Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

poo-is-ab:laboratoare:08 [2024/11/18 00:02]
razvan.cristea0106 [Concluzii]
poo-is-ab:laboratoare:08 [2025/01/19 22:30] (current)
razvan.cristea0106
Line 1: Line 1:
-===== Laboratorul 08 - Clase abstracte și interfețe =====+===== Laborator 09 - Clase abstracte și interfețe =====
  
 **Autor: Răzvan Cristea** **Autor: Răzvan Cristea**
Line 19: Line 19:
 De exemplu, dacă avem o funcție **''​adunare''​** supraîncărcată pentru a lucra cu numere întregi și cu numere reale, **compilatorul** determină **automat** care versiune a funcției urmează să fie apelată, în funcție de **tipul** datelor primite ca argumente. Avantajul acestui tip de polimorfism este **viteza de execuție**,​ deoarece decizia a fost deja luată **înainte** ca programul să ruleze. De exemplu, dacă avem o funcție **''​adunare''​** supraîncărcată pentru a lucra cu numere întregi și cu numere reale, **compilatorul** determină **automat** care versiune a funcției urmează să fie apelată, în funcție de **tipul** datelor primite ca argumente. Avantajul acestui tip de polimorfism este **viteza de execuție**,​ deoarece decizia a fost deja luată **înainte** ca programul să ruleze.
  
-Cu toate acestea, există cazuri în care decizia pentru funcția/​metoda ce trebuie apelată **nu** poate fi luată ​la de către compilator, ci doar în timpul execuției. Acest procedeu este cunoscut sub denumirea de **polimorfism întârziat (late binding sau run-time polymorphism)**. Acest concept este strâns legat de **suprascrierea funcțiilor (overriding)** și de utilizarea mecanismelor de **moștenire** și **funcții virtuale** în C++.+Cu toate acestea, există cazuri în care decizia pentru funcția/​metoda ce trebuie apelată **nu** poate fi luată de către compilator, ci doar în timpul execuției. Acest procedeu este cunoscut sub denumirea de **polimorfism întârziat (late binding sau run-time polymorphism)**. Acest concept este strâns legat de **suprascrierea funcțiilor (overriding)** și de utilizarea mecanismelor de **moștenire** și **funcții virtuale** în C++.
  
 ==== Overloading vs Overriding ==== ==== Overloading vs Overriding ====
  
-În continuare vom prezenta un tabel care prezintă diferențele clare între cele două forme de polimorfism.+În continuare vom prezenta un tabel care pune în evidență diferențele clare între cele două forme de polimorfism.
  
 ^        **Overloading (Compile-Time Polymorphism)** ​     ^        **Overriding (Run-Time Polymorphism)** ​          ^ ^        **Overloading (Compile-Time Polymorphism)** ​     ^        **Overriding (Run-Time Polymorphism)** ​          ^
Line 33: Line 33:
 | Are un impact **redus** asupra performanței,​ deoarece decizia se ia la compilare | Are un impact **ușor mai mare** asupra performanței,​ deoarece decizia se ia în timpul execuției | | Are un impact **redus** asupra performanței,​ deoarece decizia se ia la compilare | Are un impact **ușor mai mare** asupra performanței,​ deoarece decizia se ia în timpul execuției |
  
-**Suprascrierea** (overriding) implică păstrarea aceluiași antent al funcției – adică același tip de return și aceiași semnătura (numele și lista de parametri) – dar permite redefinirea completă a comportamentului acesteia într-o **clasă derivată**. Prin această abordare, o funcție virtuală din clasa de bază poate fi adaptată pentru a răspunde nevoilor specifice ale clasei derivate. Acest proces este esențial pentru **polimorfismul la timp de execuție**,​ oferind flexibilitate și posibilitatea de a extinde funcționalitățile într-un mod dinamic.+**Suprascrierea** (**overriding**) implică păstrarea aceluiași antent al funcției – adică același tip de return și aceeași semnătura (numele și lista de parametri) – dar permite redefinirea completă a comportamentului acesteia într-o **clasă derivată**. Prin această abordare, o funcție virtuală din clasa de bază poate fi adaptată pentru a răspunde nevoilor specifice ale clasei derivate. Acest proces este esențial pentru **polimorfismul la timp de execuție**,​ oferind flexibilitate și posibilitatea de a extinde funcționalitățile într-un mod dinamic.
  
