This is an old revision of the document!


Laboratorul 05: Asincronicitate. Tooluri utile

Asincronicitate

Ce este asincronitatea și de ce este importantă în React.js?

Asincronicitatea este capacitatea unei aplicații de a rula multiple procese în paralel, fără să fie blocată de procesele care durează mai mult sau care necesită așteptare. În React.js, asincronicitatea este importantă pentru că aplicațiile sunt construite în mare parte în jurul evenimentelor și a datelor care se schimbă în timp real. Prin urmare, este important să putem rula procese asincrone în timp ce aplicația rămâne responsive.

De exemplu, atunci când facem o cerere către o bază de date pentru a obține informații pentru a afișa pe o pagină, aceasta poate dura ceva timp. În acest timp, aplicația nu ar trebui să fie blocată sau să înceteze să funcționeze. În schimb, React.js poate utiliza asincronicitatea pentru a rula procesul în fundal, fără să blocheze restul aplicației.

În plus, asincronicitatea este importantă în React.js pentru a gestiona evenimente și animații în timp real. De exemplu, atunci când utilizatorul face clic pe un buton pentru a efectua o acțiune, aplicația trebuie să răspundă rapid pentru a da utilizatorului feedback. Prin utilizarea asincronicității, aplicația poate rula procesul în fundal fără a bloca restul aplicației și fără a încetini răspunsul.

În concluzie, asincronicitatea este importantă pentru a asigura o performanță bună și o experiență de utilizare plăcută. Prin rularea proceselor asincrone, aplicația poate rămâne responsive și poate gestiona evenimente și date în timp real.

Utilizarea de API-uri asincrone în React.js

În React.js, putem utiliza API-uri asincrone pentru a obține și a procesa date de la servere externe. Acest lucru poate fi făcut folosind funcții precum fetch(), axios sau XMLHttpRequest pentru a efectua cereri HTTP către un server. API-urile asincrone sunt esențiale în dezvoltarea aplicațiilor moderne, deoarece permit obținerea de date în timp real fără a fi nevoie de încărcarea unei întregi pagini.

Pentru a utiliza API-uri asincrone în React.js, trebuie să creăm o componentă care să utilizeze o astfel de funcție. O abordare comună este de a utiliza fetch() pentru a efectua o cerere GET către server pentru a obține datele. În momentul în care datele sunt primite, putem folosi metoda setState() pentru a actualiza starea componentei cu noile date.

import React, { Component } from 'react';

class MyComponent extends Component {
  constructor(props) {
    super(props);

    this.state = {
      data: [],
      isLoading: true,
      error: null,
    };
  }

  componentDidMount() {
    fetch('https://jsonplaceholder.typicode.com/todos')
      .then(response => response.json())
      .then(data => this.setState({ data: data, isLoading: false }))
      .catch(error => this.setState({ error, isLoading: false }));
  }

  render() {
    const { data, isLoading, error } = this.state;

    if (error) {
      return <p>{error.message}</p>;
    }

    if (isLoading) {
      return <p>Loading...</p>;
    }

    return (
      <div>
        <h1>Lista de sarcini:</h1>
        <ul>
          {data.map(task => (
            <li key={task.id}>{task.title}</li>
          ))}
        </ul>
      </div>
    );
  }
}

export default MyComponent;

În acest exemplu, am utilizat fetch() pentru a obține o listă de sarcini de pe serverul JSONPlaceholder. Am actualizat starea componentei cu datele obținute din server utilizând metoda setState(). Dacă întâmpinăm o eroare în timpul procesului de obținere a datelor, afișăm un mesaj de eroare. În cele din urmă, am afișat lista de sarcini printr-o mapare a datelor primite într-o listă.

În concluzie, utilizarea API-urilor asincrone în React.js este esențială pentru a obține date din servere externe și pentru a actualiza componentele în timp real fără a fi nevoie de încărcarea unei întregi pagini.

Suita de tehnologii folosita

Pentru dezvoltarea acestui backend vom folosi urmatoarele:

  • .NET 6 (C#) - pentru cod
  • SQL Server Express - pentru baza de date
  • Postman - pentru testarea codului
  • Visual Studio - pentru scrierea codului

Visual Studio, nu Visual Studio Code!

