Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

ps:laboratoare:03 [2018/10/17 01:07]
andrei.nicolicioiu adaugat definitii serie fourier
ps:laboratoare:03 [2020/10/07 17:42] (current)
ionut.gorgos
Line 27: Line 27:
  
 Frecvenţa de tăiere este frecvența pentru care avem egalitatea: $|{H(f)}| = \frac{max(|{H(f)}|)}{\sqrt2}$. Pentru a o găsi vom folosi definiția modulului unui număr complex $|a+jb|=\sqrt{a^2+b^2}$ și proprietatea $|\frac{a}{b}| =  \frac{|a|}{|b|}$. Frecvenţa de tăiere este frecvența pentru care avem egalitatea: $|{H(f)}| = \frac{max(|{H(f)}|)}{\sqrt2}$. Pentru a o găsi vom folosi definiția modulului unui număr complex $|a+jb|=\sqrt{a^2+b^2}$ și proprietatea $|\frac{a}{b}| =  \frac{|a|}{|b|}$.
-<​hidden>​ 
-<note tip> 
-Puteţi să găsiţi funcţia de transfer prin înlocuirea elementelor din circuit cu impedanţele complexe, unde $Z_R=R$ şi $Z_C = \frac{1}{j2 \pi f C}$ . Atunci $V_{out} = \frac{Z_R}{Z_R + Z_C}V_{in}$ . După ce introducem valorile $Z_R$ şi $Z_C$ în formulă obţinem funcţia de transfer $H(f) = \frac{j2 \pi fRC}{1 + j2 \pi fRC}$. 
- 
-Circuitul este un filtru trece sus: dacă frecvenţa tinde la zero, $H(f \rightarrow 0) = 0$. Dacă $f$ este foarte mare, atunci $H(f \rightarrow \infty) = 1$. Deci avem un filtru trece sus. 
- 
-Din calcul rezultă: $f_c = \frac{1}{2 \pi RC}$ satisface condiţia. Verificaţi că studenţii au înţeles toate derivările şi că au verificat că aceasta este frecvenţa. 
- 
-Găsiţi că $RC = \frac{1}{2 \pi f_c}$, undeva la $32\cdot10^{-6}$ în cazul nostru. Deci putem folosi valorile $R = 3.2 k \Omega$ şi $C = 10 nF$, de exemplu. 
- 
-Exemplu de circuit în Ngspice: 
-<​code>​ 
-*RC Filter Transient example 
-  ​ 
-V1 in 0 sin(0 1 1e4) 
-C1 in out 10n 
-R1 out 0 3.2k 
-  ​ 
-.TRAN 10u 2m 
-.end 
-</​code>​ 
- 
-În căsuţa de plot puneţi asta: 
-<​code>​ 
-v(in) v(out) 
-</​code>​ 
- 
-Jucaţi-vă cu valoarea lui $V_1$(de exemplu 5e3 este la frecvenţa de tăiere, 1e2 ar trebui să fie mai redus, în timp ce la 1e4 ar trebui să treacă). Notaţi că pentru diferite frecvenţe, s-ar putea să fiţi nevoiţi să ajustaţi intervalul de simulare, adică ultima valoare din linia cu "​.TRAN"​. 
-</​note>​ 
-</​hidden>​ 
  
 === Exercițiul 2 [4p] === === Exercițiul 2 [4p] ===
Line 79: Line 49:
 Având un semnal dat $s(t)$ putem calcula coeficienții Fourier după formula: Având un semnal dat $s(t)$ putem calcula coeficienții Fourier după formula:
 \begin{equation} \begin{equation}
-  c_k = \frac{1}{T} \int_{t=0 }^{T}{c_{k}e^{-j\frac{2 \pi kt}{T}}}+  c_k = \frac{1}{T} \int_{t=0 }^{T}{s(t)e^{-j\frac{2 \pi kt}{T}}}
 \end{equation} \end{equation}
  
