Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

sda-aa:laboratoare:02 [2021/03/09 15:33]
cristian.rusu
sda-aa:laboratoare:02 [2021/03/09 18:11] (current)
cristian.rusu [4. Exercitii]
Line 2: Line 2:
  
  
-==== Obiectivele laboratorului ==== +==== 1. Obiectivele laboratorului ==== 
-  * Calculul ​complexităţii ​algoritmilor+  * Calculul ​complexitatii ​algoritmilor
   * Implementarea unor algoritmi de sortare   * Implementarea unor algoritmi de sortare
  
  
-==== Calculul ​complexităţii ​algoritmilor ====+==== 2. Calculul ​complexitatii ​algoritmilor ====
  
-=== Introducere ===+=== A. Introducere ===
  
-Analiza ​complexității ​unui algoritm are ca scop estimarea volumului de resurse de calcul necesare pentru ​execuția ​algoritmului. Prin resurse se înțelege+Analiza ​complexitatii ​unui algoritm are ca scop estimarea volumului de resurse de calcul necesare pentru ​executia ​algoritmului. Prin resurse se intelege
-   ​* ​Spațiul ​de memorie necesar pentru stocarea datelor pe care le prelucrează ​algoritmul. +   ​* ​Spatiul ​de memorie necesar pentru stocarea datelor pe care le prelucreaza ​algoritmul. 
-   * Timpul necesar pentru ​execuția ​tuturor ​prelucrărilor ​specificate ​în algoritm.+   * Timpul necesar pentru ​executia ​tuturor ​prelucrarilor ​specificate ​in algoritm.
  
-Această analiză ​este utilă ​pentru a stabili ​dacă un algoritm ​utilizează ​un volum acceptabil de resurse pentru rezolvarea unei probleme. In acest fel timpul de executie va fi exprimat prin numarul de operatii elementare executate. Sunt considerate operatii elementare cele aritmetice (adunare, scadere, ​inmulțire, impartire), comparatiile si cele logice (negatie, conjuncte ​și disjunctie).+Aceasta analiza ​este utila pentru a stabili ​daca un algoritm ​utilizeaza ​un volum acceptabil de resurse pentru rezolvarea unei probleme. In acest fel timpul de executie va fi exprimat prin numarul de operatii elementare executate. Sunt considerate operatii elementare cele aritmetice (adunare, scadere, ​inmultire, impartire), comparatiile si cele logice (negatie, conjuncte ​si disjunctie).
  
-Este așadar ​suficient sa se contorizeze doar anumite tipuri de operații ​elementare, numite ​operații ​de bază. Timpul de executie al intregului algoritm se obtine insumand timpii de executie ai prelucrarilor componente.+Este asadar ​suficient sa se contorizeze doar anumite tipuri de operatii ​elementare, numite ​operatii ​de baza. Timpul de executie al intregului algoritm se obtine insumand timpii de executie ai prelucrarilor componente.
  
  
Line 23: Line 23:
  
  
-Consideram problema calculului sumei . Dimensiunea acestei probleme poate fi considerata n. Algoritmul si tabelul cu costurile corespunzatoare ​prelucrărilor ​sunt prezentate ​ın Tabel. Insumand timpii de executie ai prelucrarilor elementare se obtine: $T(n)=n(c_3 + c_4 + c_5) + c_1 + c_2 + c_3$ deci $T(n)=k_1n + k_2$, adica timpul de executie depinde liniar de dimensiunea problemei. Costurile operatiilor elementare influenteaza doar constantele ce intervin in functia $T(n)$.+Consideram problema calculului sumei. Dimensiunea acestei probleme poate fi considerata n. Algoritmul si tabelul cu costurile corespunzatoare ​prelucrarilor ​sunt prezentate ​in Tabel. Insumand timpii de executie ai prelucrarilor elementare se obtine: $T(n)=n(c_3 + c_4 + c_5) + c_1 + c_2 + c_3$ deci $T(n)=k_1n + k_2$, adica timpul de executie depinde liniar de dimensiunea problemei. Costurile operatiilor elementare influenteaza doar constantele ce intervin in functia $T(n)$.
  
 {{:​sda-ab:​laboratoare:​complexitati1.png?​600|}} {{:​sda-ab:​laboratoare:​complexitati1.png?​600|}}
  
-**Exemplul 2 - Înmulțirea ​a 2 matrici**+**Exemplul 2 - inmultirea ​a 2 matrici**
  
 Consideram problema determinarii produsului a doua matrici: A de dimensiune $m \times n$ si B de dimensiune $n \times p$. In acest caz dimensiunea problemei este determinata de trei valori: $(m, n, p)$. Consideram problema determinarii produsului a doua matrici: A de dimensiune $m \times n$ si B de dimensiune $n \times p$. In acest caz dimensiunea problemei este determinata de trei valori: $(m, n, p)$.
  
