extensia .bb
. În cadrul unui proiect (o distribuție) acestea definesc operațiile ce trebuie executate. În funcție de complexitatea și dimensiunea proiectului, acesta va parcurge un anumit număr de etape. Dacă proiectul este mic și presupune, spre exemplu, doar compilarea unor surse, atunci este suficientă o rețetă ce conține un task do_compile
. Un proiect mai mare va trece însă cel puțin prin etapele de fetch
, configure
, compile
și install
.
Pentru un astfel de proiect va exista câte o rețetă ce conține un task de tip do_
pentru fiecare operație. Folosind apoi proprietatea rețetelor de a include sau a specifica dependențe față de alte rețete, se creează o ierarhie ce pornește de la o rețetă top level și parcurge și execută în ordine toate operațiile.
Directivele ce pot fi folosite într-o rețetă pentru a include sau moșteni alte fișiere de configurare sunt:
include <file_name>
: include fișierul cu numele <file_name>. Este folosită variabila BBPATH
pentru a căuta fișierulrequire [<path>]<file_name>
: un tip special de includere a fișierului <file_name>. Se va încerca includerea fișierului ca și în cazul lui include
, dar operația va eșua dacă nu există fișierul în locația specificatăinherit <file_name>
: include definițiile din fișierul <file_name>.bbclass, dacă acesta există
Un set de rețete și alte fișiere specifice bitbake
ce au legătura cu o anumită funcționalitate sau o anumită componentă pot fi organizate într-un layer. Layer-ul este un fișier ce conține referința către o configurație și setul de rețete ce trebuiesc executate pentru a obține o anumită distribuție.
meta-layer: - conf - recipes-core - important_recipe - x.bb - recipes-category1 - recipe-1a - y.bb - t.bbappend - recipe-1b - ... - recipes-category2 - recipe-2a - ... - recipe-2b - ...
Structura unui layer este următoarea: denumirea layer-ului urmată de o serie de categorii de rețete. Fiecare categorie conține lista rețetelor componente și fișierele de configurare aferente fiecarei dintre acestea.
Atunci când parsează un fișier de tip bblayer
, bitbake
va configura variabila de sistem BBPATH
cu locațiile în care se găsesc rețetele necesare. În cadrul acestui proces de construire a variabilei BBPATH
, dacă ierarhia conține rețete cu nume duplicat, pot apărea conflincte sau situații neașteptate în timpul compilării, deoarece fișierele de configurare pentru o rețetă pot fi incărcate dintr-o locație diferită față de cea dorită.
# pentru kas, intrați în shell mai întâi: # apoi rulați: bitbake-layers create-layer meta-mylayer
Specificarea layer-elor ce se doresc a fi incluse într-un proiect se face prin scrierea unui fișier numit bblayers.conf
. Structura acestuia este următoarea:
BBLAYERS ?= " \
<path_to>/poky-rasp/meta \
<path_to>/poky-rasp/meta-yocto \
<path_to>/poky-rasp/meta-yocto-bsp \
<path_to>/poky-rasp/meta-raspberrypi \
"
Acest fișier pune în variabila de sistem BBLAYERS
căile către fiecare locație în care se găsește fișierul bblayer
al layer-ului dorit.
bblayers.conf
și local.conf
diferă atunci când folosim utilitarul kas, deoarece acestea vor fi generate automat!
Pentru început, aveți nevoie de mașina virtuală de laborator sau ceva cu pachete similare instalate.
Recomandat ar fi să faceți uz de funcționalitatea de VM snapshotting pe care o pune VMWare la dispoziție, astfel încât să puteți pleca de la imaginea de bază (pe care să o țineți nemodificată!) și să aveți mai multe instanțe separate (sub forma unor snapshot-uri) pe care le puteți comuta manual după caz. De exemplu, doriți să experimentați ceva cu Yocto: faceți un snapshot nou, vă jucați liberi în acea instanță apoi, dacă experimentul a eșuat, puteți reveni mereu la starea anterioară a snapshot-ului (cu fișierele de atunci).
Pentru un ghid de folosire a snapshot-urilor în VMWare, vedeți pagina aceasta. TLDR: Ctrl+M în VMWare pentru Snapshot Manager ;)
~2 GB
(puteți oricând combina snapshoturile reușite pentru a reduce spațiul).
Mai jos aveți instrucțiunile manuale de instalare dacă nu aveți VM-ul sau doriți să vedeți cum se face asta (atenție: compilarea inițială poate dura câteva ore bune!)
