This shows you the differences between two versions of the page.
mps:laboratoare:laborator-01 [2022/10/10 19:59] iulia.stanica [Virtual Meet & Greet] |
mps:laboratoare:laborator-01 [2024/10/08 17:17] (current) giorgiana.vlasceanu [De făcut pentru laboratorul următor] |
||
---|---|---|---|
Line 6: | Line 6: | ||
* Prezentare/parcurgere pagină [[:mps:need-to-know]] | * Prezentare/parcurgere pagină [[:mps:need-to-know]] | ||
* Prezentare/parcurgere pagină [[:mps:reguli]] | * Prezentare/parcurgere pagină [[:mps:reguli]] | ||
- | * Laboratoarele se vor desfășura pe platforma MS Teams. Orice terța activitate va fi inițiată după conectarea la MS Teams. | + | |
==== Componență echipă ==== | ==== Componență echipă ==== | ||
Line 23: | Line 23: | ||
===== Exerciții ===== | ===== Exerciții ===== | ||
- | ==== Virtual Meet & Greet ==== | + | ==== Meet & Greet ==== |
- | Ne propunem pentru următoarea oră să realizăm conexiuni valoroase cu actualii colegi de semigrupă și să aflăm mai multe despre cei ce fac parte din comunitatea noastră. O să avem discuții 1 la 1 tematice și vei cunoaște o parte din colegi. | + | Ne propunem pentru următoarea jumătate de oră să realizăm conexiuni valoroase cu actualii colegi de semigrupă și să aflăm mai multe despre cei ce fac parte din comunitatea noastră. O să avem discuții 1 la 1 tematice și vei cunoaște o parte din colegi. Alege un coleg cu care nu ai mai interacționat până acum. |
+ | Asistentul îți va da mai multe detalii pentru direcția fiecărei discuții. | ||
+ | <hidden> | ||
+ | Presentation that can be used [[https://docs.google.com/presentation/d/1VowbtkWl9gcfSbTkwyBz0hzfgKieH9VXsA5Iw3VeBDY/edit#slide=id.p|here]] | ||
- | <note>La sugestia asistentului accesează: [[ https://gatheround.com/events/3lovoRBVxsOOffTi7n96|Sesiunea: Virtual Meet & Greet]]</note> | ||
- | <hidden>===== Exerciții Face to face ===== | + | Phase 1: |
+ | * Where did you grow up? | ||
+ | * What's the most exciting thing you're working on? | ||
+ | * What’s one of your biggest challenges right now? | ||
+ | * What are some strategies that you’ve found to be helpful for your recent work? | ||
+ | * What’s one way we could help each other? | ||
+ | Phase 2: | ||
+ | * What are you famous for among your friends and family? | ||
+ | * What is your communication superpower? | ||
+ | * If there was a competition of household chores — in what chore would you place #1? | ||
+ | * What do strangers always compliment you on? | ||
- | **==== Truth and Lies ====** | + | Phase 3: (Choose only 5) |
+ | * What’s a good way to convince you of something? | ||
+ | * What did you think you would do for work when you were growing up? | ||
+ | * Have you ever fallen asleep during an important meeting or phone call? | ||
+ | * What’s some good career advice you’ve received? How about bad career advice? | ||
+ | * “The best career advice is to follow your passion.” Agree or disagree? | ||
+ | * What is something you believe about your profession that a lot of people would disagree with? | ||
+ | * Where do you go for career advice? | ||
+ | * How do you balance your career and your personal life? | ||
+ | * What qualities do you value in people you work with? | ||
+ | * What drives you nuts at work? | ||
+ | * What are some things people should know about how you work on a team? | ||
+ | * What could you give a 40-minute presentation on with no preparation? | ||
+ | * What do you want to get really good at doing in your career? | ||
+ | * What impact have you seen, if any, from an unhealthy team or group culture? | ||
+ | * Do emotions play an important role at work? | ||
- | <note> | + | </hidden> |
- | Timpul estimat pentru această activitate este de 15 minute. | + | |
- | </note> | + | |
- | Sit everyone in a circle facing each other. Have each person come up with three facts about themselves and one lie. The lie should be realistic instead of extravagant. Go around the circle and have each person state the three facts and a lie in a random order, without revealing which is the lie. After someone shares, the others must guess which is the lie. | + | ===== Case study: Strategie de PM pentru dezvoltarea jocurilor video ===== |
+ | <note> Timpul estimat pentru aceasta activitate este de 45 de minute. </note> | ||
+ | O companie internațională de software la comanda are în vedere realizarea de proiecte proprii legate de industria jocurilor video. Compania nu are experienta in domeniul jocurilor, dar are deja mai multe produse legate de industria divertismentului (film, carti). Compania a avut pana acum clienți și o piata matura, dar vor să-și extindă produsele catre toate categoriile de varsta. Proiectul lor trebuie sa includa si cercetare de piață a jocurilor video, implicand mai mulți profesioniști de marketing și IT. Primele obiective ale proiectului sunt cercetarea pieței actuale și proiectate, dezvoltarea și administrarea de sondaje online pentru colectarea datelor, grupuri focus pentru a ajuta la înțelegerea pieței potențiale și a grupurilor ținta, analizarea datelor, stabilirea dacă aceasta companie ar trebui să intre sau nu pe această piață și cum să elaboreze un plan pentru a merge mai departe. | ||
+ | Sa presupunem ca ati devenit membru al echipei prezentate mai sus. Sunteti managerul de proiect. | ||
+ | * Alegeti-va o echipa, precizati rolurile fiecaruia, justificati-le. Ce experienta este necesara pentru fiecare rol? | ||
+ | * Precizati care sunt skill-urile pe care trebuie sa le aveti ca project manager. | ||
