Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

sde2:laboratoare:02_microbit_ro [2021/03/17 10:41]
ioana_maria.culic [Excepții în Python]
sde2:laboratoare:02_microbit_ro [2021/03/22 11:05] (current)
alexandra.state2607 [Exerciții]
Line 16: Line 16:
   * Conectarea micro:​bit-ului la PC   * Conectarea micro:​bit-ului la PC
   * Încărcarea programelor pe micro:bit   * Încărcarea programelor pe micro:bit
 +  * Definirea variabilelor folosind limbajul Python
 +  * Familiarizarea cu structurile de date folosind limbajul Python
 +  * Utilizarea structurilor repetitive și utilizarea funcțiilor folosind limbajul Python
 +  * Crearea claselor și a obiectelor folosind limbajul Python
  
  
Line 56: Line 60:
 </​code>​ </​code>​
  
-Pentru a accesa simulatorul ​daca folosiți Linux sau MacOS scrieți comanda: +Pentru a accesa simulatorul ​deschideti un browser si accesati pagina ''​http://​localhost:​8000/​editor.html''​.
-<​code>​ +
-$ firefox editor.html +
-</code> +
- +
-Dacă folosiți Windows fie puteți folosi comanda anterioară,​ fie intrați in folder-ul "​PythonEditor"​ și faceți click pe "editor.html".+
  
 Pentru a simula codul faceți click pe "​Sim"​. Testați pentru **Exemplul 1** din secțiunea următoare. Pentru a simula codul faceți click pe "​Sim"​. Testați pentru **Exemplul 1** din secțiunea următoare.
Line 125: Line 124:
 {{ :​sde2:​laboratoare:​flash.png?​250 | }} {{ :​sde2:​laboratoare:​flash.png?​250 | }}
  
 +<note info> 
 +Pentru a vizualiza mesajele printate în consolă, trebuie să selectăm opțiunea ''​Open Serial''​ care va deschide terminalul cu un interpretorul de Python. 
 +</​note>​
 ===== Programarea Python ===== ===== Programarea Python =====
 <note warning> <note warning>
Line 714: Line 715:
 ===== Exerciții ====== ===== Exerciții ======
  
