În urma parcurgerii acestui laborator studentul va fi capabil să:
O stivă este o instanță a unui tip de date abstract ce formalizează conceptul de colecţie cu acces restricționat. Restricția respectă regula LIFO (Last In, First Out).
Accesul la elementele stivei se face doar prin vârful acesteia.
Operații:
O structură de date definește un set de operații și funcționalitatea acestora.
Implementarea efectivă a unei structuri de date poate fi realizată în diverse moduri, cât timp funcționalitatea este păstrată.
O stivă poate fi implementată cu ajutorul unui vector sau cu liste înlănțuite.
În cadrul acestui laborator, ne vom concentra asupra implementării unei stive cu ajutorul unui vector de stocare.
La nivel de implementare, stiva este reprezentată printr-o clasă ce folosește (pe lângă operațile ce pot fi efectuate asupra ei) un vector de stocare (stackArray) de o dimensiune maximă dată (NMAX) și un indice ce indică vârful stivei(topLevel).
#ifndef __STACK__H #define __STACK__H // Primul argument al template-ului este tipul de date T // Al doilea argument este dimensiunea maxim a stivei N template<typename T, int N> class Stack { private: // Vectorul de stocare T stackArray[N]; // Pozitia in vector a varfului stivei int topLevel; public: // Constructor Stack() { // TODO: initializari } // Destructor ~Stack() { // TODO: eliberare resurse, daca este cazul } // Operator de adaugare void push(T x) { // TODO: verificari, implementare } // Operatorul de stergere T pop() { // TODO: verificari, implementare } // Operatorul de consultare T peek() { // TODO: verificari, implementare } // Operatorul de verificare dimensiune int isEmpty() { // TODO: implementare } }; #endif //__STACK__H
Forma poloneză inversă este o notație matematică în care fiecare operator urmează dupa toți operanzii săi.
Cel mai simplu exemplu de notație postfixată este cel pentru doi operanzi și un operator:
5 + 4 | se scrie sub forma | 5 4 + |
---|
În cazul în care există mai multe operații, operatorul apare imediat după cel de-al doilea operand:
2 + 4 - 5 | se scrie sub forma | 2 4 + 5 - |
---|
Avantajul major al formei poloneze inverse este faptul că elimină parantezele din cadrul expresilor:
5 + (1 + 4) | se scrie sub forma | 5 1 4 + + |
---|
1. cât timp există elemente de citit 1.1 citește un element 1.2 dacă elementul este un număr, afișare (se adaugă la forma postfixată) 1.3 dacă elementul este o paranteză stângă, adaugă-l în stivă 1.4 dacă elementul este o paranteză dreaptă, extrage operatorii din stivă și adaugă-i la forma postfixată până când vârful stivei ajunge o paranteză stângă (care este extrasă, dar nu este adăugată la forma postfixată). !!! dacă stiva s-a golit fără să fie găsită o paranteză stângă, înseamnă că expresia inițială avea paranteze greșite 1.5 dacă elementul este un operator (fie el O1) 1.5.1 cât timp există un alt operator în vârful stivei (fie el O2) ȘI precedența lui O1 este MAI MICA SAU EGALA decât cea a lui O2, extrage O2 din stivă, afișare (se adaugă la forma postfixată) 1.5.2 adaugă O1 în stivă 2. când nu mai există elemente de citit, extrage toate elementele rămase în stivă și adaugă-le la forma postfixată (elementele trebuie să fie numai operatori; dacă este extrasă o paranteză stângă expresia inițială avea parantezele greșite).