-Pe de altă parte, **supraîncărcarea** (overloading) presupune existența mai multor funcții cu același nume în cadrul aceleiași clase, dar care diferă prin numărul sau tipul parametrilor. Deși semnăturile sunt distincte, logica generală a funcțiilor rămâne similară, acestea fiind utilizate pentru a oferi funcționalități variate în contexte diferite. Alegerea variantei corespunzătoare este realizată la timpul de compilare, ceea ce asigură o execuție rapidă.+Pe de altă parte, **supraîncărcarea** (**overloading**) presupune existența mai multor funcții cu același nume în cadrul aceleiași clase, dar care diferă prin numărul sau tipul parametrilor. Deși semnăturile sunt distincte, logica generală a funcțiilor rămâne similară, acestea fiind utilizate pentru a oferi funcționalități variate în contexte diferite. Alegerea variantei corespunzătoare este realizată la timpul de compilare, ceea ce asigură o execuție rapidă.
  
-<note important>​Astfel **suprascrierea** permite modificarea profundă a comportamentului unei funcții în cadrul unei ierarhii de clase, în timp ce **supraîncărcarea** oferă posibilitatea reutilizării aceluiași nume de funcție pentru a gestiona scenarii variate, păstrând însă consistența logicii.</​note>​+<note important>​Astfel **suprascrierea** permite modificarea profundă a comportamentului unei funcții în cadrul unei **ierarhii de clase**, în timp ce **supraîncărcarea** oferă posibilitatea reutilizării aceluiași nume de funcție pentru a gestiona scenarii variate, păstrând însă consistența logicii.</​note>​
  
 ==== Funcții virtuale ==== ==== Funcții virtuale ====
Line 434: Line 434:
 ==== Concluzii ==== ==== Concluzii ====
  
-Acest laborator a abordat concepte avansate legate de **POO** în limbajul C++, punând accent pe mecanismele de **virtualizare**,​ diferențele dintre **overloading** și **overriding**,​ și utilizarea **claselor abstracte** și a **interfețelor**. ​ +Acest laborator a abordat concepte avansate legate de **POO** în limbajul C++, punând accent pe mecanismele de **virtualizare**,​ diferențele dintre **overloading** și **overriding**,​ și utilizarea **claselor abstracte** și a **interfețelor**.
  
 == Virtualizarea în C++ == == Virtualizarea în C++ ==
  
-   ​- ​**Metodele virtuale** oferă flexibilitatea necesară pentru implementarea **polimorfismului dinamic**, unde comportamentul funcțiilor este stabilit în timpul execuției (**late binding**). ​  +  * **Metodele virtuale** oferă flexibilitatea necesară pentru implementarea **polimorfismului dinamic**, unde comportamentul funcțiilor este stabilit în timpul execuției (**late binding**). 
-   - **Metodele virtual pure** obligă clasele derivate să implementeze funcționalitățile esențiale, asigurând astfel că fiecare clasă derivată își definește comportamentul specific. ​ + 
 +  * **Metodele virtual pure** obligă clasele derivate să implementeze funcționalitățile esențiale, asigurând astfel că fiecare clasă derivată își definește comportamentul specific.
  