-   - Creați 3 variabile de tipuri diferite, ca mai jos, și afișați-le ​pe ecran-ul micro:​bit-ului:  **(0.5p)**+   - Creați 3 variabile de tipuri diferite, ca mai jos, și afișați-le ​în consolă:  **(0.5p)**
      - o variabilă //int// cu valoarea 80      - o variabilă //int// cu valoarea 80
      - o variabilă //float// având valoarea 20.2      - o variabilă //float// având valoarea 20.2
Line 722: Line 723:
      - var2 = 20.2      - var2 = 20.2
      - var3 = "​microbit"​      - var3 = "​microbit"​
-   - Scrieți un program care primește ca parametrii de la linia de comandă 4 numere și afișați rezultatul calculuilui a+b*c-d ​atât pe ecran-ul micro:​bit-ului cât și în serial. **(1p)**+   - Scrieți un program care primește ca parametrii de la linia de comandă 4 numere și afișați rezultatul calculuilui a+b*c-d. **(1p)**
    - Creați o listă cu prenumele colegilor de clasa, acestea se pot repeta. Adăugați cel puțin un element folosind metoda //​append()//​. Rezolvați următoarele cerințe: **(2p)**    - Creați o listă cu prenumele colegilor de clasa, acestea se pot repeta. Adăugați cel puțin un element folosind metoda //​append()//​. Rezolvați următoarele cerințe: **(2p)**
-     - Copiați lista inițială într-o altă listă numită copyList și sortați-o ​ în ordine alfabetică+     - Copiați lista inițială într-o altă listă numită copyList și sortați-o în ordine alfabetică
      - Determinați numarul de apariții al fiecarui nume folosind o listă auxiliară care conține elemente distincte      - Determinați numarul de apariții al fiecarui nume folosind o listă auxiliară care conține elemente distincte
      - Determinați numele care are numarul maxim de apariții în listă și numele cu numărul minim de apariții (dacă exista mai multe elemente care respectă condiția se vor afișa toate)  ​      - Determinați numele care are numarul maxim de apariții în listă și numele cu numărul minim de apariții (dacă exista mai multe elemente care respectă condiția se vor afișa toate)  ​
      - Inversați lista copyList și ștergeți ultimul element din lista inițială.      - Inversați lista copyList și ștergeți ultimul element din lista inițială.
-   - Întocmiți o bază de date al unui magazin de electrocasnice cu ajutorul dicționarului. Adăugati funcționalitatea ca atunci cand se citește de la tastatură un produs să se afișeze prețul acestuia. Se va afișa o eroare dacă produsul nu există "​Error"​ și se cauta produse până cand se introduce textul "​stop"​. **(2p)** +   - Întocmiți o bază de date al unui magazin de electrocasnice cu ajutorul dicționarului. Adăugati funcționalitatea ca atunci cand se citește de la tastatură un produs să se afișeze prețul acestuia. Se va afișa o eroare dacă produsul nu există "​Error"​ și se caută ​produse până cand se introduce textul "​stop"​. **(2p)** 
-   - Scrieți un program, care va afișa ​atât pe ecranul micro:​bit-ului,​ cât si în terminal ​rezultatul returnat de funcția //​digitize(n)//​. Această funcție va primi ca si parametru un int și va returna o lista cu cifrele numărului în ordine ​inveră. **(1p)** Exemplu: 348597 => [7,​9,​5,​8,​4,​3]  +   - Scrieți un program, care va afișa rezultatul returnat de funcția //​digitize(n)//​. Această funcție va primi ca si parametru un int și va returna o lista cu cifrele numărului în ordine ​inversă. **(1p)** Exemplu: 348597 => [7,​9,​5,​8,​4,​3] 
-     +   ​Creați o clasă Senzori folosită pentru a stoca valori provenind ​de la următorii senzori: temperatură, lumină, umiditatePentru fiecare senzor ​se pot citi și modifica valorile prin apeluri de funcții**(1p)** 
- +   ​- ​Creați ​un program ​care folosind clasa definită mai sus reține valori provenind ​de la seturi diferite de senzori pentru următoarele încăperi ​unei locuințe si le afișează pe ecranbucătărieholdormitorsufragerieProgramul realizează operațiile ​prin primirea de comenzi din consolă astfel**(2p)** 
-===== Input devices sau butoane ===== +    ​* ''​insert ​<încăpere>​ <​sensor>​ <value>'' ​- unde ''​<incapere>'',​ ''​<sensor>''​ si ''<​value>''​ vor fi înlocuițcu unul din cei 3 senzori ​și o valoare ​inserează o valoarea ​nouă pentru senzorul respectiv 
