This is an old revision of the document!
Analiza complexității unui algoritm are ca scop estimarea volumului de resurse de calcul necesare pentru execuția algoritmului. Prin resurse se înțelege:
Această analiză este utilă pentru a stabili dacă un algoritm utilizează un volum acceptabil de resurse pentru rezolvarea unei probleme. In acest fel timpul de executie va fi exprimat prin numarul de operatii elementare executate. Sunt considerate operatii elementare cele aritmetice (adunare, scadere, inmulțire, impartire), comparatiile si cele logice (negatie, conjuncte și disjunctie).
Este așadar suficient sa se contorizeze doar anumite tipuri de operații elementare, numite operații de bază. Timpul de executie al intregului algoritm se obtine insumand timpii de executie ai prelucrarilor componente.
Exemplul 1 - Suma a n numere
Consideram problema calculului sumei . Dimensiunea acestei probleme poate fi considerata n. Algoritmul si tabelul cu costurile corespunzatoare prelucrărilor sunt prezentate ın Tabel. Insumand timpii de executie ai prelucrarilor elementare se obtine: $T(n)=n(c_3 + c_4 + c_5) + c_1 + c_2 + c_3$ deci $T(n)=k_1n + k_2$, adica timpul de executie depinde liniar de dimensiunea problemei. Costurile operatiilor elementare influenteaza doar constantele ce intervin in functia $T(n)$.
Exemplul 2 - Înmulțirea a 2 matrici
Consideram problema determinarii produsului a doua matrici: A de dimensiune $m \times n$ si B de dimensiune $n \times p$. In acest caz dimensiunea problemei este determinata de trei valori: $(m, n, p)$.
In practica nu este necesara o analiza atat de detaliata ci este suficient sa se identifice operatia dominantă si sa se estimeze numarul de repetari ale acesteia. Prin operatie dominanta se ıntelege operatia care contribuie cel mai mult la timpul de executie a algoritmului si de regulă este operatia ce apare ın ciclul cel mai interior. În exemplul ar putea fi considerata ca operatie dominanta, operatia de ınmultire. In acest caz costul executiei algoritmului ar fi $T(m, n, p)=mnp$.
Numim sortare orice aşezare(sau - mai clar - reaşezare) a unor elemente date în aşa fel încât, după aşezare, să existe o ordine completă în funcţie de un atribut(numit cheie) al elementelor.
Pentru a exista o ordine completă, trebuie să alegem o relaţie pe care vrem sa o impunem. Dacă relaţia este valabilă între oricare două elemente pentru care primul element este aşezat la stânga celui de-al doilea, atunci avem o ordine completă.
Exemplu: dacă alegem drept cheie un atribut număr întreg şi relaţia mai mic sau egal, obţinem ordinea crescătoare.
Vom descrie un algoritm de sortare prin:
Folosim notaţia O(n) pentru a indica:
In acest curs ati vazut deja algoritmi de sortare precum
Caracteristici:
Descriere: Sortarea prin metoda bulelor se consideră drept una din cele mai puţin efective metode de sortare, dar cu un algoritm mai simplu.
Ideea de bază a sortării prin metoda bulelor este în a parcurge tabloul, de la stânga spre dreapta, fiind comparate elementele alăturate a[i] si a[i+1]. Dacă vor fi găsite 2 elemente neordonate, valorile lor vor fi interschimbate. Parcurgerea tabloului de la stânga spre dreapta se va repeta atât timp cât vor fi întâlnite elemente neordonate.
Implementarea:
//sortare descrescatoare void bubble(int a[],int n) { int i,schimbat,aux; do { schimbat = 0; // parcurgem vectorul for(i = 0; i < n-1; i++) { // daca valoarea i din vectorul a este mai mica decat cea de pe pozitia i+1 if (a[i] < a[i+1]) { // interschimbare aux = a[i]; a[i] = a[i+1]; a[i+1] = aux; schimbat = 1; } } } while(schimbat); }
Caracteristici:
Descriere: Acest algoritm selectează, la fiecare pas i, cel mai mic element din vectorul nesortat(de la poziţia i până la n).Valoarea minimă găsită la pasul i este pusă în vector la poziţia i,facându-se intereschimbarea cu poziţia actuală a minimului. Nu este un algoritm indicat pentru vectorii mari, în majoritatea cazurilor oferind rezultate mai slabe decât insertion sort şi bubble sort.
Implementarea:
void selectionSort(int a[],int n) { int i,j,aux,min,minPoz; for(i = 0; i < n - 1;i++) { minPoz = i; min = a[i]; for(j = i + 1;j < n;j++) //selectam minimul //din vectorul ramas( de la i+1 la n) { if(min > a[j]) //sortare crescatoare { minPoz = j; //pozitia elementului minim min = a[j]; } } aux = a[i] ; a[i] = a[minPoz]; //interschimbare a[minPoz] = aux; } }
Caracteristici:
Descriere: Spre deosebire de alţi algoritmi de sortare, sortarea prin inserţie este folosită destul de des pentru sortarea tablourilor cu număr mic de elemente. De exemplu, poate fi folosit pentru a îmbunătăţi rutina de sortare rapidă.
Implementarea:
void insertionSort(int a[], int n) { int i, j, aux; for (i = 1; i < n; i++) { j = i; while (j > 0 && a[j - 1] > a[j]) { //cautam pozitia pe care sa mutam a[i] aux = a[j]; //interschimbare a[j] = a[j - 1]; a[--j] = aux; } } }
Caracteristici:
Descriere: În cazul sortării prin interclasare, vectorii care se interclasează sunt două secvenţe ordonate din acelaşi vector. Sortarea prin interclasare utilizează metoda Divide et Impera:
corespunzătoare(cu 2 elemente). Cele două secvenţe vor alcătui un subşir ordonat din vector mai mare(cu 4 elemente) care, la rândul lui, se va interclasa cu un subşir corespunzător(cu 4 elemente) ş.a.m.d.
Caracteristici:
Descriere: Quick Sort este unul dintre cei mai rapizi şi mai utilizaţi algoritmi de sortare până în acest moment,bazându-se pe tehnica „Divide et impera“.Deşi cazul cel mai nefavorabil este O(N^2), în practică, QuickSort oferă rezultate mai bune decât restul algoritmilor de sortare din clasa „O(N log N)“.
Algoritmul se bazează pe următorii paşi: