Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

si:laboratoare:06 [2022/11/13 23:06]
florin.stancu
— (current)
Line 1: Line 1:
-====== Laboratorul 06. Yocto ====== 
- 
-[[https://​www.yoctoproject.org/​|Yocto]] este o colecție de utilitare, metadate și șabloane ce permit construirea/​compilarea distribuțiilor de Linux pentru platforme embedded. Acest proiect este dezvoltat de Linux Foundation și condus de către Richard Purdie. 
- 
-Proiectul Yocto se adresează atât utilizatorilor experimentați cât și utilizatorilor noi. Pentru utilizatorii experimentați,​ Yocto oferă posibilitatea de a crea distribuții personalizate pornind de la 0 sau de la imagini scheletice. Utilizatorii noi au la dispoziție o serie de exemple și un kernel ce poate fi folosit ca punct de pornire. De asemenea, aceste imagini de bază sunt disponibile pentru diferite platforme: ARM, PPC, MIPS, x86 etc. 
- 
-Pentru a-și ajuta utilizatorii,​ Yocto vine cu o serie de aplicații: un sistem de build numit ''​Bitbake'',​ o interfață grafică numită ''​Hob''​ (we don't do that here :D) cât și alte unelte de dezvoltare, și, cel mai important, [[https://​docs.yoctoproject.org/​ref-manual/​|o documentație stufoasă]]. 
- 
-Sursele Yocto pot fi găsite atât la adresa oficială **[[http://​git.yoctoproject.org/​cgit/​cgit.cgi/​poky]]**,​ cât și [[https://​github.com/​yoctoproject/​poky|la un mirror pe GitHub]] (pentru cine preferă). 
- 
-Acum noi, la toate laboratoarele de Yocto ce urmează (cât și la temă), vom folosi [[https://​github.com/​cs-pub-ro/​SI-Lab-VM/​releases/​tag/​y2022-yocto|mașina virtuală de laborator]] cu toate utilitarele necesare instalate, precum și întreaga distribuție precompilată (de aici rezultă și dimensiunea mare, de ''​20GB'',​ a disk-ului virtual). 
- 
-===== Descriere componente / unelte Yocto ===== 
- 
-Pentru început, vom face o descriere componentelor și utilitarelor folosite în cadrul laboratoarelor de Yocto Linux: 
-Reveniți asupra acestora oricând aveți nelămuriri despre sintaxă / variabile pe parcursul exercițiilor. 
- 
-==== Bitbake ==== 
- 
-[[http://​docs.openembedded.org/​bitbake/​html/​|Bitbake]] este sistemul de build folosit de Yocto. Acesta este asemănător sistemului folosit uzual pe distribuțiile Linux, ''​make''​. Ca și ''​make'',​ ''​bitbake''​ trebuie să determine ce acțiuni trebuie executate și apoi să le lanseze efectiv în execuție. Aceste acțiuni se determină în funcție de: comenzile date de către utilizator, datele proiectului și starea curentă a build-ului. Toate operațiile ce trebuie executate, dependențele dintre acestea, variabilele și instrucțiunile sunt ținute și citite din fișiere scrise în sintaxa specifică ''​bitbake'':​ 
- 
-<code make HelloWorld.bb>​ 
-DESCRIPTION = "Hello World" 
-LICENSE = "​CLOSED"​ 
- 
-PR = "​r0"​ 
-SRC_URI = "​file://​myhelloworld.c \ 
-           ​file://​README.txt"​ 
- 
-TARGET_CC_ARCH += "​${LDFLAGS}" ​ 
-            
-do_compile() { 
-        ${CC} ${CFLAGS} ${LDFLAGS} ${WORKDIR}/​myhelloworld.c -o ${WORKDIR}/​myhelloworld 
-} 
- 
-do_install() { 
-        install -d ${D}${bindir} 
- 
-        install -m 0755 -t ${D}${bindir} ${WORKDIR}/​myhelloworld 
-} 
-</​code>​ 
- 
-Asemănător cu un Makefile, putem folosi variabile de sistem pentru a specifica flag-uri, executabile,​ căi etc. Principala diferență constă în modul de organizare a fișierului. În aceste fișiere de configurare ne este permis să definim task-uri pentru fiecare etapă a procesului de build ce trebuie executată. Astfel, codul este mult mai bine organizat, mai ușor de urmărit și de depanat. 
- 
-Un alt avantaj al lui ''​bitbake''​ este organizarea sa ierarhică. Atunci când se pornește un build, ''​bitbake''​ are o viziune de ansamblu asupra distribuției. Se vor citi mai întâi toate fișierele de configurare (rețetele) ce au legătură cu acea distribuție și abia apoi se va decide care sunt task-urile ce trebuie executate și în ce ordine se vor executa. 
- 
-A se observa că este posibilă definirea de funcții în alte limbaje integrate (SHell sau chiar Python) ce se vor executa într-un anumit pas al procesului de build (vedeți [[https://​docs.yoctoproject.org/​dev-manual/​common-tasks.html#​overview|diagrama din documentația oficială]] pentru o idee). 
- 
-==== Fișiere speciale și variabile de sistem ==== 
- 
-Observați că fișierul din exemplul de mai sus are extensia ''​.bb''​. Aceasta este o extensie specială specifică unei categorii de fișiere de configurare pentru ''​bitbake''​. Există mai multe categorii de astfel de fișiere, fiecare exprimând un set diferit de metadate (dependențe,​ patch-uri, instrucțiuni) pentru o anumită componentă. Categoriile importante (în funcție de extensie): 
- 
-  * ''​.bb'':​ fișiere concise ce definesc operațiile ce trebuie executate. Poartă numele de **rețete**. O rețetă poate include alte rețete și poate moșteni dintr-o altă rețetă 
-  * ''​.bbclass'':​ fișiere folosite pentru a preciza metadatele folosite uzual pentru operațiile comune de build sau împachetare. Aceste fișiere sunt de obicei moștenite de către rețete 
-  * ''​.inc'':​ fișiere ce conțin un anumit set de definiții. Sunt folosite atunci când vrem să particularizăm procesul de build pentru o anumită versiune, arhitectură etc. 
