This shows you the differences between two versions of the page.
|
poo-is-ab:laboratoare:12 [2024/12/17 08:48] razvan.cristea0106 [Concluzii] |
poo-is-ab:laboratoare:12 [2025/12/12 20:40] (current) razvan.cristea0106 [Rezolvarea Problemei Rombului] |
||
|---|---|---|---|
| Line 21: | Line 21: | ||
| {{ :poo-is-ab:laboratoare:diamond.jpg?direct&400 |}} | {{ :poo-is-ab:laboratoare:diamond.jpg?direct&400 |}} | ||
| - | Așa cum se poate observa și în imaginea de mai sus clasa **D** are două copii ale clasei **A**, ceea ce duce la **ambiguități** și **inconsistențe**. De exemplu, dacă încercăm să accesăm un membru al clasei **A** din clasa **D**, compilatorul **nu** poate determina pe unde să o ia, deoarece atât calea **D-B-A** cât și **D-C-A** duc spre clasa **A**. | + | Așa cum se poate observa și în imaginea de mai sus clasa **D** are două copii ale clasei **A**, ceea ce duce la **ambiguități** și **inconsistențe**. De exemplu, dacă încercăm să accesăm un membru al clasei **A** din clasa **D**, compilatorul **nu** poate determina care este drumul corect, deoarece atât calea **D-B-A** cât și calea **D-C-A** duc spre clasa **A**. |
| În limbajele **C#** și **Java**, moștenirea multiplă a claselor **nu** este permisă tocmai pentru a evita astfel de probleme. În schimb, aceste limbaje oferă mecanisme alternative, precum **interfețele**, care permit implementarea a numeroase comportamente **fără** a introduce **conflicte** legate de **ambiguitatea moștenirii**. | În limbajele **C#** și **Java**, moștenirea multiplă a claselor **nu** este permisă tocmai pentru a evita astfel de probleme. În schimb, aceste limbaje oferă mecanisme alternative, precum **interfețele**, care permit implementarea a numeroase comportamente **fără** a introduce **conflicte** legate de **ambiguitatea moștenirii**. | ||
| Line 31: | Line 31: | ||
| ==== Rezolvarea Problemei Rombului ==== | ==== Rezolvarea Problemei Rombului ==== | ||
| - | Pentru a putea gestiona și rezolva corect această problemă mai întâi trebuie să aplicăm doi pași si anume: **derivarea virtuala a claselor intermediare din clasa de baza** și respectiv **testarea aplicației** pentru a vedea dacă se comportă în conformitate cu așteptările pe care le avem. | + | Pentru a putea gestiona și rezolva corect această problemă trebuie să aplicăm doi pași si anume: **derivarea virtuală a claselor intermediare din clasa de bază** și respectiv **apelarea constructorilor clasei de bază în lista de inițializare a constructorilor clasei nepot**. Pentru a vedea dacă aplicația se comportă în conformitate cu așteptările pe care le avem va trebui să o testăm constant pentru a vedea dacă am eliminat toate ambiguitățile generate de problema rombului. |
| === Derivarea virtuală === | === Derivarea virtuală === | ||
| Line 42: | Line 42: | ||
| public: | public: | ||
| - | A() | + | A() |
| { | { | ||
| std::cout << "Constructor A\n"; | std::cout << "Constructor A\n"; | ||
| } | } | ||
| - | ~A() | + | ~A() |
| { | { | ||
| std::cout << "Destructor A\n"; | std::cout << "Destructor A\n"; | ||
| Line 53: | Line 53: | ||
| }; | }; | ||
| - | class B : public A | + | class B : public A |
| { | { | ||
| public: | public: | ||
| Line 62: | Line 62: | ||
| } | } | ||
| - | ~B() | + | ~B() |
| { | { | ||
| std::cout << "Destructor B\n"; | std::cout << "Destructor B\n"; | ||
| Line 68: | Line 68: | ||
| }; | }; | ||
| - | class C : public A | + | class C : public A |
| { | { | ||
| public: | public: | ||
| Line 77: | Line 77: | ||
| } | } | ||
| - | ~C() | + | ~C() |
| { | { | ||
| std::cout << "Destructor C\n"; | std::cout << "Destructor C\n"; | ||
| Line 83: | Line 83: | ||
| }; | }; | ||
| - | class D : public B, public C | + | class D : public B, public C |
