This is an old revision of the document!
Responsabili:
Această pagină are o importanță deosebită pentru modul vostru de formare ca programatori. Vă rugăm să o citiți integral!
Este foarte important să putem scrie cod corect, eficient, dar, în aceeași măsură, codul nostru trebuie să poată fi înțeles și de alte persoane.
Imaginați-vă următoarele scenarii: 1. 2 colegi scriu cod în maniere cu totul diferite, iar la un moment dat trebuie să îl combine pentru a face produsul final. Deoarece nici unul nu înțelege ce a făcut celălalt pentru că au scris cod cum au vrut, acum sunt nevoiți să stea și să facă modificări astfel încât să ajungă la un numitor comun și să poată colabora. Nu era mai bine ca fiecare să fi urmat aceleași convenții de la bun început?
2. Un alt scenariu, mai aproape de voi, este chiar acum când voi scrieți primele programe în C. Se întămplă (și este normal) să uităm anumite lucruri o dată cu trecerea timpului, prin urmare voi veți simți nevoia să vă uitați pe programele scrise de voi (ex. cum aloc dinamic un tablou 3D în C, cum am rezolvat tema X care avea o idee asemănătoare cu ce îmi trebuie mie acum). Ce se va întâmpla dacă nu aveți un coding style adecvat? Răspunsul este simplu: nu veți înțelege propriu cod! Pentru lucrurile simple evident că trebuie să treaca un timp destul de lung, dar pentru cele grele și foarte grele puteți ajunge în situația în care să “uitați” cum se codează o chestie de pe o zi pe alta.
Toate scenariile de mai sus reprezintă exemple care v-ar putea afecta în sens negativ, de aceea la materia PC (și multe altele în facultate) vi se va impune să urmăriți anumite aspecte care să vă obisnuiască încă de la început, când lucrurile sunt foarte simple, astfel încât aceste deprinderi să intre în modul vostru normal de a coda.
În mare, acest lucru se obține prin modularizarea bună a codului și prin evitarea unor practici nerecomandate care fac codul greu de înțeles și întrețnut.
În consecință, este nerecomandată utilizarea variabilelor globale și a salturilor nedisciplinate (goto).
Utilizarea celor 2 de mai sus în cazuri în care nu sunt absolut necesare, precum și scrierea de funcții nejustificat de lungi vor atrage după sine depunctarea în cadrul temelor de casă.
Cum rezolvăm problemele de mai sus? Scenariul 2 se poate rezolva prin a scrie într-un mod ordonat, propriu, codul. Este de ajuns? Răspunsul este nu, întrucât e foarte puțin probabil să scrii cod de unul singur tot timpul. Colaborarea este un lucru care va veni la un moment dat în ajutorul vostru.
Pentru a rezolva toate problemele care pot apărea, vom folosi o convenție de coding style. Convențiile sunt seturi de reguli acceptate de comunități largi. Există mici diferențe între ele, fapt care face ca atunci când se trece de la o convenție la alta (ex. alta firmă) să nu reprezinte o problemă.
Vom încerca să enumerăm lucrurile pe care trebuie să le aveți in vedere, apoi vom trece prin toate instrucțiunile limbajului C și vom da exemple.
* Codul trebuie să fie:
Cititi exemplele cu if-else de mai jos si analizati:
if (condition) { printf("Gigel!\n"); } ... if (n % 2 == 0 && n > 10 && (n % 3 == 1 || n % 7 == 2)) { ... } ... if (condition) { ... } else { ... } ... if (condition1) { ... } else if (condition2) { ... } else if (condition3) { ... } else { ... }
Citiți exemplele cu for de mai jos și analizați
for (int i = 0; i <= n; ++i) { printf("%d", i); } ... for (int i = n; i >= 0; --i) { printf("%d", i); } ... int found = 0; for (int i = n; i >= 0 && !found; i -= 2) { ... if (...) { printf("%d", i); found = 1; } } ... for (int i = 3; i * i <= n; i += 2) { // i * i <= n simuleaza conditia i <= sqrt(n) fara a lucra cu numere reale if (n % i == 0) { printf("%d", i); // afiseaza pe ecran toate numerele impare de la 3 la sqrt(n) // care sunt divizori ai lui n } } ... for (int i = 0; i < n; ++i) { for (int j = 0; j < n; ++j) { printf("%d ", j); } printf("\n"); }
Observațiile de mai sus sunt valabile și pentru celelalte cicluri repetitive.
