Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

ipg:laboratoare:01 [2025/10/06 10:50]
andrei.lambru
ipg:laboratoare:01 [2025/10/08 19:21] (current)
andrei.lambru
Line 9: Line 9:
 ==== Introducere ===== ==== Introducere =====
  
-Această activitate este introductivă și nu este dedicată direct programării graficii pe calculator. ​Această primă activitate ​este realizată cu scopul reluării/​introducerii unui set din noțiunile de geometrie ce sunt **fundamentale** domeniului programării graficii și în sens mai larg, domeniului dezvoltării de jocuri în general.+Această activitate este introductivă și nu este dedicată direct programării graficii pe calculator. ​Aceasta ​este realizată cu scopul reluării/​introducerii unui set din noțiunile de geometrie ce sunt **fundamentale** domeniului programării graficii și în sens mai larg, domeniului dezvoltării de jocuri în general.
  
 <note important>​ <note important>​
Line 23: Line 23:
 //​**Vectorul** reprezintă un instrument matematic ce descrie deplasamentul unui punct de la o poziție inițială la o poziție finală.// //​**Vectorul** reprezintă un instrument matematic ce descrie deplasamentul unui punct de la o poziție inițială la o poziție finală.//
  
-Un astfel de exemplu se poate vedea în imaginea de mai jos, unde vectorul ​     $\vec{V_{12}}$ ​ descrie deplasamentul de la poziția la care se află punctul ​     $P_1$  , la poziția la care se află punctul ​     $P_2$  . Se poate observa faptul că simbolul grafic ce descrie un element de tip vector reprezintă numele elementului,​ acompaniat de o sageată ce este poziționată deasupra lui.+Un astfel de exemplu se poate vedea în imaginea de mai jos, unde vectorul ​     $\vec{V_{12}}$ ​ descrie deplasamentul de la poziția la care se află punctul ​     $P_1$  , la poziția la care se află punctul ​     $P_2$  . Se poate observa faptul că simbolul grafic ce descrie un element de tip vector reprezintă numele elementului,​ acompaniat de o săgeată ce este poziționată deasupra lui.
  
 {{ :​ipg:​laboratoare:​vector.png?​350 |}} {{ :​ipg:​laboratoare:​vector.png?​350 |}}
Line 101: Line 101:
 $$ $$
  
-Procesul de compunere a 2 vectori se poate reprezenta grafic prin plasarea celui de-al doilea vector în continuarea primului. Mai exact, se poate plasa coada săgeții celui de-al doilea vector în capătul ​sageții primului vector. ​Dupa acest pas, săgeata obținută prin trasarea ei de la coada primului vector la capătul celui de-al doilea este reprezentarea vizuală a vectorului rezultant. Acesta din urmă se află pe direcția bisectoarei unghiului dintre cei doi vectori. Procesul descris se poate observa în imaginea de mai jos.+Procesul de compunere a 2 vectori se poate reprezenta grafic prin plasarea celui de-al doilea vector în continuarea primului. Mai exact, se poate plasa coada săgeții celui de-al doilea vector în capătul ​săgeții primului vector. ​După acest pas, săgeata obținută prin trasarea ei de la coada primului vector la capătul celui de-al doilea este reprezentarea vizuală a vectorului rezultant. Acesta din urmă se află pe direcția bisectoarei unghiului dintre cei doi vectori. Procesul descris se poate observa în imaginea de mai jos.
  
 {{ :​ipg:​laboratoare:​vector-5.png?​750 |}} {{ :​ipg:​laboratoare:​vector-5.png?​750 |}}
  
 <note tip> <note tip>
-Procesul de compunere de vectori are aplicabilitate în geometrie prin faptul că descrie o operație cu care se pot prelucra direcții. Un exemplu de aplicabilitate este compunerea unei direcții de deplasare a unui obiect cu o alta dată de direcția de accelerație a obiectului, ce este diferită de cea de deplasare. Prin procesul de compunere a celor două directii, se obține direcția de deplasare la cadrul curent.+Procesul de compunere de vectori are aplicabilitate în geometrie prin faptul că descrie o operație cu care se pot prelucra direcții. Un exemplu de aplicabilitate este compunerea unei direcții de deplasare a unui obiect cu o alta dată de direcția de accelerație a obiectului, ce este diferită de cea de deplasare. Prin procesul de compunere a celor două direcții, se obține direcția de deplasare la cadrul curent.
 </​note>​ </​note>​
  
Line 126: Line 126:
 $$ $$
  
-Obținerea vectorului ​   $\vec{V_u}$ ​ poartă denumirea de **normalizare** a vectorului ​   $\vec{V}$ ​ , deoarece se împarte fiecare componentă a lui    $\vec{V}$ la norma lui    ​$\vec{V}$  ​:) .+Obținerea vectorului ​   $\vec{V_u}$ ​ poartă denumirea de **normalizare** a vectorului ​   $\vec{V}$ ​ , deoarece se împarte fiecare componentă a lui    $\vec{V}$ la norma lui :) .
  
