Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

sda-aa:laboratoare:04 [2021/02/28 23:31]
127.0.0.1 external edit
sda-aa:laboratoare:04 [2021/03/24 20:01] (current)
cristian.rusu [3. Exercitii]
Line 1: Line 1:
-===== Laboratorul 3: Liste =====+===== Laboratorul 3: Stive si Cozi =====
  
 +==== 1. Obiectivele laboratorului ====
 +  * Înțelegerea conceptului de funcționare si implementarea de stive și cozi.
 +  * Implementarea unor funcții individuale de lucru cu acestea.
  
-====== 1Obiectivele laboratorului ======+==== 2Ce este o stiva? ​====
  
-  * Înțelegerea conceptului de funcționare și implementarea unor liste dublu înlănțuite și circulare +=== ADefinitie ===
-  * Implementarea unor funcții individuale de lucru cu aceste structuri de date.+
  
-Structura laboratorului se gaseste in **[[http://​gooogle.com|acest link.]]** +O stivă reprezintă ​listă cu structuri de date de tipul: Last-In-First-Out (LIFO). 
-====== 2. Introducere ====== +Un exemplu comun ar fi un teanc de cărți: tot punem rți pe o masă, dar în momentul când vrem să le ridicăm începem cu ultimapusă deasupra teancului.
-===2.1. Ce este lista?=== +
-Listele sunt cele mai bune și cele mai simple exemple a unei structuri de date dinamice care folosește pointeri la implementarea sa.în mod esențial, trebuie înțeles ​că listele funcționează ca un vector care se poate mări sau micșora după nevoiedin orice punct al mulțimii sale de elemente. +
-  +
-{{ :​sda-aa:​laboratoare:​array_vs_list.png?400 |}}+
  
-<note>**Avantaje** +{{:​sda-ab:​laboratoare:​stack.jpg?​300|}} 
-  *Elementele pot fi adăugate sau șterse din mijlocul listei + 
-  *Nu trebuie ​definită rime inițială, iar memoria se alocă pe rândodată cu fiecare element adăugat +=== B. Operatii cu stive === 
-</note+ 
-<​code ​c structura_lista.c+Definim structura astfel: 
-typedef struct ​+<code C> 
-     ​int ​val+struct stack{ 
-     node *next+     int s[size]; 
-} node_t;+     int top = -1; 
 +} st; 
 +</​code>​ 
 + 
 +Verificăm dacă stiva e plină sau goală: 
 +<code C> 
 +int st_full(){ //int st_empty{ 
 +     ​if(st.top>​=size - 1)  //​if(st.top==-1) 
 +          return 1; 
 +     ​else 
 +          return 0; 
 +
 +</​code>​ 
 + 
 +Adăugarea:​ 
 +<code C> 
 +void push(int item){ 
 +     ​st.top++;​ 
 +     ​st.s[st.top]=item;​ 
 +
 +</​code>​ 
 + 
 + 
 +Ștergerea:​ 
 +<code C> 
 +int pop(){ 
 +     int item; 
 +     ​if(st_empty()) ​ //​presupunem ca nu exista elemente 
 +        return -1; //cu valoarea -1 
 +     item = st.s[st.top];​ 
 +     ​st.top--;​ 
 +     ​return (item); 
 +
 +</​code>​ 
 + 
 +Observații:​ 
 +  * Când introducem elemente într-o stivă,trebuie să incrementăm top-ul ​și apoi să adăugam elementul. 
 +  * Când ștergem un element,trebuie ​întâi să ștergem elementul și apoi să decrementăm top-ul. 
 +  * O stivă poate fi implementată cu ajutorul unui vector sau cu liste înlănțuite. 
 + 
 + 
 +==== 2. Ce este o coada? ==== 
 + 
 +=== A. Definitie === 
 + 
 +O coadă este o structură de date ce modelează un buffer de tip First-In-First-Out (FIFO).Astfelprimul element introdus în coadă va fi și primul care va fi scos din coadă. 
 + 
 +{{:​sda-aa:​laboratoare:​fifoex.png?​300|}} 
 + 
 + 
 +=== B. Operatii ​cu cozi === 
 + 
 +Definim structura astfel: 
 + 
 +<code C> 
 +struct queue{ 
 +     int queue[size];​ 
 +     int rear = -1; 
 +     int front = 0; 
 +}Q; 
 +</​code>​ 
 + 
 +IsEmpty - întoarce 0 dacă coada este goală;1 dacă are cel puțin un element. 
 +<code C> 
 +int Qempty(){ 
 +     ​if(Q.front > Q.rear) 
 +          return 1; 
 +     ​return 0; 
 +} 
 +</code> 
 + 
 +Enqueue / Adăugarea - adaugă un element (entitate) în coadă.Adăugarea se poate face doar la sfârșitul cozii. 
 + 
 +<​code ​C> 
 +void Qinsert(int item){ 
 +     Q.rear++; 
 +     ​Q.queue[Q.rear] = item; 
 +
 +</code
 + 
 +Dequeue/​ștergere - șterge un element din coadă și îl returnează.Ștergerea se poate face doar la începutul cozii. 
 + 
 +<code C> 
 +int Qdelete()
 +     ​int ​item
 +     if( Qempty() ) //in acest caz, alegem o valoare de return 
 +          return -1// ce NU poate fi confundata cu un element 
 +          //​presupunem ca NU exista niciun element cu valoarea -1 
 +     else { 
 +          item = Q.queue[Q.front]; 
 +          Q.front ++; 
 +          return item; 
 +     } 
 +}
 </​code>​ </​code>​
  