Considerăm starea inițială a distribuției descărcată / precompilată în VM cu următoarea structură:
/home/student/yocto: |-- build/ # (generat de Yocto bitbake) | |-- conf/ # generate automat din kas.yml | | |-- bblayers.conf | | |-- local.conf | | `-- templateconf.cfg | `-- tmp/ | | |-- deploy/ # resurse generate | | |-- images/ # aici se află imaginile generate | | |-- ipk/ # aici se află pachetele generate | |-- cache/ # nimic important aici ;) |-- layers/ # (descărcate de `kas`) | |-- meta-raspberrypi/ # layer-ul de la RPI | `-- poky/ # distribuția poky |-- kas.yml # fișierul de configurare kas |-- Makefile # un makefile ajutător (poate) |-- runqemu.sh # experiment eșuat, puteți să-l ștergeți :D a fost uitat acolo
Per parcursul acestui document, vom considera strict acest director de bază (neavând treabă în alte locuri).
În VM a fost deja invocat utilitarul kas
(vedeți și documentația oficială), care a avut următoarele efecte:
repos
a fișierului kas.yml
.build/conf/{bblayers.conf, local.conf, templateconf.cfg}
.bitbake build
inițial la imaginea de bază a distribuției Poky (core-image-base
), lucru ce poate dura chiar și câteva ore (pentru compilarea atât a cross toolchain-ului, cât și ale kernelului și ale tuturor pachetelor instalate în distribuția de bază); din fericire, o dată compilate, aceste pachete vor rămâne în cache și vor fi refolosite la toate build-urile ulterioare (decât dacă schimbați versiunea layerelor descărcate sau doriți să upgradați pachetele – we don't do that here!).
Deși acest mic tool ne-a automatizat din munca de setup a unui proiect nou Yocto, acesta vine cu inconvenientul că, dacă dorim să modificăm unul dintre fișierele generate (din build/conf/
), va trebui s-o facem prin intermediul fișierului de configurare kas.yml
(more on this later).
De menționat ar fi faptul că imaginea de bază conține strict pachetele prevăzute de către fișierele implicite de configurare ale Poky și atât. Nu este nici măcar folosibilă în starea aceasta inițială (neavând parolă la contul de root
).
Pentru a schimba aceste lucruri avem nevoie să ne construim propriul layer, ceea ce vom și face într-un exercițiu viitor.
Observați faptul că nu puteți rula bitbake
(dă command not found
). Acesta un executabil care nu se află de obicei în $PATH
-ul normal al sistemelor Linux, putând fi accesat doar după inițializarea mediului Yocto.
Reamintim că utilitarul kas
ne-a descărcat codul sursă al poky
în calea layers/poky/
.
Tot aici găsim și scriptul oe-init-build-env
responsabil de inițializarea.
Astfel, dacă încărcăm acest script în shell-ul curent:
student@vm:~/yocto$ source layers/poky/oe-init-build-env ### Shell environment set up for builds. ### You can now run 'bitbake <target>' ... # sau, alternativa prin kas: student@vm:~/yocto$ kas shell kas.yml # (se pornește un subshell unde puteți da comenzi yocto)
După aceasta, utilitarele Yocto devin accesibile (însă doar în shell-ul actual, dacă utilizați mai multe terminale sau îl re-deschideți pe acesta, va trebui să repetați comanda în fiecare). Atenție! Comanda ne schimbă directorul nostru actual în build/
, dați cd ..
pentru a reveni în rădăcina proiectului nostru.
În final, dorim să testăm distribuția precompilată din VM:
# atenție: rulați într-un shell inițializat prin Yocto ca mai sus: student@vm:~/yocto$ runqemu qemuarm slirp nographic
Argumentele ce vor fi pasate (ușor modificate) comenzii qemu: slirp
- activează un tunel cu gazda prin care se furnizează acces la Internet, și nographic
- folosește consola doar (nu avem server grafic în VM, mai adăuga câțiva GB în plus + mai multă memorie consumată :D).
Ctrl+a, x
(adică ctrl+a care va intra într-un mod invizibil de comandă a monitorului qemu, apoi, separat, tasta x).
Un layer este, practic, o colecție de sine stătătoare de scripturi, metadate și alte resurse construcție a unui sistem Linux. O distribuție Yocto este, practic, compusă din unul sau mai multe straturi așezate unul peste altul (iar Poky, desigur, stă la baza acestora) ce aplică operații de build într-o anumită ordine pentru a obține rezultatul dorit.
