În acest laborator vom prezenta modul în care se realizează apeluri de funcții. Vom vedea cum putem folosi instrucțiunile call
și ret
pentru a realiza apeluri de funcții și cum folosim stiva pentru a transmite parametrii unei funcții.
Laboratorul este de forma learn by doing, partea practică alternând între secțiuni de tip tutorial, cu parcurgere pas cu pas și prezentarea soluției, și exerciții care trebuie să fie rezolvate.
call
și ret
pentru a realiza un apel de funcțieAtunci când apelăm o funcție, pașii sunt următorii:
După cum știm, operațiile pe stivă sunt de două tipuri:
push val
în care valoarea val
este plasată pe stivăpop reg/mem
în care ce se găsește în vârful stivei se plasează în registru sau într-o zonă de memorie
În momentul în care se face push
spunem că stiva crește (se adaugă elemente). În mod oarecum paradoxal însă, pointerul de stivă (indicat de registrul esp
pe 32 de biți) scade. Acest lucru se întâmplă întrucât stiva crește în jos, de la adresa mari către adrese mici.
La fel, în momentul care facem pop
spunem că stiva scade (se scot elemente). Acum pointer-ul de stivă (indicat de registrul esp
pe 32 de biți) crește.
Un sumar al acestui lucru este explicat foarte bine la acest link: https://en.wikibooks.org/wiki/X86_Disassembly/The_Stack
Spre exemplu, daca avem functia foo cu urmatoarea semnatura (in limbaj C):
int foo(int a, int b, int c);
Apelul acestei functii va arata astfel:
mov ecx, [c] ; luam valoarea parametrului c dintr-o zona de memorie mov ebx, [b] mov eax, [a] push ecx ; punem parametrii in ordine inversa, incepand cu c push ebx ; apoi b push eax ; apoi a call foo ; apelam functia add esp, 12
Atunci când apelăm o funcție spunem că funcția care apelează (contextul care apelează) se cheamă apelant (sau caller) iar funcția apelată se cheamă apelat (sau callee). Până acum am discutat despre cum arată lucrurile la nivelul apelantului (cum construim stiva acolo). Haideți să urmărim ce se întâmplă la nivelul apelatului.
Până în momentul instrucțiunii call
stiva conține parametrii funcției. Apelul call
poate fi echivalat grosier următoarei secvențe:
push eip jmp function_name
Adică și apelul call
folosește în continuare stiva și salvează adresa următoarei instrucțiuni, cea de după call
numită și instrucțiunea de retur sau adresa de retur (return address). Aceasta este necesară pentru a ști, în apelat, unde să revenim.
Suplimentar, în apelat, la începutul său (numit preambul, preamble) se salvează frame pointer-ul (în arhitectura i386 este vorba de registrul ebp
) urmând ca frame pointer-ul să refere adresa curentă de pe stivă (adică tocmai fostul frame pointer). Deși nu este obligatorie, salvarea frame pointer-ului ajută la debugging și este în cele mai multe cazuri folosită. Din aceste motive, orice apel de funcție va avea în general, preambulul:
push ebp mov ebp, esp
Aceste modificări au loc în apelat. De aceea este responsabilitatea apelatului să restaureze stiva la vechea sa valoare. De aceea este uzuală existența unui epilog care să readucă stiva la starea sa inițială; acest epilog este:
leave
În acest moment stiva este ca la începutul funcției, adică imediat după call
, referind adresa de retur. Urmează apelul
ret
care este grosier echivalentul instrucțiunii:
pop eip
Adică ia valoarea din vârful stivei și o plasează în eip
urmând continuarea execuției programului de la acea adresă.
Spre exemplu, definitia si corpul functiei foo, care realizeaza suma a 3 numere, vor arata astfel:
foo: push ebp mov ebp, esp mov eax, [ebp + 8] mov ebx, [ebp + 12] mov ecx, [ebp + 16] add eax, ebx add eax, ecx leave ret
Remarcati:
1. O functie se defineste printr-un label.
2. Dupa preambulul functiei, stiva arata in felul urmator:
3. De observat că pe parcursul execuției funcției, ceea ce nu se schimbă este poziția frame pointer-ul. Acesta este și motivul denumirii sale: pointează la frame-ul curent al funcției. De aceea este comun ca accesarea parametrilor unei funcții să se realizeze prin intermediul frame pointer-ului. Presupunând un sistem pe 32 de biți și parametri de dimensiunea cuvântului procesorului (32 de biți, 4 octeți) vom avea:
ebp+8
ebp+12
ebp+16
Acesta este motivul pentru care, pentru a obține parametrii funcției foo
în registrele eax
, ebx
, ecx
,
folosim construcțiile:
mov eax, dword [ebp+8] ; primul argument in eax mov ebx, dword [ebp+12] ; al doilea argument in ebx mov ecx, dword [ebp+16] ; al treilea argument in ecx
4. Valoarea de retur a unei functii se plaseaza in registrul eax
.