-La curs am demonstrat că un semnal dreptunghiular,​ de amplitudine "​A"​ pe intervalul $[0, \frac{T}{2}]$ și de amplitudine "​-A"​ pe intervalul $[\frac{T}{2},​ T]$ are coeficienții Fourier daţi de formula următoare:+Folosind formula precedenta, la curs am demonstrat că un semnal dreptunghiular,​ de amplitudine "​A"​ pe intervalul $[0, \frac{T}{2}]$ și de amplitudine "​-A"​ pe intervalul $[\frac{T}{2},​ T]$ are coeficienții Fourier daţi de formula următoare:
  
 \begin{equation} \begin{equation}
Line 97: Line 67:
 Principalii paşi pentru asta sunt: Principalii paşi pentru asta sunt:
   - Creaţi semnalul original. Utilizaţi, de exemplu $T = 100$ şi $A = 3$ şi generaţi un semnal cu amplitudinea $3$ peste primele 50 de eşantioane şi $-3$ peste ultimele 50. Reprezentaţi grafic semnalul ca funcţie de timp (unde timpul începe de la 1 până la 100). [1p]   - Creaţi semnalul original. Utilizaţi, de exemplu $T = 100$ şi $A = 3$ şi generaţi un semnal cu amplitudinea $3$ peste primele 50 de eşantioane şi $-3$ peste ultimele 50. Reprezentaţi grafic semnalul ca funcţie de timp (unde timpul începe de la 1 până la 100). [1p]
-  - Calculaţi coeficienţii Fourier $c_{k}$ pentru $k = [-c_{max}, ​c_{max}]$. De exemplu pentru $c_{max} = 3$, avem $k = {-3,​-2,​-1,​0,​1,​2,​3}$. Reprezentaţi grafic coeficienţii şi observaţi simetria lor în jurul lui $k = 0$. Pentru a îi reprezenta va trebui să folosiţi funcţia '​stem'​. De asemenea, va trebui să reprezentaţi doar magnitudinea,​ folosind funcţia '​abs'​. [1p]+  - Calculaţi coeficienţii Fourier $c_{k}$ pentru $k = [-k_{max}, ​k_{max}]$. De exemplu pentru $k_{max} = 3$, avem $k = {-3,​-2,​-1,​0,​1,​2,​3}$. Reprezentaţi grafic coeficienţii ​$c_k$ şi observaţi simetria lor în jurul lui $k = 0$. Pentru a îi reprezenta va trebui să folosiţi funcţia '​stem'​. De asemenea, va trebui să reprezentaţi doar magnitudinea,​ folosind funcţia '​abs'​. [1p]
   - Reconstruiţi semnalul doar cu ajutorul acestor coeficienţi,​ folosind formula din curs: $s(t) = \sum_{k=-\infty}^{\infty}{c_{k}e^{j\frac{2 \pi kt}{T}}}$. [1p]   - Reconstruiţi semnalul doar cu ajutorul acestor coeficienţi,​ folosind formula din curs: $s(t) = \sum_{k=-\infty}^{\infty}{c_{k}e^{j\frac{2 \pi kt}{T}}}$. [1p]
   - Reprezentaţi grafic noul semnal reconstruit şi comparaţi-l cu originalul. Pentru a plota semnalul va trebui să ajustaţi limita verticală a plot-ului, folosind funcţia '​ylim'​. Ajustaţi limita la ceva de genul $[-A-1, A+1]$. [1p]   - Reprezentaţi grafic noul semnal reconstruit şi comparaţi-l cu originalul. Pentru a plota semnalul va trebui să ajustaţi limita verticală a plot-ului, folosind funcţia '​ylim'​. Ajustaţi limita la ceva de genul $[-A-1, A+1]$. [1p]
-  - Folosiţi diferite valori pentru $c_{max}$ (de exemplu, 1, 5, 11, 49) şi observaţi diferenţa. Vedeţi cum, folosind din ce în ce mai mulţi coeficienţi,​ ne permitem să construim mai bine semnalul original.+  - Folosiţi diferite valori pentru $k_{max}$ (de exemplu, 1, 5, 11, 49) şi observaţi diferenţa. Vedeţi cum, folosind din ce în ce mai mulţi coeficienţi,​ ne permitem să construim mai bine semnalul original.
  
