Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

tsc:laboratoare:laborator-01 [2024/03/03 13:57]
cezar.craciunoiu
tsc:laboratoare:laborator-01 [2024/03/03 23:39] (current)
ilinca_ioana.strutu [Exerciții]
Line 3: Line 3:
 === Obiective === === Obiective ===
  
-Prima secţiune de laboratoare se va concentra pe proiectarea de circuite, ​folosid ​Fusion360, pentru a pregăti ​realiyarea ​lor fizică.+Prima secţiune de laboratoare se va concentra pe proiectarea de circuite, ​folosind ​Fusion360, pentru a pregăti ​realizarea ​lor fizică.
  
-Fusion 360 este o aplicaţie din suita [[https://​www.autodesk.com/​products/​fusion-360/​overview?​term=1-YEAR&​tab=subscription | Autodesk]]. Cu ajutorul său, vom putea proiecta circuite electronice,​ precum şi realiya ​traseele folosite la cablajul imprimat. Fusion360 necesită o licenţă pentru utilizare, dar este oferit gratuit studenţilor,​ folosind adresa de mail instituţională la crearea contului. ​+Fusion 360 este o aplicaţie din suita [[https://​www.autodesk.com/​products/​fusion-360/​overview?​term=1-YEAR&​tab=subscription | Autodesk]]. Cu ajutorul său, vom putea proiecta circuite electronice,​ precum şi realiza ​traseele folosite la cablajul imprimat. Fusion360 necesită o licenţă pentru utilizare, dar este oferit gratuit studenţilor,​ folosind adresa de mail instituţională la crearea contului. ​
 ==== Instalare și folosire ==== ==== Instalare și folosire ====
  
Line 115: Line 115:
 În cazul în care piesa căutată nu este găsită, este nevoie de importarea unei biblioteci care o conţine. ​ În cazul în care piesa căutată nu este găsită, este nevoie de importarea unei biblioteci care o conţine. ​
  
-Astfel, trebuie deschis meniul **Library Manager** ({{:​tsc:​laboratoare:​lbr.png?​15}}) din cadrul ferestrei **Place components**. Se introduce numele componentei necesare în câmpul de filtrare şi se identifică o biblioteca ce conţine piesa dorită. Pentru a putea utiliya ​componentele din această bibliotecă,​ ea trebuie marcată ca fiind **IN USE**.+Astfel, trebuie deschis meniul **Library Manager** ({{:​tsc:​laboratoare:​lbr.png?​15}}) din cadrul ferestrei **Place components**. Se introduce numele componentei necesare în câmpul de filtrare şi se identifică o biblioteca ce conţine piesa dorită. Pentru a putea utiliza ​componentele din această bibliotecă,​ ea trebuie marcată ca fiind **IN USE**.
  
 {{ :​tsc:​laboratoare:​biblioteca.png?​600 |}} {{ :​tsc:​laboratoare:​biblioteca.png?​600 |}}
Line 129: Line 129:
 {{:​tsc:​laboratoare:​switch_button.png?​30|}} {{:​tsc:​laboratoare:​switch_button.png?​30|}}
  
-După apăsarea butonului, se generează o placă goală, cu toate componentele care urmeayă să fie plasate, unite între ele de linii galbene cunoscute sub numele de "​airwires"​. Urmează mutarea pieselor în spatiul plăcii, fie individual, fie în grupuri.+După apăsarea butonului, se generează o placă goală, cu toate componentele care urmează să fie plasate, unite între ele de linii galbene cunoscute sub numele de "​airwires"​. Urmează mutarea pieselor în spatiul plăcii, fie individual, fie în grupuri.
  
 {{ :​tsc:​laboratoare:​drag-component.gif?​600 |}} {{ :​tsc:​laboratoare:​drag-component.gif?​600 |}}
Line 137: Line 137:
 Pentru a grupa mai multe componente, folosiţi unealta **Select->​Group** din partea dreaptă a toolbar-ului după care selectați modificarea pe care o vreți efectuată din toolbar (Ex: Move). Pentru a grupa mai multe componente, folosiţi unealta **Select->​Group** din partea dreaptă a toolbar-ului după care selectați modificarea pe care o vreți efectuată din toolbar (Ex: Move).
  
