This is an old revision of the document!


Linking

Linking / Legare este faza finală a procesului de build.
Linking unifică mai multe fișiere obiect în fișier executabil.

Pentru a obține un fișier executabil din fișiere obiect, linkerul realizează următoarele acțiuni:

  1. rezolvarea simbolurilor (symbol resolution): localizarea simbolurilor nedefinite ale unui fișier obiect în alte fișiere obiect
  2. unificarea secțiunilor: unificarea secțiunilor de același tip din diferite fișiere obiect într-o singură secțiune în fișierul executabil
  3. stabilirea adreselor secțiunilor și simbolurilor (address binding): după unificare se pot stabili adresele efective ale simbolurilor în cadrul fișierului executabil
  4. relocarea simbolurilor (relocation): odată stabilite adresele simbolurilor, trebuie actualizate, în executabil, instrucțiunile și datele care referă adresele acelor simboluri
  5. stabilirea unui punct de intrare în program (entry point): adică adresa primei instrucțiuni ce va fi executată

Invocarea linkerului

Linkerul este, în general, invocat de utilitarul de compilare (gcc, clang, cl).
Astfel, invocarea linkerului este transparentă utilizatorului.
În cazuri specifice, precum crearea unei imagini de kernel sau imagini pentru sisteme încorporate, utilizatorul va invoca direct linkerul.

Dacă avem un fișier app.c cod sursă C, vom folosi compilatorul pentru a obține fișierul obiect app.o:

gcc -c -o app.o app.c

Apoi pentru a obține fișierul executabil app din fișierul obiect app.o, folosim tot utilitarul gcc:

gcc -o app app.o

În spate, gcc va invoca linkerul și va construi executabilul app.
Linkerul va face legătura și cu biblioteca standard C (libc).

Procesul de linking va funcționa doar dacă fișierul app.c are definită funcția main(), funcția principală a programului.
Fișierele linkate trebuie să aibă o singură funcție main() pentru a putea obține un executabil.

Dacă avem mai multe fișiere sursă C, invocăm compilatorul pentru fiecare fișier și apoi linkerul:

gcc -c -o helpers.o helpers.c
gcc -c -o app.o app.c
gcc -o app app.o helpers.o

Ultima comandă este comanda de linking, care leagă fișierele obiect app.o și helpers.o în fișierul executabil app.

În cazul fișierelor sursă C++, vom folosi comanda g++:

g++ -c -o helpers.o helpers.cpp
g++ -c -o app.o app.cpp
g++ -o app app.o helpers.o

Putem folosi și comanda gcc pentru linking, cu precizarea linkării cu biblioteca standard C++ (libc++):

gcc -o app app.o helpers.o -lstdc++

Utilitarul de linkare este, în Linux, ld și este invocat în mod transparent de gcc sau g++.
Pentru a vedea cum este invocat linkerul, folosim opțiunea -v a utilitarului gcc, cu un output precum:

/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/collect2 -plugin /usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/liblto_plugin.so
-plugin-opt=/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/lto-wrapper -plugin-opt=-fresolution=/tmp/ccwnf5NM.res
-plugin-opt=-pass-through=-lgcc -plugin-opt=-pass-through=-lgcc_s -plugin-opt=-pass-through=-lc
-plugin-opt=-pass-through=-lgcc -plugin-opt=-pass-through=-lgcc_s --build-id --eh-frame-hdr -m elf_i386 --hash-style=gnu
--as-needed -dynamic-linker /lib/ld-linux.so.2 -z relro -o hello
/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/../../../i386-linux-gnu/crt1.o
/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/../../../i386-linux-gnu/crti.o /usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/32/crtbegin.o
-L/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/32 -L/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/../../../i386-linux-gnu
-L/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/../../../../lib32 -L/lib/i386-linux-gnu -L/lib/../lib32 -L/usr/lib/i386-linux-gnu
-L/usr/lib/../lib32 -L/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7 -L/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/../../../i386-linux-gnu
-L/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/../../.. -L/lib/i386-linux-gnu -L/usr/lib/i386-linux-gnu hello.o -lgcc --push-state
--as-needed -lgcc_s --pop-state -lc -lgcc --push-state --as-needed -lgcc_s --pop-state
/usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/32/crtend.o /usr/lib/gcc/x86_64-linux-gnu/7/../../../i386-linux-gnu/crtn.o
COLLECT_GCC_OPTIONS='-no-pie' '-m32' '-v' '-o' 'hello' '-mtune=generic' '-march=i686'

Utilitarul collect2 este, de fapt, un wrapper peste utilitarul ld.
Rezultatul rulării comeznii este unul complex.
O invocare “manuală” a comenzii ld ar avea forma:

ld -dynamic-linker /lib/ld-linux.so.2 -m elf_i386 -o app /usr/lib32/crt1.o /usr/lib32/crti.o app.o helpers.o -lc /usr/lib32/crtn.o