+ | * Sa presupunem ca in urma cercetarii pietei, hotarati sa demarati procesul de dezvoltare al primului vostru joc video. Ati dori ca intregul proces sa dureze doi ani. Care sunt tema & tipul jocului, in urma analizei pietei? Realizati o planificare (etape, persoane responsabile, timp, buget) pentru a dezvolta jocul video ales. | ||
- | Objective: This is a great ice breaker game, especially for new teams. Helps eliminate snap judgements of colleagues, and gives introverts an equal chance to share some facts about themselves. | ||
+ | ===== De făcut pentru laboratorul următor ===== | ||
- | **==== Create an Advertisement ====** | + | Discutați pe intervalul vostru cu potențiale persoane care să vă fie parteneri pentru proiect. |
- | <note> | + | <hidden>Să vă împărțiți pe semigrupe. Mai multe informații găsiți la secțiunea Anunțuri.</hidden> |
- | Timpul estimat pentru această activitate este de 30 de minute. | + | |
- | </note> | + | |
- | Divide the participants into groups of four or five. Each group is given some unusual product for which they must create an advertisement. Time | + | <hidden>Să vă împărțiți pe semigrupe. Mai multe informații găsiți la secțiunea [[https://ocw.cs.pub.ro/courses/mps/semigrupe|Semigrupe de laborator]] și pe pagina de [[https://www.facebook.com/managementul.proiectelor.software/|Facebook]] a echipei.</hidden> |
- | for preparation is about five minutes. Then they come together to design a script and decide their roles. It creates a lot of fun. I often amaze | + | |
- | at their creativity. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | <note warning> | + | |
- | Următoarele exerciții se desfășoară în limita timpului disponibil. | + | |
- | </note> | + | |
- | + | ||
- | **==== Progressive Story ====** | + | |
- | + | ||
- | <note> | + | |
- | Timpul estimat pentru această activitate este de 30 de minute. | + | |
- | </note> | + | |
- | + | ||
- | Divide the participants into groups of five or six people. | + | |
- | + | ||
- | The lab assistant gives a starting sentence for each group. Each group stands in a circle. | + | |
- | + | ||
- | Everyone adds one sentence to the story (going around the circle). The trick: the story needs to make logical sense. | + | |
- | + | ||
- | The winning team is the one which makes the best story. This can be determined by asking the other teams to vote. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | **==== One word ====** | + | |
- | + | ||
- | <note> | + | |
- | Timpul estimat pentru această activitate este de 10 de minute. | + | |
- | </note> | + | |
- | + | ||
- | What’s the one word you’d use to describe yourself? Everyone picks one and then they’re referred to by that name throughout the lab. | + | |
- | We can form teams based on related words (family words) and continue with these teams for the following exercises | + | |
- | + | ||
- | **==== Human Knot ====** | + | |
- | + | ||
- | <note> | + | |
- | Timpul estimat pentru această activitate este de 30 de minute. | + | |
- | </note> | + | |
- | + | ||
- | Have everyone stand in a circle facing each other, shoulder to shoulder. Instruct everyone to put their right hand out and grab a random hand of someone across from them. Then, tell them to put their left hand out and grab another random hand from a different person across the circle. Within a set time limit, the group needs to untangle the knot of arms without releasing their hands. If the group is too large, make multiple smaller circles and have the separate groups compete. | + | |
- | + | ||
- | Objective: This game for team building relies heavily on good communication and teamwork. It also results in a lot of great stories for the water cooler chat in the workplace. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | **==== Blind Drawing ====** | + | |
- | + | ||
- | <note> | + | |
- | Timpul estimat pentru această activitate este de 15 minute. | + | |
- | </note> | + | |
- | + | ||
- | Divide everyone into groups of two. Have the two individuals sitting back-to-back. Give one person the pen and paper and the other person the picture. The person with the picture describes the picture to their teammate without actually saying what it is. For example, if the image is a | + | |
- | worm in an apple, do not say, "Draw an apple with a worm in it." The person with the pen and paper draws what they think the picture depicts, | + | |
- | based on the verbal description. Set a time limit for 10 - 15 minutes. | + | |
- | + | ||
- | Objective: This is an activity that focuses on interpretation and communication. Once the drawing is finished, it's always interesting to see how | + | |
- | the drawer interprets their partner's description. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ** | + | |
- | ==== Alphabet ====** | + | |
- | + | ||
- | <note> | + | |
- | Timpul estimat pentru această activitate este de 15 minute. | + | |
- | </note> | + | |
- | + | ||
- | Allocate a number of letters of the alphabet to each group and then give them 5 minutes to find as many objects as possible they can point to in | + | |
- | the room that begins with one of their allocated letters. No real rules so you find some people can get very creative, bringing items in from | + | |
- | outside the room, naming parts of the body (e.g. pupil/cornea..), emptying their handbags to find items, etc. Creates great energy and fun. | + | |
- | + | ||
- | </hidden> | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== De făcut pentru laboratorul următor ===== | + | |
- | Să vă împărțiți pe semigrupe. Mai multe informații găsiți la secțiunea [[https://ocw.cs.pub.ro/courses/mps/semigrupe|Semigrupe de laborator]] și pe pagina de [[https://www.facebook.com/managementul.proiectelor.software/|Facebook]] a echipei. |