Responsabili:
Această pagină are o importanță deosebită pentru modul vostru de formare ca programatori. Vă rugăm să o citiți integral!
Este foarte important să putem scrie cod corect, eficient, dar, în aceeași măsură, codul nostru trebuie să poată fi înțeles și de alte persoane.
Imaginați-vă următoarele scenarii: 1. 2 colegi scriu cod în maniere cu totul diferite, iar la un moment dat trebuie să îl combine pentru a face produsul final. Deoarece nici unul nu înțelege ce a făcut celălalt pentru că au scris cod cum au vrut, acum sunt nevoiți să stea și să facă modificări astfel încât să ajungă la un numitor comun și să poată colabora. Nu era mai bine ca fiecare să fi urmat aceleași convenții de la bun început?
2. Un alt scenariu, mai aproape de voi, este chiar acum când voi scrieți primele programe în C. Se întămplă (și este normal) să uităm anumite lucruri o dată cu trecerea timpului, prin urmare voi veți simți nevoia să vă uitați pe programele scrise de voi (ex. cum aloc dinamic un tablou 3D în C, cum am rezolvat tema X care avea o idee asemănătoare cu ce îmi trebuie mie acum). Ce se va întâmpla dacă nu aveți un coding style adecvat? Răspunsul este simplu: nu veți înțelege propriu cod! Pentru lucrurile simple evident că trebuie să treaca un timp destul de lung, dar pentru cele grele și foarte grele puteți ajunge în situația în care să “uitați” cum se codează o chestie de pe o zi pe alta.
Toate scenariile de mai sus reprezintă exemple care v-ar putea afecta în sens negativ, de aceea la materia PC (și multe altele în facultate) vi se va impune să urmăriți anumite aspecte care să vă obisnuiască încă de la început, când lucrurile sunt foarte simple, astfel încât aceste deprinderi să intre în modul vostru normal de a coda.
În mare, acest lucru se obține prin modularizarea bună a codului și prin evitarea unor practici nerecomandate care fac codul greu de înțeles și întrețnut.
În consecință, este nerecomandată utilizarea variabilelor globale și a salturilor nedisciplinate (goto).
Utilizarea celor 2 de mai sus în cazuri în care nu sunt absolut necesare, precum și scrierea de funcții nejustificat de lungi vor atrage după sine depunctarea în cadrul temelor de casă.
Cum rezolvăm problemele de mai sus? Scenariul 2 se poate rezolva prin a scrie într-un mod ordonat, propriu, codul. Este de ajuns? Răspunsul este nu, întrucât e foarte puțin probabil să scrii cod de unul singur tot timpul. Colaborarea este un lucru care va veni la un moment dat în ajutorul vostru.
Pentru a rezolva toate problemele care pot apărea, vom folosi o convenție de coding style. Convențiile sunt seturi de reguli acceptate de comunități largi. Există mici diferențe între ele, fapt care face ca atunci când se trece de la o convenție la alta (ex. alta firmă) să nu reprezinte o problemă.
Vom încerca să enumerăm lucrurile pe care trebuie să le aveți in vedere, apoi vom trece prin toate instrucțiunile limbajului C și vom da exemple.
* Codul trebuie să fie:
Cititi exemplele cu if-else de mai jos si analizati:
if (condition) { printf("Gigel!\n"); } ... if (n % 2 == 0 && n > 10 && (n % 3 == 1 || n % 7 == 2)) { ... } ... if (condition) { ... } else { ... } ... if (condition1) { ... } else if (condition2) { ... } else if (condition3) { ... } else { ... }
Citiți exemplele cu for de mai jos și analizați
for (int i = 0; i <= n; ++i) { printf("%d", i); } ... for (int i = n; i >= 0; --i) { printf("%d", i); } ... int found = 0; for (int i = n; i >= 0 && !found; i -= 2) { ... if (...) { printf("%d", i); found = 1; } } ... for (int i = 3; i * i <= n; i += 2) { // i * i <= n simuleaza conditia i <= sqrt(n) fara a lucra cu numere reale if (n % i == 0) { printf("%d", i); // afiseaza pe ecran toate numerele impare de la 3 la sqrt(n) // care sunt divizori ai lui n } } ... for (int i = 0; i < n; ++i) { for (int j = 0; j < n; ++j) { printf("%d ", j); } printf("\n"); }
Observațiile de mai sus sunt valabile și pentru celelalte cicluri repetitive.
Analizați exemplele de funcții de mai jos și observați că.
void clean_display(void) { ... } ... void print_array(int n, int v[NMAX]) { ... } int print_gigel(int gigel) { ... return result; } int count_duplicates(int n, int v[NMAX]) { int x = n; // niciodata nu lasam prima linie dintr-un block {} goala, nu are sens ... // daca avem mai multe declaratii/alocari etc putem lasa o linie goala sa aratam ca ca s-a terminat initializarea int cnt = 0; for (int i = 0; i <= n; ++i) { ... } // mai las o linie goala (optional) sa arat ca s-a terminat algoritmul print_gigel(cnt); return cnt; }
Fie următorul șablon de program. Analizați:
#include <stdio.h> ... // alte biblioteci incluse sau macro-uri #include <math.h> #define NMAX 100 // nu vom declara tablouri cu int v[100]; ci vom folosi un macro pentru dimensiune // linie goala void dummy(void) { } // lasam o linie goala intre functii int print_array(int n, int v[NMAX]) { ... } // lasam o linie goala intre functii int main(void) { ... return 0; }
Pentru a vă ajuta la teme și a evita eventualele depunctări pentru chestii standard, echipa vă pune la dispoziție scriptul *cs.sh*. Acesta va fi folosit la teme pentru a depuncta în mod automat cele mai frecvente erori de coding style la seria CA.