-  * ''​.bbappend'':​ fișiere ce conțin adăugiri sau componente opționale pentru rețete 
-  * ''​.conf'':​ fișierul local de configurare al unui proiect 
- 
-Pe lângă aceste fișiere, pentru a personaliza un proiect/​build,​ avem la dispoziție și o serie de variabile de sistem: 
- 
-  * ''​BBFILES'':​ variabila ce spune sistemului ''​bitbake''​ care sunt rețetele disponibile 
-  * ''​SRC_URI'':​ identifică fișierele care trebuiesc incluse în directorul de lucru special făcut pentru rețeta respectivă 
-  * ''​BB_NUMBER_THREADS'':​ denotă numărul de thread-uri de ''​bitbake''​ care să ruleze 
-  * ''​PARALLEL_MAKE'':​ modul în care va fi făcută compilarea și numărul de thread-uri de compilare care vor porni. Valoarea acestei variabile este aceeași ca în cazul sistemului ''​make'':​ -j <​num_threads>​ 
-  * ''​MACHINE'':​ denumirea sistemului (mașinii) pentru care se realizează compilarea 
-  * ''​BBMASK'':​ lista de pachete ce vor fi ignorate în momentul compilării 
- 
-==== Rețete ==== 
- 
-Fișierele de configurare prezentate anterior poartă denumirea de rețete și au uzual extensia ''​.bb''​. În cadrul unui proiect (o distribuție) acestea definesc operațiile ce trebuie executate. În funcție de complexitatea și dimensiunea proiectului,​ acesta va parcurge un anumit număr de etape. Dacă proiectul este mic și presupune, spre exemplu, doar compilarea unor surse, atunci este suficientă o rețetă ce conține un task ''​do_compile''​. Un proiect mai mare va trece însă cel puțin prin etapele de ''​fetch'',​ ''​configure'',​ ''​compile''​ și ''​install''​. 
- 
-Pentru un astfel de proiect va exista câte o rețetă ce conține un task de tip ''​do_''​ pentru fiecare operație. Folosind apoi proprietatea rețetelor de a include sau a specifica dependențe față de alte rețete, se creează o ierarhie ce pornește de la o rețetă top level și parcurge și execută în ordine toate operațiile. 
- 
-Directivele ce pot fi folosite într-o rețetă pentru a include sau moșteni alte fișiere de configurare sunt: 
-  * ''​include <​file_name>'':​ include fișierul cu numele <​file_name>​. Este folosită variabila ''​BBPATH''​ pentru a căuta fișierul 
-  * ''​require [<​path>​]<​file_name>'':​ un tip special de includere a fișierului <​file_name>​. Se va încerca includerea fișierului ca și în cazul lui ''​include'',​ dar operația va eșua dacă nu există fișierul în locația specificată 
-  * ''​inherit <​file_name>'':​ include definițiile din fișierul <​file_name>​.bbclass,​ dacă acesta există ​ 
- 
-==== Layer ==== 
- 
-Un set de rețete și alte fișiere specifice ''​bitbake''​ ce au legătura cu o anumită funcționalitate sau o anumită componentă pot fi organizate într-un **layer**. Layer-ul este un fișier ce conține referința către o configurație și setul de rețete ce trebuiesc executate pentru a obține o anumită distribuție. 
- 
-<code yaml LayerExample>​ 
-meta-layer: ​ 
-  - conf 
-  - recipes-core 
-      - important_recipe 
-          - x.bb 
-  - recipes-category1 
-      - recipe-1a 
-          - y.bb 
-          - t.bbappend 
-      - recipe-1b 
-          - ... 
-  - recipes-category2 
-      - recipe-2a 
-          - ...  
-      - recipe-2b 
-          - ... 
-</​code>​ 
- 
-Structura unui layer este următoarea:​ denumirea layer-ului urmată de o serie de categorii de rețete. Fiecare categorie conține lista rețetelor componente și fișierele de configurare aferente fiecarei dintre acestea. 
- 
-Atunci când parsează un fișier de tip ''​bblayer'',​ ''​bitbake''​ va configura variabila de sistem ''​BBPATH''​ cu locațiile în care se găsesc rețetele necesare. În cadrul acestui proces de construire a variabilei ''​BBPATH'',​ dacă ierarhia conține rețete cu nume duplicat, pot apărea conflincte sau situații neașteptate în timpul compilării,​ deoarece fișierele de configurare pentru o rețetă pot fi incărcate dintr-o locație diferită față de cea dorită. 
- 
-<note tip> 
-Pentru a automatiza procesul de creare a unui layer se poate folosi comanda: 
-<code bash> 
-# pentru kas, intrați în shell mai întâi: 
-# apoi rulați: 
-bitbake-layers create-layer meta-mylayer 
-</​code>​ 
-</​note>​ 
- 
-Specificarea layer-elor ce se doresc a fi incluse într-un proiect se face prin scrierea unui fișier numit ''​bblayers.conf''​. Structura acestuia este următoarea:​ 
- 
-<code bash> 
-BBLAYERS ?= " \ 
-<​path_to>/​poky-rasp/​meta \ 
-<​path_to>/​poky-rasp/​meta-yocto \ 
-<​path_to>/​poky-rasp/​meta-yocto-bsp \ 
-<​path_to>/​poky-rasp/​meta-raspberrypi \ 
-" 
-</​code>​ 
- 
-Acest fișier pune în variabila de sistem ''​BBLAYERS''​ căile către fiecare locație în care se găsește fișierul ''​bblayer''​ al layer-ului dorit. 
- 
-<note important>​ 
-**De ținut cont:** modalitățile de personalizare a parametrilor în fișiere precum ''​bblayers.conf''​ și ''​local.conf''​ diferă atunci când folosim utilitarul **kas**, deoarece acestea vor fi generate automat! 