Lucruri necessare pentru parcurgerea laboratorului

Cunostinte necesare

In primul rand, trebuie sa aveti bine pusa la punct teoria si practica discutata la urmatoarele materii:

  • Programare Orientata pe Obiecte
  • Baze de Date
  • Protocoale de Comunicatie

Motivele sunt urmatoarele:

  • C# este un limbaj OOP
  • Aveti nevoie sa stiti BD pentru ca vom folosi BD
  • Aveti nevoie sa stiti cum functioneaza protocolul HTTP

Unelte necesare

Suportul de laborator

Codul poate fi accesat pe linkul nostru de gitlab.

Teams

Asa cum am spus la inceputul anului, aveti un canal special dedicat pentru Discutii de laborator. Orice intrebare aveti cu privire la laborator, va rog sa o puneti acolo, pentru a putea sa va lamurim.

Ce este un backend?

Multa lume considera ca backendul este pur si simplu o colectie de rute expuse de un server, prin care acesta primeste informatii si furnieaza informatii. Pe scurt, un blackbox.

Aceasta definitie nu este gresita, dar nu este nici complet corecta, deoarece supra-simplifica rolul unui backend.

Un backend este acea componenta software dintr-o aplicatie care coordoneaza business logic-ul unei aplicatii. Chiar daca utilizatorii interactioneaza cu frontendul, frontendul poate efectua doar actiunile care sunt permise de backend. Asadar, backendul reprezinta nucleul logicii de domeniu a oricarei aplicatii.

Backendurile pot fi scrise in multe moduri. Noi ne vom axa pe clasicul Web API REST.

Un Web API este un server web ce expune rute prin care clientii pot interactiona cu sistemul.

Un Web API REST (Representational State Transfer) este un Web API care comunica peste HTTP.

Structura Backendului

Cea mai simpla structura pe care puteam sa o folosim este 3-tier architecture. Asa cum a fost prezentat la curs, este cea mai simpla de folosit, dar si cea mai simpla de transformat in dezastru.

Am ales sa construim codul folosind o combinatie intre Clean Architecture, Tactical Domain Driven Design si Vertical Slicing. Motivatia pentru fiecare alegere este urmatoarea:

  • Clean - ofera o separatie clara intre nivele si, cu toate astea, dependentele sunt curate. Nivelul core nu are depedenta fata de nimeni. Nivelul infrastructure are dependenta de core. Nivelul application are depdendenta de core si infrastructure.
  • Tactical Domain Driven Design - deoarece folosim deja Clean, logica de domeniu este scrisa in Core. Am utilizat sabloane expuse de Tactical DDD (precum agregate), pentru a reflecta ce am discutat pana acum.
  • Vertical Slicing - ofera un grad de readability foarte mare codului. Cu toate astea, am utilizat Vertical Slicing doar in nivelul application, pentru a segrega cat mai bine functionalitatile.

Pentru acest backend, care este simplu, arhitectura pe care noi am propus-o este overkill. Cu toate astea, am luat aceasta decizie cu scopul de a va oferi un material didactic cat mai cuprinzator.

Organizarea codului

Fiecare nivel din Clean este reprezentat de cate un proiect de .NET (.csproj). Proiectele sunt toate scrise sub umbrela unei solutii .NET (.sln).

Crearea unei solutii noi este triviala

Pentru a adauga un proiect nou intr-o solutie existenta, click dreapta pe solutie → Add New Project

Organizarea Nivelului Core

Nivelul Core este cel mai important, deoarece descrie logica de domeniu din proiect. Aici reprezentam toate deciziile de business care se iau in aplicatia noastra. Este primul nivel pe care l-am scris.

Observati ca avem 3 foldere principale:

  • DataModel - contine clasele care descriu Entitatile sistemului. Aceste clase sunt folosite atat in Domain, cat si in nivelul Infrastructure
  • Domain - contine logica de business, impartita intre cele 2 agregate, Book si UserRentals. Aici avem definite urmatoarele:
    • clasele de domeniu (de ex: BooksDomain.cs)
    • interfetele pentru repository-uri (de ex: IBooksRepository.cs)
    • comenzi (de ex: InsertBookInLibraryCommand.cs)
    • evenimente (de ex: UserRentedBookEvent.cs)
    • exceptii de domeniu (de ex: RentalNotFoundException.cs)
  • SeedWork - contine interfete si clase reutilizabile, utile pentru “standardizarea” codului.