-In practica nu este necesara o analiza atat de detaliata ci este suficient sa se identifice operatia ​dominantă ​si sa se estimeze numarul de repetari ale acesteia. Prin operatie dominanta se ıntelege ​operatia care contribuie cel mai mult la timpul de executie a algoritmului si de regulă ​este operatia ce apare ın ciclul cel mai interior. ​În exemplul ar putea fi considerata ca operatie dominanta, operatia de ınmultire. In acest caz costul executiei algoritmului ar fi $T(m, n, p)=mnp$.+In practica nu este necesara o analiza atat de detaliata ci este suficient sa se identifice operatia ​dominanta ​si sa se estimeze numarul de repetari ale acesteia. Prin operatie dominanta se intelege ​operatia care contribuie cel mai mult la timpul de executie a algoritmului si de regula ​este operatia ce apare in ciclul cel mai interior. ​in exemplul ar putea fi considerata ca operatie dominanta, operatia de inmultire. In acest caz costul executiei algoritmului ar fi $T(m, n, p)=mnp$.
  
 {{:​sda-ab:​laboratoare:​complexitati2.png?​600|}} {{:​sda-ab:​laboratoare:​complexitati2.png?​600|}}
Line 37: Line 37:
  
  
-=== Caracterizarea unui algoritm ===+=== B. Caracterizarea unui algoritm ===
  
-Numim sortare orice aşezare(sau - mai clar - reaşezare) a unor elemente date în aşa fel încâtdupă aşezaresă existe o ordine ​completă în funcţie ​de un atribut(numit cheie) al elementelor.+Numim sortare orice asezare(sau - mai clar - reasezare) a unor elemente date in asa fel incatdupa asezaresa existe o ordine ​completa in functie ​de un atribut(numit cheie) al elementelor.
  
-Pentru a exista o ordine ​completă, trebuie ​să alegem o relaţie ​pe care vrem sa o impunem. ​Dacă relaţia ​este valabilă între ​oricare ​două elemente pentru care primul element este aşezat ​la stânga ​celui de-al doilea, atunci avem o ordine ​completă.+Pentru a exista o ordine ​completa, trebuie ​sa alegem o relatie ​pe care vrem sa o impunem. ​Daca relatia ​este valabila intre oricare ​doua elemente pentru care primul element este asezat ​la stanga ​celui de-al doilea, atunci avem o ordine ​completa.
  
-Exemplu: ​dacă alegem drept cheie un atribut ​număr întreg şi relaţia ​mai mic sau egal, obţinem ​ordinea ​crescătoare.+Exemplu: ​daca alegem drept cheie un atribut ​numar intreg si relatia ​mai mic sau egal, obtinem ​ordinea ​crescatoare.
  
 Vom descrie un algoritm de sortare prin: Vom descrie un algoritm de sortare prin:
-   * timp mediu - timpul de execuţie ​la care ne aşteptămîn medie, pentru sortare +   * timp mediu - timpul de executie ​la care ne asteptamin medie, pentru sortare 
-   * timp la limită- timpul de execuţie ​pentru cel mai rău caz posibil +   * timp la limita- timpul de executie ​pentru cel mai rau caz posibil 
-   * memorie - memoria ​maximă ​de care are nevoie algoritmul pentru sortare(excludem memoria deja alocată înainte ​de algoritm → vectorul efectiv ce va fi sortat) +   * memorie - memoria ​maxima ​de care are nevoie algoritmul pentru sortare(excludem memoria deja alocata inainte ​de algoritm → vectorul efectiv ce va fi sortat) 
-   * stabilitate - un algoritm stabil ​păstrează ​ordinea ​în care apar două elemente cu aceeaşi ​cheie(atributul ​după care sortăm)+   * stabilitate - un algoritm stabil ​pastreaza ​ordinea ​in care apar doua elemente cu aceeasi ​cheie(atributul ​dupa care sortam)
  
-Folosim ​notaţia ​O(n) pentru a indica: +Folosim ​notatia ​O(n) pentru a indica: 
-   * un număr ​de operaţii ​de ordinul lui n. În acest caz, spunem ​că avem „complexitate de timp de ordinul lui n“ +   * un numar de operatii ​de ordinul lui n. in acest caz, spunem ​ca avem „complexitate de timp de ordinul lui n“ 
-   * o dimensiune de ordinul lui n pentru memoria ​alocatăÎn acest caz, spunem ​că avem „complexitate de spaţiu ​de ordinul lui n“+   * o dimensiune de ordinul lui n pentru memoria ​alocatain acest caz, spunem ​ca avem „complexitate de spatiu ​de ordinul lui n“
  
  
  
-==== Implementarea unor algoritmi de sortare ====+==== 3. Implementarea unor algoritmi de sortare ====
  