Fie expresia:
1 - 7 * 2 /(3 + 5)^2^5
Element | Acțiune | Forma postfixată | Stiva | Observaţii |
---|---|---|---|---|
1 | Adaugă element la forma postfixată | 1 | ||
- | Pune elementul în stivă | 1 | - | |
7 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7 | - | |
* | Pune elementul în stivă | 1,7 | * - | * are precedență mai mare decât - |
2 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2 | * - | |
/ | Extrage element din stivă | 1,7,2* | - | / și * au aceeași prioritate |
Pune elementul în stivă | / - | / are precedență mai mare decât - | ||
( | Pune elementul în stivă | 1,7,2* | ( / - | |
3 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2*3 | ( / - | |
+ | Pune elementul în stivă | 1,7,2*3 | + ( / - | |
5 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2*3,5 | + ( / - | |
) | Extrage element din stivă | 1,7,2*3,5+ | ( / - | Se repeta până când se întâlnește ( |
repetă | / - | ( a fost ignorat | ||
^ | Pune elementul în stivă | 1,7,2*3,5+ | ^ / - | ^ are precedență mai mare decât / |
2 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2*3,5+2 | ^ / - | |
^ | Pune elementul în stivă | 1,7,2*3,5+2 | ^ ^ / - | ^ este considerat asociativ-dreapta |
5 | Adaugă element la forma postfixată | 1,7,2*3,5+2,5 | ^ ^ / - | |
Final | Extrage toate elementele din stivă | 1,7,2*3,5+2,5^^/- |
1. cât timp există elemente de citit 1.1 citește un element 1.2 dacă elementul este o valoare 1.2.1 pune elementul în stivă altfel (elementul este un operator) 1.2.2 extrage 2 operanzi din stivă 1.2.3 dacă nu există 2 operanzi în stivă EROARE: forma postfixată nu este corectă 1.2.4 evaluează rezultatul aplicării operatorului asupra celor doi operanzi 1.2.5 pune rezultatul în stivă 2. dacă există o singură valoare în stivă 2.1 afișează valoarea ca rezultat final al evaluării expresiei altfel EROARE: forma postfixată nu este corectă
O coadă este o structură de date ce modelează un buffer de tip FIFO (First In, First Out). Astfel, primul element introdus în coadă va fi și primul care va fi scos din coadă.
Operații:
Dequeue (sau coadă cu dublu access) este o structură de tip coadă în care însă accesul (introducere / extragere de elemente) se poate realiza “prin ambele capete”. De cele mai multe ori sunt implementate folosind liste dublu înlănţuite. Dintr-un anume punct de vedere, se poate considera că atât stiva cât şi coada clasică sunt specializări ale tipului abstract dequeue întrucât ambele se pot implementa folosind dequeue (şi restrângând operaţiile ce se realizează asupra sa).
Coada prioritară reprezintă un tip de coadă în care fiecare element are asociată o anume prioritate. În aceste condiţii, operaţiile de bază asupra cozii devin:
La fel ca și stivele, cozile se pot implementa cu ajutorul unui vector sau cu liste înlănțuite. În cadrul acestui laborator, ne vom concentra asupra implementării unei cozi cu ajutorul unui vector de stocare.
Vom avea doi indici (head și tail) ce vor reprezenta începutul, respectiv sfârșitul cozii în cadrul vectorului. Apare însă următoarea problemă din punctul de vedere al spațiului neutilizat: întotdeauna spațiul de la 0 la head-1 va fi nefolosit, iar numărul de elemente ce pot fi stocate în coadă va scădea (având inițial N elemente ce pot fi stocate, după ce se extrage prima oară un element, mai pot fi stocate doar N-1 elemente). Vrem ca întotdeauna să putem stoca maxim N elemente.
Soluția: vector circular.
La nivel de implementare, coada este reprezentată printr-o clasă template ce folosește (pe lângă operațiile ce pot fi efectuate asupra ei) un vector de stocare (queueArray) de o dimensiune maximă specificată ca al doilea argument al template-ului (N), doi indici ce indică începutul (head) şi sfârşitul cozii (tail). De asemenea, se reţine şi dimensiunea curentă a cozii (size) pentru a putea spune când aceasta este plină sau vidă.
