This is an old revision of the document!


Laboratorul 01 - Git & Code Refactoring

Obiective

În laboratoarele anterioare, ați învățat modul de funcționare al unor circuite electronice de bază. Următoarele laboratoare se vor concentra pe proiectarea acestor circuite, folosind EAGLE (Easily Applicable Graphical Layout Editor), pentru a pregăti realizarea lor fizică.

EAGLE este o aplicație software realizată de către Autodesk. Cu ajutorul său, vom putea proiecta circuite electronice, precum și realiza traseele folosite la cablajul imprimat. EAGLE necesită o licență pentru utilizare, dar poate fi folosit gratuit cu anumite restricții, cum ar fi dimensiunea maximă a board-ului și numărul de layere. Unul dintre marile avantaje pe care le oferă este faptul că există numeroase biblioteci cu piese predefinite. O parte dintre aceste biblioteci sunt realizate chiar de către comunitate, printre cele mai notabile fiind bibliotecile puse la dispoziție de: SparkFun, Adafruit, Element14 etc.

Instalare și folosire

Board Layout

Fișierul board poate fi generat automat din fișierul schematic sau poate fi construit de la zero. Avantajul generării din schematic constă în faptul că piesele vor fi deja adăugate, împreună cu semnalele dintre ele. Componentele unui fișier .brd sunt:

  • Componente. Sunt piesele ce compun circuitul.
  • Semnale. Reprezintă legăturile logice din circuit. Ex. Pinul PD7 de la atmega este legat la pinul A de la o poartă logică.
  • Rute. Reprezintă traseul fizic de placa ce face legatura între pinii legați printr-un semnal.

Pentru a trece de la schematic la board folosiți:

FileSwitch to board

Pentru a lucra cu mai multe componente deodată folosiți unealta Group () după care selectați modificarea pe care o vreți efectuată (Ex: Move) și din meniul de context accesat dând click dreapta pe grup alegeți acțiunea per grup (Ex: Move: Group).

Schematicul și board-ul generat fac parte din același proiect. De multe ori este nevoie să ne dăm seama ce reprezintă un fir din board sau care e traseul din board corespunzător unei conexiuni din schematic. Pentru a face acest lucru, putem să folosim opțiunea „Show” din tool box, care permite ca la selectarea unei componente în schematic să facă highlight la componenta corespondentă din board și invers. Opțiunea „Show” se selectează separat pentru schematic, respectiv pentru board. În plus, având opțiunea activă, selectarea unui pin în schematic va face highlight la toți pinii care sunt conectați pe acea rută (similar pentru board).

Ca o alternativă la opțiunea „Show”, pentru a vedea dacă un pin este conectat la o componentă, puteți încerca mutarea piesei. Spre deosebire de cum era în cazul simulatorului Falstad, EAGLE permite mutarea conexiunilor odată cu piesele.

Rutare

Puteți observa faptul că la generarea board-ului piesele sunt conectate prin niște fire galbene, subțiri, numite airwires. Acestea nu reprezintă decât faptul că există o conexiune între acele piese în schematic, dar nu reprezintă traseele de care avem nevoie. Ne vor ajuta, însă, la crearea rutelor între componente.

Autoroute

Rutarea este facuta automat de catre eagle pe baza unui algoritm. Acest algoritm poate fi parametrizat prin asignarea unor costuri elementelor. Rutarea automata poate esua uneori sau poate produce rezultate proaste.

Pentru a face autorutare din eagle dați click pe butonul Autorouter (Autorouter button). Din meniul lansat puteți alege diversele proprietăți pe care să le aibă în vedere rutarea, una din cele mai importante este cum să trateze trasarea pe suprafața de sus și cea de jos a plăcii.

Rutare manuala

De multe ori autorutarea poate să genereze rezultate în parte ineficiente. Astfel, este indicat să folosiți o combinație de autorutare cu rutare manuală pentru a obține cele mai bune efecte.

Se ruteaza fiecare semnal manual folosind unealta Route () . Pentru a elimina o rută folosiți unealta Ripup ().

Ratsnest

Pentru a verifica faptul că toate Net-urile sunt rutate din schematic, folosiți opțiunea RATSNEST . Dacă totul a mers bine și ați rutat toate airwire-urile, veți vedea mesajul următor în status box-ul din stânga-jos: „Ratsnest: Nothing to do!”.

Design Rule Check

Similar cu ERC-ul (Electrical Rule Check), există DRC (Design Rule Check ) care este o unealtă ce face verificări asupra circuitului conform anumitor parametri. De aici se pot seta verificări pentru a vedea dacă două linii sunt prea aproape, se poate mări dimensiunea găurilor de burghiu, cât și cea a pad-urilor. În principiu de aici se pot face diverse modificări pentru a ne asigură că circuitul reprezentat poate fi implementat folosind uneltele avute la dispoziție. Pe lângă asta, puteți încărca și un set de reguli predefinite.

Cele mai comune probleme care pot apărea sunt: suprapunerea a două sau mai multe rute (numită overlap), trecerea unei rute prea aproape de un pad / via, trecerea unei rute prea aproape de marginea board-ului etc.

Pentru mai multe detalii puteți consulta următorul link. Conține descrierea tipurilor de piese utilizate pentru realizarea design-ului plăcuțelor electronice: List of integrated circuit packaging types

icalc/laboratoare/lab1.1646127142.txt.gz · Last modified: 2022/03/01 11:32 by giorgiana.vlasceanu
CC Attribution-Share Alike 3.0 Unported
www.chimeric.de Valid CSS Driven by DokuWiki do yourself a favour and use a real browser - get firefox!! Recent changes RSS feed Valid XHTML 1.0