- +    * ''​delete <încăpere> <​sensor>​ <​value>''​ - șterge ​valoarea pentru senzorul respectiv, valoarea ​după ștergere ​va fi 0 
-În schema microcontroller-ului prezentată anterior, se poate observa faptul că [[https://​ocw.cs.pub.ro/​courses/​sde/​laboratoare/​02_microbit_ro?&#​prezentare_bbc_microbit|micro:​bit-ul]] are trei butoane.  +    ''​print <​incapere><​sensor>'' ​afișează valoarea ​pentru senzorul ​din încăperea precizată 
- +    * ''​print <​incapere>'' ​afișează toți senzorii ​și valorile aferente pentru încăperea precizată 
-Cel de pe spate este pentru **reset**. Dacă acest buton este apăsat timp de cinci secunde microcontroller-ul va opri rularea programului care este încarcat. Totodată, dacă butonul de reset este apăsat scurt programul care este flash-uit pe placuță se va reseta +    ​* ''​add_room ​<incapere>'' ​adaugă un nou set de senzori pentru o nouă încăpere 
- +    ​* ''​del_room ​<incapere>''​ - șterge setul de senzori pentru o încăpere 
-Pe partea din față ​se pot observa două butoane A și B, care pot fi accesate în cod astfel //​button_a//​ și //​button_b//​. Acestea au o metoda //​is_pressed()//,​ care va returna //True// dacă butonul este apăsat, în caz contrar metoda va returna //​False//​. +  Dacă se introduce o altă comandă, programul va arunca ​excepție
- +== Bonus == 
-În acest exemplu vom folosi condiționalul “if” sau “if statement”. +  Modificați programele anterioare pentru ​a afișa ​valorile pe micro:bit, nu în consolă. 
- +  Creați un program care aprinde ​pe rând fiecare LED de pe micro:bit. 
-<code python>​ +  - Creați un program care citește temperatura ambientală folosind senzorul ​de pe micro:bit și o afișează folosind LED-urile.
-# Simple decision +
-a = 33 +
-b = 200 +
-if b > a: +
-  print("b is greater than a"+
-</​code>​ +
- +
-<code python>​ +
-# Use "​elif"​ to add an additional condition +
-a = 33 +
-b = 33 +
-if b > a: +
-  print("​b is greater than a") +
-elif a == b: +
-  print("​a and b are equal"​) +
-</​code>​ +
- +
-<code python>​ +
-# The "​else"​ keyword takes anything that has not been included before +
-a = 200 +
-b = 33 +
-if b > a: +
-  print("​b is greater than a") +
-elif a == b: +
-  print("​a and b are equal"​) +
-else: +
-  print("​a is greater than b") +
-</​code>​ +
- +
-<code python>​ +
-# Else without elif +
-a = 200 +
-b = 33 +
-if b > a: +
-  print("​b is greater than a") +
-else: +
-  print("​b is not greater than a") +
-</​code> ​  +
- +
-==== Exemplul 2 ==== +
- +
-Programul urmator va afișa pe display litera ”A” daca butonul A este apăsat, respectiv litera “B” daca butonul B este apăsat. Dacă niciun buton nu este apăsat va afișa pe dislapay o imagine, care reprezintă un emoticon confuz. +
- +
-<code python>​ +
-from microbit import display, button_a, button_b, Image  +
- +
-while True:   ​#infinite looop +
-    if button_a.is_pressed():​ #check if the button A is pressed +
-        display.scroll("​A"​) +
-    elif button_b.is_pressed():​ #check if the button B is pressed +
-        display.scroll("​B"​) +
-    else: +
-        display.show(Image.CONFUSED) +
-</​code>​ +
- +
- +
-===== Accelerometru. Gesturi ===== +
- +
-Micro:bit poate să recunoască gesturi precum înclinare sau scuturare.  +
-Pe spatele microntroler-ului, în partea de jos, se poate vedea un chip mic, care reprezintă un **accelerometru**,​ numit [[https://​ocw.cs.pub.ro/​courses/​sde/​laboratoare/​02_microbit_ro?&#​prezentare_bbc_microbit|"​Compass and Accelerometer”]]. ​ Acesta poate măsura acclerarea în toate cele trei dimensiuni, anume accelerarea stânga-dreapta,​ accelerarea față-spate și accelerarea sus-jos. +
- +
-Ce este un accelreometru?​ Un accelerometru are rolul de a măsura și analiza accelerațiile liniare ​și unghiulare, de exemplu, masinile moderne folosesc un accelerometru care detectează un accident pentru a declansa airbag-urile. +
- +
-==== Exemplul 3 ==== +
-În acest exemplu vom explora acclerometrul afișând ​pe display-ul micr:obit-ului un pătrat dacă acesta este înclinat către stângaun tringhi dacă acesta este înclinat către dreapta și un diamant dacă este pus cu fața în sus. +
- +
-<code python>​ +
-from microbit import displayaccelerometerImage +