| { | { | ||
| public: | public: | ||
| Line 92: | Line 92: | ||
| } | } | ||
| - | ~D() | + | ~D() |
| { | { | ||
| std::cout << "Destructor D\n"; | std::cout << "Destructor D\n"; | ||
| Line 104: | Line 104: | ||
| #include <iostream> | #include <iostream> | ||
| - | int main() | + | int main() |
| { | { | ||
| D obj; | D obj; | ||
| Line 114: | Line 114: | ||
| </code> | </code> | ||
| - | <note warning>Comportamentul descris mai sus apare din cauza **problemei rombului**, care generează o **ambiguitate** ce conduce la **dublul apel** al constructorului și destructorului clasei de bază **A**. Această situație poate deveni problematică în special în scenariile în care superclasa **A** gestionează resurse **alocate dinamic**. În astfel de cazuri, **ambiguitatea** poate duce la comportament nedefinit, cum ar fi **memory leaks** sau chiar **crash-uri** ale aplicației, deoarece **destructorul** poate fi apelat de mai multe ori pe **aceeași resursă**.</note> | + | Iar output-ul arată ca mai jos. |
| + | |||
| + | <file> | ||
| + | Constructor A | ||
| + | Constructor B | ||
| + | Constructor A | ||
| + | Constructor C | ||
| + | Constructor D | ||
| + | |||
| + | Destructor D | ||
| + | Destructor C | ||
| + | Destructor A | ||
| + | Destructor B | ||
| + | Destructor A | ||
| + | </file> | ||
| + | |||
| + | <note warning>Comportamentul descris mai sus apare din cauza **problemei rombului**, care generează o **ambiguitate** ce conduce la **dublul apel** al constructorului și al destructorului clasei de bază **A**. Această situație poate deveni problematică în special în scenariile în care superclasa **A** gestionează resurse **alocate dinamic**. În astfel de cazuri, **ambiguitatea** poate duce la **comportament nedefinit**, cum ar fi **memory leaks** sau chiar **crash-uri** ale aplicației, deoarece **destructorul** poate fi apelat de mai multe ori pe **aceeași resursă**.</note> | ||
| - | Rezolvarea acestei probleme este **derivarea virtuală** a claselor intermediare **B** și respectiv **C** după cum urmează. | + | Rezolvarea acestei situații de ambiguitate se face prin **derivarea virtuală** a claselor intermediare **B** și respectiv **C** după cum urmează în blocul de cod de mai jos. |
| <code cpp> | <code cpp> | ||
| Line 123: | Line 139: | ||
| public: | public: | ||
| - | A() | + | A() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Constructor A\n"; | + | std::cout << "Constructor A\n"; |
| - | } | + | } |
| - | ~A() | + | ~A() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Destructor A\n"; | + | std::cout << "Destructor A\n"; |
| - | } | + | } |
| }; | }; | ||
| Line 138: | Line 154: | ||
| public: | public: | ||
| - | B() : A() | + | B() : A() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Constructor B\n"; | + | std::cout << "Constructor B\n"; |
| - | } | + | } |
| - | ~B() | + | ~B() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Destructor B\n"; | + | std::cout << "Destructor B\n"; |
| - | } | + | } |
| }; | }; | ||
| Line 153: | Line 169: | ||
| public: | public: | ||
| - | C() : A() | + | C() : A() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Constructor C\n"; | + | std::cout << "Constructor C\n"; |
| - | } | + | } |
| - | ~C() | + | ~C() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Destructor C\n"; | + | std::cout << "Destructor C\n"; |
| - | } | + | } |
| }; | }; | ||
| Line 168: | Line 184: | ||
| public: | public: | ||
| - | D() : A(), B(), C() | + | D() : A(), B(), C() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Constructor D\n"; | + | std::cout << "Constructor D\n"; |
| - | } | + | } |
| - | ~D() | + | ~D() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Destructor D\n"; | + | std::cout << "Destructor D\n"; |