Argumentele comenzii de mai sus au semnificația:

  • -dynamic-linker /lib/ld-linux.so.2: precizează loaderul / linkerul dinamic folosit pentru încărcarea executabilului dinamic
  • -m elf_i386: se linkează fișiere pentru arhitectura x86 (32 de biți, i386)
  • /usr/lib32/crt1.o, /usr/lib32/crti.o, /usr/lib32/crtn.o: reprezintă biblioteca de runtime C (crt - C runtime) care oferă suportul necesar pentru a putea încărca executabilul
  • -lc: se linkează biblioteca standard C (libc)

Inspectarea fișierelor

Pentru a urmări procesul de linking, folosim utilitare de analiză statică precum nm, objdump, readelf.

Folosim utilitarul nm pentru a afișa simbolurile dintr-un fișier obiect sau un fișier executabil:

$ nm hello.o
00000000 T main
         U puts

$ nm hello
0804a01c B __bss_start
0804a01c b completed.7283
0804a014 D __data_start
0804a014 W data_start
08048370 t deregister_tm_clones
08048350 T _dl_relocate_static_pie
080483f0 t __do_global_dtors_aux
08049f10 t __do_global_dtors_aux_fini_array_entry
0804a018 D __dso_handle
08049f14 d _DYNAMIC
0804a01c D _edata
0804a020 B _end
080484c4 T _fini
080484d8 R _fp_hw
08048420 t frame_dummy
08049f0c t __frame_dummy_init_array_entry
0804861c r __FRAME_END__
0804a000 d _GLOBAL_OFFSET_TABLE_
         w __gmon_start__
080484f0 r __GNU_EH_FRAME_HDR
080482a8 T _init
08049f10 t __init_array_end
08049f0c t __init_array_start
080484dc R _IO_stdin_used
080484c0 T __libc_csu_fini
08048460 T __libc_csu_init
         U __libc_start_main@@GLIBC_2.0
08048426 T main
         U puts@@GLIBC_2.0
080483b0 t register_tm_clones
08048310 T _start
0804a01c D __TMC_END__
08048360 T __x86.get_pc_thunk.bx

Comanda nm afișează trei coloane:

  • adresa simbolului
  • secțiunea și tipul unde se găsește simbolul
  • numele simbolului

Un simbol este numele unei variabile globale sau a unei funcții.
Este folosit de linker pentru a face conexiunile între diferite module obiect.
Simbolurile nu sunt necesare pentru executabile, de aceea executabilele pot fi stripped.

Adresa simbolului este, de fapt, offsetul în cadrul unei secțiuni pentru fișierele obiect.
Și este adresa efectivă pentru executabile.

A doua coloana precizează secțiunea și tipul simbolului.
Dacă este vorba de majusculă, atunci simbolul este exportat, este un simbol ce poate fi folosit de un alt modul.
Dacă este vorba de literă mică, atunci simbolul nu este exportat, este propriu modulului obiect, nefolosibil în alte module.
Astfel:

  • d: simbolul este în zona de date inițializate (.data), neexportat
  • D: simbolul este în zona de date inițializate (.data), exportat
  • t: simbolul este în zona de cod (.text), neexportat
  • T: simbolul este în zona de cod (.text), exportat
  • r: simbolul este în zona de date read-only (.rodata), neexportat
  • R: simbolul este în zona de date read-only (.rodata), exportat
  • b: simbolul este în zona de date neinițializate (.bss), neexportat
  • B: simbolul este în zona de date neinițializate (.bss), exportat
  • U: simbolul este nedefinit (este folosit în modulul curent, dar e folosit în alte module)

Alte informații se găsesc în pagina de manual a utilitarul nm.

Cu ajutorul comenzii objdump dezasamblăm codul fișierelor obiect și a fișierelor executabile.
Putem vedea, astfel, codul în limbaj de asamblare și funcționarea modulelor.