5. O functie foloseste aceleasi registre hardware, asadar, la iesirea din functie valorile registrelor nu mai sunt aceleasi.
În cadrul exercițiilor vom folosi arhiva de laborator.
Descărcați arhiva, decomprimați-o și accesați directorul aferent.
Completați fișierul fibo.asm
din arhivă pentru a realiza un program care afișează primele N numere din șirul lui Fibonacci.
Aveți voie să folosiți doar memorie alocată pe stivă.
În SASM deschideți fișierul NASMHello.asm
, fișier din instalarea implicită de SASM și asamblați-l și rulați-l. Observați afișarea mesajului Hello, world!
File
și apoi opțiunea Open
. Vi se va deschide un file browser în directorul cu fișierele din instalarea implicită de SASM. De acolo veți putea deschide fișierul NASMHello.asm
.
Pentru asamblare/rulare puteți folosi opțiunea Build
din meniu, sau direct tasta F9
.
Il mai puteti gasi aici
https://github.com/Dman95/SASM/blob/master/Windows/Projects/NASMHello.asm.
Deschideți în SASM fișierul hello-world.asm
din arhiva de laborator. Asamblați-l și rulați-l și pe acesta și observați comportamentul.
Sunt câteva diferențe între cele două programe:
hello-world.asm
folosește apelul funcției puts
(funcție externă modulului curent) pentru a efectua afișarea. Pentru aceasta pune argumentul pe stivă și apelează funcția.msg
din programul hello-world.asm
conține octetul 10
. Acesta simbolizează caracterul line-feed, mai cunoscut și sub forma \n
, folosit pentru a adăuga o linie nouă pe Linux.
Încheierea cu \n
este, în general, utilă pentru afișarea șirurilor. Întrucât însă funcția puts
pune automat o linie nouă după șirul afișat, prezența acestui caracter este opțională. Este, însă, utilă în cazul folosirii funcției printf
.
După cum spuneam, în final, totul ajunge în limbaj de asamblare (ca să fim 100% corecți, totul ajunge cod mașină care are corespondent unu-la-unu cu codul asamblare). Adesea ajungem să avem acces doar la codul obiect al unor programe și vrem să inspectăm modul în care arată.
Pentru a observa acest lucru, haideți să compilăm până la codul obiect un program scris în C și apoi să-l dezasamblăm. Este vorba de programul test.c
din arhiva de laborator.
Ctrl+Alt+T
)gcc -m32 -o <executabil> <nume-fisier>
unde <nume-fisier>
este numele fișierului iar <executabil>
este executabilul rezultat.
gcc -m32 -c -o <fisier-obiect> <nume-fisier>
unde <nume-fisier>
este numele fișierului iar <fisier-obiect>
este fișierul obiect rezultat.
În cazul nostru, întrucât dorim doar să compilăm fișierul test.c
la modulul obiect, vom accesa din terminal directorul în care se găsește fișierul și apoi vom rula comanda
gcc -m32 -c -o test.o test.c
În urma rulării comenzii de mai sus în directorul curent vom avea fișierul obiect test.o
.
Putem obține și forma în limbaj de asamblare a acestuia folosind comanda
gcc -m32 -masm=intel -S -o test.asm test.c
În urma rulării comenzii de mai sus obținem fișierul test.asm
pe care îl putem vizualiza folosind comanda
cat test.asm
Pentru a dezasambla codul unui modul obiect vom folosi un utilitar frecvent întâlnit în lumea Unix: objdump
. Pentru dezasamblare, vom rula comanda
objdump -M intel -d <path-to-obj-file>
unde <path-to-obj-file>
este calea către fișierul obiect test.o
.