| - | } | + | } |
| }; | }; | ||
| </code> | </code> | ||
| Line 182: | Line 198: | ||
| <note important>În lista de inițializare a constructorului clasei **D** este obligatoriu să apelăm explicit constructorul clasei **A**, deoarece în cazul **moștenirii virtuale**, **constructorii** clasei de bază **nu** mai sunt **apelați automat** prin intermediul claselor intermediare. **Derivarea virtuală** modifică lanțul de apeluri ale constructorilor, transferând responsabilitatea inițializării clasei de bază **direct** către **clasa derivată finală**. Această cerință asigură că resursele sau membrii clasei **A** sunt inițializați **corect** și **elimină ambiguitatea** în procesul de construcție a obiectelor.</note> | <note important>În lista de inițializare a constructorului clasei **D** este obligatoriu să apelăm explicit constructorul clasei **A**, deoarece în cazul **moștenirii virtuale**, **constructorii** clasei de bază **nu** mai sunt **apelați automat** prin intermediul claselor intermediare. **Derivarea virtuală** modifică lanțul de apeluri ale constructorilor, transferând responsabilitatea inițializării clasei de bază **direct** către **clasa derivată finală**. Această cerință asigură că resursele sau membrii clasei **A** sunt inițializați **corect** și **elimină ambiguitatea** în procesul de construcție a obiectelor.</note> | ||
| - | Iar dacă vom testa în **funcția main** această ierarhie de clase vom vedea comportamentul așteptat. | + | Iar dacă vom testa în **funcția main** această ierarhie de clase vom obține rezultatul dorit. |
| <code cpp> | <code cpp> | ||
| + | #include <iostream> | ||
| + | |||
| int main() | int main() | ||
| { | { | ||
| - | D obj; | + | D obj; |
| - | std::cout << '\n'; | + | std::cout << '\n'; |
| - | return 0; | + | return 0; |
| } | } | ||
| </code> | </code> | ||
| Line 214: | Line 232: | ||
| <code cpp> | <code cpp> | ||
| + | #include <iostream> | ||
| + | |||
| int main() | int main() | ||
| { | { | ||
| - | A* obj = new D(); | + | A* obj = new D(); |
| - | std::cout << '\n'; | + | std::cout << '\n'; |
| - | delete obj; | + | delete obj; |
| - | return 0; | + | return 0; |
| } | } | ||
| </code> | </code> | ||
| Line 238: | Line 258: | ||
| Deși ordinea apelării constructorilor este cea firească în cazul destructorilor putem observa că aceștia **nu** se apelează în **ordinea inversă** constructorilor, ceea ce înseamnă că la **dezalocarea memoriei** pentru pointerul **obj** nu se produce o **legătură întârziată (late binding)**. | Deși ordinea apelării constructorilor este cea firească în cazul destructorilor putem observa că aceștia **nu** se apelează în **ordinea inversă** constructorilor, ceea ce înseamnă că la **dezalocarea memoriei** pentru pointerul **obj** nu se produce o **legătură întârziată (late binding)**. | ||
| - | <note warning>În cazul **problemei rombului** clasa **A** nu este o **clasă abstractă** sau o **interfață**. Toate clasele existente sunt **clase reale**, adică sunt **instanțiabile**, deci asigurarea legăturii întârziate se poate face **doar** prin intermediul **metodelor virtuale**.</note> | + | <note warning>În cazul **problemei rombului** prezentate în acest laborator clasa **A** nu este o **clasă abstractă** sau o **interfață**. Toate clasele existente sunt **clase reale**, adică sunt **instanțiabile**, deci asigurarea **legăturii întârziate** se poate face **doar** prin intermediul **metodelor virtuale**.</note> |
| - | Soluția este să marcăm destructorul clasei **A** ca fiind **virtual**, astfel **tabela virtuală de pointeri** va fi moștenită de clasele **B**, **C**, **D**. | + | Soluția este să marcăm destructorul clasei **A** ca fiind **virtual**, astfel **tabela virtuală de pointeri** va fi moștenită de clasele **B**, **C** și respectiv **D**. |