Pentru a crea un layer nou, putem folosi comanda bitbake-layers
:
# asigurațivă că sunteți într-un shell Yocto, citiți mai sus ^^ ;) student@vm:~/yocto/build$ cd ../ # navigăm în afara directorului build/ student@vm:~/yocto$ bitbake-layers create-layer meta-tutorial-si NOTE: Starting bitbake server... Add your new layer with 'bitbake-layers add-layer meta-tutorial-si'
build/
pentru a stoca codul layerelor, deoarece va fi ignorat de scriptul care împachetează arhiva cu sursele. La fel și cu directorul layers/
(aici sunt stocate layerele third-party ce au fost / vor fi descărcate automat prin kas).
Această comandă va genera scheletul pentru noul nostru layer într-un director cu numele furnizat ca parametru. Structura layer-ului nou creat va fi următoarea:
meta-tutorial-si/ |-- conf | `-- layer.conf # variabile de configurație utilizate de layer |-- COPYING.MIT |-- README `-- recipes-example # ce drăguț, avem și exemplu de o rețetă ;) `-- example `-- example_0.1.bb
Un ghid oficial pentru creare layere puteți găsi aici (să îl puteți consulta ulterior).
Pentru a fi util, un layer conține una sau mai multe rețete.
O rețetă este un fișier .bb
cu sintaxă specială Bitbake ce descriu pașii de urmat de către sistemul de build pentru a genera pachete sau altera configurația unei distribuții. Apoi mai avem fișiere .bbappend
care ne permit să re-configurăm rețetele din alte layere fără a le rescrie.
Ghid oficial aici.
Rețetele se află, de obicei, într-un director cu prefixul recipes- în denumirea lor, însă comportamentul real este definit în fișierul layer.conf:
# We have recipes-* directories, add to BBFILES BBFILES += "${LAYERDIR}/recipes-*/*/*.bb \ ${LAYERDIR}/recipes-*/*/*.bbappend"
A se observa regula de globbing: se caută recursiv în orice director ce urmează această convenție, precum și sufixul de versionare (obligatoriu). Desigur, nu avem de ce să o schimbăm, așa că trecem mai departe ;)
Pentru a folosi layer-ul nou creat, este necesar ca acesta să fie introdus în fișierul (global) de configurație al Yocto referitor la acestea: bblayers.conf
. Ne reamintim, însă, faptul că tool-ul nostru helper de build va suprascrie orice modificări vom face.
Defapt, ne generează lista de straturi pe baza unui fișier de configurație kas.yml
, deci vom adăuga layer-ul nostru acolo:
# ... repos: # adăugăm, pur și simplu, o cheie nouă (opțional, putem să modificăm calea către layer) meta-tutorial-si: path: './meta-tutorial-si' # atenție la identare! contează... yaml s-a inspirat din python :( # ... restul de layere au fost descărcate prin URL de git... meta-raspberrypi: url: git://git.yoctoproject.org/meta-raspberrypi # ...
Rulăm apoi kas build kas.yml
. Observăm că, în build/conf/bblayers.conf
ne-a apărut layer-ul:
BBLAYERS ?= " \ /home/student/yocto/layers/meta-raspberrypi \ ... /home/student/yocto/meta-tutorial-si" # <-- here it is
Doar că trebuia să ne printeze mesajul acela din rețeta Example la build, ceea ce nu se întâmplă… de ce oare? (heheee) Să facem altfel:
# REMINDER: să aveți oe-init-build-env activat! student@vm:~/yocto$ bitbake example # să aveți oe-init-build-env activat! Loading cache: 100% |##########| Time: 0:00:00 ... NOTE: Executing Tasks *********************************************** * * * Example recipe created by bitbake-layers * * * ***********************************************
Now we're getting somewhere! Mai rămâne, deci, să adăugăm această rețetă undeva să fie executată la build-ul imaginii principale (reminder: denumită core-image-base
:
student@vm:~/yocto$ cd meta-tutorial-si/ student@vm:~/yocto/meta-tutorial-si$ mkdir -p recipes-core/images/ student@vm:~/yocto/meta-tutorial-si$ vim recipes-core/images/core-image-base.bbappend # iar în fișier vom scrie: (suntem în vim, deci apăsăm un 'i' înainte pentru insert mode) IMAGE_INSTALL += " example" # <esc>:wq ca să nu rămânem blocați :P student@vm:~/yocto$ cd ../ student@vm:~/yocto$ kas build kas.yml
… et voila!
Cum funcționează: am extins rețeta imaginii de bază printr-un fișier .bbappend
(pentru asta au fost concepute). Codul nostru va fi procesat după fișierul .bb
original, astfel putând modifica variabila IMAGE_INSTALL pentru a ne fi incluse pachete custom de către task-urile rețetei generatoare de imagine.
