This shows you the differences between two versions of the page.
poo-is:laboratoare:10 [2020/10/04 19:52] ruben_gilian.udroiu [3. Stream] |
— (current) | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ======= Laboratorul 10: Biblioteca Standard C++ ======= | ||
- | In cadrul acestui laborator, vom studia clasa **string** si **fluxurile de intrare/iesire** (**stream**). | ||
- | Ca referinte externe, recomandam urmatoarele capitole din [[https://discourse-production.oss-cn-shanghai.aliyuncs.com/original/3X/2/3/2380479dcb8e375425884a10da232730bbc7f88d.pdf|Absolute C++]]: | ||
- | *Capitolul 9 (Chapter 9.3: The Standard Class String, pag 393-413) | ||
- | *Capitolul 19 (Chapter 19: Standard Template Library, pag 857-915) | ||
- | ===== 1. Introducere ===== | ||
- | **Biblioteca Standard C++** (**Standard C++ Library**) cuprinde toate bibliotecile standard C precum si biblioteci dedicate C++. | ||
- | <note>**Exemple** | ||
- | *clasa **string** (operatii de procesare text) | ||
- | *clase pentru procesarea fisierelor de intrare/iesire si operatii consola: **iostream, fstream** etc | ||
- | ***STL**(**Standard Template Library**) = clase template (containere, iteratori, algoritmi) | ||
- | </note> | ||
- | ===== 2. Clasa String ===== | ||
- | Pentru a accesa tot ce ne este pus la dispozitie de catre **libraria string**, vom apela urmatoarea comanda: | ||
- | #include <string> | ||
- | <note>**Un obiect de tip string** reprezinta **un sir de caractere** (+informatii despre localizarea lui in memorie si dimensiunea sa).</note> | ||
- | |||
- | === 2.1. Constructori === | ||
- | Crearea si initializarea de obiecte de tip string se face folosind **constructorii** pusi la dispozitie de aceasta clasa. | ||
- | |||
- | ==Exemple== | ||
- | | string() | creaza un obiect string default (lungimea este 0) | | ||
- | | string(const char *s) | creaza si initializeaza un string folosind un sir de caractere **s** | | ||
- | | string(size_type n, char c) | creaza un string cu dimensiune **n** si fiecare element este initializat cu **c** | | ||
- | | string(const string& s) | constructor de copiere | | ||
- | | string(string s, int poz_init, int dim) | creaza un string din **s**, incepand cu elementul de pe pozitia **poz_init**, de lungime **dim** (sau pana la finalul lui s) | | ||
- | <code c++ String> | ||
- | #include <iostream> | ||
- | #include <string> | ||
- | using namespace std; | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | string s1; | ||
- | cout << "s1: " << s1 << endl;//OUTPUT: s1: | ||
- | | ||
- | string s2("al doilea string"); | ||
- | cout << "s2: " << s2 << endl;//OUTPUT: s2: al doilea string | ||
- | | ||
- | string s3(s2); | ||
- | cout << "s3, copia celui de-al doilea string: " << s3 << endl; | ||
- | //OUTPUT: s3, copia celui de-al doilea string: al doilea string | ||
- | | ||
- | string s4(5, 'o'); | ||
- | cout << "s4: " << s4;//OUTPUT: s4: ooooo | ||
- | | ||
- | string s5 = "al 5-lea";//Observam ca operator= este supradefinit pentru tipul de date string | ||
- | cout << "s5: " << s5 << endl;//OUTPUT: s5: al 5-lea | ||
- | | ||
- | string s6(s5, 3, 5); | ||
- | cout << "s6: " << s6;//OUTPUT: 5-lea | ||
- | | ||
- | string s7(s5, 3, 10);//se opreste la ultimul caracter din s5 | ||
- | cout << "s7: " << s7;//OUTPUT: 5-lea | ||
- | | ||
- | return 0; | ||
- | } | ||
- | </code> | ||
- | === 2.2. Operatori supradefiniti=== | ||
- | Pentru clasa string, urmatorii operatori sunt supradefiniti: | ||
- | |||
- | | operatorul + | string operator+ (const string& lhs, const string& rhs); | | ||
- | | operatorul += | string& operator+= (const string& str); | | ||
- | | operatorul = | string& operator= (const string& str); | | ||
- | | operatorii relationali (==, !=, <, >, <=, >= ) | bool operator== (const string& lhs, const string& rhs); | | ||
- | | operatorul >> | istream& operator>> (istream& is, string& str); | | ||
- | | operatorul << | ostream& operator<< (ostream& os, const string& str); | | ||
- | |||
- | <note>Exista mai multe definitii pentru unii dintre operatorii de mai sus.</note> | ||
- | == Exemple == | ||
- | <code c++ Operatorul+> | ||
- | #include <iostream> | ||
- | #include <string> | ||
- | #include <iomanip> | ||
- | using namespace std; | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | //operatorul+ | ||
- | string s1("text"); | ||
- | string s2("concatenat"); | ||
- | cout << s1 + " " + s2 << '\n'; // OUTPUT: textconcatenat | ||
- | return 0; | ||
- | } | ||
- | </code> | ||
- | <code c++ Operatorul=> | ||
- | #include <iostream> | ||
- | #include <string> | ||
- | #include <iomanip> | ||
- | using namespace std; | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | // operatorul = | ||
- | s1 = "un string"; | ||
- | cout << s1 << '\n'; // OUTPUT: un string | ||
- | s2 = "alt string"; | ||
- | s1 = s2; | ||
- | cout << s1 << '\n'; // OUTPUT: alt string | ||
- | return 0; | ||
- | } | ||
- | </code> | ||