-**Schematicul și board-ul generat fac parte din același proiect. De multe ori este nevoie să ne dăm seama ce reprezintă un fir din board sau care e traseul din board corespunzător unei conexiuni din schematic. Pentru a face acest lucru, putem să folosim opțiunea „Show”{{tsc:​laboratoare:​05:​eagle_show_button.jpg?​25|}} din meniul din parte de jos a ferestrei, care permite ca la selectarea unei componente în schematic să facă highlight la componenta corespondentă din board și invers. Opțiunea „Show” se selectează separat pentru schematic, respectiv pentru board. În plus, având opțiunea activă, selectarea unui pin în schematic va face highlight la toți pinii care sunt conectați pe acea rută (similar pentru board). **+**Schematicul și board-ul generat fac parte din același proiect. De multe ori este nevoie să ne dăm seama ce reprezintă un fir din board sau care e traseul din board corespunzător unei conexiuni din schematic. Pentru a face acest lucru, putem să folosim opțiunea „Show”{{tsc:​laboratoare:​05:​eagle_show_button.jpg?​25|}} din meniul din partea ​de jos a ferestrei, care permite ca la selectarea unei componente în schematic să facă highlight la componenta corespondentă din board și invers. Opțiunea „Show” se selectează separat pentru schematic, respectiv pentru board. În plus, având opțiunea activă, selectarea unui pin în schematic va face highlight la toți pinii care sunt conectați pe acea rută (similar pentru board). **
  
 Ca o alternativă la opțiunea „Show”, pentru a vedea dacă un pin este conectat la o componentă,​ puteți încerca mutarea piesei. Spre deosebire de cum era în cazul simulatorului Falstad, Fusion 360 permite mutarea conexiunilor odată cu piesele. Ca o alternativă la opțiunea „Show”, pentru a vedea dacă un pin este conectat la o componentă,​ puteți încerca mutarea piesei. Spre deosebire de cum era în cazul simulatorului Falstad, Fusion 360 permite mutarea conexiunilor odată cu piesele.
Line 143: Line 143:
 === Rutare === === Rutare ===
  
-Puteți observa faptul că la generarea board-ului piesele sunt conectate prin niște fire galbene, subțiri, numite "​airwires"​. Acestea nu reprezintă decât faptul că există o conexiune între acele piese în schematic, dar nu reprezintă traseele de care avem nevoie. Ne vor ajuta, însă, la crearea rutelor între componente. În timp ce pisele sunt mutate pe board, un algoritm numit "​ratsnest" ​optimiyeayă traseele pentru airwires pentru a fi cât mai directe posibil.+Puteți observa faptul că la generarea board-ului piesele sunt conectate prin niște fire galbene, subțiri, numite "​airwires"​. Acestea nu reprezintă decât faptul că există o conexiune între acele piese în schematic, dar nu reprezintă traseele de care avem nevoie. Ne vor ajuta, însă, la crearea rutelor între componente. În timp ce pisele sunt mutate pe board, un algoritm numit "​ratsnest" ​optimizează traseele pentru airwires pentru a fi cât mai directe posibil.
  
 == Autoroute== == Autoroute==
-Rutarea este facuta automat de catre eagle pe baza unui algoritm. Acest algoritm poate fi parametrizat prin asignarea unor costuri elementelor. Rutarea automata poate esua uneori sau poate produce rezultate proaste.+Rutarea este facuta automat de catre Fusion 360 pe baza unui algoritm. Acest algoritm poate fi parametrizat prin asignarea unor costuri elementelor. Rutarea automata poate esua uneori sau poate produce rezultate proaste.
  