Analizați exemplele de funcții de mai jos și observați că.
void clean_display() { ... } ... void print_array(int n, int v[NMAX]) { ... } int print_gigel(int gigel) { ... return result; } int count_duplicates(int n, int v[NMAX]) { int x = n; // niciodata nu lasam prima linie dintr-un block {} goala, nu are sens ... // daca avem mai multe declaratii/alocari etc putem lasa o linie goala sa aratam ca ca s-a terminat initializarea int cnt = 0; for (int i = 0; i <= n; ++i) { ... } // mai las o linie goala (optional) sa arat ca s-a terminat algoritmul print_gigel(cnt); return cnt; }
Fie următorul șablon de program. Analizați: * cum scriem în fișier mai multe funcții * care e structura generală a unui program
#include <stdio.h> ... // alte biblioteci incluse sau macro-uri #include <math.h> #define NMAX 100 // nu vom declara tablouri cu int v[100]; ci vom folosi un macro pentru dimensiune // linie goala void dummy() { } // lasam o linie goala intre functii int print_array(int n, int v[NMAX]) { ... } // lasam o linie goala intre functii int main() { ... return 0; }
Pentru a vă ajuta la teme și a evita eventualele depunctări pentru chestii standard, echipa vă pune la dispoziție scriptul *cs.sh*. Acesta va fi folosit la teme pentru a depuncta în mod automat cele mai frecvente erori de coding style.
Alocarea de memorie este un subiect care pune probleme multora atunci când fac primii pași în utilizarea limbajului C. În această secțiune, atragem atenția asupra unor elemente importante referitoare la alocarea de memorie și lucrul cu fișiere.
Alocare dinamică de memorie
, respectiv Fișiere
.
Memory leak-urile reprezintă o eroare de programare, în ceea ce privește alocarea dinamică de memorie, reprezentată de situația în care memoria nefolosită rămâne alocată.
malloc(…)
, calloc(…)
etc.) trebuie să avem în vedere să și dealocăm memoria atunci când nu o mai folosim!
Prin utilizarea utilitarului Valgrind checker-ul folosit la notarea automată a temelor poate descoperi execuțiile care lasă memorie nedealocată, iar acest lucru va fi depunctat, conform enunțului temei repective.
O problemă foarte similară Memory Leak-urilor o reprezintă neînchiderea fișierelor.
O altă problemă frecventă referitoare la alocarea de memorie o reprezintă utilizarea tipului nepotrivit de alocare de memorie.
În continuare vom exemplifica doar câteva astfel de erori:
Folosirea alocării dinamice pentru situații în care cantitatea de memorie ce urmează să fie alocată este cunoscută anterior și se dealocă în același context.
#define VECTOR_SIZE 9 void asa_nu() { // Exemplu de utilizare nerecomandata int *v = malloc(VECTOR_SIZE * sizeof(int)); // lucru cu vectorul v[] ... free(v); } void asa_da() { int v[VECTOR_SIZE]; // lucru cu vectorul v ... }
O excepție de la această regulă se face atunci când dorim să alocăm cantități mari de mamorie, deoarece alocarea dinamică permite tratarea situației de OOM (Out of Memory) și în multe cazuri permite alocarea unor zone mult mai mari de memorie.
Utilizarea Variable Length Arrays pentru alocarea de vectori mari sau cu dimensiune provenită din calcule fără limită superioară sau din input-ul utilizatorului
În cele mai recente versiuni, limbajul C permite alocarea de vectori folosind ca dimensiune variabile de tip întreg. Deși acest lucru permite utilizarea eficientă a spațiului de memorie de pe stivă funcției, utilizarea necorespunzătoare a acestei opțiuni poate duce la apariția unor erori la execuție (segmentation fault
sau stack smashed
) ce nu pot fi tratate.
O eroare comună o reprezintă utilizarea input-ului (neverificat) al utilizatorului ca dimensiune de alocare:
void asa_nu() { // Exemplu de utilizare nerecomandata int n; scanf("%d", &n); int v[n]; // dacă utilizatorul introduce un număr foarte mare sau negativ putem avea eroare la execuție ... }
În continuare, vom prezenta 2 variante de tratare corectă a acestei situații:
#define MAX_SIZE 10000 void asa_da_1() { int n; scanf("%d", &n); while(n < 0 || n > MAX_SIZE) { printf("Numarul este prea mare, te rog introdu un nr. din [0, %d]\n", MAX_SIZE); scanf("%d", &n); } // Prelucrare vector v ... } void asa_da_2() { int n; int *v; scanf("%d", &n); while(n < 0) { printf("n trebuie sa fie un numar pozitiv. Reincearca!\n"); scanf("%d", &n); } v = malloc(n * sizeof(int)); if(v == NULL) { fprintf(stderr, "Nu am putut aloca memorie.\n"); exit(-1); } // Prelucrare vector v ... // Dealocare memorie pentru v free(v); }
Pentru soluția 1 se observă că pune în responsabilitatea programatorului determinarea lui 'MAX_SIZE', care poate interveni ca o limitare nejustificată a funcționalității programului.
Un cititor al soluției 2 poate reclama contradicțiecu recomandarea de a folosi memorie alocată static dacă dealocarea se va face în același context și dimensiunea alocată nu este mare. Totuși, codul nu garantează că n este un număr mic.
Eventual, am putea face 2 versiuni ale funcției (pentru valori mari respectiv mici ale lui n
), dacă ne așteptăm ca funcția pentru valori mici să fie apelată de mii/milioane de ori pe secundă pentru ca timpul, mai mare, necesar pentru malloc(…)
să conteze.
Este foarte important să avem un coding style OK. Această pagină vine în ajutorul vostru.