 In acest curs ati vazut deja algoritmi de sortare precum In acest curs ati vazut deja algoritmi de sortare precum
    * Bubble sort - interschimbare    * Bubble sort - interschimbare
-   * Selection sort - selecţie+   * Selection sort - selectie
    * Insertion sort - inserare    * Insertion sort - inserare
    * Merge sort - interclasare    * Merge sort - interclasare
-   * Quick sort - partiţionare+   * Quick sort - partitionare
  
-=== Bubble sort ===+=== A. Bubble sort ===
  
 Caracteristici:​ Caracteristici:​
    * timp mediu: O(N^2)    * timp mediu: O(N^2)
-   * timp la limită: O(N^2)+   * timp la limita: O(N^2)
    * memorie: O(1)    * memorie: O(1)
    * Stabil: DA    * Stabil: DA
  
 **Descriere:​** **Descriere:​**
-Sortarea prin metoda bulelor se consideră ​drept una din cele mai puţin ​efective metode de sortare, dar cu un algoritm mai simplu.+Sortarea prin metoda bulelor se considera ​drept una din cele mai putin efective metode de sortare, dar cu un algoritm mai simplu.
  
-Ideea de bază sortării ​prin metoda bulelor este în a parcurge tabloul, de la stânga ​spre dreapta, fiind comparate elementele ​alăturate ​a[i] si a[i+1]. ​Dacă vor fi găsite ​2 elemente neordonate, valorile lor vor fi interschimbate. +Ideea de baza sortarii ​prin metoda bulelor este in a parcurge tabloul, de la stanga ​spre dreapta, fiind comparate elementele ​alaturate ​a[i] si a[i+1]. ​Daca vor fi gasite ​2 elemente neordonate, valorile lor vor fi interschimbate. 
-Parcurgerea tabloului de la stânga ​spre dreapta se va repeta ​atât timp cât vor fi întâlnite ​elemente neordonate.+Parcurgerea tabloului de la stanga ​spre dreapta se va repeta ​atat timp cat vor fi intalnite ​elemente neordonate.
  