 Graficele voastre trebuie să arate similar cu acestea: Graficele voastre trebuie să arate similar cu acestea:
Line 108: Line 78:
 {{:​ps:​laboratoare:​reconstructed_signal.png?​200|}} {{:​ps:​laboratoare:​reconstructed_signal.png?​200|}}
  
-<​note>​ Semnalele reale au următoarea proprietate:​ coeficienții Fourier negativi sunt conjugații complexi ai celor pozitivi $c_{-k} = c_{k}^*$. Puteți verifica pentru semnalul nostru dreptunghiular. De asemenea, semnalele ​impare ​s(-t) = -s(t), au coeficienții complet ​imaginari, obținând $c_{−k}=c_{k}$.</​note>​ +<​note>​ Semnalele reale au următoarea proprietate:​ coeficienții Fourier negativi sunt conjugații complexi ai celor pozitivi $c_{-k} = c_{k}^*$. Puteți verifica pentru semnalul nostru dreptunghiular. De asemenea, semnalele ​pare s(-t) = s(t), au coeficienții complet ​reali, obținând $c_{−k}=c_{k}$ ​iar semnalele impare ​s(-t) = -s(t), ​au coeficienții complet imaginariobținând $c_{−k}=−c_{k}$.</​note>​
- +
-<​hidden>​ +
-<note tip> +
-Acest cod ar trebui ​să rezolve exerciţiul:​ +
-<code matlab>​ +
-A = 3; +
-T = 100; +
-x = 1:T; +
-s = -A*ones(1, T); +
-s(1:(T/2)) = A; +
- +
-h = figure; +
-plot(x,​s);​ +
-ylabel('​Amplitude'​);​ +
-xlabel('​Time'​);​ +
-ylim([-A-0.5, A+0.5]); +
-title('​Original signal ​s(t)'); +
-print(h'​-dpng'​'​original_signal.png'​);​ +
- +
-cmax = 20; +
-kv = -cmax:​cmax;​ +
-N = length(kv);​ +
-coef = zeros(N,​1);​ +
-for i=1:N +
-    ​k = kv(i); +
-    if mod(k,2) ~= 0 +
-        coef(i) = (2*A) / (j*pi*k); +
-    end +
-end +
- +
-h = figure; +
-stem(kv, abs(coef));​ +
-xlabel('​Frequency component (k)'​);​ +
-ylabel('​Magnitude of component'​);​ +
-title('​Fourier coefficients'​);​ +
-print(h, '​-dpng',​ '​coefficients.png'​);​ +
- +
- +
-sr = zeros(1, T); +
-for t=1:T +
-    for i=1:N +
-        sr(t) = sr(t) + coef(i)*exp(j*2*pi*kv(i)*t/​T);​ +
-    end +
-end +
- +
-h=figure; +
-plot(1:T, sr); +
-ylim([-A-1, A+1]); +
-title('​Reconstructed signal s(t)'​);​ +
-ylabel('​Amplitude'​);​ +
-xlabel('​Time'​);​ +
-print(h, '​-dpng',​ '​reconstructed_signal.png'​);​ +
-</​code>​ +
-</note+
-</hidden>+
  
-  * Responsabil:​ [[neculadarius23@gmail.com|Darius Necula]] 
  
-  * Data publicării:​ 14.10.2018 
  
  
  
ps/laboratoare/03.1539727640.txt.gz · Last modified: 2018/10/17 01:07 by andrei.nicolicioiu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0