| <code cpp> | <code cpp> | ||
| Line 247: | Line 267: | ||
| public: | public: | ||
| - | A() | + | A() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Constructor A\n"; | + | std::cout << "Constructor A\n"; |
| - | } | + | } |
| - | virtual ~A() | + | virtual ~A() |
| - | { | + | { |
| - | std::cout << "Destructor A\n"; | + | std::cout << "Destructor A\n"; |
| - | } | + | } |
| }; | }; | ||
| </code> | </code> | ||
| Line 272: | Line 292: | ||
| Destructor A | Destructor A | ||
| </file> | </file> | ||
| + | |||
| + | <note tip>Trebuie menționat însă faptul că limbajul C++ **permite** organizarea în formă de **romb** și pentru **clasele abstracte** și respectiv **interfețe**. Spre exemplu putem avea patru **clase abstracte** organizate în formă de **romb** iar **clasa de la baza rombului (clasa nepot)** este moștenită de o **clasă instanțiabilă**.</note> | ||
| ==== ==== | ==== ==== | ||
| Line 281: | Line 303: | ||
| **Problema rombului** evidențiază complexitatea **moștenirii multiple** și potențialele **capcane** care pot apărea în **proiectarea claselor** într-un limbaj precum **C++**. Deși **moștenirea multiplă** oferă **flexibilitate** și permite **reutilizarea codului**, aceasta vine cu riscuri, cum ar fi **ambiguitatea generată de apelurile multiple ale constructorilor** sau **destructorului clasei de bază**. Soluția **derivării virtuale** este un mecanism eficient pentru a **preveni** aceste ambiguități, oferind o **modalitate clară** de a gestiona relațiile dintre clase. Totuși, utilizarea **derivării virtuale** necesită o înțelegere profundă a modului în care funcționează apelurile constructorilor și cum să definim explicit ordinea acestora. | **Problema rombului** evidențiază complexitatea **moștenirii multiple** și potențialele **capcane** care pot apărea în **proiectarea claselor** într-un limbaj precum **C++**. Deși **moștenirea multiplă** oferă **flexibilitate** și permite **reutilizarea codului**, aceasta vine cu riscuri, cum ar fi **ambiguitatea generată de apelurile multiple ale constructorilor** sau **destructorului clasei de bază**. Soluția **derivării virtuale** este un mecanism eficient pentru a **preveni** aceste ambiguități, oferind o **modalitate clară** de a gestiona relațiile dintre clase. Totuși, utilizarea **derivării virtuale** necesită o înțelegere profundă a modului în care funcționează apelurile constructorilor și cum să definim explicit ordinea acestora. | ||
| - | **Diamond problem** nu este ceva rău în sine, ci o **oportunitate** de a învăța să scriem un cod **bine structurat** și de a ne baza pe mecanismele oferite de limbajul de programare pentru a rezolva **ambiguitățile**. Printr-o planificare **atentă** a ierarhiilor de clase și aplicarea **corectă** a **derivării virtuale**, putem evita **erori critice**, precum **memory leaks** sau **comportamente imprevizibile**. De asemenea, această problemă subliniază importanța **testării riguroase** și a **înțelegerii detaliate** a **relațiilor dintre clase** în programele complexe. | + | **Diamond problem** nu este ceva rău în sine, ci o **oportunitate** de a învăța să scriem un cod **bine structurat** și de a ne baza pe mecanismele oferite de limbajul de programare utilizat pentru a rezolva **ambiguitățile**. Printr-o planificare **atentă** a ierarhiilor de clase și aplicarea **corectă** a **derivării virtuale**, putem evita **erori critice**, precum **memory leaks** sau **comportamente imprevizibile**. De asemenea, această problemă subliniază importanța **testării riguroase** și a **înțelegerii detaliate** a **relațiilor dintre clase** în programele complexe. |