Seed Work

Clasele si interfatele scrise in SeedWork sunt folosite pentru a limita libertatea programatorului si pentru a reduce duplicarea codului. Chiar daca are conotatie negativa, acest lucru aduce beneficii, deoarece standardieaza modul in care cod nou este adaugat in aplicatie. Deoarece C# este un limbaj OOP, am profitat la maxim de capabilitatile de mostenire si genericitate pe care ni le ofera.

Entity reprezinta o clasa de baza pentru entitatile din baza de date. In aceasta clasa avem definite cheia primara (Id), si 2 campuri pentru audit: createdAt si updatedAt.

public abstract class Entity
{
  public int Id { get; set; }
  public DateTime CreatedAt { get; set; }
  public DateTime UpdatedAt { get; set; }
} 

Entity Framework entities, nu DDD entities.

Entity Framework este un framework de gestiune si interactiune a bazelor de date, pentru aplicatiile scrise in .NET. O sa vedeti mai multe detalii la nivelul Infrastructure.

IAggregateRoot este o interfata goala, cu rol de marker. Aceasta va marca obiectele care sunt AggregateRoot (Tactical DDD).

public interface IAggregateRoot
{
}

DomainOfAggregate este o clasa abstracta, care primeste ca argument generic un IAggregateRoot. Rolul sau este sa fie un blueprint pentru cele doua obiecte de domeniu cu care lucram, BooksDomain si UsersRentalsDomain.

public abstract class DomainOfAggregate<TAggregate> where TAggregate : Entity, IAggregateRoot
{
  private protected readonly TAggregate aggregate;
 
  public DomainOfAggregate(TAggregate aggregate)
  {
    this.aggregate = aggregate;
  }
}

Dupa cum observati, aceasta clasa abstracta doar primeste, in constructor, ca parametru, ceva de tipul argumentului generic si il retine pentru acces ulterior.

ICreateAggregateComand este o interfata marker pentru comenzile care creaza obiecte de domeniu.

public interface ICreateAggregateCommand
{
}

IRepositoryOfAggregate este o interfata generica, ce accepta ca argumente un IAggregateRoot si o ICreateAggregateCommand. Aceasta interfata expune cele 3 metode de care avem nevoie in repository:

  • sa cream un agregat
  • sa returnam un agregat
  • sa salvam starea sistemului
public interface IRepositoryOfAggregate<TAggregate, TAggregateCreateCommand> 
  where TAggregate : Entity, IAggregateRoot
  where TAggregateCreateCommand : ICreateAggregateCommand
{
  Task AddAsync(TAggregateCreateCommand command, CancellationToken cancellationToken);
  Task<DomainOfAggregate<TAggregate>?> GetAsync(int aggregateId, CancellationToken cancellationToken);
  Task SaveAsync(CancellationToken cancellationToken);
} 

Observati cum functionalitatea acestei interfete este conturata de Agregatul oferit si de Comanda oferita.

In aplicatiile care nu folosesc DDD, o sa vedeti ca repository-urile au mult mai multe metode. De fapt, fiecare acces la baza de date este mediat de un apel al repository. In cazul nostru, nu avem nevoie de asa ceva, deoarece obiectul de domeniu are acces la entitate si ii poate modifica starea. Are nevoie doar sa salveze starea sistemului.

Task reprezinta o actiune asincrona, care se intampla pe un thread. Este o abstractizare a lucrului cu threaduri. Un task poate fi asteptat (await). Mai multe informatii, gasiti aici.

Data Model

Aici am definit clasele care reprezinta datele din sistemul nostru. Aceste clase sunt simple, fara functionalitate. Ele vor fi folosite de sistemul de configurare al EntityFramework.

In plus, entitatile DDD mostenesc clasa abstracta Entity, in timp ce radacinile de agregat mostenesc si interfata IAggregateRoot.

public class Books : Entity, IAggregateRoot
{
  public Books(string name, string author, string genre, int maximumDaysForRental, bool isBooked = false)
  {
    Name = name;
    Author = author;
    Genre = genre;
    MaximumDaysForRental = maximumDaysForRental;
    IsBooked = isBooked;
  }
 
  public string Name { get; set; }
  public string Author { get; set; }
  public string Genre { get; set; }
  public int MaximumDaysForRental { get; set; }
  public bool IsBooked { get; set; }
  public virtual ICollection<Keywords> Keywords { get; set; } = new List<Keywords>();
}

Avem si un value object, si anume Keywords. Odata cu .NET 6, putem folosi tipul record pentru a descrie value objects in Entity Framework. Diferenta intre class si record este ca record este imutabil.

public record Keywords
{
  public Keywords(string name, string description)
  {
    Name = name;
    Description = description;
  }
 
  public string Name { get; init; }
  public string Description { get; init; }
}

Observati diferenta intre set si init. Set implica faptul ca acea proprietate poate avea valoarea schimbata in timp (mutabiltiate). Init implica faptul ca acea proprietate nu poate avea valoarea schimbata in timp (imutabilitate).