 +{{:​sda-aa:​laboratoare:​bubble-sort-example-300px.gif?​300|}}
  
  
 +**Implementarea:​**
 +<code C>
 +//sortare descrescatoare
 +void bubble(int a[],int n)
 +{
 +    int i,​schimbat,​aux;​
 +    do {
 +        schimbat = 0;
 +        // parcurgem vectorul
 +        for(i = 0; i < n-1; i++) {
 +     // daca valoarea i din vectorul a este mai mica decat cea de pe pozitia i+1
 +            if (a[i] < a[i+1]) { 
 +                // interschimbare
 +         aux = a[i];
 + a[i] = a[i+1];
 + a[i+1] = aux;
 + schimbat = 1;
 +     }
 +        }
 +    } while(schimbat);​
 +}
 +</​code>​
 +
 +
 +
 +=== B. Selection sort ===
 +
 +Caracteristici:​
 +   * timp mediu: O(N^2)
 +   * timp la limita: O(N^2)
 +   * memorie: O(1)
 +   * Stabil: DA
 +
 +**Descriere:​**
 +Acest algoritm selecteaza, la fiecare pas i, cel mai mic element din vectorul nesortat(de la pozitia i pana la n). Valoarea minima gasita la pasul i este pusa in vector la pozitia i, facandu-se intereschimbarea cu pozitia actuala a minimului. Nu este un algoritm indicat pentru vectorii mari, in majoritatea cazurilor oferind rezultate mai slabe decat insertion sort si bubble sort.
 +
 +{{:​sda-aa:​laboratoare:​selection-sort.gif?​300|}}
 +
 +
 +**Implementarea:​**
 +<code C>
 +void selectionSort(int a[],int n)
 +{
 + int i,​j,​aux,​min,​minPoz;​
 + for(i = 0; i < n - 1;i++)
 + {
 + minPoz = i;
 + min = a[i];
 + for(j = i + 1;j < n;j++) //selectam minimul
 + //din vectorul ramas( de la i+1 la n)
 + {
 + if(min > a[j]) //sortare crescatoare
 + {
 + minPoz = j; //pozitia elementului minim
 + min = a[j];
 + }
 + }
 + aux = a[i] ;
 + a[i] = a[minPoz]; //​interschimbare
 + a[minPoz] = aux;
 + }
 +}
 +</​code>​
 +
 +
 +
 +=== C. Insertion sort ===
 +
 +Caracteristici:​
 +   * timp mediu: O(N^2)
 +   * timp la limita: O(N^2)
 +   * memorie: O(1)
 +   * Stabil: DA
 +
 +**Descriere:​**
 +Spre deosebire de alti algoritmi de sortare, sortarea prin insertie este folosita destul de des pentru sortarea tablourilor cu numar mic de elemente. De exemplu, poate fi folosit pentru a imbunatati rutina de sortare rapida.
 +
 +   * Sortarea prin insertie seamana oarecum cu sortarea prin selectie. Tabloul este impartit imaginar in doua parti - o parte sortata si o parte nesortata. La inceput, partea sortata contine primul element al tabloului si partea nesortata contine restul tabloului.
 +   * La fiecare pas, algoritmul ia primul element din partea nesortata si il insereaza in locul potrivit al partii sortate.
 +   * Cand partea nesortata nu mai are nici un element, algoritmul se opreste.
 +
 +{{:​sda-aa:​laboratoare:​insertion-sort-example-300px.gif?​300|}}
 +
 +
 +**Implementarea:​**
 +<code C>
 +void insertionSort(int a[], int n)
 +{
 +    int i, j, aux;
 +    for (i = 1; i < n; i++)
 +    {
 +        j = i;
 +        while (j > 0 && a[j - 1] > a[j])
 +        { //cautam pozitia pe care sa mutam a[i]
 +            aux = a[j]; //​interschimbare
 +            a[j] = a[j - 1];
 +            a[--j] = aux;
 +        }
 +    }
 +}
 +</​code>​
 +
 +
 +
 +=== D. Merge sort ===
 +
 +Caracteristici:​
 +   * timp mediu: O(N log N)
 +   * timp la limita: O(N log N)
 +   * memorie: O(N)
 +   * Stabil: DA
 +
 +**Descriere:​**
 +in cazul sortarii prin interclasare,​ vectorii care se interclaseaza sunt doua secvente ordonate din acelasi vector. Sortarea prin interclasare utilizeaza metoda Divide et Impera:
 +   * se imparte vectorul in secvente din ce in ce mai mici, astfel incat fiecare secventa sa fie ordonata la un moment dat si interclasata cu o alta secventa din vector corespunzatoare.
 +   ​* ​
 +   * practic, interclasarea va incepe cand se ajunge la o secventa formata din doua elemente. Aceasta, odata ordonata, se va interclasa cu o alta 
 +corespunzatoare(cu 2 elemente). Cele doua secvente vor alcatui un subsir ordonat din vector mai mare(cu 4 elemente) care, la randul lui, se va interclasa cu un subsir corespunzator(cu 4 elemente) s.a.m.d.
 +
 +{{:​sda-aa:​laboratoare:​merge-sort-example-300px.gif?​300|}}
 +
 +
 +
 +=== E. Quick sort ===
 +
 +Caracteristici:​
 +   * timp mediu: O(N log N)
 +   * timp la limita: O(N^2)
 +   * memorie: O(log N)
 +   * Stabil: NU
 +
 +**Descriere:​**
 +Quick Sort este unul dintre cei mai rapizi si mai utilizati algoritmi de sortare pana in acest moment,​bazandu-se pe tehnica „Divide et impera“. Desi cazul cel mai nefavorabil este O(N^2), in practica, QuickSort ofera rezultate mai bune decat restul algoritmilor de sortare din clasa „O(N log N)“.
 +
 +Algoritmul se bazeaza pe urmatorii pasi:
 +   * alegerea unui element pe post de pivot
 +   * parcurgerea vectorului din doua parti(de la stanga la pivot, de la dreapta la pivot, ambele in acelasi timp)
 +   * interschimbarea elementelor care se afla pe „partea gresita“ a pivotului(mutam la dreapta pivotului elementele mai mari, la stanga pivotului elementel mai mici)
 +   * divizarea algoritmului:​ dupa ce mutam elementele pe „partea corecta“ a pivotului, avem 2 subsiruri de sortat, iar pivotul se afla pe pozitia buna.
 +
 +
 +
 +==== 4. Exercitii ====
 +
 +  - Alegeti un algoritm A (dintre Bubble, Insertion si Selection) si un algoritm B (dintre Merge si Quick). Introduceti niste variabile globale cu care sa contorizati numarul de comparatii pentru algoritmii A si B. Comparati rezultatele pentru un vector de intregi de lungime n = 20.
 +  - Implementati un algoritm (dintre Bubble, Insertion si Selection) pentru sortarea unui vector cu n cuvinte de maxim 4 litere fiecare.
 +  - Implementati un algoritm (dintre Merge si Quick) pentru sortarea unui vector de structuri, unde fiecare structura reprezinta un moment de timp(int ora, min, sec).
 +  - Se da un vector de n intregi, iar toate valorile din vector sunt intre 0 si 1000. Sortati vectorul in timp O(n).
 +
 +**Nota:** Implementati toti algoritmii in fisiere separate (.c si .h) si apoi apelati-le din main.c
sda-aa/laboratoare/02.1615296832.txt.gz · Last modified: 2021/03/09 15:33 by cristian.rusu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0