-</​note>​ 
- 
-===== Mediul de lucru ===== 
- 
-Pentru început, aveți nevoie de [[https://​github.com/​cs-pub-ro/​SI-Lab-VM/​releases/​tag/​y2022-yocto|mașina virtuală cu Yocto]] descărcată. 
- 
-Se recomandă să aveți ultima versiune de VMWare Workstation instalată, pe care o puteți descărca gratis de pe portalul [[https://​vmware.pub.ro/​]] (vă autentificați cu contul unic al facultății). 
- 
-Recomandat ar fi să faceți uz de funcționalitatea de VM snapshotting pe care o pune VMWare la dispoziție,​ astfel încât să puteți pleca de la imaginea de bază (pe care să o țineți nemodificată!) și să aveți mai multe instanțe separate (sub forma unor snapshot-uri) pe care le puteți comuta manual după caz. De exemplu, doriți să experimentați ceva cu Yocto: faceți un snapshot nou, vă jucați liberi în acea instanță apoi, dacă experimentul a eșuat, puteți reveni mereu la starea anterioară a snapshot-ului (cu fișierele de atunci). 
- 
-Pentru un ghid de folosire a snapshot-urilor în VMWare, vedeți [[https://​linuxhint.com/​take-virtual-machines-snapshots-vmware-workstation/​|pagina aceasta]]. **TLDR:** Ctrl+M în VMWare pentru Snapshot Manager ;) 
- 
-<​note>​ 
-Un snapshot ocupă spațiu cât doar pentru modificările aduse la imaginea lui de bază (sau un alt snapshot pe care este bazat). 
-Folosiți cu încredere, însă este posibil ca spațiul de modificări făcute la un build să aibe ''​~2 GB''​ (puteți oricând combina snapshoturile reușite pentru a reduce spațiul). 
-</​note>​ 
- 
-<note tip> 
-Proiectul de VM al laboratorului **NU** are snapshot inițial făcut (pentru a putea fi compatibil și cu VMWare Player, care nu permite acest lucru), deci ar fi o idee bună să-i faceți unul; dacă stricați ceva va trebui să-l re-descărcați :( (sau îl dezarhivați din nou, dacă țineți .zip-ul original la seed :D). 
-</​note>​ 
- 
-<note tip> 
-Yocto beneficiază de viteză cu cât are mai multe resurse hardware disponibile. 
-De aceea, este recomandat să utilizați VM-ul de pe un SSD și să-i configurați ~8GB ram și 4 nuclee (este important dacă doriți să recompilați kernelul sau alte componente mai mari). 
-</​note>​ 
- 
-Mai jos aveți instrucțiunile manuale de instalare dacă nu aveți VM-ul sau doriți să vedeți cum se face asta (atenție: compilarea inițială poate dura câteva ore bune!) 
- 
-<​spoiler>​ 
-Este recomandat să folosiți VM-ul pus la dispoziție pentru a nu fi nevoiți să recompilați toată distribuția de la zero. 
-De asemenea, **kas** poate rula majoritatea pașilor de descărcare + compilare automat pentru noi! 
- 
-Pentru început, trebuie să ne asigurăm că utilitarele folosite de Yocto / ''​bitbake''​ sunt instalate în sistem ca să putem compila imaginea. În cazul în care acestea nu există, se pot instala folosind una din comenzile de mai jos, în funcție de distribuție:​ 
- 
-<code bash Ubuntu 22.04> 
-sudo apt-get -y install gawk wget git sed diffstat unzip texinfo gcc build-essential \ 
- chrpath socat cpio python3 python3-pip python3-pexpect xz-utils debianutils \ 
- iputils-ping python3-git python3-jinja2 libegl1-mesa libsdl1.2-dev \ 
- python3-pylint-common python3-subunit mesa-common-dev zstd liblz4-tool 
-</​code>​ 
- 
-<code bash Fedora> 
-sudo yum groupinstall "​development tools" 
-</​code>​ 
- 
-Apoi, sursele proiectului Yocto pot fi descărcate urmărind instrucțiunile de [[https://​www.yoctoproject.org/​downloads|aici]] sau clonate direct din repository-urile mentionate la începutul laboratorului. 
- 
-Următorul pas este să obținem layer-ele și configurațiile necesare pentru a compila imaginea corespunzătoare pentru sistemul dorit. În cazul nostru, acest sistem este ''​RaspberryPi''​. Acest layer poate fi obținut clonând repository-ul de la adresa: [[https://​github.com/​djwillis/​meta-raspberrypi.git]] 
- 
-După ce avem sursele Yocto și layer-ul necesar pentru dezvoltarea unei imagini de RaspberryPi,​ trebuie să inițializăm mediul de compilare și directorul de lucru. Pentru aceasta, trebuie rulată următoarea comandă în directorul ce conține sursele Yocto: 
- 
-<code bash> 
-source oe-init-build-env <​path_to_working_directory>/<​rpi_build_folder>/​ 
-</​code>​ 
- 
-Apoi vom adăuga intrări în fișierele de configurare a mediului pentru a ne asigura că parametrii folosiți la compilare sunt corecți și că va fi inclus layer-ul pentru RaspberryPi. În directorul inițializat mai devreme, ''<​path_to_working_directory>/<​rpi_build_folder>/'',​ se găsește directorul ''​conf''​ ce conține fișierul de configurare ''​local.conf''​. Trebuie să ne asigurăm că: 
-  - ''​BB_NUMBER_THREADS''​ are valoarea egală cu numărul de thread-uri de build ce dorim să fie create. Valoarea inițială este 4 
-  - ''​PARALLEL_MAKE''​ are valoarea egală cu numărul de procesoare disponibile. 