Comanda readelf este folosită pentru inspectarea fișierelor obiect sau executabile.
Cu ajutorul comenzii readelf putem să vedem headerul fișierelor.
O informație importantă în headerul fișierelor executabile o reprezintă entry pointul, adresa primei instrucțiuni executate:

$ readelf -h hello
ELF Header:
  Magic:   7f 45 4c 46 01 01 01 00 00 00 00 00 00 00 00 00
  Class:                             ELF32
  Data:                              2's complement, little endian
  Version:                           1 (current)
  OS/ABI:                            UNIX - System V
  ABI Version:                       0
  Type:                              EXEC (Executable file)
  Machine:                           Intel 80386
  Version:                           0x1
  Entry point address:               0x8048310
  Start of program headers:          52 (bytes into file)
  Start of section headers:          8076 (bytes into file)
  Flags:                             0x0
  Size of this header:               52 (bytes)
  Size of program headers:           32 (bytes)
  Number of program headers:         9
  Size of section headers:           40 (bytes)
  Number of section headers:         35
  Section header string table index: 34

Cu ajutorul comenzii readelf putem vedea secțiunile unui executabil / fișier obiect:

$ readelf -S hello
There are 35 section headers, starting at offset 0x1f8c:
Section Headers:
  [Nr] Name              Type            Addr     Off    Size   ES Flg Lk Inf Al
  [ 0]                   NULL            00000000 000000 000000 00      0   0  0
  [ 1] .interp           PROGBITS        08048154 000154 000013 00   A  0   0  1
  [ 2] .note.ABI-tag     NOTE            08048168 000168 000020 00   A  0   0  4
  [ 3] .note.gnu.build-i NOTE            08048188 000188 000024 00   A  0   0  4
[...]

Tot cu ajutorul comenzii readelf putem lista (dump) conținutul unei anumite secțiuni:

$ readelf -x .rodata hello

Hex dump of section '.rodata':
  0x080484d8 03000000 01000200 48656c6c 6f2c2057 ........Hello, W
  0x080484e8 6f726c64 2100                       orld!.

Exerciții

Pentru exersarea informațiilor legate de linking, parcurgem mai multe exerciții.
În cea mai mare parte, aceste exerciții sunt exerciții în care observăm ce se întâmplă în procesul de linking, cele marcate cu sufixul -tut sau -obs.
Unele exerciții necesită modificări pentru a repara probleme legate de linking, cele marcate cu sufixul -fix.
Alte exerciții sunt exersarea unor noțiuni (cele marcate cu sufixul -diy) sau dezvoltarea / completarea unor fișiere (cele marcate cu sufixul -dev).
Fiecare exercițiu se găsește într-un director indexat; cele mai multe fișiere cod sursă și fișiere Makefile sunt deja prezente.

Pentru a obține exercițiile rulați comenzile:

git clone https://github.com/systems-cs-pub-ro/iocla/
cd iocla/
git checkout lab-linking
cd lab-12/

01. Linkarea unui singur fișier

Accesăm directorul 01-one-tut/.
Vrem să urmărim comenzile de linkare pentru un singur fișier cod sursă C.
Fișierul sursă este hello.c.

În cele trei subdirectoare, se găsesc fișierele de suport pentru următoarele scenarii:

  • a-dynamic/: crearea unui fișier executabil dinamic
  • b-static/: crearea unui fișier executabil static
  • c-standalone/: creare unui fișier executabil standalone, fără biblioteca standard C

În fiecare subdirector folosim comanda make pentru a compila fișierul executabil hello.
Folosim comanda file hello pentru a urmări daca fișierul este compilat dinamic sau static.

În fișierele Makefile, comanda de linkare folosește gcc.
Este comentată o comandă echivalentă care folosește direct ld.
Pentru a urmări folosirea directă a ld, putem comenta comanda gcc și decomenta comanda ld.

În cazul c-standalone, pentru că nu folosim biblioteca standard C sau bibliotecă runtime C, trebuie să înlocuim funcționalitățile acestora.
Funcționalitățile sunt înlocuite în fișierul start.asm și puts.asm.
Aceste fișiere implementează, respectiv, funcția / simbolul _start și funcția puts.
Funcția / simbolul _start este, în mod implicit, entry pointul unui program executabil.
Funcția _start este responsabilă pentru apelul funcției main și încheierea programului.
Pentru că nu există bibliotecă standard, aceste două fișiere sunt scrise în limbaj de asamblare și folosesc apeluri de sistem.

Bonus: Adăugați în fișierul c-standalone/ o comandă care folosește explicit ld pentru linkare.

02. Linkarea unui singur fișier

Accesați directorul 02-one-diy/.
Vrem să compilăm și linkăm fișierele cod sursă din fiecare subdirector, pe modelul exercițiului anterior.

Copiați fișierele Makefile și actualizați-le în fiecare subdirector pentru a obține fișierul executabil.

03. Linkarea mai multor fișiere

Accesăm directorulA 03-multiple-tut/.
Vrem să urmărim comenzile de linkare din fișiere multiple cod sursă C: main.c, add.c, sub.c.

La fel ca în exercițiile de mai sus, sunt trei subdirectoare pentru aceleași scenarii.
În fiecare subdirector folosim comanda make pentru a compila fișierul executabil main.