Domain

Cel mai important folder, aici avem business logic-ul aplicatiei impartit intre cele doua radicini de agregat, books si users rentals.

Fiecare dintre cele doua sub foldere are toate informatiile necesare pentru desfasurarea business logic-ului aferent. Cel mai simplu, books, are doar 3 clase:

  • Obiectul de domeniu - BooksDomain.cs
public class BooksDomain : DomainOfAggregate<Books>
{
  public BooksDomain(Books aggregate) : base(aggregate)
  {
  }
 
  public void UpdateBook(string name, string author, string genre, int maximumDaysForRental, ICollection<Keywords> keywords)
  {
    aggregate.Name = name;
    aggregate.Author = author;
    aggregate.Genre = genre;
    aggregate.MaximumDaysForRental = maximumDaysForRental;
    aggregate.Keywords = keywords;
   }
 
   public bool BookCanBeRented(int rentalDays) => !aggregate.IsBooked && rentalDays <= aggregate.MaximumDaysForRental;
   public void MarkBookAsRented() => aggregate.IsBooked = true;
   public void MarkBookAsAvailable() => aggregate.IsBooked = false;
}

Observati utilizarea clasei abstracte DomainOfAggregate

  • Interfata pentru repository - IBooksRepository.cs
public interface IBooksRepository : IRepositoryOfAggregate<Books, InsertBookInLibraryCommand>
{
  public Task DeleteBookAsync(Books book, CancellationToken cancellationToken);
}

Pe langa metodele de baza din IRepositoryOfAggregate, am mai adaugat si o metoda de stergere a agregatei.

  • Comanda de adaugare o carte in sistem - InsertBookInLibraryCommand.cs
public record InsertBookInLibraryCommand : ICreateAggregateCommand
{
  public string Name { get; init; }
  public string Author { get; init; }
  public string Genre { get; init; }
  public int MaximumDaysForRental { get; init; }
  public IEnumerable<KeyWordDto> Keywords { get; init; } = new List<KeyWordDto>();
 
  public InsertBookInLibraryCommand(string name, string author, string genre, int maximumDaysForRental, IEnumerable<KeyWordDto> keywords)
  {
     Name = name;
     Author = author;
     Genre = genre;
     MaximumDaysForRental = maximumDaysForRental;
     Keywords = keywords;
   }
}
 
public record KeyWordDto (string Name, string Description);

Acest fisier are definit cele doua records care reprezinta comanda efectiva si DTO-ul pentru Keywords.

Observati utilizarea ICreateAggregateCommand

In folderul pentru UsersRentals avem mai multe clase definite, deoare logica de business este putin mai complexa. Clasele care sunt in plus reprezinta exceptii si evenimente.

Organizarea nivelului Infrastructure

Dupa ce am terminat de scris nivelul core, am scris nivelul de infrastructura. Rolul acestui nivel este sa se ocupe de infrastructura proiectului, precum baze de date, sisteme de logging, etc….

In cadrul proiectului nostru, in acest nivel ne ocupam doar de baza de date, adica de configurarea entitatilor (de EF) si de implementarea celor 2 repositories.

Asa cum am spus initial, singura depedenta pe care o are nivelul de infrastructura este asupra nivelului Core:

  • Entitatile (de EF, nu DDD) declarate
  • Interefetele pentru repositories

BookLibraryContext

Cel mai important fisier din acest nivel, reprezinta o implementare a DbContext, care reprezinta clasa esentiala de functionare a EntityFramework.

public class BookLibraryContext : DbContext
{
  public BookLibraryContext(DbContextOptions<BookLibraryContext> options) : base(options) 
  {
  }
 
  protected override void OnModelCreating(ModelBuilder modelBuilder)
  {
    modelBuilder.ApplyConfigurationsFromAssembly(typeof(BooksConfiguration).Assembly);
  }
 
  public DbSet<Users> Users => Set<Users>();
  public DbSet<Books> Books => Set<Books>();
  public DbSet<Rentals> Rentals => Set<Rentals>();
}

Contextul va fi folosit in nivelul Api pentru a interactiona cu baza de date in cazul citirilor, cat si nivelul infrastructure in implementarea repository-urilor.

