This is an old revision of the document!
[review] Laborator 01 - Introducere
Tutorial
1. Socializare
2. Interfața grafică
Autentificați-vă în sistem, porniți un browser, și vizualizați laboratorul la adresa http://ocw.cs.pub.ro/uso/. Dacă citiți paragraful acesta, ați făcut deja asta
Prezentare generală
Explorați interfața grafică:
Bara de sus conține în partea stângă titlul ferestrei curente (alternând cu meniul acesteia), iar în partea dreapta zona de notificare: indicatoarele pentru rețea, sunet, calendar și sistem.
Bara laterală, în partea stângă a ecranului, conține butonul Dash (primul de sus în jos), scurtături către aplicațiile folosite frecvent, precum și aplicațiile deschise.
Pentru a lansa o aplicație, folosiți butonul Dash și căutați după numele acesteia. Puteți deschide un editor căutând “text” și un player de filme căutând “movie”.
Observați că fereastra nou deschisă nu conține o bară de meniu. Pentru a accesa meniul aplicației, mergeți cu mouse-ul în zona barei de sus sau țineți apăsată tasta
Alt
.
Atenție: Apăsând scurt tasta Alt
vi se va afișa o interfață de căutare în meniuri. Folosiți tasta Esc
pentru a o ascunde.
Interfața Dash găzduiește mai multe tipuri de conținut, precum aplicații, fișiere sau muzică. Paginile din Dash se numesc Lenses. Astfel de pagini pot fi instalate ulterior, pentru îmbogățirea rezultatelor oferite de Dash.
Deschideți încă o instanță Firefox folosind Dash. Comutați între Firefox și Editorul de text folosind Alt+Tab
. Ce observați? Folosiți Alt+`
pentru a comuta între ferestrele aceleiași aplicații.
Pentru a comuta vizual între ferestrele deschise, puteți ține apăsată tasta Alt
după ce ați făcut Alt+Tab
.
Setările de sistem
Folosind iconul din marginea dreaptă a bării de sus, accesați meniul de sistem. Prima opțiune, System Settings vă va deschide o interfață comparabilă cu Control Panel din Windows.
Schimbați imaginea de fundal, folosind System Settings → Appearance.
Navigarea în fișiere
Folosind cel de-al doilea icon din bara laterală, deschideți navigatorul de fișiere (Nautilus). Folderul curent în care se deschide, este denumit Home și conține subdirectoare precum Downloads, Documents, Music, Photos.
În realitate, în structura de fișiere, acest director este: /home/student
. Directorul corespunzător din Windows ar fi C:\Users\Student
.
Navigați prin structura de directoare și creați folosind click dreapta un folder în interiorul Music cu numele artistului vostru preferat.
Folosind Dash, căutați după acest director nou creat.
3. Conturi de email @cti
Facultatea vă pune la dispoziție o adresă de email de forma prenume.nume@cti.pub.ro
.
De exemplu, Ionuț Popescu va avea adresa de email ionut.popescu@cti.pub.ro
.
CTI înseamnă “Calculatoare și Tehnologia Informației”. PUB înseamnă “Politehnica University of Bucharest”.
Parola inițială este de forma studentXXXXXX, unde XXXXXX sunt ultimele cifre din CNP. Este recomandat să o schimbați.
Accesați contul vostru de email. Pentru aceasta, accesați http://login.live.com.
Utilizatorul este adresa de mail, inclusiv ce se află după caracterul @
. Deci Ionuț Popescu va avea utilizatorul ionut.popescu@cti.pub.ro
.
Calculatoarele pierd orice fel de informație după restart, deci nu vă faceți probleme, nimeni nu vrea și nu poate să vă afle parola folosind calculatoarele din laborator.
După ce v-ați autentificat, accesați mail-ul prin link-ul “Hotmail” în stânga-sus a ecranului.
În continuare, veți face câteva configurări de bază, astfel încât să puteți primi informații de la USO, dar și de la alte cursuri, pe adresa voastră de email obișnuită.
Din cauza unor probleme tehnice, mailuri de la facultate sunt uneori considerate spam. Dezactivați filtrul de spam:
Urmați link-ul “Options” în dreapta-sus.
În stânga ecranului, alegeți fila “Block or allow”.
Selectați opțiunea “Don't move mail to my Junk E-Mail folder”.
Salvați configurarea. Butonul “Save” se află în dreapta-jos.
Dacă nu vreți să renunțați la adresa de email veche, puteți configura forwarding pe cea oferită de facultate. Orice mesaj ajunge la adresa @cti va fi, astfel, retrimis pe adresa voastră veche.
Tot în fereastra “Options”, selectați fila “Organize E-Mail” din stânga ecranului.
În tab-ul “Inbox rules”, apăsați butonul “New” pentru a crea o nouă regulă.
În noua fereastră, configurați astfel încât regula să se aplice pentru toate mesajele: “When the message arrives, and: [Apply to all messages]”. Acțiunea selectată trebuie să fie “Do the following: Redirect the message to…”.
În dreapta listei de acțiuni, selectați link-ul “Select one”. Se va deschide o fereastră cu toți studenții facultății, dar adresa de mail către care vreți să redirectați nu este acolo. Ignorați lista de contacte și scrieți jos, în câmpul “To→”, adresa voastră obișnuită de email.
Apăsați OK pentru a închide fereastra de selectare a destinației și încă o dată Save pentru a confirma regula.
Toate mail-urile primite pe adresa voastră ”@cti.pub.ro” vor ajunge și pe adresa veche. Testați trimițând mail unui coleg de lângă voi.
Livrarea mailurilor nu este instantanee. Durează câteva minute ca mail-ul trimis la adresa de pe cti să fie forwardat.
4. cs.curs.pub.ro
Site-ul http://cs.curs.pub.ro/ conține câte o intrare pentru (aproape) fiecare curs din facultate. La rubrica asociată USO, găsiți cursurile, link-uri către laboratoare, forumuri și multe alte resurse.
Fiecare student are un cont de forma prenume.nume. Deși numele contului este același ca la adresa de mail (exceptând partea de după @
), parolele nu sunt aceleași.
-
Parola este cea de la punctul 3.
După ce v-ați autentificat, accesați cursul de USO.
Deschideți un topic sau răspundeți la unul existent pe forumul “Test săptămâna 1”.
Dacă vă abonați la un forum, veți primi mailuri când cineva scrie pe acel forum.
Adresa de mail este cea oferită de facultate. Nu poate fi schimbată, de aceea a fost necesar să redirectați mailurile către adresa voastră veche.
Sunteți automat înscriși la forumul de știri USO. Nu vă puteți dezabona.
Puteți folosi forumul “Offtopic” pentru orice subiect, de la întrebări despre ce laptop e mai bun până la site-uri amuzante.
Editați-vă profilul de pe site accesând link-ul “Update profile” din dreapta sus. Recomandăm să puneți o poză recentă cu voi; astfel este mult mai ușor să fiți recunoscuți de colegi, asistenți și profesori.
5. Instalarea programelor noi. Pidgin
Puteți vorbi cu prietenii și din Linux. Pidgin este un program de instant messaging cu suport pentru mai multe rețele (Yahoo Messenger, Google Talk, IRC, etc.).
Deschideți managerul de aplicații folosind Dash, căutare după “software center”.
Căutați aplicația Pidgin, folosind căsuța de căutare din partea superioară dreapta a ferestrei.
Faceți click pe Install
După ce ați instalat aplicația Pidgin, porniți-o, folosind Dash. Autentificați-vă cu contul vostru de mesagerie pe rețeaua preferată.
Cei ce nu au un cont de messenger personal, pot folosi contul @cti, de tip MSN.
Nu vă faceți probleme dacă ați setat parola pe Remember. Calculatoarele revin la starea lor inițială după restart.
Adăugați colegul din dreapta voastră dacă folosiți aceeași rețea.
Pentru acasă: Cercetați originea denumirii de
Pidgin. Încurajăm folosirea
Wikipedia.
6. Linia de comandă
Majoritatea conceptelor din laboratorul de USO vor folosi mediul text ca suport. Interacțiunea este, în general, de tip comandă - răspuns, iar conceptul se numește “a lucra în linie de comandă”. Programul pe care îl folosim pentru a lansa comenzi se numește, prin abuz de limbaj, shell, terminal, sau consolă. Diferența dintre acești termeni va fi detaliată în alt laborator.
Porniți un terminal. Găsiți aplicația în Dash căutând după “terminal”.
Alternativ, puteți porni orice aplicație, dacă îi știți numele, folosind Alt-F2 și tastând numele. Terminalul nostru se numește gnome-terminal.
Comanda echo
afișează pe ecran textul care o urmează. Afișați textul “Hello, World.”
.
echo "Hello World"
Puteți șterge ecranul folosind clear
, dar această comandă nu trebuie folosită în exces. Este util să vedem outputul comenzilor precedente.
Observați modul de interacțiune: pornim o comandă, îi dăm de la început argumentele (îi spunem ce să facă). Comanda produce rezultate și se termină. Putem apoi lansa o altă comandă. Comparați acest mod de lucru cu folosirea unui browser web: îl pornim și rămâne pornit în timp ce îi spunem ce să facă. În acest sens, un browser este interactiv.
Observați că înaintea fiecărei comenzi se află o linie de forma vlad@cormyr:~$
. Această linie, numită prompt, are rolul de a identifica utilizatorul, mașina curentă, și directorul în care ne aflăm. Mai jos este detaliat acest lucru:
Observați formularea user@host
, asemănătoare cu o adresă de email.
Rețineți că simbolul ~
(numit tilda) este o prescurtare pentru directorul home al utilizatorului. Fiecare utilizator are un asemenea director, de obicei în directorul /home
(de exemplu /home/student
). Corespondentul lui în Windows este C:\Documents and Settings\UserName\
sau C:\Users\UserName\
.
7. Tabbed terminals
În următoarele laboratoare, va trebui să rezolvați mai multe exerciții în linia de comandă. Trebuie să aveți o metodă clară de a le separa, pentru a putea demonstra ușor asistentului că ați rezolvat fiecare exercițiu.
Folosiți, în terminal, opțiunea File → Open Tab. Puteți folosi scurtătura Ctrl-Shift-T
.
Puteți naviga între tab-uri folosind Ctrl-PageUp/PageDown
.
Pentru a închide un tab, folosiți comanda exit
sau combinația Ctrl-D
.
Deschideți trei taburi, afișând în fiecare dintre ele numărul lui, folosind echo
.
8. Mașini virtuale