-<note important>​Valoarea trebuie să aibă forma ''​-j x'',​ unde x este numărul de procesoare disponibile.</​note>​ 
-  - ''​MACHINE''​ are valoarea "​raspberrypi"​ 
-  - ''​BBMASK''​ va exclude pachetele ce nu sunt suportate de core-ul Yocto. Spre exemplu, în unele versiuni mai vechi ale layer-ului de RaspberryPi,​ acestea erau: "​meta-raspberrypi/​recipes-multimedia/​libav|meta-raspberrypi/​recipes-core/​systemd"​ 
- 
-<note tip> Toate valorile acestor variabile sunt șiruri de caractere! O atribuire precum ''​MACHINE = my_machine_name''​ va genera eroare la parsare. Atribuirea corectă este ''​MACHINE = "​my_machine_name"''​ (i.e., ghilimelele sunt obligatorii)</​note>​ 
- 
-Tot în directorul ''​conf''​ există și fișierul ''​bblayers.conf''​ ce conține informația legată de layer-ele ce vor fi compilate. Trebuie să adăugăm la variabila ''​BBLAYERS''​ o cale către layer-ul de RaspberryPi. Revedeți secțiunea **Layers** și exemplul de acolo. 
- 
-Compilarea unei imagini inițiale pentru o arhitectură poate dura de la cateva ore la zeci de ore, în funcție de performanța sistemului pe care se face compilarea. Procesul este unul îndelungat deoarece sistemul de build Yocto își va construi singur toate componentele necesare precum biblioteci, cross-compiler,​ etc. Spre exemplu, observați că nu mai este necesară instalarea unui cross-compiler. Acesta va fi creat la începutul build-ului, în două etape: mai întâi va fi compilată biblioteca ''​glibc''​ pentru platforma aleasă și apoi se va crea cross-compiler-ul propriu-zis. 
- 
-Avantajul acestui mod de lucru este că efortul necesar pentru pregătirea și inițializarea unui build este mic și nu există dependențe numeroase față de alte biblioteci externe sau alte utilitare. Dezavantajul major este timpul necesar pentru o compilare. 
-</​spoiler>​ 
-\\ 
- 
-===== Exerciții ===== 
- 
-==== 0. Starea / build-ul inițial, introducere kas ==== 
- 
-Considerăm starea inițială a distribuției descărcată / precompilată în VM cu următoarea structură: 
-<​code>​ 
-/​home/​student/​yocto:​ 
-|-- build/ ​  # (generat de Yocto bitbake) 
-|   |-- conf/  # generate automat din kas.yml 
-|   ​| ​  |-- bblayers.conf 
-|   ​| ​  |-- local.conf 
-|   ​| ​  `-- templateconf.cfg 
-|   `-- tmp/ 
-|   ​| ​  |-- deploy/ ​ # resurse generate 
-|   ​| ​      |-- images/ ​ # aici se află imaginile generate 
-|   ​| ​      |-- ipk/     # aici se află pachetele generate 
-|   |-- cache/ ​ # nimic important aici ;) 
-|-- layers/ ​ # (descărcate de `kas`) 
-|   |-- meta-raspberrypi/ ​ # layer-ul de la RPI 
-|   `-- poky/  # distribuția poky 
-|-- kas.yml ​    # fișierul de configurare kas 
-|-- Makefile ​   # un makefile ajutător (poate) 
-|-- runqemu.sh ​ # experiment eșuat, puteți să-l ștergeți :D a fost uitat acolo 
-</​code>​ 
- 
-Per parcursul acestui document, vom considera strict acest director de bază (neavând treabă în alte locuri). 
- 
-În VM a fost deja invocat utilitarul ''​[[https://​kas.readthedocs.io/​en/​latest/​|kas]]''​ (vedeți și documentația oficială), care a avut următoarele efecte: 
- 
-  * a clonat (descărcat) de pe git-ul oficial proiectele [[https://​git.yoctoproject.org/​poky/​tree/​|poky]] (ce conține sursele și scripturile principale ale Yocto) și [[https://​github.com/​agherzan/​meta-raspberrypi/​|meta-raspberrypi]] (Layer oficial pentru dispozitivele RaspberryPi);​ toate acestea pe baza descrierii din secțiunea ''​repos''​ a fișierului ''​kas.yml''​. 
-  * a generat fișierele de configurare ale build-ului Yocto: ''​build/​conf/​{bblayers.conf,​ local.conf, templateconf.cfg}''​. 
-  * a făcut un ''​bitbake build''​ inițial la imaginea de bază a distribuției Poky (''​core-image-base''​),​ lucru ce poate dura chiar și câteva ore (pentru compilarea atât a cross toolchain-ului,​ cât și ale kernelului și ale tuturor pachetelor instalate în distribuția de bază); din fericire, o dată compilate, aceste pachete vor rămâne în cache și vor fi refolosite la toate build-urile ulterioare (decât dacă schimbați versiunea layerelor descărcate sau doriți să upgradați pachetele -- we don't do that here!). 
- 
-Deși acest mic tool ne-a automatizat din munca de setup a unui proiect nou Yocto, acesta vine cu inconvenientul că, dacă dorim să modificăm unul dintre fișierele generate (din ''​build/​conf/''​),​ va trebui s-o facem prin intermediul fișierului de configurare ''​kas.yml''​ (more on this later). 
- 
-De menționat ar fi faptul că imaginea de bază conține strict pachetele prevăzute de către fișierele implicite de configurare ale Poky și atât. Nu este nici măcar folosibilă în starea aceasta inițială (neavând parolă la contul de ''​root''​). 
-Pentru a schimba aceste lucruri avem nevoie să ne construim propriul layer, ceea ce vom și face într-un exercițiu viitor. 
- 
-Observați faptul că nu puteți rula ''​bitbake''​ (dă ''​command not found''​). Acesta un executabil care nu se află de obicei în ''​$PATH''​-ul normal al sistemelor Linux, putând fi accesat doar după inițializarea mediului Yocto. ​ 
-Reamintim că utilitarul ''​kas''​ ne-a descărcat codul sursă al ''​poky''​ în calea ''​layers/​poky/''​. 