 Pentru a face autorutare din Fusion360 dați click pe butonul **Autorouter** din meniul **Quick Route**. Din meniul lansat puteți alege diversele proprietăți pe care să le aibă în vedere rutarea, una din cele mai importante este cum să trateze trasarea pe suprafața de sus și cea de jos a plăcii. Pentru a face autorutare din Fusion360 dați click pe butonul **Autorouter** din meniul **Quick Route**. Din meniul lansat puteți alege diversele proprietăți pe care să le aibă în vedere rutarea, una din cele mai importante este cum să trateze trasarea pe suprafața de sus și cea de jos a plăcii.
Line 162: Line 162:
 === Design Rule Check === === Design Rule Check ===
  
-Similar cu **ERC**-ul (Electrical Rule Check), există DRC (Design Rule Check {{tsc:​laboratoare:​05:​eagle_drc_button.jpg?​25|}}),​ în cadrul meniului **Rulesc ​DRC/ERC** care este o unealtă ce face verificări asupra circuitului conform anumitor parametri. De aici se pot seta verificări pentru a vedea dacă două linii sunt prea aproape, se poate mări dimensiunea găurilor de burghiu, cât și cea a pad-urilor. În principiu de aici se pot face diverse modificări pentru a ne asigură că circuitul reprezentat poate fi implementat folosind uneltele avute la dispoziție. Pe lângă asta, puteți încărca și un set de reguli predefinite.+Similar cu **ERC**-ul (Electrical Rule Check), există DRC (Design Rule Check {{tsc:​laboratoare:​05:​eagle_drc_button.jpg?​25|}}),​ în cadrul meniului **Rules DRC/ERC** care este o unealtă ce face verificări asupra circuitului conform anumitor parametri. De aici se pot seta verificări pentru a vedea dacă două linii sunt prea aproape, se poate mări dimensiunea găurilor de burghiu, cât și cea a pad-urilor. În principiu de aici se pot face diverse modificări pentru a ne asigură că circuitul reprezentat poate fi implementat folosind uneltele avute la dispoziție. Pe lângă asta, puteți încărca și un set de reguli predefinite.
  
 Cele mai comune probleme care pot apărea sunt: suprapunerea a două sau mai multe rute (numită **overlap**),​ trecerea unei rute prea aproape de un pad / via, trecerea unei rute prea aproape de marginea board-ului etc. Cele mai comune probleme care pot apărea sunt: suprapunerea a două sau mai multe rute (numită **overlap**),​ trecerea unei rute prea aproape de un pad / via, trecerea unei rute prea aproape de marginea board-ului etc.
Line 181: Line 181:
   - Realizați un schematic în care folosiți un microcontroller //​ATMEGA328P//​ care va primi pe pinii PC0-3 un număr de la un switch(//​DIP-04SMD//,​ ambele se găsesc în biblioteci de la SparkFun: //​Sparkfun-IC-Microcontroller//​ respectiv //​Sparkfun-Switches//​) și va transmite folosind o magistrală de pe pinii PD0-7 către un afișor 7-segmente (//​7-SEGMENT-DISPLAYPTH)//,​ tot din biblioteca SparkFun). Generați board-ul și realizați rutarea.   - Realizați un schematic în care folosiți un microcontroller //​ATMEGA328P//​ care va primi pe pinii PC0-3 un număr de la un switch(//​DIP-04SMD//,​ ambele se găsesc în biblioteci de la SparkFun: //​Sparkfun-IC-Microcontroller//​ respectiv //​Sparkfun-Switches//​) și va transmite folosind o magistrală de pe pinii PD0-7 către un afișor 7-segmente (//​7-SEGMENT-DISPLAYPTH)//,​ tot din biblioteca SparkFun). Generați board-ul și realizați rutarea.
     * Hint: La magistrală trebuie etichetați identic liniile de la pinii PD0-7 și A-DP.     * Hint: La magistrală trebuie etichetați identic liniile de la pinii PD0-7 și A-DP.
 +
 +<​hidden>​
 +
 +Pentru demo puteti folosii tutorialul de la Autodesk pentru [[https://​help.autodesk.com/​view/​fusion360/​ENU/?​guid=ECD-TUT-SCHEMATIC-TOP-LEVEL | schematic]] si pentru [[https://​help.autodesk.com/​view/​fusion360/​ENU/?​guid=ECD-TUT-PCB-TOP-LEVEL| board]]. Trece cam prin toate elementele necesare.
 +
 +</​hidden>​
   ​   ​
  
tsc/laboratoare/laborator-01.1709467070.txt.gz · Last modified: 2024/03/03 13:57 by cezar.craciunoiu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0