template <typename T, int N> class Queue { private: int head; int tail; int size; T queueArray[N]; public: // Constructor Queue() { // TODO } // Destructor ~Queue() { // TODO } // Adauga la coada void enqueue(T e) { // TODO } // Extrage din coada T dequeue() { // TODO } // Afla primul element T front() { // TODO } bool isEmpty() { // TODO } };
Sa presupunem ca avem o multime de puncte unidimensionale si sortate. Dorim sa gasim intervalul de marime k > 0 care are cele mai multe puncte in interiorul acestuia. Aceasta problema se poate rezolva printr-o singura parcurgere a sirului de numere. Consideram o coada initial vida. Pe masura ce parcurgem sirul, adaugam elemente in coada. Atata timp cat elementul pe care urmeaza sa-l adaugam este la o distanta mai mare decat k fata de capul cozii, atunci putem apela metoda dequeue pentru a scoate elementul din capul cozii. Elementul poate fi scos deoarece se afla la o distanta mai mare de k fata de ultimul element introdus si deci nu mai trebuie luat in considerare.
Exemplu:
Fie sirul de numere:
1, 2, 4, 20, 21, 22, 23, 60, 100, 101, 111
Dorim sa aflam cel mai mare interval de numere a caror distanta intre capete sa fie cel mult 3([x … x + 3])
Introducem primul element in coada:
queue = { 1 }
Dupa urmatoarele 2 iteratii coada va arata asa:
queue = { 1, 2, 4 }
Urmatoarea iteratie ajungem la numarul 20
20 se afla la distanta mai mare de 3 decat toate elementele aflate momentan in coada, asa ca vor fi scoase toate si introdus 20
queue = { 20 }
La final programul va returna numerele
result = { 20, 21, 22, 23 }
Radix Sort este un algoritm de sortare care ţine cont de cifre individuale ale elementelor sortate. Aceste elemente pot fi nu doar numere, ci orice altceva ce se poate reprezenta prin întregi. Majoritatea calculatoarelor digitale reprezintă datele în memorie sub formă de numere binare, astfel că procesarea cifrelor din această reprezentare se dovedeşte a fi cea mai convenabilă. Există două tipuri de astfel de sortare: LSD (least significant digit) şi MSD (most significant digit). LSD procesează reprezentările dinspre cea mai puţin semnificativă cifră spre cea mai semnificativă, iar MSD invers.
O versiune simplă a radix sort este cea care foloseşte 10 cozi (câte una pentru fiecare cifră de la 0 la 9). Aceste cozi vor reţine la fiecare pas numerele care au cifra corespunzătoare rangului curent. După această împărţire, elementele se scot din cozi în ordinea crescătoare a indicelui cozii (de la 0 la 9), şi se reţin într-un vector (care devine noua secvenţă de sortat). Exemplu:
Secvenţa iniţială:
170, 45, 75, 90, 2, 24, 802, 66
Numere sunt introduse în 10 cozi (într-un vector de 10 cozi), în funcţie de cifrele de la dreapta la stânga fiecărui număr.
Cozile pentru prima iteraţie vor fi:
* 0: 170, 090 * 1: nimic * 2: 002, 802 * 3: nimic * 4: 024 * 5: 045, 075 * 6: 066 * 7 - 9: nimic
a. Se face dequeue pe toate cozile, în ordinea crescătoare a indexului cozii, şi se pun numerele într-un vector, în ordinea astfel obţinută:
Noua secvenţă de sortat:
170, 090, 002, 802, 024, 045, 075, 066
b. A doua iteraţie:
Cozi:
* 0: 002, 802 * 1: nimic * 2: 024 * 3: nimic * 4: 045 * 5: nimic * 6: 066 * 7: 170, 075 * 8: nimic * 9: 090
Noua secvenţă:
002, 802, 024, 045, 066, 170, 075, 090
c. A treia iteraţie:
Cozi:
* 0: 002, 024, 045, 066, 075, 090 * 1: 170 * 2 - 7: nimic * 8: 802 * 9: nimic
Noua secvenţă:
002, 024, 045, 066, 075, 090, 170, 802 (sortată)
Această secțiune nu este punctată și încearcă să vă facă o oarecare idee a tipurilor de întrebări pe care le puteți întâlni la un job interview (internship, part-time, full-time, etc.) din materia prezentată în cadrul laboratorului.