- 
-Tot aici găsim și scriptul ''​oe-init-build-env''​ responsabil de inițializarea. 
-Astfel, dacă încărcăm acest script în shell-ul curent: <code bash> 
-student@vm:​~/​yocto$ source layers/​poky/​oe-init-build-env 
-### Shell environment set up for builds. ### 
-You can now run '​bitbake <​target>'​ 
-... 
-# sau, alternativa prin kas: 
-student@vm:​~/​yocto$ kas shell kas.yml 
-# (se pornește un subshell unde puteți da comenzi yocto) 
-</​code>​ 
-După aceasta, utilitarele Yocto devin accesibile (însă doar în shell-ul actual, dacă utilizați mai multe terminale sau îl re-deschideți pe acesta, va trebui să repetați comanda în fiecare). **Atenție!** Comanda ne schimbă directorul nostru actual în ''​build/'',​ dați ''​cd ..''​ pentru a reveni în rădăcina proiectului nostru. 
- 
-În final, dorim să testăm distribuția precompilată din VM: 
-<​code>​ 
-# atenție: rulați într-un shell inițializat prin Yocto ca mai sus: 
-student@vm:​~/​yocto$ runqemu qemuarm slirp nographic 
-</​code>​ 
- 
-Argumentele ce vor fi pasate (ușor modificate) comenzii qemu: ''​slirp''​ - activează un tunel cu gazda prin care se furnizează acces la Internet, și ''​nographic''​ - folosește consola doar (nu avem server grafic în VM, mai adăuga câțiva GB în plus + mai multă memorie consumată :D). 
- 
-<note important>​ 
-Pentru a ieși din qemu, folosiți combinația ''​Ctrl+a,​ x''​ (adică ctrl+a care va intra într-un mod invizibil de comandă a monitorului qemu, apoi, separat, tasta x). 
-</​note>​ 
- 
-==== 1. Layere și rețete ==== 
- 
-[[https://​docs.yoctoproject.org/​overview-manual/​yp-intro.html#​the-yocto-project-layer-model|Un layer]] este, practic, o colecție de sine stătătoare de scripturi, metadate și alte resurse construcție a unui sistem Linux. 
-O distribuție Yocto este, practic, compusă din unul sau mai multe straturi așezate unul peste altul (iar Poky, desigur, stă la baza acestora) ce aplică operații de build într-o anumită ordine pentru a obține rezultatul dorit. 
- 
-Pentru a crea un layer nou, putem folosi comanda ''​bitbake-layers'':​ <code bash> 
-# asigurațivă că sunteți într-un shell Yocto, citiți mai sus ^^ ;) 
-student@vm:​~/​yocto/​build$ cd ../  # navigăm în afara directorului build/ 
-student@vm:​~/​yocto$ bitbake-layers create-layer meta-tutorial-si 
-NOTE: Starting bitbake server... 
-Add your new layer with '​bitbake-layers add-layer meta-tutorial-si'​ 
-</​code>​ 
- 
-<note info> 
-Nu recomandăm utilizarea directorului ''​build/''​ pentru a stoca codul layerelor, deoarece va fi ignorat de scriptul care împachetează arhiva cu sursele. La fel și cu directorul ''​layers/''​ (aici sunt stocate layerele third-party ce au fost / vor fi descărcate automat prin //kas//). 
-</​note>​ 
- 
-Această comandă va genera scheletul pentru noul nostru layer într-un director cu numele furnizat ca parametru. 
-Structura layer-ului nou creat va fi următoarea:​ <​code>​ 
-meta-tutorial-si/​ 
-|-- conf 
-|   `-- layer.conf ​  # variabile de configurație utilizate de layer 
-|-- COPYING.MIT 
-|-- README 
-`-- recipes-example ​ # ce drăguț, avem și exemplu de o rețetă ;) 
-    `-- example 
-        `-- example_0.1.bb 
-</​code>​ 
- 
-Un ghid oficial pentru creare layere puteți [[https://​docs.yoctoproject.org/​dev-manual/​common-tasks.html#​understanding-and-creating-layers|găsi aici]] (să îl puteți consulta ulterior). 
- 
- 
-=== Recipes (rețete) === 
- 
-Pentru a fi util, un layer conține una sau mai multe rețete. 
-O rețetă este un fișier ''​.bb''​ cu sintaxă specială Bitbake ce descriu pașii de urmat de către sistemul de build pentru a genera pachete sau altera configurația unei distribuții. Apoi mai avem fișiere ''​.bbappend''​ care ne permit să re-configurăm rețetele din alte layere fără a le rescrie. 
-[[https://​docs.yoctoproject.org/​dev-manual/​common-tasks.html#​writing-a-new-recipe|Ghid oficial aici]]. 
- 
-Rețetele se află, de obicei, într-un director cu prefixul **//​recipes-//​** în denumirea lor, însă comportamentul real este definit în fișierul layer.conf:<​code make> 
-# We have recipes-* directories,​ add to BBFILES 
-BBFILES += "​${LAYERDIR}/​recipes-*/​*/​*.bb \ 
-            ${LAYERDIR}/​recipes-*/​*/​*.bbappend"​ 
-</​code>​ 
-A se observa regula de globbing: se caută recursiv în orice director ce urmează această convenție, precum și sufixul de versionare ([[https://​docs.yoctoproject.org/​dev-manual/​common-tasks.html#​storing-and-naming-the-recipe|obligatoriu]]). 
-Desigur, nu avem de ce să o schimbăm, așa că trecem mai departe ;) 
- 
-Pentru a folosi layer-ul nou creat, este necesar ca acesta să fie introdus în fișierul (global) de configurație al Yocto referitor la acestea: ''​bblayers.conf''​. Ne reamintim, însă, faptul că tool-ul nostru helper de build va suprascrie orice modificări vom face. 