Veți obține un output similar celui de mai jos
2-test] $ objdump -M intel -d test.o test.o: file format elf32-i386 Disassembly of section .text: 0000054d <second_func>: 54d: 55 push ebp 54e: 89 e5 mov ebp,esp 550: e8 a6 00 00 00 call 5fb <__x86.get_pc_thunk.ax> 555: 05 ab 1a 00 00 add eax,0x1aab 55a: 8b 45 08 mov eax,DWORD PTR [ebp+0x8] 55d: 8b 10 mov edx,DWORD PTR [eax] 55f: 8b 45 0c mov eax,DWORD PTR [ebp+0xc] 562: 01 c2 add edx,eax 564: 8b 45 08 mov eax,DWORD PTR [ebp+0x8] 567: 89 10 mov DWORD PTR [eax],edx 569: 90 nop 56a: 5d pop ebp 56b: c3 ret 0000056c <first_func>: 56c: 55 push ebp 56d: 89 e5 mov ebp,esp 56f: 53 push ebx 570: 83 ec 14 sub esp,0x14 573: e8 83 00 00 00 call 5fb <__x86.get_pc_thunk.ax> 578: 05 88 1a 00 00 add eax,0x1a88 57d: c7 45 f4 03 00 00 00 mov DWORD PTR [ebp-0xc],0x3 584: 83 ec 0c sub esp,0xc 587: 8d 90 80 e6 ff ff lea edx,[eax-0x1980] 58d: 52 push edx 58e: 89 c3 mov ebx,eax 590: e8 4b fe ff ff call 3e0 <puts@plt> 595: 83 c4 10 add esp,0x10 598: 83 ec 08 sub esp,0x8 59b: ff 75 f4 push DWORD PTR [ebp-0xc] 59e: 8d 45 08 lea eax,[ebp+0x8] 5a1: 50 push eax 5a2: e8 a6 ff ff ff call 54d <second_func> 5a7: 83 c4 10 add esp,0x10 5aa: 8b 45 08 mov eax,DWORD PTR [ebp+0x8] 5ad: 8b 5d fc mov ebx,DWORD PTR [ebp-0x4] 5b0: c9 leave 5b1: c3 ret 000005b2 <main>: 5b2: 8d 4c 24 04 lea ecx,[esp+0x4] 5b6: 83 e4 f0 and esp,0xfffffff0 5b9: ff 71 fc push DWORD PTR [ecx-0x4] 5bc: 55 push ebp 5bd: 89 e5 mov ebp,esp 5bf: 53 push ebx 5c0: 51 push ecx 5c1: e8 8a fe ff ff call 450 <__x86.get_pc_thunk.bx> 5c6: 81 c3 3a 1a 00 00 add ebx,0x1a3a 5cc: 83 ec 0c sub esp,0xc 5cf: 6a 0f push 0xf 5d1: e8 96 ff ff ff call 56c <first_func> 5d6: 83 c4 10 add esp,0x10 5d9: 83 ec 08 sub esp,0x8 5dc: 50 push eax 5dd: 8d 83 8e e6 ff ff lea eax,[ebx-0x1972] 5e3: 50 push eax 5e4: e8 e7 fd ff ff call 3d0 <printf@plt> 5e9: 83 c4 10 add esp,0x10 5ec: b8 00 00 00 00 mov eax,0x0 5f1: 8d 65 f8 lea esp,[ebp-0x8] 5f4: 59 pop ecx 5f5: 5b pop ebx 5f6: 5d pop ebp 5f7: 8d 61 fc lea esp,[ecx-0x4] 5fa: c3 ret
Există multe alte utilitare care permit dezasamblare de module obiect, majoritatea cu interfața grafică și oferind și suport pentru debugging. objdump
este un utilitar simplu care poate fi rapid folosit în linia de comandă.
Este interesant de urmărit, atât în fișierul test.asm
cât și în dezasamblarea sa, modul în care se face un apel de funcție, lucru despre care vom discuta în continuare.
Pentru afișarea unui string în SASM putem folosi macro-ul PRINT_STRING
. Sau putem folosi o funcție precum puts
. În fișierul print-string.asm
este implementată afișarea unui string folosind macro-ul PRINT_STRING
.
Urmărind fișierul hello-world.asm
ca exemplu, implementați afișarea șirului folosind și puts
.