-===2.2. Clasificare===+==== 3Exercitii ====
  
-  ***Liste simplu inlantuite** ​Elementele au singură legătură către următorul element introdusiar ultimul element pointează ​către NULL. +    - (3 pt.) Inversati cuvintele dintr-o propozitie citita din fisierul input.txt folosind o stiva punand rezultatul in output.txt. Organizati codul in felul urmator: folder "​ex1"​fisier principal "​inversare_prop.c"Faceti un makefile in folder-ul exercitiului
-{{ :sda-aa:​laboratoare:​simplelist.png?400 |}} +    (3 pt.) Se considera un sir de numere intregi generat aleator. Dimensiunea sirului este data ca parametru programului la pornire. Sa se scrie functia care construieste doua stive (una cu numere negative si cealalta cu numere pozitive) ce contin numerele in ordinea initiala – folosind doar structuri de tip stiva. IndicatieSe adauga toate elementele intr-o stiva temporara dupa care se extrag elementele din aceasta si se introduc in stiva corespunzatoare. Organizati codul in felul urmatorfolder "​ex2",​ fisier principal "​split_lists.c"​. Faceti un makefile in folder-ul exercitiului
-  ​***Liste dublu inlantuite** ​Elementele au dublă legătură către precedentul și antecedentul,​ capul listei pointând spre NULL și ultimul element ​de asemenea +    (4 pt.) Implementati o coada cu prioritati (fiecare ​element ​din structura are o prioritate) – primul ​element extras din coada e cel cu prioritatea maximaElementele care sunt adaugate in coada sunt generate aleator (atat valoarea nodului cat si prioritatea acestuia ​valoarea este un numar intreg, iar prioritatea un numar natural). Implementati cat mai eficient. Organizati codul in felul urmatorfolder "​ex3",​ fisier principal "​priority_queue.c"​. Faceti un makefile in folder-ul exercitiului.
-{{ :sda-aa:laboratoare:​doublelist.jpg?400 |}} +
-  ​***Liste circulare** ​Pot fi simplu sau dublu înlănțuite ​cu proprietatea că ultimul ​element ​pointează spre primul. +
-{{ :sda-aa:laboratoare:​circularlist.png?400 |}}+
  
-===2.3Operatii cu liste=== +Template pentru codul sursa {{:​sda-aa:​laboratoare:​stack_queue-lab3.zip|}}.
-  *Adăugare la începutul listei +
-  *Adăugare la sfârsitul listei +
-  *Adăugarea înainte sau după un element dat +
-  *Ștergerea capului de listă +
-  *Ștergerea unui element oarecare din listă+
  
-====== 3. Exercitii propuse ====== 
  
-  - Creați o listă circulară,​dublu inlănțuită cu 6 angajați ai unei companii, ​care să conțină următoarele referințe: nume, nr de telefon, post. +<note important>​ATENTIE! Din aceasta saptamana vom verifica doar exercitiile ​care compileaza corectDaca aveti secvente ​de cod care nu functioneaza ​va rugam sa le comentati in codul sursa si sa explicati in acelasi loc ce ati incercat sa faceti si ce eroare aveti.</​note>​ 
-    - Scrieți funcțiile care să scrie urmatoarele:​ +==== 4Probleme optionale, de interviu ====
-    - Să introducă un nou angajat după al treilea. +
-    - Să introducă un nou angajat inainte ​de cel care e „mecanic“. +
-    - Să steargă angajatul cu un anumit număr de telefon introdus. +
-  - Să se creeze o listă liniara simplu inlantuita care contine elemente intregi citite dintr-ul fisier text. Se citeste apoi o valoare intreaga x. Sa se stearga primul nod care contine valoarea x. Fișierul se va da ca parametru în linia de comandă+
-  - Să se construiasca o lista liniara simplu inlantuita cu elemente numere intregiSă se afișeze și apoi să se stearga din lista elementele pare. +
-  - Adunaţi 2 polinoame rarereprezentând fiecare polinom printr-o listă înlănţuită,​ unde fiecare nod va conţine datele pentru un coeficient şi o putere (de exemplu: 5 x3, coeficient ​5, putere ​3).+
  
-===3.1. Intrebari de interviu=== +  - Implementaţi o stivă folosind două cozi
-  - Se dă listă simplu înlănţuită(primiţi doar un pointer către primul element). Verificaţi dacă lista conţine o buclă. (o listă simplu înlănţuită conţine o buclă ⇒ niciun element nu are legătura NULL+  - Implementaţi ​coadă folosind două stive. ​(utilizarea apelurilor recursive ale unor funcţii se contorizează ca folosirea unei stive) 
-  - Se dau două liste(pentru fiecare listă - pointer către primul element) în formă de Y(listele se intersectează,​ ultimele ​elemente sunt comune). Aflaţi valoarea ​lui k. +  - Implementaţi o stivă cu valori întregi şi o funcţie care obţine valoarea maximă din stivă. Pentru interviu se cere ca funcţia să aibă complexitate de timp constantă ⇒ O(1). 
-  - Se dă o listă ​cu 2n+1 elemente, fiecare element conţine câte un întregToate valorile întregi apar de două ori în listăexcepţie facând una singură. Aflaţi ​acea valoare.+  - Se dă un vector cu n întregi și un număk. Aflați valoarea ​maxima pentru fiecare grupare de numere de pe poziții consecutive
 +  - Se dă un vector ​cu datele pentru n clienţi la un serverPentru fiecare clientdatele cunoscute sunt ora la care se conectează şi ora la care se deconectează. Aflaţi ​numărul maxim de clienţi conectaţi în acelaşi timp la server. Pentru interviu se cere complexitate de timp O(n).
sda-aa/laboratoare/04.1614547919.txt.gz · Last modified: 2021/03/01 15:20 (external edit)
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0