-Defapt, ne generează lista de straturi pe baza unui fișier de configurație ''​kas.yml'',​ deci vom adăuga layer-ul nostru acolo: <code yaml> 
-# ... 
-repos: 
-  # adăugăm, pur și simplu, o cheie nouă (opțional, putem să modificăm calea către layer) 
-  meta-tutorial-si:​ 
-    path: '​./​meta-tutorial-si'​ 
-    # atenție la identare! contează... yaml s-a inspirat din python :( 
- 
-  # ... restul de layere au fost descărcate prin URL de git... 
-  meta-raspberrypi:​ 
-    url: git://​git.yoctoproject.org/​meta-raspberrypi 
-  # ... 
-</​code>​ 
- 
-Rulăm apoi ''​kas build kas.yml''​. Observăm că, în ''​build/​conf/​bblayers.conf''​ ne-a apărut layer-ul:<​code make> 
-BBLAYERS ?= " \ 
-    /​home/​student/​yocto/​layers/​meta-raspberrypi \ 
-    ... 
-    /​home/​student/​yocto/​meta-tutorial-si" ​ # <-- here it is 
-</​code>​ 
- 
-Doar că trebuia să ne printeze mesajul acela din rețeta //Example// la build, ceea ce nu se întâmplă... de ce oare? (heheee) 
-Să facem altfel: <code bash> 
-# REMINDER: să aveți oe-init-build-env activat! 
-student@vm:​~/​yocto$ bitbake example ​ # să aveți oe-init-build-env activat! 
-Loading cache: 100% |##########​| Time: 0:00:00 
-... 
-NOTE: Executing Tasks 
-*********************************************** 
-*                                             * 
-*  Example recipe created by bitbake-layers ​  * 
-*                                             * 
-*********************************************** 
-</​code>​ 
- 
-Now we're getting somewhere! Mai rămâne, deci, să adăugăm această rețetă undeva să fie executată la build-ul imaginii principale (//​reminder://​ denumită **''​core-image-base''​**:​ 
-<code bash> 
-student@vm:​~/​yocto$ cd meta-tutorial-si/​ 
-student@vm:​~/​yocto/​meta-tutorial-si$ mkdir -p recipes-core/​images/​ 
-student@vm:​~/​yocto/​meta-tutorial-si$ vim recipes-core/​images/​core-image-base.bbappend 
-# iar în fișier vom scrie: (suntem în vim, deci apăsăm un '​i'​ înainte pentru insert mode) 
-IMAGE_INSTALL += " example"​ 
-# <​esc>:​wq ca să nu rămânem blocați :P 
-student@vm:​~/​yocto$ cd ../ 
-student@vm:​~/​yocto$ kas build kas.yml 
-</​code>​ 
- 
-... //et voila!// 
- 
-**Cum funcționează:​** am extins rețeta imaginii de bază printr-un fișier ''​.bbappend''​ (pentru asta au fost concepute). Codul nostru va fi procesat după fișierul ''​.bb''​ original, astfel putând modifica [[https://​docs.yoctoproject.org/​singleindex.html#​term-IMAGE_INSTALL|variabila IMAGE_INSTALL]] pentru a ne fi incluse pachete custom de către task-urile rețetei generatoare de imagine. 
-Also check [[https://​docs.yoctoproject.org/​singleindex.html#​ref-features-image|these goodies]] (chestii gata făcute incluzabile printr-o linie de cod). 
- 
-Ca alternativă,​ puteam construi o nouă imagine (e.g., ''​tutorial-si-image''​) care să pornească de la prima. Doar că trebuia să build-uim noua noastră imagine (''​bitbake tutorial-si-image''​ în loc de ''​core-image-base''​). 
- 
-<​note>​ 
-Am fi putut să facem același lucru prin modificarea ''​conf/​local.conf''​ și adăugarea unei linii:<​code make> 
-IMAGE_INSTALL_append = " example"​ 
-</​code>​ 
-... dar este, desigur, anti-practică! Vrem să avem toată funcționalitatea încapsulată în layer bine definit, păi ce facem noi aici... :P 
-</​note>​ 
- 
- 
-==== 2. Configurarea distribuției + pachete adiționale ==== 
- 
-Înainte de a continua, **să aveți un layer creat** (e.g., ''​meta-tutorial-si''​ de la pasul anteror sau, desigur, puteți să folosiți ce altă denumire doriți) pe care îl vom extinde. 
- 
-Pentru a avea o distribuție Linux utilizabilă va trebui, desigur, să avem creat un utilizator ;) 
-Apoi vom demonstra adăugarea de resurse (fișiere) în imaginea de bază. 
- 
-=== 2.1. Adăugare utilizator nou === 
- 
-Momentan, imaginea este configurată în modul de debugging prin această linie din ''​local.conf''​-ul generat (vedeți în ''​kas.yml''​):​ 
-<​code>​ 
-EXTRA_IMAGE_FEATURES = "​debug-tweaks"​ 
-</​code>​ 
- 
-Aceasta ne setează parola goală la contul root. 
-Pentru a spori securitatea imaginii implicite, se pot crea utilizatori noi / schimba parolele, 
-[[https://​docs.yoctoproject.org/​ref-manual/​classes.html#​extrausers-bbclass|vedeți tutorialul acesta]]. 
-Cum se citește: 
- 
-//"​uses this class in an image recipe:"//​. Deci ''​vim meta-tutorial-si/​recipes-core/​images/​core-image-base.bbappend'':​ 
-<code make> 
-# vechiul conținut: 
-IMAGE_INSTALL += "​example"​ 
-# mai adăugăm: 
-inherit extrausers 
-# pentru a schimba parola la root: 
-EXTRA_USERS_PARAMS += "​usermod -P student root;" 
-# pentru a adăuga un utilizator nou: 
-EXTRA_USERS_PARAMS += "​useradd -P parolalastudent student;"​ 
-# atenție: trebuie să muncim în plus pentru a-i da drept de sudo utilizatorului,​ deci recomand root-ul 
-</​code>​ 
- 
-Apoi construim imaginea din nou: ''​kas build kas.yml''​. 