Programul print-string-len.asm
afișează lungimea unui șir folosind macro-ul PRINT_DEC
. Calculul lungimii șirului mystring
are loc în cadrul programului (este deja implementat).
Implementați programul pentru a face afișarea lungimii șirului folosind funcția printf
.
La sfârșit veți avea afișată de două ori lungimea șirului: o dată cu apelul macro-ului SASM PRINT_DEC
și apoi cu apelul funcției externe printf
.
printf
este de forma printf("String length is %u\n", len);
. Trebuie să construiți stiva pentru acest apel.
Pașii de urmat sunt:
printf
ca simbol extern."String length is %u", 10, 0
.printf
, adică:printf
folosind call
.
Lungimea șirului se găsește în registrul ecx
.
În soluția de mai sus adăugați funcția reverse_string
astfel încât să aveți un listing similar celui de mai jos:
[...] section .text global CMAIN reverse_string: push ebp mov ebp, esp mov eax, dword [ebp+8] mov ecx, dword [ebp+12] add eax, ecx dec eax mov edx, dword [ebp+16] copy_one_byte: mov bl, byte [eax] mov byte [edx], bl dec eax inc edx loopnz copy_one_byte inc edx mov byte [edx], 0 leave ret CMAIN: push ebp mov ebp, esp [...]
reverse_string
în programul vostru, rețineți că fucția începe la eticheta reverse_string
și se oprește la eticheta CMAIN
. Eticheta copy_one_byte
este parte a funcției reverse_string
.
Funcția reverse_string
inversează un șir și are următoarea signatură: void reverse_string(const char *src, size_t len, char *dst);
. Astfel ca primele len
caractere și șirul src
sunt inversate în șirul dst
.
Realizați inversarea șirului mystring
într-un nou șir și afișați acel nou șir.
store_string times 64 db 0
Construcția creează un șir de 64 de octeți de zero, suficient pentru a stoca inversul șirului.
Apelul echivalent în C al funcției este reverse_string(mystring, ecx, store_string);
. În registrul ecx
am presupus că este calculată lungimea șirului.
Nu puteți folosi direct valoarea ecx
în forma ei curentă. După apelul funcției printf
pentru afișare numărului valoarea ecx
se pierde. Ca să o păstrați, aveți două opțiuni:
ecx
în prealabil pe stivă (folosind push ecx
înaintea apelului printf
) și apoi să o restaurați după apelul printf
(folosind pop ecx
).ecx
într-o variabilă globală, pe care o definiți în secțiunea .data
.
Nu puteți folosi un alt registru pentru că sunt șanse foarte mari ca și acel registru să fie modificat de apelul printf
pentru afișarea lungimii șirului.
Ne propunem implementarea funcției toupper
care traduce literele mici în litere mari. Pentru aceasta, porniți de la fișierul toupper.asm
din arhiva de exerciții a laboratorului și completați corpul funcției topupper
.
Șirul folosit este mystring
și presupunem că este un șir valid. Acest șir este transmis ca argument funcției toupper
în momentul apelului.
Faceți înlocuirea in place, nu este nevoie de un alt șir.
0x20
din valoare. Aceasta este diferența între litere mici și mari; de exemplu a
este 0x61
iar A
este 0x41
. Puteți vedea în pagina de manual ascii.
Ca să citiți sau să scrieți octet cu octet folosiți construcția byte [reg]
așa cum apare și în implementarea determinării lungimii unui șir în fișierul print-string-len.asm
, unde [reg]
este registrul de tip pointer în care este stocată adresa șirului în acel punct.
Vă opriți atunci când ați ajuns la valoarea 0
(NUL
byte). Pentru verificare puteți folosi test
așa cum se întâmplă și în implementarea determinării unui șir în fișierul print-string-len.asm
.
Implementați funcția toupper
astfel încât translatarea să aibă loc doar pentru caractare reprezentând litere mici, nu litere mari sau alte tipuri de caractere.
Realizați și folosiți o funcție care face translatarea rot13 a unui șir.
Implementați rot13
pe un array de șiruri: șirurile sunt continue în memorie separate prin terminatorul de șirul (NUL
-byte, 0
). De exemplu: ana\0are\0mere\0
este un array de trei șiruri.
.data
, de forma
len dd 10
în care să rețineți fie lungimea totală a șirului (de la începutul până la ultimul NUL
-byte), fie numărul de șiruri din array.