This shows you the differences between two versions of the page.
poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete [2020/11/07 16:17] mconstantin1412 [Exerciţii] |
poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete [2023/11/05 20:16] (current) eduard.marin [Exerciţii] |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ===== Abstractizare ===== | + | ===== Laboratorul 5: Abstractizare ===== |
+ | |||
+ | **Video introductiv:** [[https://www.youtube.com/watch?v=R9KO-GHbNUA|link]] | ||
==== Obiective ==== | ==== Obiective ==== | ||
Line 46: | Line 48: | ||
Pentru a exprima faptul că o metodă este abstractă (adică se declară doar interfaţa ei, nu și implementarea), Java folosește cuvântul cheie ''abstract'': | Pentru a exprima faptul că o metodă este abstractă (adică se declară doar interfaţa ei, nu și implementarea), Java folosește cuvântul cheie ''abstract'': | ||
<code java>abstract void f();</code> | <code java>abstract void f();</code> | ||
- | O clasă care conţine **metode abstracte** este numită **clasă abstractă**. Dacă o clasă are una sau mai multe metode abstracte atunci ea trebuie să conţină în definiţie cuvântul ''abstract''. | + | O clasă care conţine **metode abstracte** este numită **clasă abstractă**. Dacă o clasă are una sau mai multe metode abstracte, atunci ea trebuie să conţină în definiţie cuvântul ''abstract''. |
Exemplu: | Exemplu: | ||
Line 230: | Line 232: | ||
==== Exerciţii ==== | ==== Exerciţii ==== | ||
- | 1. (**2p**) Implementaţi interfaţa ''Task'' (din pachetul ''first'') în cele 3 moduri de mai jos. | + | |
- | * Un task care să afișeze un mesaj la output. Mesajul este specificat în constructor. (''OutTask.java'') | + | **Contest LambdaChecker**: [[https://beta.lambdachecker.io/contest/56/problems?page=1|Laborator5]] |
- | * Un task care generează un număr aleator și afișează un mesaj cu numărul generat la output. Generarea se face în constructor. (''RandomOutTask.java'') | + | |
- | * Un task care incrementează un contor global și afișează valoarea contorului după fiecare incrementare (''CounterOutTask.java''). | + | 1. (**2 puncte**) Implementaţi interfaţa ''Task'' în cele 3 moduri de mai jos. |
+ | * Un task care să afișeze un mesaj la output. Mesajul este specificat în constructor. (''OutTask.java'') | ||
+ | * Un task care generează un număr aleator de tip ''int'' și afișează un mesaj cu numărul generat la output. Generarea se va realiza în constructor utilizându-se o instanța globală a unui obiect de tip ''Random'' care a fost inițializat cu seed-ul **12345** [[https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/util/Random.html#Random-long-|Random]]. (''RandomOutTask.java'') | ||
+ | * Un task care incrementează un contor global și afișează valoarea contorului după fiecare incrementare (''CounterOutTask.java''). | ||
<note>**Notă**: Acesta este un exemplu simplu pentru [[http://en.wikipedia.org/wiki/Command_pattern|Command Pattern]]</note> | <note>**Notă**: Acesta este un exemplu simplu pentru [[http://en.wikipedia.org/wiki/Command_pattern|Command Pattern]]</note> | ||
Line 239: | Line 244: | ||
{{:poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete:ex1.png?600|}} | {{:poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete:ex1.png?600|}} | ||
- | 2. (**3p**) Interfaţa ''Container'' (din pachetul ''second'') specifică interfaţa comună pentru colecţii de obiecte Task, în care se pot adăuga și din care se pot elimina elemente. Creaţi două tipuri de containere care implementează această clasă: | + | 2. (**3 puncte**) Interfaţa ''Container'' specifică interfaţa comună pentru colecţii de obiecte Task, în care se pot adăuga și din care se pot elimina elemente. Creaţi două tipuri de containere care implementează această clasă: |
- | - (**1.5p**) ''Stack'' - care implementează o strategie de tip [[https://en.wikipedia.org/wiki/Stack_(abstract_data_type)|LIFO]] | + | - ''Stack'' - care implementează o strategie de tip [[https://en.wikipedia.org/wiki/Stack_(abstract_data_type)|LIFO]] |
- | - (**1.5p**) ''Queue'' - care implementează o strategie de tip [[https://en.wikipedia.org/wiki/Queue_(abstract_data_type)|FIFO]] | + | - ''Queue'' - care implementează o strategie de tip [[https://en.wikipedia.org/wiki/Queue_(abstract_data_type)|FIFO]] |
**Bonus**: Incercați să evitaţi codul similar în locuri diferite! | **Bonus**: Incercați să evitaţi codul similar în locuri diferite! | ||
Line 252: | Line 257: | ||
{{:poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete:ex2.png?600|}} | {{:poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete:ex2.png?600|}} | ||
- | /* | + | 3. (**2 puncte**) Creați 4 interfețe: ''Minus'', ''Plus'', ''Mult'', ''Div'' care conțin câte o metodă aferentă numelui ce are ca argument un numar de tipul float. |
- | 3. (**2p**) | + | |
- | Implementaţi interfaţa ''IFactory'' (clasa ''ContainerFactory'', din pachetul ''third'') care conţine o metodă ce primește ca parametru o strategie (enum ''Strategy'') și care întoarce un container asociat acelei strategii. Din acest punct înainte, în programul vostru veţi crea containere folosind doar această clasă (nu puteţi crea direct obiecte de tip Stack sau Queue). | + | |