Also check these goodies (chestii gata făcute incluzabile printr-o linie de cod).
Ca alternativă, puteam construi o nouă imagine (e.g., tutorial-si-image
) care să pornească de la prima. Doar că trebuia să build-uim noua noastră imagine (bitbake tutorial-si-image
în loc de core-image-base
).
conf/local.conf
și adăugarea unei linii:
IMAGE_INSTALL_append = " example"
… dar este, desigur, anti-practică! Vrem să avem toată funcționalitatea încapsulată în layer bine definit, păi ce facem noi aici… :P
Înainte de a continua, să aveți un layer creat (e.g., meta-tutorial-si
de la pasul anteror sau, desigur, puteți să folosiți ce altă denumire doriți) pe care îl vom extinde.
Pentru a avea o distribuție Linux utilizabilă va trebui, desigur, să avem creat un utilizator ;) Apoi vom demonstra adăugarea de resurse (fișiere) în imaginea de bază.
Momentan, imaginea este configurată în modul de debugging prin această linie din local.conf
-ul generat (vedeți în kas.yml
):
EXTRA_IMAGE_FEATURES = "debug-tweaks"
Aceasta ne setează parola goală la contul root. Pentru a spori securitatea imaginii implicite, se pot crea utilizatori noi / schimba parolele, vedeți tutorialul acesta. Cum se citește:
“uses this class in an image recipe:”. Deci vim meta-tutorial-si/recipes-core/images/core-image-base.bbappend
:
# vechiul conținut: IMAGE_INSTALL += " example" # mai adăugăm: inherit extrausers # pentru a schimba parola la root: EXTRA_USERS_PARAMS += "usermod -p \$(openssl passwd -6 student) root;" # pentru a adăuga un utilizator nou: EXTRA_USERS_PARAMS += "useradd -p \$(openssl passwd -6 parolalastudent) student;" # atenție: trebuie să muncim în plus pentru a-i da drept de sudo utilizatorului, deci recomand root-ul
Apoi construim imaginea din nou: kas build kas.yml
.
Și rulăm:
# nu uitați să faceți source la oe-init-build-env dacă nu aveți utiltarele în PATH runqemu qemuarm slirp nographic # pentru a ieși, trebuie să apăsăm combinația Ctrl+a, apoi separat tasta `x`
Următoarea întrebare care se pune este: cum vedem conținutul unei imagini generate?
Din fericire, suntem pe un sistem Linux, așadar putem folosi mount
pentru a inspecta local partiția ext3/4 generată:
student@vm:~/yocto$ sudo mount -o loop build/tmp/deploy/images/qemuarm/core-image-base-qemuarm.ext4 /mnt student@vm:~/yocto$ ls -l /mnt student@vm:~/yocto$ cat /etc/passwd | grep student student:x:1000:1000::/home/student:/bin/sh # cool! # NU UITAȚI: să de-montați partiția la final!!! # (altfel s-ar putea să se corupă imaginea de la dublă utilizare) student@vm:~/yocto$ sudo umount /mnt
Deseori vom dori să instalăm pachete standard în imaginea noastră.
Ca un prim pas, trebuie să aflăm denumirile pachetelor disponibile în distribuția standard.
Pentru acesta, folosim bitbake show-recipes
pentru a vedea lista întreagă de rețete. Mod de folosire:
student@vm:~/yocto$ bitbake-layers show-recipes | grep -A 1 python3 python3: meta 3.10.7 # ... și multe alte subpachete ale bibliotecilor populare
Problema este că acestea sunt denumiri de rețete, însă o rețetă poate defini mai multe pachete (de obicei, se păstrează o convenție de nume prin prefixare).
Din păcate, va trebui să ne uităm pe codul sursă al rețetelor de oricâte ori nu există pachetele cu numele lor.
Pentru pachetele standard din Poky (versiunea kirkstone
), puteți explora rețetele aici (a se observa categorizarea acestora).