- +
-while True: +
-    if accelerometer.current_gesture() == "​left":​ +
-        display.show(Image.SQUARE) +
-    elif accelerometer.current_gesture() == "​right":​ +
-        display.show(Image.TRIANGLE) +
-    elif accelerometer.current_gesture() == "face up": +
-        display.show(Image.DIAMOND) +
-    else: +
-        display.clear() +
-</​code>​ +
- +
-===== Direcții. Busolă ===== +
- +
-Senzorul pentru [[https://​www.youtube.com/​watch?​v=a3P6LWwPBqM&​feature=emb_logo|busolă]] deceteaza câmpuri magnetice ale Pământului și este amplasat tot pe spatele micro:​bit-ului,​ precum acclerometrul. Acesta este folosit pentru a decta dacă un magnet se afla prin preajma micro:​bit-ului sau pentru navigare, poate arata direcțiile ​Nord, Sud, Est și Vest. +
- +
-==== Exemplul 4 ==== +
- +
-În acest exemplu vom vedea cum micr:​obit-ul poate fi folosit ca o busolă. __Atenție__Imediat după ce ați rulat codul trebuie să așteptați puțin pană se afisează textul care spune “TITLING FILL”, iar apoi pe rând se va afișa căte un LED; trebuie să înclinați micro:​bit-ul până display-ul se va lumina complet. +
- +
-<code python>​ +
-from microbit import display, compass +
-compass.calibrate() +
- +
-while True: +
-    ​degrees = compass.heading() +
-    if degrees ​45 or degrees ​315: +
-        display.show('N'+
-    elif degrees ​135: +
-        display.show("​E"​) +
-    elif degrees ​225: +
-        display.show("​S"​) +
-    elif degrees < 315: +
-        display.show("​W"​) +
-    else: +
-        display.show(' '+
-</code> +
- +
-===== Microfonul șSpeaker-ul ===== +
- +
-BBC micro:bit V2 are fixat pe spate microfonul, iar pe partea ​din față se observa indicatorul,​ care lumineaza atunci cand acesta aste accesat. Acesta poate măsura nivelul de sunet din jurul plăcuței ​și poate reacționa la sunete înalte sau mai joase. +
- +
-Tot in partea din spate exista pe [[https://​www.allaboutcircuits.com/​technical-articles/​what-is-a-printed-circuit-board-pcb/​|PCB]] un difuzor(speaker) magnetic din care rezultă ca output sunetul. +
- +
- +
-==== Exemplul 5 ==== +
-Acest exemplu simulează o lumânare. După importarea bibliotecilor se declară un contor numit //lit//, care inițial are valoarea ​True. Apoi se verifica dacă a fost înregistrat un sunet puternic folosind funcția //​was_event()//,​ care totodată șterge ​istoricul evenimentelor sonore înainte de a returna. Dacă cea din urma returnează True se schimba valoare contoruluianume valoarea ​lui //lit//. În cazul în care lumânarea este aprinsă se va afișa pe display o imagine care o simuleaza o lumânare și care va face flacăra să licarească la o poziție random de la 1 la 3.  +
- +
-Pentru a crea **imaginea** este necesar să dăm valori fiecarui pixel de pe display. Valoarea 0 însemna ca led-ul respectiv este oprit, nu luminează. Valorile între 1 și 9(valoarea ​maximă) arată nivelul de luminozitate al pixelului. Pentru a reprezenta o linie valorile sunt închise în //""//​ și se termină cu //:// . În acest exemplu, ​ se observă faptul că fiecare linie din //Image()// reprezintă  ​poziționarea led-urilor de pe display-ul fizic al mico:​bit-ului. Prin urmare, analizând prima linie, care sugerează flacăra, toate led-urile sunt oprite cu exceptia celui de pe pozitia 3, care are pixel-ul setat la luminozitate maximă. Restul liniilor sunt asemenea pentru a forma restul lumânării,​ pozițiile 1 și 5, au pixel-ul setat la valoarea 0, iar restul la valoarea 9. +
- +
-Pentru a crea **efectul de licărire** se folosește funcția //​set_pixel()//,​ caruia ​se dau ca parametrii linia, coloana ​și valoarea pixelului. +
- +
-<code python>​ +
-from microbit import display, microphone, SoundEvent, Image, sleep +
-import random +
- +
-lit = True +
- +
-while True: +
-    ​if microphone.was_event(SoundEvent.LOUD):​ #check if a loud sound was +
-        lit = not lit +
-        sleep(500) +
-    if lit: +
-        display.show(Image( #candle image +
-        "​00900:"​ +
-        "​09990:"​ +
-        "​09990:"​ +
-        "​09990:"​ +
-        "​09990"​)) +
-        sleep(150) +
-        flicker = random.randint(1,​ 3) +
-        if flicker != 2: +
-            display.set_pixel(2,​0,​0) +