- | <note important>**Evitaţi** instanţierea clasei Factory implementate de voi la fiecare creare a unui container!</note> | + | Spre exemplu interfata ''Minus'' va declara metoda: |
- | + | <code java> | |
- | <note>**Notă**: Acest mod de a crea obiecte de tip Container elimină problema care apare în momentul în care decidem să folosim o implementare diferită pentru un anumit tip de strategie și nu vrem să facem modificări și în restul programului. De asemenea o astfel de abordare este utilă când avem implementări care urmăresc scopuri diferite (putem avea un Factory care să creeze containere optimizate pentru viteză sau un Factory cu containere ce folosesc minimum de memorie). șablonul acesta de programare poartă denumirea de [[http://en.wikipedia.org/wiki/Factory_method_pattern|Factory Method Pattern]].</note> | + | void minus(float value); |
+ | </code> | ||
+ | Scrieți clasa ''Operation'' care să implementeze toate aceste interfețe. Pe lânga metodele interfețelor implementate aceasta va conține: | ||
+ | * un câmp ''number'' de tipul ''float'' asupra căruia se vor efectua operațiile implementate | ||
+ | * o metodata getter ''getNumber'' care va returna valoarea câmpului ''value'' | ||
+ | * un constructor care primește ca parametru valoarea inițială pentru campul ''value'' | ||
- | {{:poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete:ex3.png?250|}} | + | Pentru cazul în care metoda div este apelată cu valoare 0 operația nu va fi efectuată și se va afișa mesajul "Division by 0 is not possible". |
- | 4. (**3p**) Extindeţi clasa ''AbstractTaskRunner'' (din pachetul ''fourth'') în 3 moduri: | + | 4. (**3 puncte**) Implementaţi clasa ''Song'' și clasa abstracta ''Album''. |
- | * (**1p**) ''PrintTimeTaskRunner'' - care afișează un mesaj după execuţia unui task în care se specifică ora la care s-a executat task-ul (vedeți clasa [[https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/util/Calendar.html|Calendar]]). | + | |
- | * (**1p**) ''CounterTaskRunner'' - incrementează un contor local care ţine minte câte task-uri s-au executat. | + | |
- | * (**1p**) ''RedoBackTaskRunner'' - salvează fiecare task executat într-un container în ordinea inversă a execuţiei și are o metodă prin care se permite reexecutarea task-urilor. | + | |
- | {{:poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete:ex4.png?650|}} | + | |
- | */ | + | |
- | 3. (**2p**) În pachetul ''third'' creați 4 interfețe: ''Minus'', ''Plus'', ''Mult'', ''Div'' care conțin câte o metodă aferentă numelui ce are ca argument un numar de tipul float. Scrieți clasa ''Operation'' care să implementeze toate aceste interfețe și care are un câmp de tipul float ce va fi modificat de fiecare metodă implementată de voi. | + | Song: |
+ | * stochează atributele ''name'': ''String'', ''id'': ''int'', ''composer'': ''String'' | ||
+ | * implementează un constructor care va inițializa atributele specificate anterior | ||
+ | * implementează metodele de tip getter și setter pentru fiecare atribut | ||
+ | * suprascrie metoda ''toString()'' care va returna un ''String'' forma "Song{name=''name'', id=''id'', composer=''composer''}" | ||
- | 4. (**3p**) În pachetul ''fourth'' scrieți clasa ''Song'' ce are ca atribute: ''name''(String), ''id''(int), ''composer''(String) și clasa abstractă ''Album'' care are o listă de cântece (puteți folosi ArrayList) metoda abstractă ''addSong'' și metodele neabstracte ''removeSong'', ''toString''. Apoi, creați clasele ''DangerousAlbum'', ''ThrillerAlbum'', ''BadAlbum'' care să moștenescă clasa ''Album''. ''DangerousAlbum'' conține doar melodii cu id-ul număr prim, ''ThrillerAlbum'' conține melodii scrise doar de ''Michael Jackson'' și au id-ul număr par iar clasa ''BadAlbum'' conține doar melodii care au nume de 3 litere și id număr palindrom. | + | Album: |
+ | * stochează o listă de cântece (puteți folosi ArrayList) | ||
+ | * declară metoda abstractă ''void addSong(Song song)'' | ||
+ | * implementează metodele ''void removeSong(Song song)'' | ||
+ | * suprascrie metoda ''toString()'' care va returna un ''String'' forma "Album{songs=[''Song'', ''Song'', ''...'']} | ||
- | ==== Resurse ==== | + | După implementarea claselor ''Song'' și ''Album'' creați clasele ''DangerousAlbum'', ''ThrillerAlbum'' și ''BadAlbum'' care vor moșteni clasa ''Album'' și vor implementa metoda ''addSong'' după următoarele reguli: |
+ | * ''DangerousAlbum'' conține doar melodii cu id-ul număr prim | ||
+ | * ''ThrillerAlbum'' conține melodii scrise doar de ''Michael Jackson'' și au id-ul număr par | ||
+ | * ''BadAlbum'' conține doar melodii care au nume de 3 litere și id număr palindrom | ||
- | * {{:poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete:lab4_schelet.zip|Schelet}} | + | În cazul în care criteriul de adaugare specific unui album nu este respectat melodia nu va fi adaugată în acesta. |
- | /* * {{:poo-ca-cd:laboratoare:clase-abstracte-interfete:|Soluție}} | + | |
- | * <html><a class="media mediafile mf_pdf" href="/poo/laboratoare/clase-abstracte-interfete?do=export_pdf">PDF laborator</a></html> */ | + | |