Pentru a instala un pachet într-o imagine, trebuie să edităm rețeta imaginii (fișierul .bb
dacă este imaginea noastră, altfel prin .bbappend
să modificăm imaginea standard, ca mai sus):
student@vm:~/yocto$ vim meta-tutorial-si/recipes-core/images/core-image-base.bbappend # adăugăm pachetele prin variabila IMAGE_INSTALL: IMAGE_INSTALL += " python3 python3-pip"
Desigur, putem face același lucru prin folosirea variabilei IMAGE_INSTALL_append
a lui local.conf
, dar vrem să păstrăm gruparea corectă a funcționalității în layere ;)
Finally, dorim să testăm noua imagine:
student@vm:~/yocto$ kas build kas.yml # (sudo make coffee ...) NOTE: Tasks Summary: ... all succeeded. # doamne-ajută! student@vm:~/yocto$ runqemu qemuarm slirp nographic # ... qemuarm login: root Password: root@qemuarm:~# ip a sh eth0 2: eth0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast qlen 1000 link/ether 52:54:00:12:34:02 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff inet 192.168.7.2/24 brd 192.168.7.255 scope global eth0 valid_lft forever preferred_lft forever # ... root@qemuarm:~# echo "nameserver 8.8.8.8" > /etc/resolv.conf root@qemuarm:~# ping google.com PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes 64 bytes from 8.8.8.8: seq=0 ttl=127 time=30.050 ms 64 bytes from 8.8.8.8: seq=1 ttl=127 time=20.487 ms root@qemuarm:~# pip3 install youtube-dl root@qemuarm:~# python3 Python 3.10.7 (main, Sep 5 2022, 13:12:31) [GCC 11.3.0] on linux Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information. >>> from youtube_dl import YoutubeDL >>> ydl = YoutubeDL() >>> ydl.add_default_info_extractors() >>> info = ydl.extract_info('https://www.youtube.com/watch?v=ITRBsXrPOn8') >>> info['title'] # mulțumiți, putem ieși ;) # dacă rămâneți blocați în qemu console, căutați mai sus cum ieșiți :P
O dată instalate pachetele necesare (e.g., interpretorul python), vom dori să configurăm sau să instalăm scripturi custom-made.
Putem face asta prin intermediul rețetelor. Reamintim că acestea execută anumite acțiuni într-o ordine bine definită.
Printre primele task-uri efectuate se numără cel de fetch source files, ce de multe ori constă în descărcarea codului de pe un server.
Într-o rețetă, se face asta prin intermediul variabilei de configurare SRC_URI
care ne permite inclusiv prin căi locale.
De exemplu, edităm rețeta exemplu (meta-tutorial-si/recipes-example/example/example_0.1.bb
):
# ... (după descrierea din antet) LICENSE = "MIT" # adăugăm fișiere sursă SRC_URI = "file://hello.py \ file://example.conf" # sau pe linii separate: #SRC_URI += "file://example.conf" # fișierele sursă vor fi copiate / descărcate în ${WORKDIR}! # va trebui să intervenim cu un pas de instalare pentru a le copia în imagine: do_install() { # atenție: ${D} represintă directorul destinație în procesul de împachetare! # orice generați în afara acestuia nu va fi inclus în pachet! # copiem scriptul în bin: install -D -m 0755 -t ${D}${bindir} ${WORKDIR}/hello.py # copiem conf-ul în /etc: install -D -m 0644 -t ${D}/etc ${WORKDIR}/example.conf } python do_display_banner() { # ... restul rămâne
Dacă încercați să build-uiți pachetul sau imaginea (bitbake example
), veți obține o eroare cum că nu poate găsi fișierele incluse (și vă dă și căile unde le puteți crea).
O convenție foarte bună ar fi subdirectorul files
, deci:
student@vm:~/yocto$ mkdir -p meta-tutorial-si/recipes-example/example/files/ student@vm:~/yocto$ vim meta-tutorial-si/recipes-example/example/files/hello.py #!/usr/bin/python3 with open("/etc/example.conf", "r") as f: name = f.readline().strip() print("Hello, I am " + name) # <esc>:wq pentru a ieși din vim ;) student@vm:~/yocto$ echo "STUDENT" > meta-tutorial-si/recipes-example/example/files/example.conf student@vm:~/yocto$ bitbake example
Desigur, obținem iar o eroare, plângându-se că fișierele adăugate nu au precizată licența și checksum-urile (pentru securitate sporită).
Modificăm iar fișierul example_0.1.bb
:
LICENSE = "CLOSED"
Iar bitbake example
, iar o erorare despre RDEPENDS la python3, iar rezolvăm (example_0.1.bb
):
# Yocto detectează automat (prin shebang-ul pus la script) că avem nevoie de python3 RDEPENDS:${PN} += "python3-core"
Generăm imaginea: kas build kas.yml
apoi o rulăm (prin runqemu
).
În qemu, rulăm scriptul:
root@qemuarm:~# hello.py
Hello, I am STUDENT