-            display.set_pixel(flicker,​0,​9) +
-        sleep(150) +
-    else: +
-        display.clear() +
-</code> +
- +
- +
-===== Senzorul de atingere ===== +
- +
-Micro:bit-ul are senzorul ​de atingere amplasat pe [[https://​www.youtube.com/​watch?​v=spFD3SxxxHQ&​feature=emb_logo|logo]],​ care poate fi folosit ca și input. Acesta poate interacționa cu user-ul precum un buton. +
- +
-  +
- +
-==== Exemplul 6 ==== +
-În acest exemplu se verifică dacă senzorul este atins atunci, se va afișa mesajul “Hello” altfel, display-ul va fi neluminat. +
- +
-<code python>​ +
-from microbit import display, pin_logo +
- +
-while True: +
-    ​if pin_logo.is_touched():​ +
-        display.scroll("​Hello"​) +
-    else: +
-        display.clear() #display stays empty +
-</code> +
- +
-===== Senzorul de temperatura ​șde lumină ===== +
- +
-Senzorul de [[https://​youtu.be/​mrHn8eZ9eqg|temperatură]] înregistrează cu aproximație temperatura din jurul micr:​obit-ului,​ iar senzorul de [[https://​youtu.be/​ii0U_FMr-Z4|lumină]] poate înregistra nivelul de lumină prin intermediul LED-urilor. +
- +
-==== Exemplul 7 ==== +
- +
-Exemplul urmator afisează temepratura dacă butonul A este apăsatiar dacă deasupra LED-urilor micro:​bit-ul înregistrează ​lumină puternică va afișa pe display un soare. Pentru a testa senzorul de lumină, în acest exemplu puteți îndrepta lumina de la lanterna telefonului către plăcuță+
- +
-<code python>​ +
-from microbit import display, button_a, Image, temperature +
- +
-while True: +
-    if button_a.was_pressed():​ +
-        display.scroll(temperature()) #displat the temperature +
-    elif display.read_light_level() > 100: #check the light level +
-        display.show(Image( #sun image +
-        "​90909:"​ +
-        "​09990:"​ +
-        "​99999:"​ +
-        "​09990:"​ +
-        "​90909"​)) +
-    else: +
-        display.clear() +
-</​code>​ +
- +
-===== Exerciții ===== +
- +
-   Scrieți un program care la apăsarea simultană ​butoanelor A și B va afișa ​o imagine care reprezintă "​DA"​iar dacă niciun buton nu este apăsat va apărea o imagine care reprezintă "​NU"​. Pentru imagini vezi [[https://​microbit-micropython.readthedocs.io/​en/​v2-docs/​tutorials/​images.html|documentația]]+
-   ​Modificați exercițiul anterior astfel încât la apăsarea butonului A se va afișa litera "​A",​ iar la apăsarea butonului B se va afișa litera "​B"​. +
-   - Scrieți un program care afișeaza ​pe display numărul curent ​de scuturări. Când micro bit-ul înregistrează 9 scuturări pe display va apărea o imagine+
-   ​- Creați un program care înregistrează numarul ​de înclinări către stanga și către dreapta. De fiecare data când micro:bit-ul este îndreptat în una dintre cele două părți să se afișeze numărul curent de înclinări către partea respectivă. //Hint//: folosițmetoda [[https://​microbit-micropython.readthedocs.io/​en/​v1.0.1/​microbit.html#​microbit.sleep|sleep]] +
-   - Scrieți un program care la atingerea logo-ului(senzorul de atingere) să faca toggle între ​imagine cu diamant și imagine cu diamant mic. +
-   - Să se scrie un program, care la înregistrarea unui sunet va afișa pe display o imagine și va rosti cu ajutorul speech-ului "​ON"​. Dacă nu este înregistrat niciun sunet display-ul rămâne golAfișati nivelul de sunet la o acțiune la alegere(apăsare unui buton, atingerea logo-ului, înclinare etc.)  +
-   - Modificați codul de la [[https://​ocw.cs.pub.ro/​courses/​sde/​laboratoare/​02_microbit_ro?&#​senzorul_de_temperatura_si_de_lumina|exemplul 7]] astfel încât micro:​bit-ul detectează lumină să folosească speaker-ul pentru a reda muzica JUMP_UP, iar când lumina este oprită să redea muzica JUMP_DOWN. Pentru acesarea bibliotecii "​music"​ vezi [[https://​microbit-micropython.readthedocs.io/​en/​v2-docs/​tutorials/​music.html|documentația]]. +
- +
- +
-  +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
- +
-  +
- +
  
 +==== ====
  
 +[[https://​github.com/​UPB-FILS-SdE2/​Solutions/​tree/​main/​TP3|Soluții]]
  
  
sde2/laboratoare/02_microbit_ro.1615970516.txt.gz · Last modified: 2021/03/17 10:41 by ioana_maria.culic
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0