-Și rulăm:<​code>​ 
-# nu uitați să faceți source la oe-init-build-env dacă nu aveți utiltarele în PATH 
-runqemu qemuarm slirp nographic 
-# pentru a ieși, trebuie să apăsăm combinația Ctrl+a, apoi separat tasta `x` 
-</​code>​ 
- 
-=== 2.2. Inspectare rootfs === 
- 
-Următoarea întrebare care se pune este: cum vedem conținutul unei imagini generate? 
-Din fericire, suntem pe un sistem Linux, așadar putem folosi ''​mount''​ pentru a inspecta local partiția ext3/4 generată:<​code bash> 
-student@vm:​~/​yocto$ sudo mount -o loop build/​tmp/​deploy/​images/​qemuarm/​core-image-base-qemuarm.ext4 /mnt 
-student@vm:​~/​yocto$ ls -l /mnt 
-student@vm:​~/​yocto$ cat /etc/passwd | grep student 
-student:​x:​1000:​1000::/​home/​student:/​bin/​sh 
-# cool! 
-# NU UITAȚI: să de-montați partiția la final!!! 
-# (altfel s-ar putea să se corupă imaginea de la dublă utilizare) 
-student@vm:​~/​yocto$ sudo umount /mnt 
-</​code>​ 
- 
- 
-=== 2.3. Instalare pachete de bază === 
- 
-Deseori vom dori să instalăm pachete standard în imaginea noastră. 
- 
-Ca un prim pas, trebuie să aflăm denumirile pachetelor disponibile în distribuția standard. 
-Pentru acesta, folosim ''​bitbake show-recipes''​ pentru a vedea lista întreagă de rețete. Mod de folosire:<​code bash> 
-student@vm:​~/​yocto$ bitbake-layers show-recipes | grep -A 1 python3 
-python3: 
-  meta                 ​3.10.7 
-# ... și multe alte subpachete ale bibliotecilor populare 
-</​code>​ 
- 
-Problema este că acestea sunt denumiri de rețete, însă o rețetă poate defini mai multe pachete (de obicei, se păstrează o convenție de nume prin prefixare). 
-Din păcate, va trebui să ne uităm pe codul sursă al rețetelor de oricâte ori nu există pachetele cu numele lor. 
-Pentru pachetele standard din Poky (versiunea ''​kirkstone''​),​ [[https://​github.com/​yoctoproject/​poky/​tree/​kirkstone-4.0.1/​meta|puteți explora rețetele aici]] (a se observa categorizarea acestora). 
- 
-Pentru a instala un pachet într-o imagine, trebuie să edităm rețeta imaginii (fișierul ''​.bb''​ dacă este imaginea noastră, altfel prin ''​.bbappend''​ să modificăm imaginea standard, ca mai sus):<​code bash> 
-student@vm:​~/​yocto$ vim meta-tutorial-si/​recipes-core/​images/​core-image-base.bbappend 
-# adăugăm pachetele prin variabila IMAGE_INSTALL:​ 
-IMAGE_INSTALL += "​python3 python3-pip"​ 
-</​code>​ 
- 
-Desigur, putem face același lucru prin folosirea variabilei ''​IMAGE_INSTALL_append''​ a lui ''​local.conf'',​ dar vrem să păstrăm gruparea corectă a funcționalității în layere ;) 
- 
-<note warning> 
-Pentru fiecare pachet nou adăugat, bitbake va porni un proces de compilare care s-ar putea să dureze câteva minute (posibil și zeci). 
-Să țineți cont acest timp de așteptare când vă planificați activitatea! 
-</​note>​ 
- 
-Finally, dorim să testăm noua imagine: <code bash> 
-student@vm:​~/​yocto$ kas build kas.yml 
-# (sudo make coffee ...) 
-NOTE: Tasks Summary: ... all succeeded. ​ # doamne-ajută! 
- 
-student@vm:​~/​yocto$ runqemu qemuarm slirp nographic 
-# ... 
-qemuarm login: root 
-Password: 
-root@qemuarm:​~#​ ip a sh eth0 
-2: eth0: <​BROADCAST,​MULTICAST,​UP,​LOWER_UP>​ mtu 1500 qdisc pfifo_fast qlen 1000 
-    link/ether 52:​54:​00:​12:​34:​02 brd ff:​ff:​ff:​ff:​ff:​ff 
-    inet 192.168.7.2/​24 brd 192.168.7.255 scope global eth0 
-       ​valid_lft forever preferred_lft forever 
-# ... 
-root@qemuarm:​~#​ echo "​nameserver 8.8.8.8"​ > /​etc/​resolv.conf 
-root@qemuarm:​~#​ ping google.com 
-PING 8.8.8.8 (8.8.8.8): 56 data bytes 
-64 bytes from 8.8.8.8: seq=0 ttl=127 time=30.050 ms 
-64 bytes from 8.8.8.8: seq=1 ttl=127 time=20.487 ms 
-root@qemuarm:​~#​ pip3 install youtube-dl 
-root@qemuarm:​~#​ python3 
-Python 3.10.7 (main, Sep  5 2022, 13:12:31) [GCC 11.3.0] on linux 
-Type "​help",​ "​copyright",​ "​credits"​ or "​license"​ for more information. 
->>>​ from youtube_dl import YoutubeDL 
->>>​ ydl = YoutubeDL() 
->>>​ ydl.add_default_info_extractors() 
->>>​ info = ('​https://​www.youtube.com/​watch?​v=ITRBsXrPOn8'​) 
->>>​ info['​title'​] 
-# mulțumiți,​ putem ieși ;) 
-# dacă rămâneți blocați în qemu console, căutați mai sus cum ieșiți :P 
-</​code>​ 
- 
-=== 2.4. Adăugare resurse în imagine === 
- 
-O dată instalate pachetele necesare (e.g., interpretorul python), vom dori să configurăm sau să instalăm scripturi custom-made. 