 == Overloading vs Overriding == == Overloading vs Overriding ==
-  ​ + 
-   - **Overloading** este asociat cu polimorfismul ​timpuriu ​(**compile-time polymorphism**) și permite mai multe metode ​cu același nume, dar semnături diferite, ​în cadrul aceleiași clase  +  * **Overriding** este asociat cu polimorfismul ​dinamic ​(**run-time polymorphism**) și presupune redefinirea comportamentului unei metode ​virtuale din clasa de bază în clasele derivate
-   - **Overriding** este asociat cu polimorfismul ​dinamic ​(**run-time polymorphism**) și presupune redefinirea comportamentului unei metode ​virtuale din clasa de bază în clasele derivate  + 
-   - Este important să folosim cuvântul cheie **override** pentru a face codul mai sigur și mai lizibil, prevenind erorile legate de semnături greșite sau lipsa suprascrierii. ​ +  ​* **Overloading** este asociat cu polimorfismul ​timpuriu ​(**compile-time polymorphism**) și permite mai multe metode ​cu același nume, dar semnături diferite, ​în cadrul aceleiași clase
 + 
 +  * Este important să folosim cuvântul cheie **override** pentru a face codul mai sigur și mai lizibil, prevenind erorile legate de semnături greșite sau lipsa suprascrierii.
  
 == Clase Abstracte și Metode Virtual Pure == == Clase Abstracte și Metode Virtual Pure ==
  
-   ​- ​**Clasele abstracte** oferă un punct de plecare pentru proiectarea ierarhiilor complexe, combinând funcționalitățile comune și abstractizarea. ​  +  * **Clasele abstracte** oferă un punct de plecare pentru proiectarea ierarhiilor complexe, combinând funcționalitățile comune și abstractizarea. 
-   - O **metodă virtual pură** ​(`= 0`) este o metodă fără implementare în clasa de bază, iar clasa devine abstractă dacă conține cel puțin o astfel de metodă. ​  + 
-   - Destructorii virtuali sunt obligatorii în clasele abstracte pentru a asigura o eliberare corectă a resurselor în ierarhiile de moștenire. ​ +  * O **metodă virtual pură** este o metodă ​**fără** implementare în clasa de bază, iar clasa devine abstractă dacă conține cel puțin o astfel de metodă. 
 + 
 +  * Destructorii virtuali sunt obligatorii în clasele abstracte pentru a asigura o eliberare corectă a resurselor în ierarhiile de moștenire.
  
 == Interfețele în C++ == == Interfețele în C++ ==
  
-   ​- ​**Interfețele** sunt un caz particular de clase abstracte care conțin **doar** metode virtual pure.   +  * **Interfețele** sunt un caz particular de clase abstracte care conțin **doar** metode virtual pure.
-   - Ele definesc **contracte stricte** între clase și sunt utilizate pentru a implementa moștenirea multiplă într-un mod clar și organizat, fără ambiguități.  ​+
  
-== Avantajele ​și Limitările Abordărilor ==+  * Ele definesc **contracte stricte** între clase și sunt utilizate pentru a implementa moștenirea multiplă într-un mod clar și organizat, fără ambiguități.
  
-   - Virtualizarea facilitează extensibilitatea și adaptabilitatea sistemelor complexe, însă adaugă un **cost de performanță** datorită binding-ului târziu. ​  +==== ====
-   - Alegerea între o **clasă abstractă** și o **interfață** depinde de nevoia de reutilizare a codului sau de implementarea strictă a unui contract.  ​+
  
-Acest laborator a evidențiat rolul important al mecanismului de virtualizare,​ al claselor abstracte și al interfețelor în proiectarea sistemelor software flexibile și extensibile. Am înțeles diferențele esențiale dintre **overloading** și **overriding** și importanța implementării corecte a metodelor virtuale, pentru a asigura funcționarea corectă și eficientă a aplicațiilor orientate obiect.+Acest laborator a evidențiat rolul important al mecanismului de **virtualizare**, al **claselor abstracte** și al **interfețelor** în proiectarea sistemelor software flexibile și extensibile. Am înțeles diferențele esențiale dintre **overloading** și **overriding** și importanța implementării corecte a **metodelor virtuale**, pentru a asigura funcționarea corectă și eficientă a aplicațiilor ​**orientate obiect**.
poo-is-ab/laboratoare/08.1731880952.txt.gz · Last modified: 2024/11/18 00:02 by razvan.cristea0106
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0