04. Linkarea mai multor fișiere

Accesați directorul 04-multiple-diy/.
Vrem să compilăm și linkăm fișierele cod sursă din fiecare subdirector, pe modelul exercițiului anterior.

Copiați fișierele Makefile și actualizați-le în fiecare subdirector pentru a obține fișierul executabil.

05. Folosirea variabilelor

Accesăm directorul 05-vars-obs/.
Vrem să urmărim folosirea variabilelor globale, exportate și neexportate.

În fișierul hidden.c avem variabila statică (neexportată) hidden_value.
Variabila este modificată și citită cu ajutorul unor funcții neexportate: init(), get(), set().

În fișierul plain.c avem variabila exportată age.
Aceasta poate fi modificată și citită direct.

Aceste variabile sunt folosite direct (age) sau indirect (hidden_value) în fișierul main.c.
Pentru folosirea lor, se declară funcțiile și variabilele în fișierul ops.h.
Declararea unei funcții se face prin precizarea antetului; declararea unei variabile se face prin prefixarea cu extern.

06. Repararea entry pointului

Accesați directorul 06-entry-fix/.
Vrem să urmărim probleme de definire a funcției main().

Accesați subdirectorul a-c/.
Rulați comanda make, interpretați eroarea întâlnită și rezolvați-o prin editarea fișierului hello.c.

Accesați subdirectorul b-asm/.
Rulați comanda make, interpretați eroarea întâlnită și rezolvați-o prin editarea fișierului hello.asm.

Bonus: În subdirectoarele c-extra-nolibc/ și c-extra-libc/ găsiți soluții care nu modifică codul sursă al hello.c.
Modifică sistemul de build pentru a folosi altă functie, în loc de main(), ca prima funcție a programului.

07. Repararea entry pointului

Accesați directorul 07-entry-2-fix/.
Rulați comanda make, interpretați eroarea întâlnită și rezolvați-o prin editarea fișierului hello.c.

08. Warning (nu eroare)

Accesați directorul 08-include-fix/.
Rulați comanda make, apare un warning, dar este de la procesul de preprocesare / compilare.
Rezolvați acest warning prin editarea fișierului hello.c.

Bonus: Rezolvați warningul fără folosirea directivei #include.

09. Reparare probleme de export

Accesați directorul 09-export-fix/.
Fiecare subdirector (a-func/, b-var/, c-var-2/) conține o problemă legată de exportarea unor simboluri (funcții sau variabile).
În fiecare subdirectorul, rulați comanda make, identificați problema și editați fișierele necesare pentru rezolvarea problemei.

10. Folosire simboluri (variabile și funcții)

Accesați directorul 10-var-func-fix/.
Rulați comanda make, interpretați eroarea întâlnită și rezolvați-o prin editarea fișierelor sursă.

11. Reparare problemă cu bibliotecă

Accesați directorul 11-lib-fix/.
Rulați comanda make, interpretați eroarea întâlnită și rezolvați-o prin editarea fișierului Makefile.
Urmăriți fișierul Makefile din directorul 03-multiple-tut/c-lib/.

12. Linkare C și C++

Accesăm directorul 12-cpp-obs/.
Vrem să urmărim cum se realizează linkarea din surse mixte: C și C++.

În subdirectorul bad/ avem două directoare c-calls-cpp/ și cpp-calls-c/ în care se combinăm surse mixte C și C++.
În ambele cazuri, folosirea make afișează erori.
Acest lucru se întâmplă întrucât simbolurile C++ sunt mangled.
Dacă folosim comanda nm pe module obiect obținute din cod sursă C, obținem:

$ nm add.o
0000000000000000 T _Z3addii

$ nm sub.o
0000000000000000 T _Z3subii

Numele simbolurilor nu sunt add, respectiv sub, ci sunt _Z3addii și _Z3subii.
Numele simbolurilor C++ sunt mangled și definesc signatura funcției.
Acest lucru se întâmplă pentru a permite funcții cu același nume cu signaturi diferite.
Detalii despre name mangling sunt aici.

Pentru a rezolva acest lucru, trebuie ca acele simboluri definite C și importate în C++, sau invers, să fie prefixate cu declarația extern "C".
Acest lucru este realizat în subdirectorul good/.

13. Linkare fișier obiect (fără fișier cod sursă)

Accesați directorul 13-obj-link-dev/.
Fișierul shop.o expune o interfață (funcții și variabile) care permite afișarea unor mesaje.
Editați fișierul main.c pentru a apela corespunzător interfața expusă și pentru a afișa mesajele:

price is 21
quantity is 42

Explorați interfața și conținutul funcțiilor din fisierul shop.o folosind nm și objdump.

iocla/laboratoare/laborator-12.1611508101.txt.gz · Last modified: 2021/01/24 19:08 by razvan.deaconescu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0