- 
-Putem face asta prin intermediul rețetelor. Reamintim că acestea execută anumite acțiuni într-o ordine bine definită. 
-Printre primele task-uri efectuate se numără cel de //fetch source files//, ce de multe ori constă în descărcarea codului de pe un server. 
-Într-o rețetă, se face asta prin intermediul variabilei de configurare ''​[[https://​docs.yoctoproject.org/​ref-manual/​variables.html#​term-SRC_URI|SRC_URI]]''​ care ne permite inclusiv prin căi locale. 
- 
-De exemplu, edităm rețeta exemplu (''​meta-tutorial-si/​recipes-example/​example/​example_0.1.bb''​):<​code make> 
-# ... (după descrierea din antet) 
-LICENSE = "​MIT"​ 
- 
-# adăugăm fișiere sursă 
-SRC_URI = "​file://​hello.py \ 
-           ​file://​example.conf"​ 
-# sau pe linii separate: 
-#SRC_URI += "​file://​example.conf"​ 
-# fișierele sursă vor fi copiate / descărcate în ${WORKDIR}! 
- 
-# va trebui să intervenim cu un pas de instalare pentru a le copia în imagine: 
-do_install() { 
-    # atenție: ${D} represintă directorul destinație în procesul de împachetare! 
-    #          orice generați în afara acestuia nu va fi inclus în pachet! 
-    # copiem scriptul în bin: 
-    install -D -m 0755 -t ${D}${bindir} ${WORKDIR}/​hello.py 
-    # copiem conf-ul în /etc: 
-    install -D -m 0644 -t ${D}/etc ${WORKDIR}/​example.conf 
-} 
- 
-python do_display_banner() { 
-# ... restul rămâne 
-</​code>​ 
- 
-Dacă încercați să build-uiți pachetul sau imaginea (''​bitbake example''​),​ veți obține o eroare cum că nu poate găsi fișierele incluse (și vă dă și căile unde le puteți crea). 
-O convenție foarte bună ar fi subdirectorul ''​files'',​ deci: <code bash> 
-student@vm:​~/​yocto$ mkdir -p meta-tutorial-si/​recipes-example/​example/​files/​ 
- 
-student@vm:​~/​yocto$ vim meta-tutorial-si/​recipes-example/​example/​files/​hello.py 
-#​!/​usr/​bin/​python3 
-with open("/​etc/​example.conf",​ "​r"​) as f: 
-  name = f.readline().strip() 
-print("​Hello,​ I am " + name) 
- 
-# <​esc>:​wq pentru a ieși din vim ;) 
- 
-student@vm:​~/​yocto$ echo "​STUDENT"​ > meta-tutorial-si/​recipes-example/​example/​files/​example.conf 
-student@vm:​~/​yocto$ bitbake example 
-</​code>​ 
- 
-Desigur, obținem iar o eroare, plângându-se că fișierele adăugate nu au precizată licența și checksum-urile (pentru securitate sporită). 
-Modificăm iar fișierul ''​example_0.1.bb'':<​code make> 
-LICENSE = "​CLOSED"​ 
-</​code>​ 
- 
-Iar ''​bitbake example'',​ iar o erorare despre [[https://​www.google.com/​search?​q=yocto+rdepends+python3|RDEPENDS la python3]], iar rezolvăm (''​example_0.1.bb''​):<​code make> 
-# Yocto detectează automat (prin shebang-ul pus la script) că avem nevoie de python3 
-RDEPENDS:​${PN} += "​python3-core"​ 
-</​code>​ 
- 
-Generăm imaginea: ''​kas build kas.yml''​ apoi o rulăm (prin ''​runqemu''​). 
- 
-În qemu, rulăm scriptul:<​code bash> 
-root@qemuarm:​~#​ hello.py 
-Hello, I am STUDENT 
-</​code>​ 
- 
-<​hidden>​ 
-==== 3. Bonus / extra tasks ==== 
- 
-Pentru a modifica numele pe care îl publică un RaspberryPi este suficient să modificăm ''/​etc/​hostname''​. Pentru aceasta am putea modifica fișierul din imagine, dar dezavantajul este că ar trebui să facem această modificare la fiecare recompilare. Am prefera să obținem direct o imagine cu numele nou, iar ca să obținem acest lucru trebuie să modificăm rețetele Bitbake care stau la baza pachetelor instalate în imagine. 
-Fisierul ''​hostname''​ ar trebui sa fie plasat aici: ''<​poky_path>/​meta/​recipes-core/​base-files/''​. 
- 
-Pentru a adăuga un fișier ''​hostname''​ în imagine trebuie să:  
-  * aveți un fișier ''​hostname''​ în locația unde sunt toate fișierele de inclus 
-  * modificați fișierul ''​.bbappend''​ (adăugirea la rețetă), adăugând în variabila ''​SRC_URI''​ noul fișier (cu += ) și implementând o funcție cu numele ''​do_install_append()'',​ care se va executa în cadrul rețetei după ''​do_install''​ 
-  * Rulați apoi ''​bitbake core-image-base''​ 
-  * Verificați rezultatul rulând noua imagine cu Qemu! 
- 
-</​hidden>​ 
- 
-===== Resurse ===== 
- 
-  * [[https://​github.com/​cs-pub-ro/​SI-Lab-VM/​releases/​tag/​y2022-yocto|Yocto Lab VM y2022]] 
-  * [[https://​docs.yoctoproject.org/​ref-manual/​|Yocto Reference Manual]] 
-  * [[https://​docs.yoctoproject.org/​ref-manual/​variables.html|Yocto Variables Reference]] 
- 
  
si/laboratoare/06.1668373610.txt.gz · Last modified: 2022/11/13 23:06 by florin.stancu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0