Observati cum clasele pe care le-am marcat in Core ca Entities sunt transformate aici in DbSet. DbSet este o clasa a EntityFramework.

Entity Configurations

Aici am definit configuratiile pentru baza de date, sub forma de clase de configurare. Aceste clase de configurare sunt interpretate de EntityFramework, datorita

modelBuilder.ApplyConfigurationsFromAssembly(typeof(BooksConfiguration).Assembly);

scris in context.

O clasa de configurare trebuie sa mosteneasca IEntityTypeConfiguration pentru o anumita entitate si sa implementeze metoda Configure.

Acest mod de configurare poarta numele de Fluent API. Mai multe informatii puteti gasi aici.

internal class BooksConfiguration : EntityConfiguration<Books>
{
  public override void Configure(EntityTypeBuilder<Books> builder)
  {
    builder
      .Property(x => x.Name)
      .IsRequired();
 
    builder
      .Property(x => x.Genre)
      .IsRequired();
 
    builder
      .Property(x => x.Author)
      .IsRequired();
 
    builder
      .OwnsMany(x => x.Keywords);
 
    base.Configure(builder);
        }
    }

Deoarece trebuie sa configuram si clasa de baza Entity, definita in SeedWork, configuratiile noastre mostenesc, de fapt, EntityConfiguration, care este o clasa scrisa de noi

internal abstract class EntityConfiguration<TEntity> : IEntityTypeConfiguration<TEntity>
        where TEntity : Entity
{
  public virtual void Configure(EntityTypeBuilder<TEntity> builder)
  {
    builder
      .Property(x => x.CreatedAt)
      .ValueGeneratedOnAdd();
 
    builder
      .Property(x => x.UpdatedAt)
      .ValueGeneratedOnAddOrUpdate();
   }
}

Observati cum am folosit IEntityTypeConfiguration impreuna cu clasa noastra Entity aici, pentru genericitate.

Repositories

Aici am definit implementarile interfetelor de repository, declarate in Core.

Asa cum am spus mai sus, repository-urile noastre doar adauga un agregat in sistem, il returneaza, si salveaza starea sistemului.

public class BooksRepository : IBooksRepository
    {
        private readonly BookLibraryContext context;
 
        public BooksRepository(BookLibraryContext context)
        {
            this.context = context;
        }
 
        public async Task AddAsync(InsertBookInLibraryCommand command, CancellationToken cancellationToken)
        {
            var keywords = command.Keywords.Select(x => new Keywords(x.Name, x.Description)).ToList();
 
            var book = new Books(command.Name, command.Author, command.Genre, command.MaximumDaysForRental);
            book.Keywords = keywords;
 
            await context.Books.AddAsync(book, cancellationToken);
            await SaveAsync(cancellationToken);
        }
 
        public async Task<DomainOfAggregate<Books>?> GetAsync(int aggregateId, CancellationToken cancellationToken)
        {
            var book = await context.Books
                .FirstOrDefaultAsync(x => x.Id == aggregateId, cancellationToken);
 
            if (book == null)
            {
                return null;
            }
 
            return new BooksDomain(book);
        }
 
        public async Task DeleteBookAsync(Books book, CancellationToken cancellationToken)
        {
            context.Books.Remove(book);
 
            await SaveAsync(cancellationToken);
        }
 
        public Task SaveAsync(CancellationToken cancellationToken)
        {
            return context.SaveChangesAsync(cancellationToken);
        }
    }

Observati utilizarea clasei de context.

Observati utilizarea claselor si interfetelor generice definite in SeedWork.

Observati utilizarea async/await. Pentru a face await la un task, trebuie ca metoda sa fie decorata cu async.

Migrations

Migrarile reprezinta un snapshot al bazei de date pe baza configurarii din cod (context + entity configurations). Vom discuta la un laborator urmator despre asta.

pw/laboratoare/05.1677240924.txt.gz · Last modified: 2023/02/24 14:15 by ciprian.dobre
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0