This shows you the differences between two versions of the page.
info2:laboratoare:06 [2021/04/05 14:49] alexandru.vochescu |
info2:laboratoare:06 [2021/04/06 15:59] (current) alexandru.vochescu [Pini Analogici] |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ===== Laboratorul 06 - PWM ===== | + | ====== Laboratorul 06 - PWM ====== |
===== Scop ===== | ===== Scop ===== | ||
Line 20: | Line 20: | ||
Spre deosebire de pinii digitali care pot elibera doar 0 sau 5v, pinii analogici pot citi sau scrie valori mai variate (folosite pentru finețea măsurătorii). Valorile de scriere pot fi între 0-255 care sunt mapate pentru 0 - 5v. | Spre deosebire de pinii digitali care pot elibera doar 0 sau 5v, pinii analogici pot citi sau scrie valori mai variate (folosite pentru finețea măsurătorii). Valorile de scriere pot fi între 0-255 care sunt mapate pentru 0 - 5v. | ||
- | Pinii analogici sunt semnalați cu **"~"**. | + | Pinii analogici sunt cei din secțiunea "Analog in", iar cei care au capacitatea de PWM sunt pinii digitali semanlizați cu **"~"** în față (de exemplu pinul ~3 sau pinul ~11). |
==== Analog Write ==== | ==== Analog Write ==== | ||
Line 46: | Line 46: | ||
</code> | </code> | ||
+ | ===== Utilizarea unui Buzzer ===== | ||
+ | |||
+ | Un Buzzer sau un difuzor piezo este un difuzor care este capabil să redea sunete simple și care se poate conecta extrem de ușor. Avem nevoie de: | ||
+ | * O placă de dezvoltare Arduino | ||
+ | * Un breadboard | ||
+ | * O rezistență de 100 de Ohmi | ||
+ | * Un buzzer | ||
+ | |||
+ | Schema de conectare este următoarea: | ||
+ | |||
+ | {{:info2:laboratoare:piezo.png?600|}} | ||
+ | |||
+ | Pentru a putea interacționa din cod cu buzzer-ul avem la dispoziție următoarele funcții: | ||
+ | |||
+ | * Funcția //tone// - redă pe un anumit pin precizat un semnal sonor la o frecvență dată | ||
+ | <code c tone> | ||
+ | tone(9, 1000); // redă pe pinul digital 9, un semnal sonor la frecvența de 1 KHz | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | * Funcția //notone// - oprește transmisia de semnal sonor pe un anumit pin | ||
+ | <code c notone> | ||
+ | noTone(9); // oprește redarea de sunet de pe pinul 9 | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | <note important> | ||
+ | În Tinkercad, veți găsi în listă Buzzer-ul cu numele **Piezo**. | ||
+ | </note> | ||
===== Exerciții ===== | ===== Exerciții ===== | ||
Toate exercițiile vor fi realizate pe [[https://www.tinkercad.com/| Tinkercad]] | Toate exercițiile vor fi realizate pe [[https://www.tinkercad.com/| Tinkercad]] | ||
+ | - Folosind un Buzzer redați câte un sunet scurt (un bâzâit) pe placă o dată pe secundă. (**Hint**: delay) | ||
+ | - Adaptați exercițiul anterior pentru a simula o sirenă de poliție folosind și un led rgb. | ||
- Folosind un **for** aprindeți un led de la intensitate mică, la maxim, la din nou intensitate mică și în final stins complet folosind **analogWrite** și **delay**. | - Folosind un **for** aprindeți un led de la intensitate mică, la maxim, la din nou intensitate mică și în final stins complet folosind **analogWrite** și **delay**. | ||
- | - Folosind o funcție care primește doi parametri ce reprezintă **pini pentru led-uri**. Porniți cu un led aprins maxim și unul stins, pe cel stins aprindeți-l pe o perioadă de timp similar cu exercițiul 1 iar pe cel aprins, stingeți-l pe o perioadă de timp. | + | - Folosind o funcție care primește doi parametri ce reprezintă **pini pentru led-uri**. Porniți cu un led aprins maxim și unul stins, pe cel stins aprindeți-l pe o perioadă de timp similar cu exercițiul 3 iar pe cel aprins, stingeți-l pe o perioadă de timp. |
- | - Parcurgeți o serie de minim 5 led-uri și aplicați pe fiecare, principiul de la exercițiul 1. | + | - Parcurgeți o serie de minim 5 led-uri și aplicați pe fiecare, principiul de la exercițiul 3. |
+ | - Implementați sau căutați implementarea redării melodiei "Twinkle Twinkle Little Star" și parcurgeți codul pentru a-l înțelege. | ||
+ | - Folosind un led pe care îl conectați la placă, modificați implementarea de la exercițiul anterior și asociați fiecărei note o intensitate cu care să fie aprins led-ul atunci când nota respectivă este redată. | ||
+ | - Adaptați exercițiul anterior folosind un LED RGB cu intensități de lumină și combinații de culori diferite alese de voi. |