 === Produsul scalar a doi vectori === === Produsul scalar a doi vectori ===
Line 183: Line 183:
 $$ $$
  
-unde    $P_1$  ,    $P_2$ si    ​$P_3$ ​  sunt punctele de la colțurile triunghiului,​ conform imaginii de mai jos:+unde    $P_1$  ,    $P_2$ și    ​$P_3$ ​  sunt punctele de la colțurile triunghiului,​ conform imaginii de mai jos:
  
 {{ :​ipg:​laboratoare:​triangle.png?​350 |}} {{ :​ipg:​laboratoare:​triangle.png?​350 |}}
Line 283: Line 283:
  
 <note tip> <note tip>
-Aprofundarea modelelor de culoare depășește conținutul acestui curs. Pentru a obține mai multe informatii ​despre acest subiect, puteți consulta următoarele cărți:+Aprofundarea modelelor de culoare depășește conținutul acestui curs. Pentru a obține mai multe informații ​despre acest subiect, puteți consulta următoarele cărți:
   * Levkowitz, Haim, ed. Color theory and modeling for computer graphics, visualization,​ and multimedia applications. Boston, MA: Springer US, 1997.   * Levkowitz, Haim, ed. Color theory and modeling for computer graphics, visualization,​ and multimedia applications. Boston, MA: Springer US, 1997.
   * Fairchild, Mark D. Color appearance models. John Wiley & Sons, 2013.   * Fairchild, Mark D. Color appearance models. John Wiley & Sons, 2013.
Line 311: Line 311:
     - Desenați vectorul ​  ​$\vec{V_2}$ în continuarea lui $\vec{V_1}$ și vectorul ​   $\vec{V_1}$ în continuarea lui    $\vec{V_2}$ ​ , conform procesului de compunere a doi vectori, descris mai sus. \\ Utilizați metoda ''​RenderVector(...)''​ pentru desenarea unui vector. După rezolvarea acestei cerințe, ar trebui să obțineți rezultatul următor: {{ :​ipg:​laboratoare:​vectors-task-1.png?​600 |}}     - Desenați vectorul ​  ​$\vec{V_2}$ în continuarea lui $\vec{V_1}$ și vectorul ​   $\vec{V_1}$ în continuarea lui    $\vec{V_2}$ ​ , conform procesului de compunere a doi vectori, descris mai sus. \\ Utilizați metoda ''​RenderVector(...)''​ pentru desenarea unui vector. După rezolvarea acestei cerințe, ar trebui să obțineți rezultatul următor: {{ :​ipg:​laboratoare:​vectors-task-1.png?​600 |}}
   - 0.05p - Completați metoda ''​Exercise2()''​ pentru desenarea următorilor vectori rezultanți în urma diferenței dintre două puncte: ​  ​$\{\vec{V_{21}},​ \vec{V_{43}},​ \vec{V_{56}},​ \vec{V_{87}}\}$ ​ . \\ După rezolvarea acestei cerințe, ar trebui să obțineti rezultatul următor: {{ :​ipg:​laboratoare:​vectors-task-2.png?​600 |}}   - 0.05p - Completați metoda ''​Exercise2()''​ pentru desenarea următorilor vectori rezultanți în urma diferenței dintre două puncte: ​  ​$\{\vec{V_{21}},​ \vec{V_{43}},​ \vec{V_{56}},​ \vec{V_{87}}\}$ ​ . \\ După rezolvarea acestei cerințe, ar trebui să obțineti rezultatul următor: {{ :​ipg:​laboratoare:​vectors-task-2.png?​600 |}}
-  - 0.05p - Completati ​metoda ''​Exercise3()''​ astfel:+  - 0.05p - Completați ​metoda ''​Exercise3()''​ astfel:
     - Desenați vectorii unitate aflați pe direcția celor 5 vectori prezenți în cadrul cerinței.     - Desenați vectorii unitate aflați pe direcția celor 5 vectori prezenți în cadrul cerinței.
     - Nu utilizați etichete pentru desenarea vectorilor unitate. \\ După rezolvare, ar trebui să obțineți rezultatul următor: {{ :​ipg:​laboratoare:​vectors-task-3.png?​600 |}}     - Nu utilizați etichete pentru desenarea vectorilor unitate. \\ După rezolvare, ar trebui să obțineți rezultatul următor: {{ :​ipg:​laboratoare:​vectors-task-3.png?​600 |}}
ipg/laboratoare/01.1759737023.txt.gz · Last modified: 2025/10/06 10:50 by andrei.lambru
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0