- | <code c++ OperatoriiRelationari> | ||
- | #include <iostream> | ||
- | #include <string> | ||
- | #include <iomanip> | ||
- | using namespace std; | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | // operatorii relationali : ==, !=, <, >, <=, >= | ||
- | s1 = "avion"; | ||
- | s2 = "bivol"; | ||
- | if(s1 == s2) cout << "cele doua cuvinte sunt egale\n"; | ||
- | if(s1 < s2) cout << "s1 este lexicografic mai mic decat s2\n"; | ||
- | if(s1 > s2) cout << "s2 este lexicografic mai mic decat s1\n"; | ||
- | if(s1 != s2) cout << "cele doua cuvinte difera\n"; | ||
- | if(s1 <= s2) cout << "s1 este lexicografic mai mic sau egal cu s2\n"; | ||
- | // OUTPUT: s1 este lexicografic mai mic decat s2 | ||
- | // cele doua cuvinte difera | ||
- | // s1 este lexicografic mai mic sau egal cu s2 | ||
- | return 0; | ||
- | } | ||
- | </code> | ||
- | <code c++ OperatoriCitireAfisare> | ||
- | #include <iostream> | ||
- | #include <string> | ||
- | #include <iomanip> | ||
- | using namespace std; | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | // operatorii >> si << | ||
- | string s; | ||
- | cin >> s; | ||
- | cout << s << '\n'; | ||
- | return 0; | ||
- | } | ||
- | </code> | ||
- | |||
- | === 2.3. Metode utile=== | ||
- | Dintre metodele clasei string, mentionam: | ||
- | | length -> s.length() | (returneaza lungimea string-ului) | | ||
- | | empty -> s.empty() | returneaza daca sirul este gol sau nu | | ||
- | | substr -> s.substr(a,b) | returneaza un subsir de b caractere, incepand cu pozitia a; Daca b nu este precizat, se adauga la subsir toate caracterele incepand cu pozitia a | | ||
- | | replace -> s.replace(a,b,s2) |(inlocuieste portiunea de sir care incepe pe pozitia a si tine b caractere cu continutul sirului 2) | | ||
- | | find -> s.find(secv) |returneaza prima pozitie unde este gasita secventa secv, sau string::npos(constanta a clasei string), in cazul in care secventa nu a fost gasita) | | ||
- | |||
- | Alte metode de cautare in string-uri: | ||
- | | find_first_of | returneaza prima pozitie din string unde se gaseste **oricare** dintre caracterele din secventa trimisa ca parametru | | ||
- | | find_last_of | returneaza ultima pozitie din string unde se gaseste **oricare** dintre caracterele din secventa trimisa ca parametru | | ||
- | | rfind | cauta de la final spre inceputul stringului si returneaza prima pozitie pe care se gaseste caracterul/secventa sau string::npos | | ||
- | |||
- | <note>Exista mai multe versiuni supradefinite pentru metodele mentionate.</note> | ||
- | == Exemplu == | ||
- | <code c++ Exemplu_Metode> | ||
- | #include <iostream> | ||
- | #include <string> | ||
- | #include <iomanip> | ||
- | using namespace std; | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | // length | ||
- | string s("bine"); | ||
- | cout << s.length() << '\n'; // OUTPUT: 4 | ||
- | | ||
- | // empty | ||
- | if(s.empty()) cout << "s este gol\n"; | ||
- | if(!s.empty()) cout << "s nu este gol\n"; // OUTPUT: s nu este gol | ||
- | | ||
- | // substr | ||
- | string s1("calculator"); | ||
- | string s2 = s1.substr(0, 8); | ||
- | cout << s2 << '\n'; // OUTPUT: calculat | ||
- | | ||
- | string s3 = s1.substr(3); | ||
- | cout << s3 << '\n'; // OUTPUT: culator | ||
- | | ||
- | // replace | ||
- | s1 = "doar"; | ||
- | s2 = s1.replace(1, 2, "inozau"); | ||
- | cout << s1 << '\n'; // OUTPUT: dinozaur | ||
- | | ||
- | // find | ||
- | int pos; | ||
- | pos = s1.find("ino"); | ||
- | cout << pos << '\n'; // OUTPUT: 1 | ||
- | | ||
- | if(s1.find('z') == string::npos) cout << "secventa nu a fost gasita"; | ||
- | //OUTPUT : secventa nu a fost gasita | ||
- | | ||
- | return 0; | ||
- | } | ||
- | </code> | ||
- | <note important>Pentru a transforma o litera dintr-un string in litera mica/mare, putem folosi **tolower()** si **toupper()**, care **nu sunt metode ale clasei string**, ci **functii din biblioteca standard C**.</note> | ||
- | | ||
- | ===== 3. Stream ===== | ||
- | In C++ exista o ierarhie de clase predefinite, care asigura un suport eficient pentru operatiile de intrare/iesire, atat cu consola cat si cu discul. Conceptul de baza este de dispozitiv logic de intrare/iesire (**flux de intrare/iesire**). | ||
- | <note>Aceste fluxuri sunt numite **stream**-uri.</note> | ||
- | <note important>Fisierele care asigura interfata cu clasele predefinite sunt: | ||
- | -**<iostream> (operatii consola)** | ||
- | -**<fstream> (operatii fisiere)** | ||
- | </note> | ||
- | === 3.1. Iostream === | ||
- | Denumirea de "iostream" provine de la standard input-output stream. | ||
- | In C++, cele doua metode fundamentale pentru a citi si, respectiv, a scrie, sunt **cin** si **cout**. | ||
- | <note>**cin** | ||
- | *este o instanta a clasei **istream** si se foloseste pentru a citi input-ul de la o sursa (sursa standard este tastatura). | ||
- | *este urmat de operatorul de extractie (>>), care extrage inputul din obiectul cin, introdus de la tastatura. | ||
- | </note> |